Min datter og hijab

Nesten hver gang jeg poster ut noe angående hijab, får jeg spørsmålet om min datter skal bli tvunget til å bruke hijab snart.

Her er svaret mitt til dere som måtte lure:

Min datter oppdras til å bli en selvstendig jente med egne meninger! Hun har en veldig sterk personlighet og det bekrefter lærerne hennes på skolen. Hun oppdras til å kunne ta egne valg og avgjørelser. 

Hijaben hennes er ikke noe jeg bestemmer, men om hun velger å bruke hijab, enten det er nå eller senere i livet, så har hun min støtte! Velger hun å ikke bruke hijab, støtter jeg henne også! 

Likevel oppdrar jeg henne som muslim. Jeg lærer henne om islam samtidig som jeg lærer henne om alle andre religioner. Jeg forteller henne hvorfor vi er muslimer og forteller henne også at islam lærer oss at ingen skal bli tvunget til noe som helst og at vi skal være gode, åpne og aksepterende med alle rundt oss. Hun får lov til å gå i kirker og synagoger og hun blir med til moskeen. Det er viktig for meg at hun lærer mer om likhetene mellom religionene, enn om forskjellene.

Dette er det jeg prøver å formidle gjennom mine innlegg. Feministen i meg sier at en jente/kvinne alene har retten til å bestemme om hun skal/ikke skal dekke seg til. Ingen andre skal bestemme dette.

Jeg forventer at samfunnet skal støtte valgene min datter tar så lenge hun ikke skader seg selv eller andre. På samme måte som jeg er oppdratt i en familie som har gitt meg støtte, lært meg å være fri og lært meg å være selvstendig, og på samme måte som jeg fikk støtte av samfunnet til å vokse opp og bli den jeg er i dag, forventer jeg det samme nå både hjemme hos oss og av samfunnet, selv om hijabsynet har forandret seg fra den gang jeg vokste opp og til nå.

Feministen i meg sier at vi må støtte jenter til å vite at de skal ta kontrollen over seg selv, sin kropp, sin identitet, sin utdanning, sin fremtid, hvem de skal gifte seg med etc, uten begrensninger! Vi kan ikke fortelle en jente at hun bestemmer over egen kropp, men at hijab er noe hun ikke får lov til, akkurat slik som vi heller ikke kan fortelle en jente at hun er fri og selvstendig til å ta egne valg, men at hijab er noe hun MÅ ha.

På samme måte som dere ville tatt en prat med deres datter eller sønn dersom de velger noe annet enn det dere foreldrene ønsker, kommer jeg også til å gjøre det og vi vil alltid finne løsninger gjennom kommunikasjon. 

Islam er ganske missforstått. Betydningen av hijab i islam er fullstendig feiltolket i dagens samfunn. De fleste tror at islam dreier seg om tvang og undertrykkelse av muslimske kvinner. Dessverre eksisterer denne tvangen og undertrykkingen, men det er (og dette får jeg ikke sagt mange nok ganger), ikke islam som står bak, men derimot den mannsdominerte ukulturen i mange land.

I Koranen står det:

Ingen tvang i religionen

لا اكراه في الدين
There shall be no compulsion in the religion

Det at noen familier tvinger jenter til å dekke seg til, strider totalt mot islams lære. Dette fordi troen skal komme fra hjertet og handlingene skal være noe man gjør fordi man tror på det, ikke på grunn av tvang eller frykt. Religion er en personlig til mellom et menneske og Allah/Gud. 

Det er nå på tide at vi begynner å skille på ukultur og på islam, og det er på tide at vi slutter å gi islam skylden for undertrykkelse av kvinner, tvang, vold, ekstrenisme og lignende. Islam skal ikke ta skylden for alt det visse mennesker gjør.

Så svaret mitt er:

Nei, jeg skal ikke tvinge hijab på min datter! Hun skal ta egne valg her i livet og min rolle som mor er å veilede og å støtte henne gjennom alt, enten det er med eller uten hijab.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg