Mitt første møte med jula

Salam og hei på dere alle!

Jeg har flere ganger nevnt at jeg som liten ble oppdratt til å være åpen for alle religioner og til å delta på feiringene deres. Vi ble som barn sendt i skolegudstjenester og vi feiret jul med juletre og gaver.

Mitt første møte med jula startet i Italia da vi gikk i barnehage der. Helt siden da har min mor vært bestemt på å oppdra oss som muslimer hjemme, lære oss masse om vår religion, men samtidig la oss delta på alt det de andre barna rundt oss gjorde. På skoler har vi vært i kirker, synagoger og templer, og jeg synes det er direkte trist at skolene i Oslo, som har såååå mange muligheter til å benytte seg av religiøse steder, ikke gjør det. Tenk hvor fint det hadde vært om barna fikk sett og deltatt på andre religioners steder og feiringer.

Jeg har flere ganger nevnt at jeg oppdrar min datter på samme måte som jeg ble oppdratt, derfor var hun på mandag med de andre barna på skolen i skolegudstjeneste. Hun kom hjem og fortalte om opplevelsen og spurte: “hvorfor dro jeg dit når jeg ikke er kristen?”
Jeg svarte: “Fordi det er spennende å se hvordan folk feirer jul og hva de kristne gjør?”
Hun: “Ja, det var kjempe gøy, og de sang og det var stort og fine stemmer, og jeg er jo ikke kristen selv om jeg var med!”

Og det er akkurat det jeg prøver å formidle, man blir ikke mindre muslim av å delta på ting! Jeg vet mange er i mot det jeg sier, men det er nå min mening.

Samtidig er det ikke bare jul jeg snakker om, vi har invitert Janets venninne til å feire Eid med oss neste år. Jeg synes også at det var gøy at skolen til Janet hadde en video om hvordan muslimer feirer Eid og ba meg snakke litt om feiringen da det var Eid tidligere i år. Bare fint at alle barna deltar på alle feiringer og får et normalt forhold til det, slik at de kan vokse opp til å være mer åpne og aksepterende for hverandre og til å vite at de kan være venner, se og finne likheter og akseptere forskjellene.

Her er to bilder som jeg fant fra mitt første møte med jula. Disse er fra 1989.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg