Kritikk

Hei blogglesere!

Håper dere har en fin sommertid.

Jeg kommer et nytt sutreinnlegg fra meg som jeg håper vil få folk til å tenke seg om to ganger.

Jeg er en person som er åpen for kritikk og som tåler å bli hetset, og vanligvis vil jeg sette av litt tid for å svare på henvendelser jeg får på sms, facebook og her på bloggen.

Det som gjør meg frustrert er at folk søker meg opp i telefonkatalogen og tar kontakt med numre som er oppført på meg (jeg er nødt til å være registrert der pga det er jobben min som eier nummerne).

De siste månedene har min datter mottatt flere sms meldinger fra ukjente. De fleste har jeg slettet før hun har rukket å lese de, men denne sms meldingen rakk hun å lese før jeg slettet….

Jeg tok en prat med min datter etter dette og forklarte henne at det dessverre finnes folk som prøver å sette oss muslimer i dårlig lys, og at vår jobb er å fortsette å være gode og snille mot alle, slik at vi kan endre dette bildet.

Jeg trudde denne meldingen hadde gått i glemmeboken, da den ble mottatt i juni, men så skjedde det noe…

Da vi for tre dager siden skulle ta toget, stod det en dame med barnevogn og hun slet med å bære vogna inn. Jeg dro bort til henne og spurte om hun trengte hjelp, og da svarte hun høylytt: “Nei! Trenger ikke hjelp fra sånne som deg!”

Datteren min snudde seg mot meg og sa: “Kanskje hun er redd for å få skitne hender av at vi tar på hennes ting?”

Dette stakk meg dypt i hjertet! Hvorfor skal en jente på 7 år gå rundt og tro at folk får det dårlig av at hun tar på dem? Hvorfor skal en 7-åring gå rundt og tenke at hun er annerledes, uvelkommen og skitten? Sms meldingen hun hadde mottatt inneholdt vanskelige ord for henne å lese og å forstå, og fantasien til 7-åringen gjorde at hun forstod at noen fysisk ville bli skitne i hendene av å ta på oss muslimer.

Min oppfordring til rasister og ekstremister er derfor, tenk dere om to ganger før dere trykker på send-knappen! 

15 kommentarer
    1. Jeg skjønner din frustrasjon, men jeg må bare komme med et helt åpent, uskyldig spørsmål. Var det ikke dere som startet? Kaller ikke muslimer ikke-muslimer for vantro? Blir ikke de som ikke er muslimer diskriminert i Islamske land? Jeg bare spør.

    2. Heihei.
      Jeg gar ikke kalt noen noe som helst.
      Også må jeg legge til dette:

      Bible Exodus 22:20: you must kill and destroy those who worship another God.

      Quran 60:8: Be righteous and act justly towards those who worship another God.

      tanketromling:

    3. Nei, det er helt riktig. Men du definerer deg som et medlem av en kult som mener at de er bedre enn andre. Kan man da bli så overrasket over at dette kan slå tilbake?

    4. Ingen er bedre enn noen. Alle er bra nok. De du snakker om er de som ødelegger muslimer! Feks IS. De tror de er bedre enn alle andre og dreper alt d kimmer over. De dreper også OSS! tanketromling:

    5. Det er så lett for deg å si. Det er det samme som når jeg er ute og går tur med hunden min. Så møter jeg en mann med større hund. Så sier han: La oss slippe dem og la dem leke. For han risikerer ingenting. Hvis det går galt så er det hans hund som overlever.
      Noen muslimer er snille. Andre er slemme. Dere forventer at vi skal omgås dere med godvilje og uten frykt. Hvorfor? Hvordan skal vi kunne se hvem av dere som er snille og hvem av dere som er slemme? Hvem som sender penger til IS? Vi kan ikke vite. Vi blir redde.

    6. Var ikke dere som startet! Er så lei sånne kommentarer!! Bra skrevet Laial det er synd, men vi må leve i en verden full av blomster og torner

    7. Han har jo rett i at det ikke går an å se hvem som er gal, bare sammenlign tanketromling med ABB for eksempel…hvordan kan en egentlig vite hvem som blir massemorder? En har jo også et fellestrekk mellom dem og det er det brune gørret de legger fra seg på nett. Skal vi da bruke samme logikk og anta at han her også er en gal massemorder in spe? De tilhører jo også samme folkegruppe så da bør en vel behandle alle av denne typen som en potensiell ABB? For alles sikkerhet altså?

    8. Han har jo rett i at det ikke går an å se hvem som er gal, bare sammenlign tanketromling med ABB for eksempel…hvordan kan en egentlig vite hvem som blir massemorder? En har jo også et fellestrekk mellom dem og det er det brune gørret de legger fra seg på nett. Skal vi da bruke samme logikk og anta at han her også er en gal massemorder in spe? De tilhører jo også samme folkegruppe så da bør en vel behandle alle av denne typen som en potensiell ABB? For alles sikkerhet altså? Eller?

    9. Jeg deler deg på fb min. Her er det små barn det er snakk om, så uvitende og i utgangspunktet glade barn. Jeg skjønner ikke hvorfor nordmenn har blitt så hatefulle.
      God klem

    10. Det finnes idioter overalt, også her i vårt ganske land. Den letteste utveien er å ignorere dem. De som kaller andre vantro, er sannsynligvis såpass langt utpå tynn is at de ikke har noen tro igjen sjøl, bortsett fra at de bare tror på seg sjøl.
      Stå på! <3

    11. Til FA: Samme folkegruppe som ABB? Ja visst faen, fordi dette fortsatt er Norge og det er fortsatt flest nordmenn som bor her. Så ja, jeg deler nasjonalitet med en terrorist.
      La meg opplyse deg om hvorfor nordmenn/europeere er så skeptiske til muslimer:
      1. Vi tar dere inn i landene våre fordi dere ikke er trygge i deres egne land.
      2.Takken er bombingen i Paris,Brussel og også overgrepene som skjedde i Tyskland nyttårsaften. Alle muslimer var ikke med på dette, men det bidrar til å sette dere alle i et utrolig dårlig lys.
      Jeg pleide å ha muslimske venner men jeg har helt gitt det opp. Hvorfor? Fordi veldig mange er utrolig dømmende. Jeg har hørt masse kommentarer som er rasistisk rettet mot nordmenn,norske kvinner og Norge generelt. Jeg skal ikke behøve å måtte finne meg i det i mitt eget jævla land. Flykt et annet sted om det er så ille her. Det finnes hundrevis av andre land. Ja vi mennesker er like, men kulturen deres bidrar til et kræsj fordi den ikke har fulgt med i tiden. Den har stått stille.
      Jeg hadde en arabisk venninne som fikk store problemer om hun gjorde noe så uskyldig som å dra på date og hun omtalte seg selv som hore. Hva slags kultur er dette og det tar dere med dere til Norge. Om det satt arabere i kassa når hun skulle kjøpe røyk så sendte hun meg isteden fordi hun var redd for ryktet sitt. Men å være hykler det er helt greit? For ikke å nevne at jeg fikk høre et og annet om arrangerte ekteskap, noe Nordmenn sluttet med tidlig på 1900-tallet. Dere tar med dere en kultur som vi har jobbet hardt for å avskaffe, derfor er folk skeptiske og sinte på dere. Jeg hadde ingenting i mot muslimer før jeg blei venner med hovedsakelig muslimske jenter, det var da jeg begynte å tenke at nå må vi stramme inn på Flyktningekvoten. Jeg har en venninne som ikke får gå på kafé en gang uten mannens tillatelse! Det var ikke så ille her på 1800-tallet en gang! Og dette er slik kultur dere tar med dere til landet mitt. Det finnes en kafé i Skien som kun er for arabiske menn, det er ikke greit og jeg mener det skulle ha vært forbudt. Tenk om Nordmenn hadde begynt med det samme, VI hadde blitt stempla rasister asap men arabiske menn får slippe unna! Det bygger opp et voldsomt raseri og Dere ødelegger for dere selv. Jeg er heller hore enn hykler altså.
      Og til dere som sender stygge rasistiske meldinger til små barn: Skjerp dere! Hun skal ikke måtte behøve å oppleve hatet deres og føle seg mindre verdt. Hvor er verdigheten deres?

    12. Joda, du har kalt norske folk for rasister ! Dårlig hukommelse ? Og her slår du om deg med bibelske og koranske vers. Hvorfor ? Vi har ikke sharia-lov i Norge. Loven her går ikke etter noen vers i bibelen. Er forundret at du ikke har fått med deg det. Og attpåtil tar Norge fra deg friheten ! Uffa meg. Litt av en anklagelse. – Norge hadde ABB, det var kun en mann for flere år siden. En person ! – Er enig med “Forvirret”. (PS. Jeg er ikke norsk hvis du feilaktig skulle anta det.)

    13. Tanketromling: Vi som startet? .. Har ikke du fulgt med i de siste årene, hvem var det som innvandrerte andre land? Kriget mot uskyldige mennesker, drepte og voldtok. Det her du ser som skjer i Europa er dessverre karma.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg