Muslimsk Påske

I går var jeg og handlet i en lokalbutikk her på Ellingsrud. Etter å ha betalt sa jeg: “god påske” til kassedama. Hun reagerte med et smil og med å spørre: “feirer muslimer påske?”

Siden jeg tidligere skrev mye om jul og julefeiring, samt styret over at min datter fikk gå i skolegudstjeneste, kan jeg nå fortelle hvordan vi pleier å gjøre det hos oss rundt påsketiden.

I flere år har vi hatt en tradisjon hjemme som vi har fulgt hver påske. Jeg tror på at kommunikasjon og forklaring er den klokeste veien i livet, og derfor starter vi med at min datter og jeg tar en prat om hvorfor de kristne feirer påske og hvorfor muslimer ikke gjør det. Videre forteller jeg om tradisjonen påske, og at mange i Norge ikke er kristne, men at de maler egg, pynter huset og lager påskekylling likevel, og at vi også skal gjøre det samme. Min datter vet altså at vi ikke feirer påske pga den kristne troen, men at vi feirer tradisjonen.

Og dermed, ja! Som muslim går det an å feire påske! Ikke den kristne delen som omhandler profeten Jesus, men den tradisjonelle som handler om å kose seg sammen og å glede barna.

Vi maler egg, pynter med fjær og lager påskekort, men det aller morsomste min datter vet, er jakten på påskeegget. Da vi tidligere hadde en stor hage, pleide jeg å gjemme mange egg i hagen og min datter skulle finne dem. Premien for å finne alle var sjokolade og brus. Nå som vi ikke lenger har en hage, leter min datter etter et stort påskeegg fylt med mye godt inne i leiligheten. En gang var den gjemt under hennes pute og i fjor var den i klesskapet.  

Islam har aldri vært et hinder i å glede barn og for min del er det viktig at min datter ikke føler at hun er ulik andre barn. Derfor feirer vi jul og påske samtidig som vi feirer Eid. Disse høytidene handler om kvalitetstid sammen som familie midt opp i hverdager som er fylt med stress. 

Og på lik linje som min datter tar del i norske tradisjoner og feirer det samme som andre barn på skolen feirer, enten de er kristne eller ikke, ønsker jeg (når den tid nærmer seg) å invitere en ikke muslimsk familie til å feire Eid med oss, for å bli kjent med våre tradisjoner. 

Det er viktig at vi er åpne mot hverandre og at vi ikke bare inkluderer innvandrere i våre tradisjoner og høytider, man at vi også kan inkludere oss selv i andres hverdag slik at vi kan forstå hverandre bedre. Ingen anledning bør være forbudt å ta del i, tvert i mot kan barn være med å feire alt så lenge vi forklarer hvorfor det feires og besvarer alle spørsmål de eventuelt måtte ha. På denne måten skaper vi en fremtid med forståelse, inkludering, samhold og glede over andres glede.

God påske alle sammen, enten dere feirer eller ikke!

106 kommentarer
    1. Ååååh tusen takk!!! Jeg håper at hun vokser opp til å bli inkluderende og fornuftig, ja 🙂
      Jeg ble oppdratt på samme måte av min mor 🙂 Ida marie:

    2. Jeg er de som sier alltid juletiden god jul og påsketiden god påske. Men hos nordmenn aldri jeg Ikkje så at de seir hos oss Eid mobarak. Hvorfor det og hva er probleme?

    3. Jeg er de som sier alltid juletiden god jul og påsketiden god påske. Men hos nordmenn aldri jeg Ikkje så at de seir hos oss Ed mobark. Hvorfor det og hva er probleme?

    4. Så koselig å lese, da feirer vi påske av samme grunn du og æ. Det å bruke tid på familie og barn blir aldri feil, akkurat som jeg forteller om mine gode bardomsminner til mine barn håper jeg det blir ført videre til deres barn. Slik kan det vi gjør for ungene i dag skape ringvirkninger langt inn i fremtiden. (Nu blei æ dyp du 😀 ) ønsket dere en fortreffelig påske.

    5. Så utrolig koselig å lese om deres tradisjoner. Må si det er utrolig flott av deg å la datteren din få lov til å oppleve både norsk og fra hjemlandet. Som du sier så er det faktisk ikke kristendommen som gjør at så mange i Norge feirer påske. Deriblant oss selv. Vi legger ikke vekt på kristendommen, men kos med familie og venner.
      Flere skulle gjøre som dere. Fantastisk. <3

    6. Jeg er de som sier alltid på juletider og påsketider god jul og god påske. Men aldri jeg Ikkje sett at nordmennene sier til oss Eid mobarak

    7. Jeg blir oppløftet av å lese dine refleksjoner. De, og ikke minst hvordan du beskriver dem, forteller noe om en vakker sjel. Dette er brobyggende og vi trenger mer av det. God påske. 🙂

    8. Assalam Aleikum. Jeg leser alt du skriver og blir så glad at det er akkurat du, som Yousof er så hekdig å få.
      Du er ett forbilde for hvordan jeg også tenker.
      Nå konverterte jeg bare for ett år siden og har ingen i min familie som er muslimer, unntatt min egytiske familie da.. men det er så godt å se at du viderefører gode ting og standpunkter videre.
      Ønsker dere en god feiring alle sammen..

    9. Du er så flink altså! Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal være så utrolig fordomsfulle. Jeg feirer helle ikke den kristne delen, men jeg skal alikevel besøke mammi med god middag og familietreff i påska. Det er en koselig ferie, med mye fint på tv og samboer har endelig fri, så man har jo all grunn til å feire med koselige filmer, påskeegg og god mat!

    10. Word 🙂 Blir glad av å lese om hvordan du ser løsninger! Og ja, åpenhet og kommunikasjon er som du sier; med på å skape forståelse, inkludeing, samhold og glede over andres glede 🙂
      Håper dere får en super påske-kos-tid!

    11. Fantastisk!
      Til Samiya; Jeg tror nok det er mye fordi vi nordmenn ikke vet så mye om deres feiringer. Det er også litt vanskelig for oss å vite hvem som er muslim og ikke. Det hadde vært litt rart å si Eid mobarak til en person som er litt mørkere enn oss, men som kanskje ikke er muslim av den grunn. Forstår du? 🙂

    12. Samiya, du skriver at du aldri har opplevd at nordmenn sier Eid mobarak til muslimer.
      Nå har jeg sett at flere av mine venner skriver Eid mobarak på Facebook, som en hilsen til sine muslimske FB-venner. Så det skjer kanskje mer enn du tror?
      Men uansett er det ikke vanlig. Det kan være fordi folk som er født og oppvokst her i landet uten kjennskap til muslimsk kultur ikke helt vet hva uttrykket betyr. Kanskje er man redd for å bruke en fremmed religions uttrykk fordi man ikke helt vet hva det innebærer. Vi vet ikke om vi har “lov” til å si det, hvis vi selv ikke tilhører den religionen.
      De fleste som sier “god påske” og “god jul”, tenker jo ikke på det religiøse innholdet i disse høytidene. De kunne like gjerne sagt “kos deg i denne ferien”.

    13. Dersom flere mennesker hadde vært like reflekterte og åpne som deg hadde kanskje verden vært et bedre og mer fredelig sted. Din datter er heldig som har en mor som deg. Håper dere får en kjempekoselig påske!

    14. I går var jeg og handlet i en lokalbutikk her på Ellingsrud. Etter å ha betalt sa jeg: “god påske” til kassedama. Hun reagerte med et smil og med å spørre: “feirer muslimer påske???
      Sa seriøst dama bak kassa det? Rart….da r det ihvertfall ikke bra service fra henne..eller så bare finner du på

    15. det er nok de som har grunn til å feire kristi død -men ingen kristne feirer påske av åpenbare grunner. det er en markering med faste

    16. Enig med Ida Marie. Og bra artikkel godt skrevet .Kona er katolikk og feirer den katolske del av påsken .Jeg er Human Etiketter .Og feirer påske med kyllinger osv .Samme med jul .Som en tid med barna høytid osv uten den kristne delen .

    17. Om bare alle kunne tenke og følge ditt eksempel. Mener da ikke bare muslimer, men kristne også.
      Jeg må nok inrømme at jeg aldri har feiret ID, men ville blitt med om jeg visste mere om det. Enhver anledning der en kan kose seg sammen med familien er kjærkommen.
      Ønsker deg og dine en koselig Påske!
      😊

    18. Så heldig datteren din er😊 Flott at du forteller om norske tradisjoner samtidig som du lærer henne de muslimske. Og ja, etniske norske er vel ofte mer opptatt av å ha fri,være sammen med familien,slappe av og spise god mat osv enn tanken på hvorfor vi feirer jul, påske osv 😉God påske til deg og dine 😊

    19. Hei!
      Jeg kom tilfeldigvis innom bloggen din i dag og klarte rett og slett ikke stoppe å lese. Du skriver så bra og du gir meg som etnisk norsk et godt inntrykk av islam. Du virker å ha gode verdier og jeg tror du er og kan være med på å gi mange andre et mye mer positivt syn på islam som religion og kulturen den er knyttet opp mot.
      Tusen takk for at du skriver og ikke minst opplyser mange uvitende der ute 🙂
      Ha en nydelig dag!

    20. Så heldig som har en så inkluderende, trygg og klok mor! Tenk om VI ALLE var mer åpne for andres tradisjoner.. Det ville hjulpet mye på fremmedfrykten. Du er virkelig ett forbilde !

    21. Tusen takk!! Egentlig så føler jeg at det er jeg som er heldig som har henne. Hihi. Verdens nydeligste datter 🙂
      Takk for gode ord ig god påske! Line Gjeldnes:

    22. Jeg syns det var et veldig godt skrevet innlegg. Jeg ville gjerne opplevd og feiret en muslimsk helligdag eller høytid med familien din. For tiden studerer jeg et studie som heter internasjonal forståelse og samarbeid og det du skriver om er super relevant til det jeg lærer om. Det er så spennende å lese ditt synspunkt og tanker rundt høytidene. Ha en fin påske med datteren din! 🙂

    23. Har nylig lest Hege Storhaugs bok om Islam den 11 landeplage. Hadde “ditt Islam” vært rådende i Norge og Europa for den del, så hadde den boken vært fullstendig overflødig. Du er en klok kvinne. God påske til familien.

    24. Så utrolig fint å lese, datteren din er heldig som har en mamma som deg.
      Enig med deg om at både jul og påske handler om å være sammen med familie og venner.. Kvalitetstid med de en er glad i. God påske til deg og familien din.

    25. Jeg synes også det er helt supert at man lærer barna (og voksne) om de forskjellige tradisjonene…
      Men altså…påske med påskeegg og kaniner og sånt, har ikke noe med den kristne troen, da😊 Det er en hedensk skikks som de kristne innførte for å få flere medlemmer…

    26. Du skal være stolt av din mor og far som har lagt grunnlaget for en så flott og respektfull tankemåte du har. Så bra at du ser ansvaret og viderefører det til din datter. Å ha sin egen tro samtidig respektere andres gjør enn sterk. Ha en fredfull påske tid.

    27. Så utrolig inspirerende å lese om at du oppdrar datteren din til å lære om mangfoldet av alle kulturer, tradisjoner og religioner vi har her i Norge. Syns også det er viktig å belyse saker som denne, så alle ser at muslimer ønsker å integrere seg og lære om norske tradisjoner!! 🙂

    28. Hei 😊
      Takk for at du deler!
      Jeg leser fra en av kommentarene at det er noen som savner at slike som meg ikke er like høflige og vennlige mtp muslimske høytider. Jeg tror grunnen til det kan være at vi ikke alltid vet når ramadan eller eid er. Om man ikke vet det, er det ikke så rart om man ikke sier noe.. Jeg tror ikke det er en bevisst ungåelse for folk flest 😊
      Kos dere så masse i påsken! Klem fra en uvitende Bergensk østlending

    29. Påskeegg og påskehare stammer egentlig fra en førkristen myte, og er sånn sett ikke en kristen tradisjon, men kristendommen har tatt opp i seg mange hedenske tradisjoner og gjort de til sine. Det for være opp til hver enkelt om de synes det passer seg å feire eller ikke. Kristne vet ikke så mye om tradisjonenes opphav selv, og enda minde om islamske tradisjoner. Det hadde vært lettere for alle å orientere seg i hverdagen om vi visste litt mer.

    30. En underkastet (muslim) tror på fortellingen om den 13. apostel. På den bakgrunn skulle jeg gjerne vite hvorfor en underkastet feirer Påske og på hvilken måte? Den ikke religiøse feiringen i Norge knytter seg mest til fjellet og skigåing. Er det en slik Påske som feires?

    31. Er man 18 år i Norge kan man gjøre akkurat hva man vil, så lenge man ikke bryter norske lover.
      Hvorfor skal man la mørkemenn som baserer sine syn på eventyr styre ens liv?

    32. Håper datteren din oppdras til å tro på universelle menneskerettigheter og at hun kan gifte seg med den hun vil og ikke bare muslimske menn. Oppdras hun til å tro på koranens påbud om å kun gifte seg med en muslimsk mann så er unnskyld meg å pynte til påske meningsløs kosmetikk. Vil dere virkelig bli ett folk med nordmenn så vis det da. Når dere lager parallellsamfunn og følger en ideologi som nekter døttrene deres å stifte familier med ‘de andre’ så betyr det ingenting å si ‘god påske’. Det blir bare overfladisk pjatt.

    33. Vet du….dette var koselig og oppegående lesning 🙂
      Heldig er din datter <3
      Min mor er fra østeuropa (katolikk, men ikke praktiserende) og når hun kom hit så tok hun til seg alle norske skikker og tradisjoner.
      (Som hun sa, det er her jeg fra nå skal bo.....)
      Og videreførte de til meg. Er selv ikke religiøs, men feirer alle "høytider" for det de er verdt av kos, ferie, god mat, gode venner, familietid osv.
      PS! Stor påskeklem fra en som overhode ikke feirer påsken med hverken fjell eller skigåing (hvem oppsøker vel snøen når vi endelig er kvitt den haha)

    34. Høres ut som om du feirer akkurat samme type påske som vi gjør hjemme. Fin og koselig tradisjon, som kan feires uavhengig av religion. Jeg er ateist 😉

    35. Jesus er Guds sønn, ikke en profet. Det å male egg og snakke om en kylling er bare tull, vet ikke hvor det kommer fra en gang, slik avgudsdyrkelse at vi tilber påskeharen og lærer barna våre om sonn tull. Jesus døde for oss i denne tiden, det er det vi skal minnes.

    36. Påsken er relatert at jødene ble kastet ut av Egypt. Klart at både kristne og muslimer hyller dette. Alt er basert på det samme. Religiøse har en tendens til å si at det dem tror på er noe nytt, men akk. Det er kun avskrift av det gamle.

    37. Jeg ønsker et land uten islam , et land med et samfunn . Ikke slik som samfunet nå utvikler seg .,nemmelig et islamsk paralellsamfunn .
      Har ingen tro på at islam noen gang vil godta et demokratisk styre . Godta og leve i et samfunn som er tuftet på menneskeskapete lover . Et samfunn hvor de som tror på islam kan godta dem som ikke tror på islam . Slikt et samfunn finnes ikke med islam til setdet .

    38. Så fint de feiret muslimsk påske i Brussel. Tror du det er tilfeldig at de valgte en viktig kristen høytid for angrepet?

    39. Den hijaben du bærer etter påtrykk fra terroristene i det muslimske brorskapet bør du ikke ha på det når du besøker Brussel.

    40. Dette er gode ord å lese. Din datter er utrolig heldig som har en så klok og godhjertet mamma <3 Ønsker dere en riktig god påske 🙂

    41. Kjempefin blogg. Synes det er flott at sterke og reflekterte kvinners stemmer kommer frem i bloggverdenen. Ha en strålende flott påske!

    42. Jeg kjenner ikke hvorfor folk skriver om hijab en hennes. Du er fin med din hijab og du har finne tanker👍 god påske 🐥🐣🐤

    43. Grunnen til at vi kommenterer og lar oss provosere av hijaben har vært forklart mange ganger. Man kan sammenligne den med en naziuniform. Vi ville aldri tillatt at folk gikk rundt med naziuniformer selv om de var aldri så moderate, ei heller burde vi tillate hijab,burka, niqab etc i det offentlige rom.
      Hver gang jeg ser noen iført dette tenker jeg bare at dette er en person som velger å segregere seg fra det norske samfunn. Ikke vil hun få jobb ergo blir hun en belastning for samfunnet.

    44. Klokt skrevet! Det går fint an å feire nettopp tradisjoner, uten dermed å være opptatt av den religiøse biten. For meg er jul en feiring av at sola snur (det var den jo før kristendommen kom rundt år 1000), og påske er tradisjonelt en feriring av vår og fruktbarhet. Og ja, vi malte påskegg og hadde påskekyllinger til pynt, selvom vi ikke var kristne.
      Så god påske til deg og dine, og fortsett med denne utmerkede bloggen! 🙂

    45. Fantastisk 😊
      Flere skulle vært som deg og da mener jeg begge veier.
      Ønsker deg og din familie en riktig god påske🐣🐥

    46. Kjekt stykke, bare det at vi feirer ingen såkalt “profet” som du og andre muslimer så misforstått kaller Jesus Kristus. I påsken feirer vi Jesus som Verdens Frelser, oppstandelsen og hans seier over døden, en seier som også mange tidligere muslimer har oppdaget og tatt i mot.. Så derfor: God Påske til deg også, og velkommen etter.

    47. Du er et forbilde for mange, fra alle trossamfunn og ikke religiøse. Skulle ønske flere tenkte som deg. Riktig god påske 🐥 Ps Heldig er de som for feire Eid med deg.

    48. Kjempe fint innlegg. Det er flott at du introduserer begge deler tenker jeg. Jeg skulle gjerne opplevd Eid feiring. Jeg selv sier Eid mumbarek til mine muslimske venner, men jeg tror mange er som meg, litt usikre, jeg har ikke så lett for å snakke til fremmede, uansett om budskapet er hyggelig og medmenneskelig.

    49. Hei,
      Jeg er nok en av de med masse fordommer mot muslimer, og klandrer de for alt forferdelig som skjer. Men noen ganger dumper jeg bort i blogger som dette andre ting skrevet av muslimer. Det forandrer mitt syn litt etter litt, hadde jeg kjent noen som er muslim og tenker som deg hadde jeg nok fått ett annet syn raskere. Så det er håp for oss alle 🙂 God Påske

    50. Veldig imponert. Ønsker deg og datteren masse lykke til. Er ikke norsk selv:-). russisk. Kanskje vi ses en dag, jeg er en pedagog (Dyreassistert Pedagogikk, noe helt nytt i Norge)med hunden som er spesialtrent for å jobbe med barn 🙂 Mange foreldre er redd hunder og barna blir engstelige. Vi lærer bort masse nyttige ting og har det gøy 🙂

    51. Jeg vil berømme deg for din innstilling til andres tradisjoner! Var alle så åpne og inkluderende så ville verden vært et bedre sted. Vi skal nærme oss hverandre med åpenhet og nysgjerrighet. ❤
      Din datter kommer til å vokse opp til å bli en klok kvinne – som sin mor. ☺

    52. Jeg vil berømme deg for din åpenhet og inkluderende livssyn. Var vi alle så tolerante så ville verden vært et bedre sted!
      Vi skal møte hverandre med åpenhet og nysgjerrighet! ❤
      Din datter kommer til å vokse opp til å bli en klok kvinne – som sin mor. ☺

    53. Jeg feirer kristen påske og lærer barna mine det. Så spurte jeg dem om de tror muslimer feirer høytiden? De ble litt flakkende i blikket, så her har jeg en jobb å gjøre ovenfor dem.
      Jeg tror på gjensidig respekt for hverandre, slik du er en flott representant for.

    54. Bravo!
      Hilsen en som feirer solsnu ved juletider og vår ved påsketider. Begge deler har vært feiret siden førkristen tid.
      Jeg blir litt sliten av å lese om hijabfordommer. Vi trenger da ikke gå lenger enn til våre rotnorske bunader for å finne tradisjonelle hodeplagg spekket av symbolikk vi er stolte av. Hva med nonner? Sikher? Har noen problem med deres hodeplagg? La nå folk få kle seg i den drakt de selv ønsker, religiøst eller ikke, så lenge de ikke bryter loven.

    55. En dansk arkitekt som kanskje er bedre kjent som dikter – Piet Hein – har skrevet mange kloke ord i sine dikt. Her er ett av dem:
      “At lave en primitiv filosofi
      med båse, som menneskene inddeles i
      er en fejl, hvoraf alle folk lider.
      Men vi er nogen stykker, som kun kan forstå
      én måde at inddele menneskene på:
      Man skal dele dem i individer.”
      Jeg ser at du er en av disse “nogen stykker” Laial, og jeg tror jeg også er en av dem.
      Jeg tror ikke på noen gud, men jeg VET at vi kommer mye lenger ved å møte andre mennesker med åpne hender enn med knyttede never.

    56. Fantastisk skrevet og veldig rørende. Dette er rette innstillingen! 🙂 Din datter er heldig som har en så reflektert og klok mor. 🙂 Ha en fantastisk dag <3

    57. de fleste kristne tradisjoner (jul, påske etc) er i her i norden koblet opp mot tidligere hedenske tradisjoner. påsken ble f.eks feiret i forbindelse med vårjevndøgn (dag og natt er like lang – og nå blir det bare lysere), den jødiske påsken er til minne om jødenes utvandring fra Egypt (moses), det finnes ingen “bevis for at “gud’s sønn” Jesus ble født på julaften, derimot er det mange skrifter som tyder på at han ble født i januar, for “letthets skyld” ble julaften lagt til en gammel hedensk høytid i forbindelse med vinterblotet – årets mørkeste dag.
      Veldig hyggelig (og godt for samfunnsmoralen) med gjensidig forståelse og respekt for både kultur og religion, ønsker alle et godt år med gode tradisjoner.

    58. Din datter er heldig som har en så flott og reflektert mamma! Jeg tenker at kunnskap er starten på fred! Hadde alle hatt mer kunnskap om hverandre hadde vi nok også vært mer tolerante! Tenk så gøy å kunne få være med på eid! Så snilt at du er villig til å åpne ditt hjem for noen med andre tradisjoner. Selv er jeg ateist, men veldig interessert i religion!

    59. Så fine tradisjoner du har laget for familien din. At du forklarer datteren din hva høytiden betyr. Det vil si hvorfor man feirer den, hvilken begivenhet som blir minnet om. At du ikke bare gjør det med deres egne høytider, men også forklarer de andres høytider.
      Barn forstår sånt, og det gir mening å vite hva det handler om.
      Du er et godt eksempel for den jevne nordmann. Vi burde også være flinke til å forklare barna våre hva høytidene betyr og hva de er til minne om. Det gir forståelse og mening.
      Selv om vi ikke tror på det selv.
      Det er helt greit å si “de kristne feirer påske fordi …..” Og. “Muslimene feirer Eid fordi ….”

    60. Som ikke-kristen etnisk norsk så er det akkurat slik jeg også markerer påsken. Og jeg tror det er mange som oss. 😊😊😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg