Mer enn bare hijab!

Jeg er mer enn hijaben på hodet. 

Kommentarene som har strømmet inn på bloggen min og facebook den siste tiden har vært mange, jeg blir kalt tilbakestående, undertrykt,  at jeg støtter undertrykkelse av kvinner, stygg, dobbeltmoralsk etc etc.

 

Hijaben min har vakt mye sinne i folk og fått mye oppmerksomhet den siste tiden. Det at jeg dekker håret og samtidig har sterke meninger, er tydeligvis ikke godtatt i samfunnet, og jeg får beskjed om å velge det ene eller det andre.

Enten skal jeg ta av meg hijaben og snakke ut sånn som jeg gjør, eller fortsette å bruke hijaben og holde kjeft.

Men jeg er mer enn et hijab! 

Jeg er en person som er opptatt av samfunnet, det som skjer rundt oss og har meninger om det meste som skjer. Jeg liker å fortelle om mine meninger, uansett om folk er enige eller uenige. Jeg er en mor til en vakker jente og er en brikke i samfunnet med jobb og forpliktelser.

Jeg er en person som har friheten til selv å velge religionen jeg vil praktisere! Jeg er en person som står fritt til å kle meg slik jeg vil kle meg! Jeg er en person som ikke lar folk bestemme hva jeg skal og ikke skal gjøre her i livet, da livet mitt, meningene mine og kroppen min er noe jeg bestemmer over helt selv!

Jeg har sagt det før og sier det igjen, det å presse jenter/kvinner til å gå med hijab, er like ille som å presse dem til å gå uten! La kvinner ta dette valget selv! 

 

10 kommentarer
    1. Jeg ser med forundring på det valget å bruke hijab,men respekterer at noen velger det. Men blir provosert når småjenter må gå med plagget. Blir de ikke da seksualisert? Hvorfor er det så farlig å se hår? Er det religiøst eller kulturelt,er det oppstått som en undertrykkende faktor? Hvorfor skal menn være frie å gå som de vil,mens kvinner må dekke seg til? Jeg har snakket med flere som etterhvert får mye håravfall av å bruke hijab,derfor ekstra trist når småjenter må begynne tidlig med det. Men igjen voksne må gjøre som de føler for,men for meg er det ikke et symbol på egenstyrke og frihet..dessverre.

    2. Hei!
      Jeg må bare få lov til å kommentere hvor vakker du er! Og det er fantastisk å lese om en så åpen og ærlig person, som har så fantastiske meninger og gjør det du føler er rett for deg og din familie. Det spiller abosultt ingen rolle hva man velger å kle seg med, eller hva man tror på – vi er alle medmennesker og jeg kjenner jeg blir ekstra glad av å lese om deg og dine meninger/avgjørelser.
      Stå på videre! 🙂

    3. For en fantastisk bra blogg du har. denne skal jeg følge!! Det er så bra at du forteller så lett og ledig om akkurat slik du har det. Jeg har selv vokst opp i en kristen familie, og med en klesdrakt som skilte seg ut, så jeg vet hvordan det er å være den som “var annerledes”, og jeg vet hvor vanskelig det til tider kan være. Men jeg velger å tro at det har spart meg for mye. Det handler ikke om klesdrakten, men om personen bak. Lykke til med bloggingen.. #Thumbsup!!!:)

    4. Noen glemmer rett og slett at det finnes et menneske bak det ytre- dessverre. De ser kun det de ser og tar seg ikke bryet med å lære, forstå og respektere.
      Jeg har lest et par innlegg her nå, og skumlest noen flere- jeg syns du virker som en ærlig og flott person som tør å stå for det du mener 🙂 Og jeg har ingen problemer med å se at du er minst like vakker på innsiden som det du er på utsiden. Og det må jeg si- du er virkelig vakker!

    5. Åååååh tuuuuuuuuuuuuuusen takk!!!! ?????? avslutter dagen med denne hyggelige kommentaren som heeeelt sikkert vil gjøre at jeg sover godt, siden jeg sover med et smil om munnen. Tusen takk igjen! Elin Slåen:

    6. MashaAllah du er en meget vakker og sterk kvinne, vi trenger flere som deg i media verden. Jeg er forlovet med ei som bor i morokko og av eget valg bruker hijab og jobber i moske mens mange andre går rundt i bare bikini. Så folk må forstå at Hijab for det meste er et valg og i sjeldenhet tvang. Min frykt er at min InshaAllah fremtidige kone skal oppleve de stygge sidene av å bruke hijab i Norge og selv er jeg redd for at folk skal tro det er jeg som “tvinger” henne. Stå på du gjør en fantastisk jobb med å bekjempe fordommer og InshaAllah vil vi alle lære og leve sammen uten rasisme og fordommer. Som etnisk norsk konvertit vet jeg så altfor godt hvordan det er å bli hetset for sin tro og forlatt av alle sine gamle norske venner. Plutselig var jeg en utstøtt person bare for at jeg skiftet til en tro som or meg er mer logisk en hva jeg ble lært som barn. Uansett jeg ønsker deg all lykke til videre i ditt arbeide og Hijab er et av de vakreste klesplagg som finnes 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg