2016 oppsumert

2016 har vært preget av mange hendelser, både på verdensbasis og privat. 

Dessverre var 2016 et år hvor vi vitnet mye terrorisme i Europa, krigen i midtøsten ble verre, vold mot uskyldige økte, viktige kjendiser døde og katastrofer generelt i hele verden, men også et år hvor vi så hvor gode, gode mennesker er.

Syria er vel ett av de største problemene i 2016. Samtidig som tusenvis av mennesker døde av krig, sult og sykdom, inngikk EU og Tyrkia i begynnelsen av mars en avtale om at tyrkerne stanser strømmen av migranter og flyktninger til Europa. I belønning fikk Tyrkia løfte om mye penger og EU lovte å behandle landets søknad om EU-medlemskap fortest mulig.

Mot slutten av mars, nærmere sagt den 22.03 vitnet vi et terrorangrep i Belgia hvor 32 mennesker mistet livet. Drøyt en uke senere mistet 72 mennesker livet i et selvmordsangrep i Pakistan.

I juni døde 49 mennesker i Orlando i USA etter et angrep mot en nattklubb for homofile. Også i juni stemte briterne om å forlate EU, og mot slutten av måneden døde 45 mennesker i et angrep mot en flyplass i Tyrkia.

I juli  ble 86 mennesker drept i Nice. En lastesjåfør kjørte ned folk på langs stranda og over 430 ble såret. Denne måneden vitnet vi også et militært kuppforsøk i Tyrkia hvor over 300 mennesker ble drept. Og mot slutten av måneden døde minst 80 personer i Afghanistan etter et terrorangrep. 

I august døde over 50 mennesker i Tyrkia etter et angrep mot et bryllup. Samme måned krysset tyrkiske stridsvogner grensa til Syria. De kjempet mot både den kurdiske opprørs-gruppa YPG og terror-gruppa IS. Mot slutten av måneden mistet rundt 300 mennesker livet i jordskjelv i Italia. To måneder senere var det nye skjelv i samme område. Denne måneden opphevde franske myndigheter forbudet mot burkini også!

I oktober ødela orkanen Matthew mange områder, men aller verst rammet var Haiti.  Samme måned mistet minst 140 mennesker livet i et luftangrep mot en begravelse i Jemens hovedstad Sana. I oktober starter også irakiske styrker et angrep mot Mosul i Nord-Irak. Det skjedde med støtte fra USA.

I november vant Trump presidentvalget i USA. Samme måned mistet 52 mennesker livet og over 100 såret i et bombeangrep i Pakistan, og rundt 30 mennesker ble drept i et angrep i Afghanistan etter et angrep mot en shiamoske i hovedstaden Kabul. I tillegg døde over 80 mennesker i et bombeangrep i Irak.

Dette var kort oppsumert noen av de viktigste hendelsene i  2016, men hvordan har dette påvirket meg? Hva skjedde med meg det året og hva skal jeg videre? Jo, her kommer det:

Jeg startet året som nylig singel og med fokus på meg selv og min datter. Den 8 januar startet jeg denne bloggen etter et tips fra Min Mote, og etter at Dolce & Gabbana lanserte sin første hijabkolleksjon. Bloggen ble etterhvert godt kjent og helt uforventet ble jeg kontaktet hver gang det var saker som angikk hijabister, ikke minst da hijabforbud ble diskutert på norske skoler, da en skole tillot bruk av burkini i sine svømmetimer, da Frankrike forbød burkini og andre lignende saker. Hijabhuset og jeg inngikk en avtale hvor jeg ble modell for dem og jeg var sååååå heldig at jeg stadig ble sponset med nye hijaber. Skapet ble fullt og jeg gleder meg til et videre samarbeid.

I februar starter jeg reisen med vektteduksjon og i løpet av året gikk jeg fra å være i kategorien farlig fedme til normalvektig. Denne endringen førte med seg veldig mye positivt helsemessig og gleden over en ny kropp har vært stor, men det førte også med seg mye depresjon. Vekta raste ned fort og hormonene lekte mye med mine følelser. Jeg gikk fra å være en person folk på gata overså til å få utrolig mye oppmerksomhet. På en side ble jeg glad, på en annen side ble jeg lei meg… Hvorfor ser folk meg nå? Hvorfor har vekt så mye å si? Jeg er jo fortsatt meg! 

De raske endringene i kroppen gjorde også at jeg måtte vende meg til å bli kjent med mitt nye utseende. Jeg kjente ikke meg selv igjen i speilet og på bilder. Men nå er ting bra og jeg er superfornøyd med å ha holdt ut og fullført denne tunge prosessen.

Dette året lærte jeg en hard lekse! Man kan bli elsket så mye at man tar det for gitt, og man kan bli hatet så mye at det blir en del av hverdagen. Jeg vil ikke komme med klisjeer om at jeg innså hvem mine ekte venner er og at jeg valgte å kutte ut folk i livet, men jeg kan si at jeg dette året har lært å hardt tråkke over mine følelser for å komme videre i livet, på grunn av svikt. Samtidig lærte jeg at jeg fortsatt har en plass i mitt hjerte som jeg kan dele med en person, og at følelsene mine ikke var døde som jeg først antok, de lå bare i dvale. 

I 2016 ble fokuset mitt kvinner og deres frihet. Jeg og mine venner holdt samlinger, markeringer og demonstrasjoner mot kvinneundertrykking når det gjaldt hijabforbud, burkiniforbud, æresdrap og lignende, viktige saker. Jeg innså hvor lite frihet vi kvinner egentlig har, sammenlignet med menn, og at kampen om likestilling og frihet fortsatt er i sine startsfaser og at vi har en lang vei å gå. Detfor starter jeg min egen organisasjon i februar 2017 hvor fokuset vil være innvandrerkvinner og deres rettigheter. Sammen med meg har jeg en herlig gjeng, og mer info kommer når ting er på plass.

 

Her er bilder av minnene fra 2016





BN45EKajC5n

BOz1Gq_jPVH

BJVO1gJg0Fj

BHQVgw6B4vS

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg