Fastende muslimer må slappe av litt!

Hei på dere blogglesere.

Som dere vet er det Ramadantider nå.
Ramadan handler ikke bare om faste, men også om gode gjerninger, bønn, ekstra godhet mot andre mennesker, donasjon, tålmodighet osv.

Jeg faster ikke i år pga en operasjon jeg var gjennom i februar.

I går tok jeg en lang sykkeltur med min datter. Det var kjempe fint vær og sola skinte. På vei tilbake bestemte vi oss for å stoppe på Furuset og ta T-banen en stasjon opp mot Ellingsrud. Mens vi stod og ventet på heisene ved Tbanestasjonen tok vi frem våre vannflasker, og vi tok oss noen slurker.

En ung dame stod og så på.
Vi tok heisene ned til plattformen, og satte oss ned og venta på at T-banen skulle komme.

Damen kom da bort til oss og sa:
“Salam. du bør egentlig skamme deg, Du må være et godt forbilde for din datter og unngå å spise foran henne, slik at hun kan tro at du faster og forstå at det er Ramadan”.

Til denne damen:

Jeg faster ikke i år, og hvorfor jeg ikke gjør det er egentlig mellom meg og Gud (selv om jeg er åpen om det med andre også). Som muslim vet jeg hva Ramadan er, og jeg lærer min datter den virkelige meningen av islam og Ramadan. De syke skal ikke faste og sånn er det bare! Jeg lærer datteren min at Ramadan handler om mye mer enn bare faste, og lærer henne at sykdom ikke er noe å skamme seg for, og dermed ikke noe man trenger å gjemme seg bort med.

Du som muslimsk kvinne har mange oppgaver i livet ditt; du skal blant annet ta vare på din familie, deg selv, styrke ditt forhold til Gud etc. Ingen steder er det oppgitt at blant dine oppgaver er å passe på meg og hva slags forbilde jeg er for min datter!

Du som muslim er pliktet til å gi folk rundt deg unnskyldning for hvorfor de gjør som de gjør, og til å opptre med respekt når du snakker med andre.

Det at du mener at jeg må late som om jeg faster ovenfor min datter, er egentlig bare å lure henne og å lure meg selv. Jeg velger heller å være ærlig med henne, med meg selv og ikke minst med Gud. Når hun lærer at islam ikke er streng mot de svake, vil hun lære å elske religionen. Islam fritar syke, gravide og små barn fra å faste.

Jeg er sikker på at hvis du ser godt nok inn i deg selv, så ser du at du har en god del å jobbe med. Konsentrer deg heller om å bli et bedre menneske for hver dag som går, og la andre få konsentrere seg om seg selv. 

I dag satt jeg og snakket med en kollega om denne hendelsen, og hun fortalte at hun også hadde fått høre kommentarer fra fremmede fordi hun ikke faster. Hun hadde blant annet en gang fått hijaben dratt av, fordi “det er skam å gå med hijab, men ikke faste”.

Denne episoden minnet meg igjen på en annen episode jeg hadde for litt over 5 år siden. Jeg hadde nylig blitt operert og det var Ramadan. Mens jeg stod og venta på bussen på Jernbanetorget, stod jeg og drakk noe som jeg måtte ha annenhver time i 7 dager (Noe kjøpt på apoteket). En fremmed mann gikk forbi og slo til flaska jeg drakk fra og sa: “Det er Ramadan”.

Mitt råd til disse menneskene er egentlig å ikke gå ut og omgås folk! Dersom lite mat og drikke gjør at du ikke klarer å omgås andre mennesker, bør du virkelig vurdere å holde deg hjemme!

Ramadan handler om å være god mot andre. Gud tester din tålmodighet og med disse handlingene skal jeg love deg at du feiler sterkt, uansett om du fullfører fasten hele måneden.

Moralpoliti kan du leke alene, ikke med andre!

Ditto. Dagens utblåsning.

6 kommentarer
    1. At man faster eller ikke faster er kun mellom en selv og Allah swt. Jeg skjønner ikke at folk tør å si slike ting..det virker ikke som man tenker etter “oj, kanskje det er en grunn, kanskje hun er syk eller har periode”..helt uforståelig for meg as:0
      Ihvertfall., godt innlegg 😀 ramadan mubarek:D

    2. Islam handler også om respekt. Og under en måned i året klarer jeg å la være å spise/drikke ute. Ikke fordi jeg skjuler at jeg har mensen/er syk/gravid, men fordi jeg er fullt klar over at det er brødre og søstre rundt meg som faster – og det respekterer jeg. Så kan man argumentere for at man bor i Norge og at 99,9% spiser og drikker foran oss uansett, men av respekt for de 0.1% som faster og for ramadan – velger jeg det.
      At datteren din vet at du er syk, og at du derfor ikke faster – det liker jeg! Det husker jeg min mor sa til meg da jeg var yngre også. Men hun sa også: “men av respekt for ramadan-måneden klarer jeg å vente med å tygge tyggis/spise til vi er hjemme”.
      Dette er nå min personlige mening rundt det, og jeg støtter IKKE damen som konfronterte deg. Støtter deg 100% når det gjelder at valget ditt er mellom deg og Gud – så hvis du velger å drikke/spise på gaten er det ditt valg. Ingen skal bry seg om det 🙂
      Ramadan Kareem

    3. Og jeg respekterer din mening og din måte å være på. Kjempe fint at du gjør som du gjør.
      Jeg må spise og drikke hver andre time hele døgnet foreløpig 🙂
      Miranda:

    4. Det er nok ikke bare i fasten at moralpolitiet slår til. Dette er eksempel på det sosiale presset som småbarnsforeldre opplever for å få dem til å pakke inn sine jentebarn i hijab og fotside kjoler og dermed frata dem muligheter til fri utfoldelse som er nedfelt i FNs barnekonvensjon og derigjennom i norsk lovverk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg