Seksuell trakassering = henlagt

Det har vært omtalt flere steder nå at politiet er bekymret for at kvinner med innvandrerbakgrunn ikke melder i fra om seksuell trakassering og voldtekt på lik linke med andre kvinner. Nå har det seg slik at jeg opplevde trakassering og meldte i fra. Jeg visste at saken ville henlegges, men jeg må ærlig innrømme at jeg ar skuffet over innsatsen til politiet. Her kunne man brukt litt mer tid på å undersøke om saken har blitt anmeldt av flere, evt oppfordre flere som vitnet dette til å anmelde forholdet. I tillegg forventet jeg å bli innkalt til avhør, men det skjedde ikke.

Hvilke signaler gir dette?

Selvsagt er det vikitg å melde i fra og selvsagt bidrar dette til bedre statistikk, men den behandlingen av slike saker er ikke akkurat fristende for jenter/kvinner. Først da jeg møtte opp for å anmelde dette, fikk jeg beskjed om å skrive anmeldelsen og sende det i posten i steden for (de tok den ikke i mot da jeg var der), også går det noen få dager og saken blir henlagt.
      Vil andre ta seg tid til dette? Når ingenting skjer likevel og man ikke blir tatt på alvor når man møter opp… Hvilke tegn gir politiet til jenter/kvinner når de behandler dem på denne måten? Hva lærer vi unge jenter når slike tilfeller blir behandlet på denne måten av politiet?
      Også organisasjonen LIN, som jobber for likestilling og inkludering av minoritetskvinner, peker på at miljø, ære og frykt for at gjerningsmannen ikke blir straffet, kan hindre enkelte å anmelde.

TRIST:

Det som gjør dette ekstra trist er at kvinner (særlig de fra utenlandske miljøer) ofte får beskjed om å ikke melde i fra, og beskjed om at de sikkert var skyldige i trakasseringen. Jeg fikk mange fingre penkende mot meg og fikk beskjed om at hvis jeg hadde kledd meg anstendig og oppført meg ordentlig, så ville ikke slikt skjedd. Mange andre MENN reagerte på hva en muslimsk kvinne gjorde på festivalen så sent… Når man så overser alt dette, og manner seg opp til å melde i fra i steden for å skyve hendelsen bak seg, så forventer man bedre behandling, i hvertfall at man blir tatt mer seriøst når man møter opp personlig foran politistasjonen.

For en stund siden skrev jeg litt om hvorfor mange muslimske kvinner ikke melder i fra om seksuell trakassering og voldtekt. Det å melde i fra er faktisk ikke et enkelt valg: http://hijabbloggen.blogg.no/1472190978_seksuell_trakassering.html

Jeg vil oppfordre dere til å lese litt om hva Shoaib Sultan skrev om denne saken, da det faktisk ikke er så mange menn med utenlandsk bakgrunn som våger å ta stilling til temaet: http://shoaibsultan.com/index.php/2016/08/29/mangfoldig-misogyni/
 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg