Migrene

Jeg har de 4 siste årene vært veldiiiiig plaget av migrene. Får mellom 3-4 anfall per måned, og migrenemedisinene jeg har fått gjør at jeg blir slått helt ut i to dager. Da klarer jeg bokstavelig talt ikke å stå opp av sengen pga trøtthet og utmattelse, noe som fungerer utrolig dårlig når man er alenemor. Auraene mine (det jeg merker rett før migrenen kommer) er at jeg mister sidesynet, blir utrolig lydsky og stammer når jeg snakker.

For ca 5 måneder siden leste jeg at noen hadde prøvd botox mot migrene. Jeg tenkte at det er verdt et forsøk og bestilte derfor en time til en nydelig sykepleier som jobber i Aesthetic i Oslo. Hun hadde hjulpet meg med et annet problem tidligere, og jeg visste at hun er flink. 

Etter at jeg fikk min botox behandling føltes det som hodet ble 100 kilo lettere, selv om jeg på behandlingsdagen ikke hadde migrene. Litt hodepine hadde jeg samme kveld, men så forsvant den helt! Og den har vært borte i 5 hele måneder!!!! Noe som er helt utrolig for en som er vant til å ha vondt 2 dager i uka.

I går tok jeg en ny dose, da dette skal fornyes hver 5-6 måned.

Jeg søkte i november 2016 om å få dette dekket av staten, men fikk i begynnelsen av januar svar om at man må ha 8 anfall i måneden (2 i uka) for å få det dekket, så da tar jeg dette privat. Det er verdt hver eneste krone!

Har du migrene? I så fall, hva er dine auraer og hva gjør du?

BPaOFpnD-QK

 

13 kommentarer
    1. Hei, vennen!
      Vet at botox funker for en del med migrene, så herlig at du har funnet noe som funker for deg! Endelig!
      Hos meg forsvant det da jeg kutta helt ut sukker, hos andre forsvinner det når hormonene balanseres og hos noen forsvinner det med behandlinger som din.
      Mine prodromalsymptomer/auraer var synsforstyrrelser, at jeg ble veldig ømfintlig for lys og lyd (spesielt bass…), og fikk kortere pust. Ironisk nok var et symptom at jeg så andres auraer tydeligere enn vanlig…
      Stor klem til deg <3

    2. Så fint at du fant din måte å bli kvitt din migrene også! Det er virkelig noe av det verste man kan ha vondt i! Vet i hvertfall at imigran og en nesespray jeg gikk (husker ikke navnet) ikke er noe jef vil ta igjen! Bortkastet tid bare. BalansElin:

    3. Hei! Jeg også sliter masse med migrene, og viste ikke at botox kan fungere positivt. Jeg behandler migrene hos en akupunktør, men det har ikke den effekten jeg håpet det skulle ha…

    4. Jeg lurer på om du fikk mer migrene anfall etter at du forandret stilen på hodet og lurer forresten på om du ble bedre integrert eller mer nøyaktig “akseptert” av det norske folk etter den nye looken.

    5. Hva har migrene med hijaben å gjøre?
      Nei, jeg har hatt migrenr i flere år, men etter min første botox behandling for 5-6 måneder siden, har jeg ikke hatt ett eneste.
      Og nei, jeg forandrer hijabstil hele tiden, og føler meg helt lik blant folk. Gjest:

    6. Hei. Så flott at du har fått hjelp av Botox. Var et søk om Botox med migrene som gjorde at jeg kom over bloggen din. Ser at noen kommenterer hijab i forhold til migrene, og det er faktisk ikke et helt teit spørsmål siden man faktisk kan utløse migrene ved å ha stramme ting i håret eller rundt hodet, og det inkluderer jo også hijab hvis den er stram. Jeg aner ikke noe om hijab annet enn at det er noe man bruker hvis man har Islam som religion. Jeg har hatt migreneanfall i litt over 50 timer nå, og blir snart gal, men orker ikke å dra på legevakten siden de lyser meg i øynene, og jeg er ekstremt lyssky og lydsky. Mitt mest alvorlige anfall var i 2012 og hadde vart i 5 dager da jeg ble innlagt på sykehus med slagsymptomer. (Ansiktet mitt var hengende ned på den ene siden, og fikk ikke åpnet øyet). Mine aurasymtomer er varierende, noen ganger som lysfluer, andre ganger sikksakk mønstre lik de i et kalleidioskop, bare at de flytter seg fort fra den ene siden over mot andre, eller de kan liksom stå rett foran øynene og vokse som når man kaster en stein i vannet og den lager ringer. Syns faktisk at staten burde satse på å behandle folk med migrene hvis det går utover dagliglivet og da spesielt barn. Du kunne jo forsøke å søke om hjelp til avlastning via kommunen hvis du ikke har mulighet til å fortsette med Botox. (Det er jo dyrt). Jeg vurderer å prøve Botox selv, men vet ikke om man kan gå til hvilken som helst klinikk som tar Botox og få det mot migrene. Har du peiling? Hvor holder den til som du bruker? Det er såpass plagsomt, og varer i 4-5 dager av gangen, så selv om jeg er ufør og snart går på veggen hjemme så er det jo like kjedelig, selv om det jo kun går utover meg selv og katta siden jeg en enslig og ikke har barn. Jeg vet ikke hva slags rettigheter du har som alenemor og utenlandsk her i landet, men man hører jo stadig at “utlendinger får alt mulig”, så jeg tror vel jeg ville sjekket om det er tilfelle at man kan få hjelp pga man er utenlandsk, for barna sin skyld. Jeg er ikke egentlig for å utnytte systemet, men har jo også sett etter jeg ble ufør at jeg ikke akkurat har fått noen takk for at jeg prøvde å jobbe lenger enn jeg burde ha gjort, tvert i mot så blir det brukt mot meg, så hadde jeg bare gitt opp tidligere så ville jeg faktisk fått rundt 70 000 kr mer i året. Ganske sprøtt igrunn. Jeg jobbet i barnehage som barne-og ungdomsarbeider i nesten 10 år, før jeg måtte gi opp, men var da så sta at jeg forsøkte meg på butikk, og det gjorde at det blir brukt mot meg. Jeg forstår godt hvordan det er å ha migrene og barn da, selv om de var lånte barn så krever de jo like mye, forskjellen ligger jo i at “lånebarn” blir levert tilbake, og er man riktig ille så kan man jo gå hjem fra jobb, eller bli hjemme. Har du noen familie eller venner som kunne hjulpet deg? Jeg vet ikke om du er født i Norge eller om du er inn flyttet, og evt. hvor lenge, men du skriver jo veldig godt norsk, noe som for meg tilsier at du nok også har norske venner. (I motsetning til feks norsk-afrikansk, norsk-iransk El. l) . Jeg følger ei dame på youtube som lager videoer med hijab variasjoner og sminke, kan se om jeg finner ut navnet hvis du vil ha link. (Du er jo veldig fint sminket på bildene, så regner med at du er interessert i slike ting). Tusen takk for at du skrev om din erfaring med Botox. (Beklager rotete innlegg, sliter med å se skjermen her nå, så orker ikke å redigere. Håper du skjønner hva det står likevel.)

    7. Kjersti: jeg vil gjerne ha link 🙂 synes sånt er kjempe fint!
      Tusen takk for kommentar og jo det er sant at stramme ting rundt hodet kan utløse migrene, men det kan mye annet også, så det er litt vanskelig å si.. 🙂
      <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg