Nå er alle plutselig eksperter på kvinnefrihet

Burkini og hijabdebatten de siste ukene har vekket mange mennesker fra sin dvale som forkjempere for kvinnerettigheter. Alle har en mening om temaet og vi leser om de som elsker plagget og om de som hater det. Noen synes synd på kvinner fordi de må dekke seg, mens andre synes synd på dem fordi de ikke får dekke seg til.

For min del leser jeg de fleste kommentarene og himler med øynene! “Kast plagget, frigjør deg!” Eller “Bruk plagget, dekk deg!”  Begge kommentarene er like ille og begge kommentarene forteller meg én eneste ting: DERE HAR MISFORSTÅTT FRIGJØRING! 

Slutt å fortelle kvinner hva de skal og ikke skal gjøre! La kvinner selv få bestemme! Frihet er ikke lite klær på kroppen og ærbarhet er ikke mye klær på kroppen! La kvinner selv avgjøre hva de vil gå med uten at dere blander dere!

Frihet er når dere slutter å fortelle en kvinne hva hun skal gjøre for å være fri! 

Frihet er når dere slutter å dømme en kvinne ut fra utseende og klærne hennes! Kvinner er mer enn en kropp.

 

11 kommentarer
    1. Jeg trodde damene ville bli kvitt dem og gå i hva dem vil men ikke kunne det pga muslimske mannfolk ville at dei sko dekke seg til ,kanskje jeg tok feil ,eller hva som er greia

    2. Åh, jeg er så lei av denne verden…
      For det første, at folk freaker ut av at noen dekker seg til med…noen stykker tøy, før de rusler ned på stranden? Det er jo helt vilt! Et plagg av samme materiale som bikinien, som plutselig blir århundrets synderplagg når tøyet dekker et litt større område av huden. Polyester blir plutselig sykt skummelt når det blir sydd om fra en bikini til en burkini! Eller et sjal, for den saks skyld. Hjelp! Hva om jeg hadde kommet i min polyester Felleskjøp-dress på stranden? Ingen som hadde skreket inni seg “å, hjelp, en terrorist!”. Tror folk er mer redd for mennesket bak plagget, en selve plagget. Det er bare lettere å si at man er redd for plagget, enn redd for dette “ukjente, fremmede” mennesket under. Det er det som må tas tak i! Folk må slutte å være så himla skeptiske. Hva er det som er så fremmed? Vi er jo alle av samme art.
      Som om det ikke skulle være nok at (visse) kvinner ikke skal få være påkledd, så skal folk jammen meg freake ut av kvinner kaster klærne også. “Freethenipple, uæh, hjelp! En pupp!”. Hva er greia?
      Syk, syk verden.

    3. Man skal absolutt få velge selv, men jeg trodde det var det debatten handlet om – at de ikke velger det selv?
      Nå har jeg ikke satt meg sånn veldig inn i det, men det er det inntrykket jeg har fått av det jeg har fått med meg om denne debatten 🙂

    4. Det er så sant det du skriver! Når man setter begrensninger for hva en kvinne kan gå med, er hun ikke lenger fri. Tusen takk for smykkene jeg fikk, gleder meg til å bruke dem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg