Voksne, smarte og reflekterte Merete Hodne

Hei, Merete Hodne!

Jeg har egentlig aldri visst hvem du er eller hva du holder på med, frem til din og Malika Bayan sin sak dukket opp i mediene. Jeg leste da litt om deg (ikke fordi du som person interesserer meg), men fordi jeg gjerne ville vite hva det er som får en voksen dame som deg til å bli så rasistisk og bryte loven ved å kaste ut en kunde basert på at hun bærer et hodeplagg. 

Det er ikke den saken jeg vil skrive om, for der har jeg troen på at norsk lov vil vinne, men jeg vil si at da jeg så deg i mediene og da jeg sjekket din Facebook side, så fikk jeg se en voksen dame. En som fryktet muslimer ja, men en som er voksen i alderen og som skal være forbilde for sine barn og andre barn rundt seg.

Jeg vet ikke åssen du har oppdratt dine barn, men jeg oppdrar min datter til å akseptere andre akkurat slik de er, uansett om hun liker dem eller ikke. Om hun ikke klarer å komme overens med de på grunn av forskjeller, så oppdrar jeg henne i hvert fall til å vite at mobbing IKKE er tillatt. Man kan trekke seg unna om man absolutt ikke kan komme overens, men ALDRI mobbe!

Og når jeg forteller min datter det, er det bare riktig å være et forbilde. Uansett hvor uenig jeg er med noen, hvor mye jeg misliker noen eller hvor mye jeg frykter noen, så mobber jeg ingen! Jeg skal ikke lyve, mange tanker går gjennom hodet og jeg har ofte lyst til å slenge masse dritt ut, men jeg holder meg! Vet du hvorfor? Fordi jeg er voksen, og som voksen må jeg kunne kontrollere meg selv!

Det at du direkte mobber meg og andre muslimske kvinner dag etter dag på din Facebook side, offentlig, er smakløst og kvalmt! Det at du også tillatter andre å skrive mobbende ting, er også uskseptabelt. Du kan være så uenig med meg som du bare vil, du kan kritisere meg og mine tanker så mye du bare orker, men jeg er lei av at du mobber!

Jeg har ingenting ting i mot at du er redd for meg og hater meg, men tenk litt på at barn (inkludert mine og dine) kan lese dette! Hva tror du min datter vil føle når hun gang på gang leser at du kaller meg/tillater at andre på din side kaller meg hore?

La meg forklare deg en ting, Merete. Ja jeg skjuler håret og er muslim, men jeg er like norsk som deg, om du liker det eller ei! Det er her jeg er vokst opp og det er her jeg kommer til å dø. Det er her min datter er født og her jeg har min jobb, familie og venner. Kanskje du ikke liker min tro, min klesstil og måten jeg sminker meg på, men det gir det ikke retten til å mobbe meg og andre jenter offentlig slik du gjør!

Det at jeg sminker meg plager deg tydeligvis veldig mye… Ville gjerne likt å vite hvorfor? Kanskje fordi jeg er pen? Kanskje fordi jeg tiltrekker meg oppmerksomhet? Vet ikke, men uansett så ser jeg ikke hvordan min sminke skal påvirke deg og ditt liv så negativt? Og hvordan har min sminke forvandlet meg til en hore?

Du vet ikke hvorfor jeg sminker meg? Jeg, som alle andre har mine grunner. Jeg skrev i avisen Vårt Land i februar at jeg per dags dato ikke føler meg bra uten sminke, men at det kan komme en tid hvor dette endrer seg, og heldigvis føler jeg meg ikke dårligere av å lese dine kommentarer, men hva med alle de andre du mobber? Kanskje har de ikke nok selvtillitt til å gå uten? Kanskje føler de seg mye bedre med sminke fordi de vil skjule noe? Kanskje har de arr og andre sår? Kanskje har de blitt mobbet gjennom oppveksten?

Du voksne Merete! Er det et slikt forbilde du vil være for barna? Er det slik du har blitt oppdratt? 

Kan du tenke deg hva barn lærer av dette? Eller visste du kanskje ikke at barn har tilgang til sosiale medier og at du skriver offentlig?

En ting skal jeg love deg, dette skal jeg ta videre, for nå er jeg lei!


 

15 kommentarer
    1. وما لك بأناس حرمهم الله لذة الوقوف بين يديه في الصلاة .. نصيحة : دع الخلق للخالق .. لقوله تعالى (( يا أيها الذين آمنوا عليكم أنفسكم لا يضركم من ضل إذا اهتديتم إلى الله مرجعكم جميعا فينبئكم بما كنتم تعملون)) ..
      (( Dere som tror, ta vare på dere selv! Den villfarende kan ikke skade dere når dere er på rett vei. Til Gud skal dere alle vende tilbake. Og Han vil fortelle dere hva dere bedrev.
      )) Koranen

    2. Rystende at voksne mennesker sitter og snakker sammen på den måten. Utrolig stygt og utrolig provoserende. Null skamvett. Dette var virkelig overraskende. Flere av dem er gode kandidater til å være med i en eventuell ny sesong av serien ‘Haterne’.

    3. http://frihetspartiet.net/index.php/hijab-og-diskrimineringsloven
      LDO har i sin rapport skrevet følgende: http://frihetspartiet.net/dokumenter/ldorapport.pdf
      3.2 Rasisme er et sett med ideer hvor mennesker rangeres etter hudfarge, etnisk bakgrunn, kultur og/eller religion, i et hierarki. Denne rangeringen legitimerer diskriminering og vold mot dem som står nederst i det hierarkiet den er tuftet på. (Likestilling og diskriminerings ombudet)
      Det er korrekt det de skriver om vold og bekrefter rasisme er koblet til brudd på menneskerettigheter. Men så trekker de plutselig inn religion, noe som er i strid med språkrådets og universitetets ordbok, Britannica, Oxford Dictionary og praktisk talt alle ordbøker og leksikon i vestlige land siste 100 år som ikke nevner religion men kun rase.
      I kjent litteratur er ordet rasisme brukt første gang år 1903 i den amerikanske boken Proceedings of the twentieth annual meeting of the Lake Mohonk Conference of friends of the Indian (kilde) der det skrives at indianere som rase mangler rettigheter i loven og at alle mennesker bør ha like rettigheter i loven. Det er derfor solid historisk grunnlag for å hevde at rasisme først ble brukt om ideologi der ulike raser ikke gis samme grunnleggende rettigheter. På begynnelsen av 1930 tallet ble ordet rasisme brukt i Europa og Soviet unionen, blant annet av Leon Trotsky som omtale av nazisme men uten at ordet ble definert i denne sammenhengen. Det er i midlertidig åpenbart at siden det var kritikere av nazisme som brukte ordet rasisme og ikke nazister selv, så hadde de en oppfatning av rasisme som liknet på første gang bruk i 1903.
      American Anthropological Association som er ledende forskere på rase i USA definerer ordet som “the use of race to establish and justify a social hierarchy and system of power that privileges, preferences or advances certain individuals or groups of people usually at the expense of others”. Dette er den mest presise definisjonen fra vitenskapelig hold, og betyr i kortversjon at rasisme er en ideologi der ulike raser gis ulike grunnleggende (menneske)rettigheter etter et hierarkisk system. Amnesty: Racism is an attack on the very notion of universal human rights. It systematically denies certain people their full human rights just because of their colour, race, ethnicity, descent (including caste) or national origin. It is an assault on a fundamental principle underlying the Universal Declaration of Human Rights (UDHR). FN sin generalsekretær sier på FN sin egen youtube kanal at rasisme er intet annet enn krenkelse av menneskerettigheter.
      Siden massemedia ensidig tar parti med holdninger som kun angriper de som kritiserer fremmedkultur vil det ikke komme fram at dersom en inkluderer religion i definisjonen til rasisme, og Koranen og Hadith anses som religion slik LDO gjør, vil dette være tidenes mest rasistiske bøker. Når de som bruker slik feilaktig definisjon på rasisme blir konfrontert med at Koranen da er rasistisk, så bruker de plutselig ikke egen definisjon mer og utelater religion og kun snakker om rase, noe som beviser med 100% sikkerhet at de ikke tror på egen definisjon og bevisst manipulerer og forurenser språket.

    4. Ikke la det gå inn på deg, det er disse menneskene det synd på. De synker så lavt, det er bare patetisk at voksne mennesker ikke kan kommunisere uten drittslenging, mobbing og spydigheter. Disse menneskene inne på Merete Hodne sin side, er tapere fra ende til annen, har fulgt den siden en stund. Det er mennesker som mener alt er galt med samfunnet, politikere, verden. Dette er mennesker som mener at de alltid blir behandlet urett, som kun ser seg selv. De er født i verdens beste land, med samme muligheter som oss andre, men likevel ikke fått til noen ting, men det er ikke deres egen skyld, det er alle andres skyld. De er sinte, gretne, kunnskapsløse og redde. De snakker om ting de ikke har greie om, de er redde for alt de ikke kan noe om. Så trøst deg med, du er lykkeligere, klokere, og ikke minst du trenger ikke rakke ned på andre for å føle deg bedre. De suger til seg informasjon fra usæriøse og fanatiske nettsider og kaller det sannhet, og lukker ører og øyne for andre nyheter.

    5. De burde virkelig skamme seg… stå på, ikke la det grusomme kvinnemennesket ødelegge deg!👏🏻🌟

    6. Sender deg all støtte og oppmuntring! Vi, samfunnet, trenger deg og stemmen din. Jeg blir rystet av å lese de fordomsfulle kommentarene og all hetsen. Sender deg en klem!

    7. Hei Laial
      Ikke bry deg om slike unormale mennesker. Hun vet ikke hva hun snakker om,er helt hjernevasket av media. Samtidig oppfører seg som barn,voks opp Merete
      Da kommer du langt ☺

    8. Jeg har fulgt litt med på deg, både fordi du skriver helt fantastiske innlegg, og du virker som en person med veldig innsikt. Først og fremst : jeg lurer på hva som surrer oppi hodet til den dama, og for min egen del, jeg går inn på facebookprofilen hennes for å bli provosert og gjøre det motsatte av det hun sier. Finne motivasjon i en bachelorgrad i interkulturell forståelse, og ikke minst, se hvordan mennesker kan være så ekstremt grusomme med hverandre.
      Utrolig fin tekst! Jeg er helt enig med deg, sminke har ingenting med hvem du er som person. Jeg ser faktisk opp til dere fordi dere faktisk er utrolig flinke til å sminke dere!
      Klem!❤

    9. Hei Sunniva! Tusen, tuuuuuusen takk for denne kommentaren. Du skal vite at jeg setter utrolig stor pris på det!
      Jeg forstår hva du mener veldig godt, og må innrømme at jeg går inn der for å lese i blant jeg også. Malika Bayan har nå anmeldt henne, får se hva som skjer videre.
      Ha en flott kveld! Sunniva:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg