Ekstreme muslimer VS rasister


 

Ofte skriver jeg om rasister som utsetter meg/min datter/mine venner for rasisme i form av ord eller handlinger, men om jeg skal være rettferdig, så må jeg også skrive om den andre siden av skala. 

Ekstreme muslimer er like ille som rasister!

Samtidig som rasister mener at jeg ikke har noe her i landet å gjøre, mener ekstreme muslimer at jeg er “fornorsket” og at jeg ikke er muslim nok. Har også fått høre at jeg later som om jeg er muslim for å få oppmerksomhet og at jeg er en skam for muslimer.

Sannheten er at jeg er en norsklibanesisk muslimsk jente som har forstått dette:

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا 

We have made you (true Muslims) a moderate nation so that you could be an example for all people and the Prophet an example for you.

Moderate mennesker! Altså at vi skal holde kvisten fra midten, og balansere det. Vi skal balansere alt her i livet. Vi skal ikke veie mer den ene eller den andre veien.

Jeg har aldri ment at jeg er en perfekt person, for ingen mennesker er perfekte, og derfor blir jeg overrasket når folk dømmer meg for den jeg er, for jeg forstår ikke hvem det er som har gitt dem denne stillingen og denne arbeidsoppgaven? Å dømme andre er noe av det verste en muslim kan gjøre. Tvert i mot skal en muslim være et godt eksempel og forbilde, sånn at andre skal følge etter.

Etter at jeg kom ut i media med utsagn om at jeg er i mot tvang av hijab på småjenter og at jeg sender min datter på skolegudstjeneste,  ble jeg flere ganger kontaktet av “muslimer” som gjorde en av to ting: 

1. Banne til meg og fortelle hvilket helvette det er som venter på meg, og hvor hardt jeg kommer til å brenne.

2. Inkalle meg til møter for å introdusere meg til den virkelige islam.

Sannheten er at det er dere som trenger en introduksjon til islam. Dere som går rundt og er gretne og som ser stygt på folk. Dere som ikke smiler tilbake når noen smiler til dere. Dere som bruker Allah som et skremselspropaganda, i steden for å snakke om hvor barmhjertig og tilgivende Allah er. Dere som dømmer andre og tror at dere er bedre. Dere som banner og sier stygge ting til andre. Dere som støtter drap på ikke-muslimer i steden for å spre fred. Dere som fortelle kvinner på en ufin måte hvor mye og hvor lite av kropp og ansikt de SKAL vise…… DERE HAR MISFORSTÅTT ISLAM, IKKE JEG! 

Tre menn gikk til Profeten Muhammad (pbuh) en gang og ville uttrykke sin tro. Den første mannen sa: “Jeg vil faste hver dag og aldri spise igjen i løpet av dagen.” Den andre sa: “Jeg vil aldri gifte meg og vil bruke all min tid på Allah.” Den tredje sa: “Jeg vil be hele natta og aldri mer sove når det er nattetid.”

Profeten ble ikke imponert. Han sa: “Jeg er Profeten og jeg spiser og faster, jeg gifter meg og sover på natta. De som ikke følger mitt eksempel er ikke en av oss.”

Poenget med det profeten sa er at tro skal praktiseres moderat. Han advarte mot ekstremisme på alle måter.

Jeg bryr meg ikke om hvordan dere praktiserer deres tro, men ikke tving deres tro og praksis på andre! Særlig ikke når dere bor i et land hvor flesteparten av menneskene ikke deler den samme tankegangen som dere. Det dere gjør er å putte alle oss andre i samme bås som dere, og for folk som ser utenifra, tror de at alle muslimer er like ekstreme. 

Islam sier:

لا اكراه في الدين.

There shall be no compulsion in acceptance of the religion.

Hvorfor trekker dere da ut tråder av hva dere vil praktisere av islam og hva dere ikke vil praktisere? 

Jeg er norsk, jeg er libaneser og jeg er muslim! Jeg trenger ikke å bli fortalt og veiledet av dere. Jeg er stolt av hvem jeg er og kommer til å fortsette å være den jeg er! Jeg kommer aldri til å dekke til ansiktet mitt! Jeg kommer aldri til å slutte å skrive og uttrykke meg selv! Jeg kommer aldri til å oppdra min datter til å ikke akseptere andre religioner og til å ta del av det de andre barna tar del i! Jeg kommer aldri til å bli ekstrem!

4 kommentarer
    1. For et kjempeherlig innlegg!! Håper det kommer på trykk i en eller annen landsdekkende avis for hele Norges befolkning trenger å lese dette.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg