Jeg er kjempe farlig!

På kvelden er jeg en normal person. Jeg leser nattahistorier til min datter og kysser henne før jeg går ut av rommet. Dusjer før jeg legger meg, for jeg har dårlig tid på morningen. Grer håret… noe jeg egentlig hater å gjøre, så legger jeg meg. 

På morningen er jeg fortsatt normal. Jeg ordner med matpakkene og skifter. Bytter fra nattøy til vanlige klær, gjerne en jeansbukse og en svart overdel for det passer til mine fargerike cardigans. Fortsatt er jeg normal. Jeg setter meg foran sminkebordet og fikser meg. Foundation, contouring, øyeskygge, blush, mascara og lipgloss. Fortsatt normal.

Men så… Helt plutselig går jeg fra å være en normal person til å bli farlig og det eneste jeg trenger å gjøre er å dekke håret med et to meter langt pashmina skjerf. Det lille skjerfet gjør at jeg som person blir til noe jeg ikke er. 

Lille meg… 155 cm høy, blir farlig.

Da er jeg plutselig IS supporter, sharia lov spreder, ekstremist, barnemishandler med min religion, fryktspreder, kvinneundertrykkende og ja, you name it.

Helt uten videre er jeg hos noen stemplet dum, undertrykt og politisk symbolisert, mens jeg hos andre er farlig og noe de bør bli kvitt fortest mulig. Nærmere en pest.

Uansett om jeg er undertrykt eller farlig, så er jeg som person uønsket. 

Folk frykter at jeg har bomber under hijaben og at mannen min kommer ridende på kamel med sitt lange sverd for å drepe alle som ikke sier La Ilaha Illa Allah. 

Folk gjør opp en mening om meg basert på hijaben. Litt rart egentlig, at stoffet skal definere hvem jeg er, men sånn er nå det. 

Hodne som kastet ut Bayan fra sin frisørsalong unnskyldte sin handling med disse påstandene:

1. Kvinner med hijab kan skjule våpen.

 2. Redsel for ideologien islam (Muhammadisme) og egen sikkerhet.

3. Muslimske kvinner er undertrykt gjennom hijaben.

Alt dette skjønte hun fra det første blikket hun kastet mot Bayans hijab. Hijaben er farlig! Den må vi få bort.

Men dette er ikke det eneste tilfellet. Hver dag opplever muslimske kvinner diskriminering på grunn av hijaben sin. Bayan turde å si i fra, det gjør ikke alle andre. 

Vi får beskjed om å dra tilbake til våre land og beskjed om å respektere Norges kultur, lover og regler. Men er det ikke akkurat det vi gjør? Vi er i vårt land og respekterer at vi har muligheten til å praktisere vår tro og religion.

Nei da! Jeg er undertrykt og farlig. Og så farlig er jeg gjennom hele dagen: på bussen, jobben, bussen igjen, butikken, skolen til min datter, Tbanen, treninga og heeeelt til jeg er hjemme igjen. Da tar jeg av meg hijaben, og plutselig er jeg noe ufarlig. Da er jeg bare meg.

Latterlig, ikke sant?

 

5 kommentarer
    1. Hei. interresant å lese det du skriver. Eg er vel ikke av dei som ser på kvinner med hidjab som farlege men finner det litt provoserende. Det er pga diskusjonen om balaklava (finnlandshetta) som var for nokon år siden det det ble forbudt å gå med dette på offentlige plasser. Eg er kanskje trangsynt eller kall det kva du vil men eg har liksom gått med det siden eg var liten fordi det var kaldere når eg var liten og vi bodde litt oppe på fjellet. Det var liksom det vi gikk med for å holde varmen i ansiktet. Ja eg skjønner at det ser litt kriminelt ut men det blir jo det samme som du sier om at folk tror du er farlig eller?
      Eg vet ikke så mykje om kvifor hijaben er så viktig og kva betydning den har og blei ikke så klok av å google så vil spør kva betydning har den?
      Sånn eg forsto det står det ikke mykje i koranen om at den er 100% nødvendig bare at menn og kvinner skal kle seg anstendig. Sånn er det vel i dei fleste religioner eller om ein har litt respekt for seg selv. og vi er jo i 2016 og med alle dei mote tipsene det blir blogget om må det vel være ein annen måte å være anstendig på.
      Eg vet ikke derfor spør eg.
      Takker for at du skriver. Godt å få lys på ting:-)

    2. Hei pp deg! MegbareMamma:
      Islam følges på to måter, den hellige boka og hadith fra profeten. Koranen forteller at man skal dekke seg til og profetene forklarte hvordan. Så hijab brukes av religiøse grunner. Jeg har skrevet mye om det, men kort fortalt så var det å starte å bruke hijab en måte å komme nærmere Gud på.
      Det som er morsomt er at jeg ikke vil forandre Norge på noen måte… jeg liker Norge akkurat slik det er, men folk tror med en gang at jeg følger sharia loven.. haha 🙂 det fineste her er at vi har muligheten til å leve slik vi vil, en frihet man mistet i mange andre land 🙂
      Ønsker deg en fin dag!

    3. Tror ikke du skal skrive at å bruke hijab er å komme nærmere Gud på. Det er litt feil. Å gå med hijab er wajib ( obligatorisk) i islam. Det er riktig at en kan føle seg mer relgiøs å gå med det, men det står ikke noe steder at å gå med hijab gjør at en kommer nærmere Gud. Det er viktig å tenke over hva slags kilder vi gir ut for å unngå misforståelser i relgionen. I (Surah Noor, aya 24:31 ) står det godt forklart om hva en kvinne skal dekke og hvorfor og det er den informasjonen vi som muslimer må gi når noen spør. Legger også ved en link som forklarer det hele litt bedre for de som ønsker å lese :
      https://islamqa.info/en/13998
      Vil også legge til at muslimske kvinner ikke er de eneste som dekker seg, både praktiserende kristne , og mange nonner går helt kledd som muslimske kvinner. Men ingen nevner de?
      Ps: er det ikke bedre om du gjør skriften på bloggen din til normal skrift og litt større, det er veldig vanskelig å lese og ganske utydelig med nesten gjennomsiktig skrift.
      Ha en fin dag ellers.

    4. Jeg skriver alltid at jeg begynte å bruke hijab fordi jeg følte at det var en måte å komme nærmere Gud på. Jeg sier ikke at det står i koranen eller at andre føler det slik, men at JEG følte det slik. Var 11 år og det var min måte å forstå ting på 🙂
      Skal se på skriften i morgen. Hos meg er den svart, men sjekker fra en annen pc i morgen 🙂
      Takk for tips ? Sumejja:

    5. Skulle gjerne prøvd ut hvordan det hadde vært å gå med hijab, en dag. Som sosialt eksperiment. Jeg opplever sjeldent å bli åpent trakassert på gata, selv om det skjer noen ganger. Opplevde det i større grad da jeg var tenåring. Da var det daglig, da jeg gikk gjennom veldig mye mobbing, men var ikke så veldig sjeldent jeg fikk bemerkninger på åpen gate. Noen sier at de opplever hetsen over å bruke hijab daglig. Det høres veldig tøft ut, spør du meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg