Muslimske kvinner er faktisk mindre verdt!

Ja, dere leser riktig. Endelig skal en muslimsk kvinne fortelle dere rasister som har prøvd å forklare meg hvor krenket og undertrykt jeg er, det dere liker å høre: muslimske kvinner ER faktisk mindre verdt.

Likevel vil grunnen skuffe langt de fleste av dere, for det som gjør meg som muslimsk kvinne mindre verdt er ikke islam, men majoriteten av menneskene der ute. 

 

Det går ikke en eneste dag uten at muslimske kvinner kjenner det på kroppen, og selv om kampene er mange og ulike i de forskjellige landene, så blir de faktisk behandlet med mye mindre respekt, mange færre rettigheter og med ubalanse i rettferdigheten over alt. Vi vet at kvinner i mange land feks. ikke får kjøre bil, ta utdanning, blir omskjært, får ikke jobbe etc. etc. Listen er dessverre utrolig lang, og kulturen er det som krenker disse kvinnene, ikke religionen. Likevel ønsker jeg å snakke om hvorfor muslimske kvinner i Norge er mindre verdt enn andre kvinner og menn, og jeg skal snakke om meg selv.

Hver eneste dag tikker det inn meldinger på min facebook side og på bloggen inn av menn som prøver å fortelle meg hvorfor jeg må ta av meg hijaben. Det at jeg ikke skal få lov til å bestemme hva jeg skal ha på meg og ikke ha på meg, gjør meg mindre verdt. 

Hver gang jeg er ute i media får jeg kommentarer av kvinner og menn som forteller meg at jeg må komme meg ut av Norge, og at jeg ikke passer inn her pga min religion. Det at jeg ikke skal få bo i landet jeg er oppvokst i og anser som mitt, gjør meg mindre verdt.

Hver dag  får jeg beskjed om hvorfor islam er en fantasireligion som har hjernevasket meg, og jeg får i blant en streng beskjed om at jeg må tilbake på skolen for å lære om evolusjonen. Det at jeg i Norge, som er et fritt land, ikke skal få lov til å tro på det jeg vil, gjør meg mindre verdt.

De gangene jeg har vært på jobbjakt og blitt innkalt til intervju, ville 8 arbeidsgivere snakke om at det er best å ta av seg hijaben på jobb. Den 9. arbeidsgiveren ansatte meg uten å nevne hijab. Det at mitt utseende skal være et hinder i å få seg jobb selv med utdanning, erfaring og god CV, gjør at jeg er mindre verdt. 

Det at en mann skriver til meg hvorfor jeg ikke får lov til å kalle meg selv norsk er en ting, og det at en annen skriver ” det at en geit er født i en stall, gjør den ikke til en hest” er en annen ting. Det at jeg ikke skal få lov til å kalle meg selv norsklibaneser og ikke skal få lov til å bruke nasjonaliteten i passet mitt, NORSK, i samfunnet, gjør meg mindre verdt. 

Det har blitt en vane å forklare hvorfor jeg går med hijab til alle som spør. Hver gang blir jeg fortalt at jeg er undertrykt og at hijab er noe menn har funnet på. Det hjelper ikke å forklare at jeg ikke har far/bror/mann/onkel/sønn som tvinger meg til å dekke håret, og at det er noe jeg valgte selv. Det at jeg blir sett på som en kvinne som ikke klarer å ta selvstendige valg fordi jeg er muslim, gjør meg mindre verdt.

Sånn, så får lista fortsette med de vanlige tingene man må diskutere i kvinnedagen, for det er noe som også angår muslimske kvinner.

44 kommentarer
    1. Jeg blir rett og slett flau av og være norsk noen ganger. Ingen burde ha det sånn, absolutt ingen. På folkehøgskolen hadde vi en uke som het internasjonal uke. DET er den MEST LÆRERIKE uken jeg noen gang har vært med på. Så mye nydelig kultur ble vist frem. Mennesker fra det lokale asylmottaket kom på skolen vår, laget mat, sang og danset for å vise oss hvor de kom fra. Dette er en uke som egentlig burde ha vært obligatorisk for alle, spesielt rarsiter, og oppleve. For rasisme skapes av en ting: fremmedfrykt.
      Og en annen ting, at mange normenn har glemt norsk kulturarv, fordi i mange situasjoner snakker vi ikke om dem, vi formiddler dem ikke videre. Religionen vår har blitt til noe personlig og man er “hverdagskristen” og går ikke i kirken. Så det man klager på er egentlig at kultur er noe som blir lagt merke til, som er fint og skaper nyskjerrighet – men vi tørr ikke og vise vår egen.
      Ønsker deg fortsatt en god dag, og en god helg videre!

    2. Det gjør meg egentlig litt trist, fordi du absolutt ikke fortjener noe av den kritikken som jeg vet du og andre muslimer får. Noen ganger lurer jeg på om mange har glemt den gyldne regelen. For den finnes i alle religioner; samme budskapet skrevet på forskjellige måter.

    3. BRA! fortsett sånn! De fleste muslimer, akkurat sånn som de fleste kristne er mennesker. Så har du enkletindivider med et forvrengt bilde av virkeligheten som greier og få fotfeste på grunn av fremmedfrykt. Og med den fantastiske jobben du og noen til gjør, så bryter dere sagte ned den fremmedfrykten. Så håper virkelig at du holder motet oppe. Noen ganger ser jeg for meg at de som virkelig kjemper mot å snu oppfatningen til mange må føle at de står på en pidestall med kun hodet over vann, og med store bølger som skyller over en…. Jeg håper virkelig at du ikke gir opp, for jeg unner deg og dere at vi alle får mer forståelse ovenfor hverandre!
      Hvor i verdenen er du fra, uten om Norge 🙂 ?

    4. Opprinnelig i fra Libanon. 🙂 men kom hit som 5 åring, så har vært her i 26 år. Skal fortsette med det jeg holder på med 😉 takk som heier på Henniie:

    5. Det er litt naivt kjære deg å tro at det bare er kulturen. Kultur springer for det meste ut av religion og gjødes av religiøse forestillinger. Dette gjelder alle religioner, ikke bare islam. Men nå snakker vi Islam og det er et faktum at Purdah er det som setter kvinner i bås, ikke kvinners frihet fra det.
      “Purdah or Pardaa (from Persian: پرده, meaning ?curtain?) is the practice of concealing women from men. According to one definition:
      Purdah is a curtain which makes sharp separation between the world of man and that of a woman, between the community as a whole and the family which is its heart, between the street and the home, the public and the private, just as it sharply separates society and the individual.
      This takes two forms: physical segregation of the sexes, and the requirement for women to cover their bodies and conceal their form. Purdah exists in various forms in the Islamic world and among Hindu women in parts of India.
      This segregational issues is taken even further than only clothing, and women many places are not allowed to leave the house without their father, brother, cousin, husband or other male relative. They are not allowed to go to school, work, meet in groups, or in any way blend with the opposite sex.
      ?Rules regarding Muslim women?s (and men?s) attire are derived from the Quran, Islam?s revealed text, and the traditions (hadith) of the Prophet Muhammad. In the Quran, states:
      [Chapter 24, verses 30-31] ?Say to the believing men that they should lower their gaze and guard their modesty? And say to the believing women that they should lower their gaze and guard their modesty; that they should not display their beauty and adornments except what (must ordinarily) appear thereof; that they should draw their veils over their bosoms and not display their beauty except to their husbands, their fathers?(a list of exceptions)?
      [Chapter 33, verse 59] ?O Prophet! Tell thy wives and daughters, and the believing women, that they should cast their outer garments over their persons?that they should be known and not molested.?
      There are similar, yet less obvious requirements for a Muslim male?s attire.
      1) A Muslim man must always be covered from the navel to the knees.
      2) A Muslim man should similarly not wear tight, sheer, revealing, or eye-catching clothing. In addition, a Muslim man is prohibited from wearing silk clothing (except for medical reasons) or gold jewelry. A Muslim woman may wear silk or gold.?
      Hadde du levt i et annet land en Norge eller liknende da ville ditt liv sett helt annerledes ut, det er bare å spørre kvinner fra Iran, Saudi-Arabia og slike. steder der de kjemper for å slippe å legges under byrden av Purdah och sløja.

    6. Tror så gjerne at du bruker hijabben for du vil selv, men at det sikkert forventes av deg…
      Men for meg (og jeg tipper veeldig mange med meg) så sier du ” se på meg jeg støtter Taliban/IS/Alquaida ” med å gå med slike hodeplagg.
      Hvor kult hadde det vært om hvite nordmenn sprang rundt i høye hvite “trekantete” hodeplagg.

    7. Det rare med tildekking er at du følger litt av påbudene, men ikke de andre som at du faktisk er ute alene, uten anstand, har kontakt med fremmede menn og at du henger deg opp i skautet. Problemet er at jeg ikke kan henvende meg til deg som er en tildekket kvinne.

    8. Heia 🙂 Jeg er en kristen mann med en norsk slekt i generasjoner bakover. Er ikke så flink med velformulerte settninger om forskjellen på rett å galt,, Men en ting vil jeg si : Du som skriver dette innlegge , Stå på videre…

    9. Muslim blir “radikalisert”. Knivstikker tysk politimann. Er mest opptatt av at hijaben ikke sitter rett på etter drapsforsøket.
      Muslim blir “radikalisert”. Begynner bruke hijab. Skjærer av hodet til det fireårige barnet hun var barnevakt for. Går rundt i gatene i Moskva mens hun hyler Allah Akbar.
      Muslim krever respekt for hijaben, sier den ikke står for vold. Selv om den har representert både vold mot andre, og brukerne, siden ayatollaene kuppet kuppet i Iran på 70-tallet.
      Hvor mange må egentlig dø før man slutter å kle seg som en morder?
      Det du gjør, er det samme som om en nynazist festet glans på et svastika-armbånd, og påstod Nazismen stod for fred, og at annen verdenskrig egentlig var de slemme alliertes skyld.
      Tenker du aldri på de som blir steinet i hjel fordi de ikke er kledd helt perfekt i det plagget du selv reklamerer for? Betyr ikke andres liv noe som helst for deg?

    10. Men da er spørsmålet mitt: hvorfor er muslimer som regel de som har vanskeligst for å integrere seg? Selv var jeg døpt i kirken men meldte meg ut da jeg er ateist og mener at religion er undertrykkende og underutviklende. Og personlig kunne jeg aldri ha flyttet til et muslimsk land da jeg er alt for forskjellig til normene der.

    11. Finnes mange hodeplagg av forskjellige grunner. Det er synd at diskusjonen skal handle om uvesentlige ting. Trodde vi var kommet lengre i 2016. Det er litt for lett å skrive stygge ting og det kan virke som om menn er overrepresentert i dette mot kvinner. Det er flaut. Jeg snakker da generelt mot alle kvinner

    12. Måtte lese litt mer på bloggen din og så tenkte jeg at du er jo en veldig viktig stemme! Jeg tror slike stemmer som din vil utfordre flere kulturer og det er jo helt fantastisk 🙂 Jeg ble optimistisk. Jeg er selv atheist men vet at samfunnet vil favne mangfoldet når slike stemmer som din vil påvirke andre ved å være et forbilde. Det er mange før deg som ved å være sterke, påvirker andre på mange fantastiske måter. Jeg synes, som deg, at det viktigste er ikke hva du bestemmer men at du bestemmer. Lykke til videre 🙂

    13. Så ingen med jeansbukse har noen gan utført urett? Dette blir feil… plagget og klærne til en morder er ikke et tegn på at at alle som kler seg likt er mordere… John Magne Trane:

    14. Jeg har ikke noe ønske om å forby deg å bruke hijab. Du sier du gjør det frivillig. Greit for meg.
      Det jeg lurer på er: Hvorfor?? HVORFOR vil du frivillig gå rundt med et symbol på hodet som betyr “kunnskapsløs og kulturelt tilbakestående”? Det samme spør jeg folk som går med kors i halsen.
      Hadde jeg vært kunnskapsløst primitivt tilbakestående overtroisk – så hadde jeg jo holdt kjeft om det! Ikke gått med en plakat rundt halsen..

    15. Eller som en kvinne i Iran kunne sagt:
      “Hver dag møter jeg menn som prøver å fortelle meg hvorfor jeg må ta på meg hijaben, og hva konsekvensen er om jeg ikke gjør det.
      Det at jeg ikke skal få lov til å bestemme hva jeg skal ha på meg og ikke ha på meg, gjør meg mindre verdt.”

    16. Menn og kvinner bruker bare for mye tid på å bry seg om hva kvinner ikler seg altså… Hvordan kvinner oppfører seg, om de er gode mødre, dømmer og holder på. Hva er så spesielt med oss kvinner at vi blir analysert uansett hva vi gjør og ikke gjør? Har vi på oss for lite klær så er vi horer, bruker vi hodeplagg så er vi undertrykte. Hva i granskauen er greia? Om Layal vil bruke hijab så er vel det fritt opp til henne og hun blir hverken et bedre eller et værre menneske av den grunn. Jeg kunne ikke brydd meg noe mindre enn hijaben hennes enn det jeg gjør. Hun er et menneske! Hun er et forbilde og står opp for det hun mener og tror på, det er det jeg bryr meg om. Jeg er ikke enig i alt hun sier men jeg respekterer henne for det, fordi det hun gjør gjør hun ut av et godt hjerte.

    17. Hijab betyr gardin rett oversatt fra Arabisk, det er kultur plag mere en et religiøst plag. Husk i Muhammed til kvinner og menn dekket ikke over brystene. Hva Annelie har skrevet fra Koranen stemmer. Hodet tørkle er et politisk plag startet fra Khomeini til og følgt opp fra det muslimske broderskapet i Midtøsten. Husk i Muhammed tid hvar det bare horer som dekket sæ til der de sto rundt diverse templer i Arabia og Midtøsten..

    18. Det som gjer Dykk til muhammedaner – ein som fyl Muhammed – og ikkje muslim, er at t.d. alle faktafeila og andre feil i Koranen, provar at boka ikkje er frå nokon gud. Cfr. t.d “1000+ Mistakes in the Quran” (Amazon). Ingen allvetande gud gjer hundrevis og meir av ikkje-religiøse feil i si påstått heilage bok. Det finnest i alle fall to prov til (t.d. det faktum at Bibelen er prova ikkje forfalska – faktisk også av Isam – stikk i strid med mange udokumenterte bortforklaringar i Koranen, er så alvårleg for Koranen, at dette også er eit prov for at noko er alvårleg feil i Koranen). Og ingen gud bak Koranen = ingen gud bak Islam – og heller ikkje bak muhammedansk terrorisme.
      Grunnen til at De går meir eller mindre tilsløra, er at dette var skikk i det før-muhammedanske Mekka på Muhammed si tid. I Medina var skikken ikkje utbreidd, og etter kvart fann ein av dei nære medarbeiarane til Muhammed (Umar om eg hugsar rett), det så usømeleg at kvinner ikkje dekka seg så mykje til som han var van til frå det heidne Mekka, at han klaga over det til Muhammed, og etter ein del pågang, ga Muhammed etter, og sa ting som kom med i Hadith. Tildekkinga er ikkje del av Koranen, men ein skikk overteken frå heidne forfedre i Mekka og nokre andre litt rike byar i det gamle Arabia.
      Det som fyrst og fremst gjer kvinner mindre verd i Islam, er ikkje “menneska der ute”, men vers i Koranen, innkludert arvelovene og nokre andre av utsegnene i boka. Som oppegåande muhammedaner er De nøydd til å kjenna til dette – Koranen er temmeleg klar. Kvifor skriv De likevel som De gjer på dette punktet? (Vel, al-Taqiyya (“lovleg løgn”), Kitman (“lovleg halvsanning”), etc. er både lovleg og inga synd i ca. 10 vide tilfelle innan Islam, og tilrådd “dersom nødvendig” for å forsvara eller fremja Islam. Så De syndar ikkje ved å utelata kjernepunt som er i strid med kva De ynskjer å påstå.) Men sjølv om slik debatteknikk er tilrådd når De no forsvarar Islam, er det vanskeleg for meg å kjenna respekt for bruk av usanning som argument. Koranen og Hadith er bakgrunnen for at kvinna har lav (halv?) status i Islam.
      “1000+ Mstakes in the Quran” gjev grunn til ettertanke også om dette. Men “taqlid” – som muhammedanarar ligg sterkare under for enn i dei fleste religionar, avdi presset er sterkast i Islam – gjer slike ettertankar vanskelege og ulovlege for muhammedanarar.

    19. At vestlige politikere og feminister jobber mot mekanismer skapt for å kontrollere kvinner er ikke så rart. Selv om mekanismene er rettet mot muslimske kvinner. Hijab og andre dekkende plagg er veldig fjernt i et vestlig samfunn fordi vi har jobbet mot en slik samfunnsorden siden den stormingen av Bastillien. Ingen tror på at alle muslimske kvinner går med hijab frivillig. De fleste går nok med hijab fordi forventningene om det er veldig sterke. Så lenge du selv er med på å opprettholde slike strukturer som kleskodeks må du forvente å møte kritikk selv om du er i din fulle rett å kle deg som du vil. For meg virker det ikke som om du evner å se utover deg selv når det gjeler dette temaet. Det er mange i verden som gjør ting i solidaritet med andre.

    20. Eit lite tillegg:
      Innlegg her må godkjennast. Så eg er litt spent på om min kommentar kjem ut eller ikkje. For ordens skuld poengterar eg at eg kjenner mange muhammedanarar – har reist i over eit dusin muhammedanske land, innkludert Afghanistan, Syria, Irak og Iran. Eg veit inderleg vel at dei fleste muhammedanarar er like mykje menneske som alle andre. Men etter eg tok til å studera Koranen og såg kor mykje som var feil (stadfesta i ma. boka nemnt ovanfor) og kor blodig boka det ikkje står ein gud bak, er (over 300 punkt som glorifiserar, oppmoar til eller krev vald mot og undertrykking av alle ikkje-muhammedanarar, og 300 punkt som omtalar slik framferd positivt – “Verses of War in the Quran” , Amazon), miste eg respekta for religionen. Og etter at muhammedansk for alvår tok seg oppatt, vart det verre: Redsle pga. terrorisme bygd på ei bok så full av feil at den ikkje kjem frå nokon gud. Men eigentleg ser eg personleg meir alvårleg på dei uærlege sidene ved Muhammed og ved Koranen – som al-Taqiyya, Kitman og Hadith (bygde på vers som 4/144, 10/21, 13/42, 27/50, 86/15-16 og ein del Hadithar), og lovleg misbruk av ord og sjølv eidar (t.d. 2/225, 5/89, 16/91, 66/2).
      Eg kunne skriva meir, men sjølv om det ville vera korrekte vers frå Koranen, ville det ikkje passera sensuren til ei som er ute for å forsvara Islam.
      Ein ting: De vil aldri oppleva et eg er uhøfleg mot muhammedanarar, buddhistar, hinduar, eller nokon andre. Eg har vitja 60-70 land i mitt liv, og veit svert so vel at dei fleste menneske er menneske.

    21. Jeg kjenner en del muslimske kvinner. Generelt er det ingen forskjell på disse og etnisk norske kvinner, uansett om de bruker hijab eller ikke. Jeg skulle ønske at vi snart kom dit at vi alle omgås på en naturlig og uanstrengt måte. Det er ingenting som tilsier at vi ikke skal gjøre det.

    22. Hei.
      Jeg er langt mer opptatt av viktige menneskerettigheter enn hva du har av hodeplagg.
      Derfor er jeg mot:
      -at barn blir tvunget inn i religiøs utøving og lære.
      -dødsstraff /forfølgelse for apostesi. mangel av religionsfrihet.
      -at folk blir holdt nede av et fryktregime som innskrenker sterkt folks personlige frihet.
      -barbariske straffeutmålinger som feks dødsstraff for homofili og utroskap.
      -barneekteskap. ekteskap mellom barn-voksen
      takk for meg

    23. Hei Laial, jeg vil først si “du er ikke mindre verdt”. Ikke mindre verdt en meg, ikke mindre verdt en kongen, ikke mindre verdt en Erna Solbeg, Ikke mindre verdt en profeten mohammed!
      Det er slik det skal være og slik vi ønsker det i et demokratisk land som Norge.
      Men du har selv sagt at du dekker deg til (hijab) pga din gud har sagt at kvinner skal gjøre det.
      For meg er det en enkel konklusjon at hvis noen “skal” dekkes til, så er det kun for å stemple dem som mindre verdt. Så hvis din gud sier at du skal dekke deg til, så mener han at du er mindre verdt, og du selv godtar det når du dekker deg til.
      Norge et fritt land så det er fritt frem for deg å dekke deg til.
      Men det jeg er redd for, det er at det finnes mange i Norge som dekker seg til pga dem tvinges eller føler at dem bør gjøre dette. Altså det er ikke 100% frivillig. Dette er i tilfelle en grov overtramp av meneskerettighet, og vi bør bekjempe at dette kan oppstå.
      Jeg synes det er svært alvorlig at jenter og kvinner i Norge blir utsatt for et så grusomt overgrep.
      Å bli påtvungen en undertrykelse, for så og måtte gå ut offentlig å vise seg i en så nedverdigenge situasjon.
      En annen ting er at det er nesten umulig å ta disse forferdelige overgriperne, som skjult og mentalt tvinger kvinner og barn til gå ut i denne nedverdigene situasjonen.

    24. Hvorfor tar du ikke inn innlegg som følger opp dine svar Laial? Tar du inn bare kommentarer som passer deg eller som du syns du kan svare på?

    25. Kjempegodt skrevet. Hva ville en norsk kvinne sagt hvis hun ble nektet å gå med kort skjørt og topp ? Hun ville sikkert hylt og sakt at hun kan gå kledd som hun vil. Så hvorfor skal ikke en muslimsk kvinne få lov til å gå med hijab hvis hun selv vil det ? Det er virkelig synd at folk først og fremst bryr seg om hva andre har på seg og dømmer dem deretter uten å ta seg tid til å bli kjent med mennesket som befinner seg under klærne. Egentlig burde alle kvinner, uansett religion og kultur, bruke hijab. Det er altfor mye kroppsfiksering og seksualisering av kvinner i samfunnet og det tror jeg kunne vært unngått hvis alle kvinner brukte hijab. Folk må læres opp til at det beste for en kvinne er å dekke seg til slik at hun blir tatt mer seriøst for meningene sine enn å bli beglodd av sexgale menn som tror at hun ikke har noe annet å tilby enn kroppen sin.

    26. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk stresser sånn over et hodeplagg. Det er neimen ikke lenge siden kvinner i Norge gikk med skaut og var stolte av det for da var man voksen/gift/… Selv er jeg ganske vanlig norsk middelaldrende dame og forventer at jeg skal få gå kledd omtrent som jeg vil. Denne samme rettigheten må jeg også gi andre.
      Synes det høres slitsomt ut med alle disse “mansplainerne”, og tenker det er både modig og riktig at du blogger og benytter talefriheten som er så dyrebar.
      Happy 8nde mars på etterskudd.

    27. Hei Laial
      Har akkurat lest bloggen din og må si meg litt enig i denne posten. Jeg er oppvokst her i Norge og jeg bor i en liten by hvor det fremdeles er mye fremmedfrykt. Jeg kan se det på blikkene. Føler mest blikker mot meg når moren min er sammen med meg pga at hun bruker hijab, ikke jeg. Jeg føler meg så dårlig og blir veldig frustrert. Hvorfor ser de på den måten? Jeg forstår jo at all elendighet som skjer i verden, spesielt terror attackene blir begått av muslimer. Likevel synes jeg ikke at de skal tro at alle muslimer deler den samme ideologien som noen terrorister gjør. Vanlige muslimer er fredlige muslimer. Men hatet mot oss har blitt enda større. Skulle ønske at folk kunne se på oss som vanlige mennesker. Er glad for at du har en blogg som nettopp forklarer hvordan det er å være en helt normal muslim. Klem

    28. Hei.
      Eg lurer på noe, hvorfor går muslimske kvinner med burka på stranda i Dubai, å bader med burka å kommer opp fra vannet som noen vassdrukken katter.
      Så lurer eg på, hvorfor må kvinnen ta på seg en burka lignende drakt hvis huset brenner, hvis denne drakten er brent opp, å hun ikke kan ta på seg noe, så må hun brenne inne, for hvis hun går ut halvnaken, så blir hun steinet til døde, å da har hun ingen valg….
      Kristendom er ikke noe bedre, i gamle dager så ble kvinner brent på bålet, fordi kvinner ble sett på som hekser, ulydige eller kvinner som prøvde få frihet, ble brent på bålet.
      Men eg skjønner din frustrasjon også, der du selv har lyst til å gå med hijab, men folk ser på det som ukristen, dritt i hva folk synes, for disse folka er ikke noe bedre enn deg, du er like mye verdt som alle andre.
      Hijab er faktisk veldig søt, man kan føle seg som en arabisk prinsesse.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg