Hijaben er dessverre lagt på hylla

Jeg skulle aldri nå dette punktet. Jeg skulle aldri være jenta som ga opp hijaben. Jeg skulle være den som kjempet for at hijaben skulle bli en normal ting i Norge, men slik ble det ikke.

For to måneder siden bestemte jeg meg for å ta av meg hijaben. Jeg satte meg ned med meg selv flere ganger og diskutere om dette er noe jeg virkelig ville og om jeg var klar for det. Jeg måtte prate med flere venner og høre hva de tenkte. Blant dem jeg snakket med er Malika Bayan som sa at hun tenkte på det samme. Mine gode venner sa at de ville støtte meg uansett hvilket valg jeg tok, noe som gjorde at jeg følte meg klar for å prøve det ut.

Jeg som har gått med hijab i 20 år, skulle nå plutselig forsøke å gå uten.

Den første turen uten hijab ble en biltur til Drammen. Gikk litt rundt der og følte på det. Jeg husker godt at jeg tekstet Malika og skrev at det kjentes rart, som om alle så på meg og visste hvem jeg var og hva jeg gjorde.

Noen dager senere var valget tatt: Jeg klarer ikke lenger å gå med hijab, men hva skal folk si?
En jeg snakket med om dette sa til meg; Hvem er folk? Det er mennesker som deg og meg, det er mennesker med positive og negative sider. På samme måte som de dømmer oss, dømmer vi dem. Folk har ingenting å si.

Likevel var valget vanskelig selv om det føltes riktig.
Jeg har jo vært i media og kjempet for hijab… Dette kom jeg til å fortsette å gjøre, men hvordan skal folk se på det? Hvordan vil de reagere? Hva vil de si?

La meg fortelle hvorfor valget ble tatt:
Hijab som kun er et to meter langt stoff ble til slutt en byrde. Tidligere i mine yngre år, var folk mer nysgjerrige enn skremte av hijaben. Litt og litt ble det rettet mer og mer negativt bilde på hijab og jeg merket mot slutten at folk både skrev og sa mye stygt. Jeg ble sammenlignet med en terrorist hver eneste dag! Jeg fikk kjeft både på Facebook, her på bloggen og ute nesten hver eneste dag. Mot slutten føltes det tungt å gå ut, for jeg visste at jeg ville få stygge blikk, at folk ville sette seg andre steder på T-banen enn ved siden av meg, at jeg ville høre en eller annen negativ kommentar. Det ble så tungt at jeg ofte stod foran speilet og gråt, jeg ville ikke dette mer! Mot slutten ville jeg bare forsvinne i mengden og leve livet på en helt annen måte enn jeg gjorde.

Presset ble så stort at jeg kjente jeg ble smådeprimert og ringte ofte venninner og gråt, for selv om jeg visste at jeg var en sterk person til å takle negative kommentarer, så ble presset så stort at jeg ikke klarte det mer… En god venninne sa til meg at Gud ikke ønsker at vi skal ha det tungt. Hun sa at hijab ikke skal være en tung psykisk belastning og at hun støttet meg i valget mitt. Hijab er noe som skal komme fra hjertet.

Jeg satt og tenkte at jeg som 11-åring tok på hijab for å komme nærmere Gud. Det var noe jeg gjorde for Gud og ikke for noen mennesker. Mot slutten ville jeg ta av hijaben, men jeg gikk med fordi jeg fryktet rekasjoner fra folk… Jeg brukte den altså ikke for min del, og ikke for Guds skyld… Men var jeg tøff nok til å ta i mot de kommentarene som ville komme som resultat av dette valget?

Svaret er ikke helt…
Jeg gikk uten hijab en stund uten å oppdatere sosiale medier med det. Sluttet å blogge og ville bare føle og kjenne på det. Det tok ikke lang tid før Malika kom ut i media med nyheten om at hun hadde tatt av seg hijaben. Jeg satt spent bak PCen og fulgte med på kommentarene, og det tok ikke lang tid før det kokte i blodet.

For det første reagerte jeg på setningen “kastet av seg hijaben”. Man kaster ikke hijaben av seg, man velger å ta den på og man velger å ta den av. Så reagerte jeg på alle som lekte moralpoliti og skulle fortelle Malika hva som var riktig og hva som var galt. Hvem var de for å dømme? Det er hun selv som vet hva som er riktig for henne selv, og ingen visste hva grunnene hennes var!

Dette skremte meg litt, for personlig var jeg ikke klar for en slik storm. Jeg tok derfor valget om å ta dette sakte men sikkert. Jeg unngikk å poste ut bilder en periode, og startet sakte men sikkert å hinte. Da folk sendte meg spørsmål og/eller kommentater unngikk jeg å svare. Så fortsatte jeg å legge ut bilder litt og litt til folk forstod det.

Dessverre slapp ikke jeg heller unna de negative kommentarene. Hodne og hennes følgere hadde en stor del av dette, da jeg ikke slapp unna kommentarer fra dem og ting ble bare verre og verre for hver dag. At voksne mennesker kan sitte bak en skjerm og direkte mobbe, true og dømme andre er for meg helt sykt. Det føles som om folk vil dømme meg uansett hva jeg gjør. Jeg var ikke bra nok da jeg gikk med hijab (ektreme høyre mente jeg er terrorist og farlig, og ekstreme muslimer mente jeg bærer hijaben altfor feil og er en skam), og nå er jeg heller ikke bra nok (ekstreme høyre tenker jeg nå har våknet fra marerittet islam, og ekstreme muslimer tror jeg har løpt fra islam til noe som skal få meg brent i helvette).

Sannheten er det at jeg fortsatt er muslim, og nå er jeg til og med mer praktiserende enn før, jeg dekker bare ikke håret og ønsker ingen negative blikk fra noen lenger. Jeg ønsker ikke å bli dømt og pekt på. Jeg ønsker ikke å bli sammenlignet med terrorister og IS. Og vet dere hva? Dette er sykt trist!!!!

Det er trist at kvinner føler seg så presset til å kle av seg! Det er trist at kvinner ikke kan bli respektert og behandlet på en normalt måte for valgene de har tatt! Det er trist at man ignorerer det kvinner har i hodet og fokuserer på det kvinnen har på hodet i steden for! Det er trist at kvinner blir sett på som et vandrende objekt, hvor alle andre enn henne selv skal velge hva hun skal gå med og ikke! Men ja, presset kan bli for stort, selv for en som sa hun skulle takle alt!

Så er det noen som spør, hva sier familien din til det?
Moren min har alltid vært en person som støttet meg i mine valg. Hun har faktisk ikke kommentert dette og hun ser at jeg er en kvinne som gjør det som er riktig for meg selv. Hun vet at hun oppdro meg til å bli en kvinne som tar egne valg og som står for dem.

Jeg skriver dette med et tungt hjerte. Det var ikke slik jeg ønsket at ting skulle gå, men slik ble det! Og ja, jeg har det bra nå. Jeg er fortsatt meg og jeg har fortsatt de samme verdiene. Jeg kommer til å fortsette å kjempe for hijab, feminisme og kvinner av alle slag.
Jeg er mer enn noen sinne klar for å starte arbeidet for å hjelpe kvinner, med min nye organisasjon NOK som jeg driver sammen med tre andre flotte jenter.

Til slutt vil jeg si takk for støtten til alle dere som virkelig har gitt meg en klapp på skulderen og muntret meg opp. Takk til alle dere som forstår og som lar meg leve slik jeg vil uten å være dømmende.

 

 

76 kommentarer
    1. Men som muslim bør du tenke at det er en test fra Allah swt. og ikke en byrde! At det påvirket den psykiske delen av livet ditt sier jo bare hva slags mentalitet du sitter på. Ja man møter på motstand, man møter på mye i livet men hvorfor ikke kjempe? kjempe for å bli en bedre muslim, en bedre samfunnsborger. Vise at man med hijab både kan jobbe og være sosial, bidra i samfunnet – hva en uviten mann eller dame på damen tenker eller synes, eller vedkommendes blikk bør ikke ha noe å si for meg som sitter på den kunnskapen om hijab. Du har kjempet og stått på så hardt for hijab og rettigheter, så plutselig har blikkene til folk påvirket deg til å ta en så drastisk vending. Jeg personlig mener at det ikke har noe med å være tilknyttet gud eller praktiserende. Måtte gud veilede dere, måtte dere slutte å jobbe for å tilfredsstille ikke muslimer, måtte Allah swt gi dere styrke!!!!! Amen. ingen er lovt morgendagen

    2. Hei,
      For det første synes jeg det er trist at du føler så ille at du må ta av hijaben. Jeg mener dette oppriktig. Jeg synes det er trist at en Norge i 2017 fremdeles sitter neandertalere som har en god følelse inniseg så lenge en får “hakket” på andre mennesker, og ikke minst er redd for ett tøystykke. Nå er det enkelte “trosrettninger” innen Islam som gjør livet for deg ganske surt. Du skjønner at i Norge så er det sånn at “alle muslimer er sånn og sånn”. Jeg skjemmes på vegne av disse.
      Når du nå velger helt frivillig å ta av deg hijaben så viser jo dette at det er helt frivillig å ha det på. Noe som da enkelte uansett ikke helt forstår, det som da er ille er jo at disse kommer til å hakke og hakke uansett.
      Håper du har en fin dag uansett om du velger å ha på hijab eller ikke.
      /A

    3. Stå på! Du kan aldri gjøre alle fornøyd, men det er ingenting galt i å gjøre tiltak som forbedrer hverdagen og livskvaliteten. In the end blir det en sak mellom deg og Allah/Gud, og det finnes sikkert flere tiltak og metoder å komme nærmere gud på/ vise kjærlighet enn bare et hodeplagg 🙂

    4. Wow, dette står det respekt av. Jeg appluderer deg for ditt valg, jeg vet at det neppe var enkelt. Ønsker deg lykke til videre. Du er forøvrig like vakker om ikke mer vakker uten hijab.

    5. Interessant å lese, og synd at disse med såkalt hijabfobi aldri blir fornøyde. Men de driter seg bare ut med alt hatet sitt, sine ømme krenketær, og den dårlige selvtillitten mange av disse synes å ha.
      Tommel opp til deg!

    6. Å ta egne valg som går på tvers av andres, står det alltid respekt av. Tror ikke jeg vil se på deg noe annerledes fordi om du har “kastet”/tatt av deg hijaben, selv om jeg “kjenner deg” bare via bloggen din. Ha en fin dag!

    7. Veldig trist med begrunnelsen for hvorfor du valgte ta den av.
      Gjør meg vondt av å høre du fikk slengt mye negativt angående den.
      Sånn skal det ikke vær.
      Vi er mennesker. Vi har våres valg.
      Jeg forstår godt det kan bli veldig tungt i lengden.
      Jeg Respekterer Deg. For den du er.
      Om du har hijab eller ikke. Du er samme kvinne som du var med, som uten.
      Du er en sterk kvinne. Det vises i dine øyner.
      Stå på <3

    8. Hei
      Takk for at du deler dine opplevelser og erfaringer rundt dette. Jeg tror det er mange flere jenter/kvinner der ute som også kjenner på dette presset og som vurderer å ta lignende valg pga. andre menneskers holdninger og dømmende blikk. Det beste rådet jeg kan gi deg er å ikke tenke alt for mye på hva andre tenker eller mener om deg og dine valg. Jeg pleier som regel ikke å kaste bort tid på folk jeg ser allerede har gjort opp en mening om meg uten å vise noe interesse for å prate eller diskutere, men heller på de som faktisk er nysgjerrige og villig til å se utenfor bobla si. Ta det fra en som lenge har slitt med å tilpasse meg begge kulturer(norske/muslimske) og har funnet ut at det beste for meg har vært å stå for mine egne valg og ikke la noen prøve å bestemme eller fortelle meg hvilket valg jeg skal ta. Men når det er sagt så er det alltid greit som i ditt tilfelle å ha venner og familie rundt deg som kan gi deg råd og hjelper deg med å tenke klart så man ikke tar raske beslutninger, men som også støtter deg uansett hvilket valg du tar, så der har du vært heldig.
      Jeg ønsker deg alt vel og lykke til videre=)
      Ha fortsatt en strålende dag

    9. Min kjære søster. Jeg begynnte å gråte når jeg leste igjennom dette. Jegforstår deg godt på alle måter. Jeg er det man kanskje kaller streng muslim. Men jeg dømmer ikke deg og har forståelse for deg. Vil ikke du skal føle at alle vi salafist muslimer ser ned på deg. Jeg synes du er sterk. Måtte Allah lette dine byrder amiin. Og fra en søster til en annen side jeg som et råd at det er best å holde deg unna media. Pga man kan bli plaget som du noe gjort. Og man kan miste noe som man elsker 💖 klem

    10. Hijab kommer aldri til å bli akseptert i Norge. Vi skulle prøvd å reist til deres land og oppført og kledd oss som vi gjør her! Hadde endt med voldtekt og drap. Du bor i Norge, heldig som du er. Respekter og oppfør deg deretter. Hijab er det beste og verste tegnet på kvinneundertrykking som finnes.

    11. Ikke la noen eller noe knekke deg, og vær trygg på valgene du tar er de rette valgene. People will hate anyway. Stå for det du tror på selv om det betyr du må stå alene.
      Varme klemmer fra ei som vet hva folkesnakk kan gjøre med en. Det å være konvertitt ble ikke tatt godt imot, men jeg tok ikke det valget pga andre, men pga meg selv.
      Peace and love

    12. Kjære, flotte, vakre, inspirerende deg. Du gjør jo ikke noe annet enn å leve som du lærer. Det handler om retten til personlige valg. Rett til å bære hijab, rett til å ta den av, rett til å bestemme over sin egen garderobe og rett til å ombestemme seg. Du kommer sannsynligvis vis til å bli dømt uansett hva du gjør, det har du desverre rett i, og det faktumet er det pure vanvidd. At det finnes folk som kan hente frem ideer om å blande seg opp i hva folk kler seg i, hvilken farge de har eller hvilken kirke de oppsøker, får meg av og til til å lure på om jeg er havnet i en eller annen sinnsvak dimensjon. La hijab en ligge i skuffen og vær stolt av valgene dine, og takk for kampen du kjemper på vegne av kvinner som trenger å låne ditt mot ❤️

    13. Slike religiøst påbudte plagg er helt unorske. Det hindrer også all integrering. Dette er kvinneundertrykkende plagg. Idealet i NORGE er individuell frihet. Dette kompromisser vi aldri. De som ikke liker vår norske kultur med frihet for alle, kan dra hjem igjen. Dere er i velkomne her.

    14. Hei, du er utrolig modig og sterk som går frem på denne måten. Du vil få hat og du vil høre folk dømme deg. Likevel vil Allah(swt) være den eneste som betyr noe, og dette er mellom deg og Han alene. Måtte Allah(swt) gjøre denne veien enklere for deg. Ta vare :*

    15. Jeg håper du tok av deg Hijaben pga. egen vilje og ikke fordi du ble presset av samfunnet, da mister jeg respekten dessverre.

    16. “Det er trist at kvinner ikke kan bli respektert og behandlet på en normalt måte for valgene de har tatt”
      Vel, når de tar dette valget fordi de mener MENN er ukontrollerbare, så er mitt svar, som mann “Det er trist at menn ikke kan bli respektert og behandlet på en normal måte, og du ikke må føle at du må kle deg på en viss måte slik at jeg kan styre mine drifter”
      Så ved å gå med hijaben forteller du meg, som mann, at jeg er et hakk over et vilt dyr.
      Nå, uten hijaben, kan vi møtes som like mennesker der ingen av oss dømmer den andre med hvordan vi kler oss.

    17. Hvorfor akkurat kvinnens hår skal gjemmes, det har jeg aldri forstått. Der er annet som er mer tiltrekkende ved kvinnen. Ex-muslimer har forklart meg at det som Koranen omtaler som dekke, er heldekkende, ikke bare en hijab. Det virker jo på sitt vis mer forståelig, om målet er å skjule kvinnens attributter.
      Men dette er likevel en fillesak mot det jeg virkelig ikke forstår med islam, og det er hvordan det går an å beundre en karakter som Muhammed. Er det ikke allment kjent at han etablerte islam ved vold og drap? Hva har jeg ikke fått med meg her? Jeg kan forstå at folk kan flokke seg om karakterer som Jesus Kristus som gav sitt liv for alle, men Muhammed synes for meg å være hans rake motsetning. Skriv heller en blogg om dette og forklar oss hvordan dette henger sammen. Hijaben er et stykke tøy, men en tro som hyller Muhammed’er gjør meg urolig. Så igjen, hva er det jeg ikke har fått med meg? vennligst forklar.

    18. Du er et flott forbilde og rollemodell både med og uten hijab, synd du opplevde så mye negativt, men gi aldri opp☺😚

    19. Laial 🙂 Ahmed, alle jenter er finere uten Hijab.. Men tilbake til Laial 🙂 Livet er ikke alltid akkurat slik vi vil eller ønsker. Det er beroligende at du sier at du er fremdeles praktiserende. For Hijab er bare en del av mye mer søster 🙂 Vær troende, snill og god med foreldrene og mennesker generelt og tro meg du kommer ikke til å bli stengt inne i helvete for evighet på grunn av Hijaben 🙂 .. Jeg skriver 3000 km unna Norge, jeg skriver fra hjertet til deg. Vi har aldri truffet hverandre, jeg kjenner deg bare her på bloggen og litt fra media. Men, jeg bryr meg 🙂 Gud sier i Surat Fussilat: (( Men dette [Al Jannah] gis bare dem som viser tålmod. Det gis bare den som har en stor gave )) (( وَما يُلَقّاها إِلَّا الَّذينَ صَبَروا وَما يُلَقّاها إِلّا ذو حَظٍّ عَظيمٍ)).. Sikkert, det er ikke lett å bli stemplet på ulike negative måter på grunn av at en bruker Hijab. Vi er mennesker og vi har behøv for respekt og annerkjennelse. Vi liker rettferdighet og vil bli såret dersom vi blir sett på negativt bare fordi vi velger å følge vår religion og ha Hijab på hodet 🙂 Men ikke glem, Gud finnes, Han er nær, Han ser og Han vet hvor onde noen var med deg Laial .. Klart det kan være lettere å legge den enkelt på klesskapet og da slipper fine jenten alle rare blikk eller fordømmer. Jeg er en gutt, jeg bodde i Norge i flere år and kjenner meg igjen i alle førdommene du beskriver. Det var sårende. Du må vite at Gud vil belønne deg for alt ondt du hørte på grunn av Hijaben, fordi du gjorde slik Han liker. Mennesker er intet men Gud er alt. Jeg mener 🙂 Dersom du har mulighet til å vende tilbake til Libanon kan det være bra. For da slipper du å forklare deg slev til uvitende folk. Men la oss si Laial blir i Norge.. gjør det Han liker og tro meg tro meg Han vil overraske deg med mye godt i livet og hos Ham etter døden. Og igjen og igjen profil bildet med den brune Hijaben er det fineste bildet synes jeg 🙂 Utseende til side, jeg VET at kjernen er god.. Best wishes and prayers til Laial..
      ماذا ولماذا .. ما بك يا ليال .. ان الله يرضى ان يشكر عبده نعمه عليه بالصلاة والدعاء والطاعة .. أتقنطين من رحمته ومن عطاءه ؟ أقسم بالله تستحقين كل خير وتستحقين كل أمنيات قلبك .. وقلب عبده المؤمن معك وسوف أدعوا لك بكل خير .. أتم الله نعمه عليك ورزقك العمر المديد والصحة والبركة والزوج الصالح والسلام عليكم

    20. Lykke til med dine valg, ikke bruk tid på “hatere” . Det er ikke hijab eller ikke som gjør deg til en god muslim. Det sitter i hjerte, hode og handlinger. Det samme som gjør gode mennesker til gode mennesker uansett livssyn.
      Heldig er du som itillegg har en sterk tro. Stå på og kjemp for det du tror på.
      Mvh Siv

    21. Hvis det finnes en Gud som har skapt himmel og jord, og som kan bevege seg i tid og rom, så tror jeg en slik suveren makt driter i hva folk har på huet.
      Det er så typisk mennesket: Gud vil vi skal ha kalott! Nei, Gud vil vi skal ha hijab! Nei, Gud vil vi skal ha turban! Nei, det holder med skaut! Gud vil vi skal ha skjegg! Gud vil at vi skal brenne røkelse! Gud vil at vi kneler når vi ber. Gud vil at vi står når vi ber! Gud vil at vi skal be den veien. Gud vil at vi knepper hendene! Gud verdsetter meg høyere enn de som tror noe annet enn meg!
      Selv jeg som er en vantro hund gjør ikke forskjell på barna mine, og jeg vil gjøre alt for dem uansett hva de tror, hva de velger og hva de gjør. Det kunne ikke en gang falle meg inn å lage et akvarium med noen fisker jeg velsigner og andre fisker jeg forbanner og flusher i dass fordi de ikke svømmer den veien jeg vil.
      Hvis Gud ikke er en bedre far enn meg, og mer barmhjertig skapning enn meg, så er ikke Gud mye å samle på.

    22. Men har du noen gang tenkt igjennom alle “kravene” som settes fra din religion?
      Hvis det er din oppfatning at din gud, Allah, forlanger at du må bruke Hijab, er dette virkelig en gud verdt å følge? Burde ikke en gud prioritere viktige ting?
      Realiteten er jo at din “gud” er, som i andre religioner, bare et sett med kollektive leveregler. Det finnes ingen rasjonell grunn til at din gud faktisk skulle eksistere, like lite som tusenvis av andre guder opp igjennom tidene.
      Så da sitter man igjen med en underlig prioritering av leveregler. Er det å bruke et hårdekkende plagg et rasjonelt krav? I visse mannsdominerende primitive kulturer kan det nok være et svakt middel mot overgrep, i det at man forsøker å skjule sin skjønnhet. Men når man fortsetter å kreve det i et moderne samfunn, så blir det bare irrasjonelt. Krever man det av andre, så blir det undertrykkende og anklagene. Undertrykkende av kvinner, og anklagende ovenfor menn da alle vurderes til å være en potensiell overgriper.
      Håper disse ordene kan hjelpe litt på forståelsen av det norske samfunn. Lykke til videre!

    23. Synes det er trist og skremmende alt du opplevde i forkant av dette valget, men en ting er det jeg stusser litt over.. At folk er “ute etter deg” er jo (dessverre) hovedsakelig fordi du er en muslimsk _offentlig_ kvinne. Burde ikke du istedet kanskje forsøke å tre ut av offentligheten? Leve litt mer privat? Se om det hadde funket, før du tok dette valget?
      Samtidig finnes det ikke tvil i min sjel om at du er minst like god muslim som du var MED hijaben, eller som hvilken som helst annen hijabi. Det er jo det som er i hjertet som teller.
      Men håper virkelig du ikke faller for fristelsen og lar klærne falle også, som enkelte har gjort.. :-/

    24. Vurderte det også. Har trappet ned veldig og takket nei til mye den seneste tiden. Vurderer også å flytte. Vi får se hva livet fører med seg. Kaja:

    25. Dette blir for dumt. Jeg har selv gått med hijab i over 10 år nå og har aldri følt at jeg blir sett på som en terrorist eller på en annen måte enn andre som ikke bruker hijab. Det har blitt helt vanlig å gå med hijab i Oslo.

    26. Bra du valgte å ta av deg hijaben. Det er et grusomt og kvinnediskriminerende plagg. I arabiske land har det tradisjonelt vært brukt for å skille ærbare kvinner fra slaver og prostituerte. Å bruke dette impliserer indirekte at kvinner som ikke bruker det er løsaktige i den grad de kan sammenlignes med prostituerte. Dette er ikke noe man bør bruke i et moderne, sekulært, likestilt samfunn man ønsker å bli en del av. Det bidrar til segregering og er uttrykk for et svært patriarkalsk og gammelmodig menneskesyn.

    27. Hadde vært mye bedre om du hadde vært ærlig og sagt at det er en befrielse og få av seg det kvinneundertrykkende plagget. På den måten hadde du vist respekt for de millioner kvinner som blir tvunget til å bære hijab for at muslimske menn ikke skal bli fristet til å forgripe seg på dem. Istedet fortsetter du å tråkke på de som ufrivillig bærer hijab. Du kaller deg feminist, men det er ingenting feministisk ved å legge seg flat for mannen, og godta at du er nederst på rangstigen på samme nivå som husdyra.

    28. Trist å høre at du ble presset til å ta av hijaben pga folk som mener man blir presset til å ta den på, disse folka motsier seg selv. Man burde respektere hverandres ulikheter uansett om man tror det ene eller andre selv. Selv er jeg både døpt og konfirmert i den norske kirken, men meldte meg ut pga at de ikke respekterer alle mennesker, og at jeg ikke er troende, men det var altså dette med at de ikke respekterer alle som fikk meg til å gå til protest ved å melde meg ut. Dersom det virkelig finnes en Gud, og at Jesus historiene er virkelige så burde vel de som tror på det følge det Jesus sto for? Jeg kjenner ikke til hvilke verdier Islam står for, men jeg kan aldri tenke meg at det står noe sted at man skal terroriserer, hvilket jo vil si at de som lever etter Islam neppe er noe mer terrorister enn kristne, som vel er like kjent for å drive forfølgelse og drap på vegne av Gud opp igjennom historien, så hvordan den ene trosretninger er bedre eller verre er for meg uforståelig. Respekt og menneskeverd er vel det som står sentralt i de fleste religioner uansett om man ber til den ene eller andre, det er de som lager sine egne ekstreme versjoner som er problemet uansett hvilken religion man tilhører. Fortsett å kjempe for det du tror på, og for kvinners rettigheter. Tror folk her i landet glemmer at det er slike kvinner som deg som gjør at vi faktisk har et valg, slik var det ikke for bare litt over 100 år siden. De som ikke kan si noe trenger noen som gjør det for dem, uansett om det er kvinner, barn eller dyr. De trenger en stemme. Syns du er en bra dame uansett om du har hijab eller ikke, det er ikke den som gjør deg til en bra eller dårlig person, men hjertet ditt, og slik jeg ser det så har du et hjerte av gull.

    29. Det jeg la merke til var at du sa du satt med degselv og diskuterte og med vennene dine, men du kunne ha gjort istikhara og du’a om at Allah letter byrdene dine og veileder deg. Dette er bare hva jeg tenkte når jeg leste, fordi in the end of the day, så er det jo ikke hva andre mennesker sier som teller uansett.
      Og som en mu’mineen så håper jeg virkelig ikke at shaytaan får mulighet til å lead you astray, spesielt med noen av disse tullete kommentarene som vinkler ganske godt for sine biased opinions, så derfor kommer jeg med min egen biased opinion.
      Ta godt vare på degselv, kropp og sjel. May Allah bless and guide you, and make it easier for you.
      Salaam.

    30. Hei,
      Først og fremst du skal IKKE la tårene dine renne pga løe folk som hakke noe annet å gjøre i livet deres enn å bare kommentere på deg. Btw dette kaller sjalusi. Det å ta av hijaben etter 20 år er tøft! Men tenk på deg selv og ikke på andre rundt deg. Det er bra at du gjorde det du følte får og fortsatt med det. Som sagt folk kommer til å chatte luft uansett hva du gjør, så det er bare å ignorere sånne folk. Det viktigste er at du har det bra. Det er ditt liv og ikke andres liv. Lev livet som du vil og kos deg med gode mennesker. Inshallah en dag du kommer til å bruke hijaben igjen når du SELV føler at du er klar for det. Du er virkelig en sterk dame, stå på <3 !

    31. Hijaben er ikke nevnt i islamske skrifter så det er noe kulturelt. Kulturelle ting henger sammen med din identitet så derfor er det en deal for deg. Det er helt forståelig. For samfunnet rundt deg spiller det nok ingen rolle, muligens unntatt de rundt deg som er muslimer.
      Gjør som du vil, det viktigste er att du får være deg ,bruke dine talenter i denne verden. Hijab eller nisselue er faktisk ikke så viktig egentlig

    32. Jeg husker at min mamma gikk alltid med skaut på seg ! Det jeg reagerte på var jo at hun så så veldig gammal ut nesten så jeg skammet meg når vi var ute og spaserte. Dette plagget var ikke noe spesielt for kristne. Jeg må bare innrømme at jeg synes det samme når jeg ser en vakker muslims kvinne, men dette bestemmer hun selv akkurat som du. Jeg er veldig, veldig stolt og imponert over valget du har tatt og jeg oppfordrer alle dere muslimske kvinner til å gjøre det samme,men det er selfølgelig noe dere må avgjøre selv. Jeg ønsker deg et godt liv videre av hele mitt hjerte LAIAL ayoub !!!! Hilsen Signar Pedersen.

    33. Jeg synes du er utrolig sterk kjære Laial! Jeg, som mange andre, blir utrolig inspirert av det du skriver og kan relatere til store deler av det.
      For 6 mnd siden sluttet jeg å bruke hijab, det var det vanskeligste valget jeg har tatt i hele mitt liv. Jeg brukte hijab helt siden barneskolen til 2. året på høyskolen. Men presset fra samfunnet om å “passe inn” og bli godtatt av nordmenn gjorde hijab til en byrde for meg. Verre og verre ble det når jeg fikk avslag på jobbsøknader pga. hodeplagget mitt, ble sett ned på, mistet selvtilliten til de grader at jeg følte meg uverdig. Jeg følte at ingen ville ha med meg å gjøre, jeg følte meg rett og slett uvelkommen.
      Jeg var fanget i en verden som gjorde det vanskelig for meg å puste. Til slutt tok jeg valget om å ta pause fra hijab, det ble heller ikke godt tatt i mot. Særlig fordi min far er Imam og folk, bekjente og venner stiller høye krav til han og hans familie. Jeg måtte oppføre meg perfekt, jeg måtte ikke vanære mitt far’s rykte. Men min kjære far som har hjulpet meg så utrolig mye i denne tunge veien sa: “Det er ditt personlige valg, dersom du ikke føler nytte av hijab og føler deg fanget så strider det mot hijabens formål. Uansett hvilke valg du tar må du vite at jeg, din mor og søsknene dine vil støtte deg 110%.”
      Valget ble til slutt tatt og jeg hadde blandede følelser hver gang jeg satt foten ut døra. Jeg var redd for å møte noen bekjente/venner, jeg var redd for hva de ville si om meg og min familie. Jeg unngikk alt av familie arrangementer, sammenkomster, familie-middager osv. Men faren min merket raskt at noe var galt, han snakket med meg i timesvis og beroliget meg. Han støttet meg og sa at det er til syvende og sist Gud jeg må besvare ikke hans skapninger. Jeg måtte innse at folk vil alltid ha formening om meg, uansett hva jeg gjør. Jeg må kun tenke på hva Gud ønsker av meg og i hver situasjon må jeg henvende meg til Gud. Dersom jeg har et rent hjerte og gode intensjoner, dersom jeg følger Islams pilarer og retter livet mitt mot Gud og hans vilje, er det ingen og ingenting jeg behøver å være redd for.
      Og til slutt som du sier kjære Laial: jeg håper den dag kommer hvor Islam og hijab blir akseptert ikke bare i Norge, men hele verden. Jeg håper jeg en dag kan bruke hijab igjen og føle meg komfortabel i den. Jeg håper alle mine søstre som dømmer meg for valget mitt, kan se ting fra mitt perspektiv også. Til slutt håper jeg Allah (swt) alltid veileder meg til den riktige vei og håper han aldri vil forlate min side.

    34. Utrolig dumt at du føler det slikt, og alt presset du møter i tilleg til hvor vondt dette allerede gjør for deg! Men det kommer alikevell noe utrolig godt ut av dette. Siden du er i søkelyset får slike som meg, som ikke har mange beskjente som er muslimer, og ikke skjenner kulturen så godt, ett svar på denne debatten om at hijab representerer undertrykkelse! Jeg har aldri sakt meg enig i det når folk påstår det, men jeg har heller ikke visst at det ikke er det, ettersom det er hovedargumentet i hver en debatt! Nå har du tatt av din å kan fortelle norges befolkning att foreldrene dine aksepterer deg! Noen muslimer, noen kristne og helt sikkert noen jøder aksepterer det ikke, men finnes det noe som helst som har stått på vg.no som alle har akseptert??
      Når folk nå sier at hijab burde være forbudt fordi det står for kvinneundertrykkelse kan jeg svare at det er det samme som å si at korset står for hat mot homofile! Det er opp til hver enkel person, hva plagget, kirka, smykket betyr for dem!
      Å bare vit at kommentarfelt representerer ikke allmenheten, alle jeg har snakket med står med deg!

    35. Hijab eller ikke, familie og venner støtter meg i valget mitt. Jeg er enig med deg i at de representerte i media er de som er veldig ekstreme, men det er langt i fra sannheten om hvordan de fleste muslimer er. Ønsker deg en flott dag! Ane:

    36. Jeg håper at ikke alle føler et press om å ta av seg hijaben, men at alle kan være frie til å avgjøre selv hva de ønsker. Ha en fin dag! :))) Signar Pedersen:

    37. Selvfølgelig kjære Laial. Jeg beklager dårlig formulering og litt unødvendig fakta, men ville bare dele med deg at du ikke er alene om dette <3

    38. Går an å følge meg, men kun de jeg legger til som venner kan skrive til meg. Kjenner jeg deg? I så fall hva heter du der, så kan jeg legge deg til. Anonym:

    39. Dette er vel toppen av den historieløse og kunnskapsløse debatten vedrørende religion og dens symboler og symbolikk i dag. Alltid like morsomt når det grusomme norske hatet er grunnen til at folk tar personlige valg. Offentlige personer må dessverre regne med et mye større press, fokus og kritikkspekter fra både saklige og usaklige individer i samfunnet. Nivået på det norske hatet er ikke på barnehagenivå en gang i forhold til våre østeuropeiske, asiatiske og afrikanske brødre og søstre. Polen FKS.. Hatet der er virkelig på et imponerende høyt nivå (sarkasme) en gammel skolekompis av meg studerer i ganske liten polsk by. Norskpakistaner og praktiserende muslim. Stor kar. Han fortalte meg at han ikke turte å gå ut om kveldene da risikoen var for stor. Flere ganger har grupper av menn konfrontert, truet og trakassert han. På skolen er det få muslimer, men de få kvinnene som går i hijab der blir hetset daglig av andre kvinnelige og mannlige studenter. Min skolekompis fortalte meg at han bare ville bli ferdig med studiene og komme seg hjem til Norge der folk var relativt “normale”.
      Rasisme og fordommer eksisterer i alle samfunn, alle land og i alle kulturer. Mer eller mindre. Jeg er glad for at i vårt samfunn, finnes det høy grad av aksept for ulike kulturer, legninger og meninger. Men nordmenn og europeere er ikke alle historieløse. Det oppfordres fra undertegnede å sette seg mer inn i kristendommens historie i Europa og Norge, resultatet av kirke og monarki som lovgivende, styrende og utøvende maktapparater. Og deretter opplysningstiden, dens tanker og syn, og hvordan den ispirerte og beveget oss i den retning man befinner seg i dag. Man kan lese dokumentasjonen på hvilken hard kamp dette har vært for både kvinner og menn frem til nærmest i dag. Europa ligger, med dette som bakteppe en del år lengre frem i tid enn FKS land som Pakistan, Irak Osv. Å reise fra disse landene og kulturene til land som Norge, Sveits, Frankrike, Tyskland osv blir da en tidsreise i holdninger og mange andre vesentlige forskjeller. Islam representerer mye hvis ikke nesten akkurat det samme i dag som kristendommen gjorde for århundrer siden i mange land og kulturer. Dette er nordmenn og mange andre europeere bevisste på og der i fra kommer skepsisen og kritikken, ganske legitimt i relativt opplyste øyne.
      Ofte blir jeg fristet til å kritisere andre og skylde på andre for mine, feil, valg og mangler. Men så henter jeg meg nesten like ofte inn og retter skyts innover mot meg selv. Da lærer jeg også nesten like ofte noe nytt og nyttig om meg selv. Hvis du ikke trives med hijab pga andre vil problemet fremdeles være deg, siden du lar andre påvirke dine valg og dine verdier. Jeg som minoritet i et islamsk arbeidsmiljø, klarte fremdeles å bevare mine “egne” verdier og holdninger på tross av kritikk, liten forståelse og oppfordring til å både konvertere og skygge banen for deres skikker og normer. Denne opplevelse ga meg til og med en enda sterkere tro på nødvendigheten av frihet fra religion i det offentlige rom med begrunnelsen av fare for personlig frihet. Så tilgi meg for å ikke kjøpe grunnen din for å (endelig) ta et selvstendig skritt nærmere et samfunn der vi kan møtes som likestilte i et samfunn som blir båret på akkurat det. Likestiling, frihet og rettferdighet. Koranens argument for å bære dette plaget ligger i en diskriminerende holdning ovenfor både menn og kvinner som ikke passer utviklingen i dagens samfunn.både menn og kvinner skal tåle å se på hverandre og omgås hverandre uten å måtte la “lyster” ta overhånd fra vår selvkontroll. Om en mann eller kvinne ikke klarer å la en annens kropp eller frihet være i fred. Er det denne personen som er problemet, ikke den fornærmede.
      Du skriver også at du håper en dag Å gå med hijab igjen. Dette valget er du heldigvis fri til å ta hvilken dag som helst i Norge (det hatefulle og trangsynte landet du dessverre må oppholde deg i)

    40. Du sier i AP “Det er trist at kvinner føler seg presset til å kle av seg” .. Norwegians are very arrogant people who think that everyone should live in the same way as they do.. They will not have any issues having women take most if not all clothes off in public but yet they get mad by the seeing a woman in Hijab or Nijab.. What can be more double moral than that? In fact, most of them have no morals at all. You are a good woman but sadly found your self in the wrong place. Take it form me, leave that cold country and enjoy yourself .. It is in fact our fault the Arabs who welcome their semi naked women on our beaches. God, His Messengers and His Books give life, they guide for the right path, for family integration and away from craziness, adultery and family disasters (How many families are broken daily because of betrayal)? Those who hurt you believe me they do that because they think they have no God to fear, because they are haters and ignorant. Gud sier ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون إن كنتم مؤمنين Oversatt til 4 millioner nordmenn : (til troende..) Bli ikke lei og bedrøvet! Dere er ovenpå, såfremt dere er troende!

    41. Syns dte er ok med sånn som dekker hode osv men skjønner ikke vitsen med den greiamsom dekke hele tryne og vise bare øynene ,ser nesten ut som en kriminell med den

    42. I dømmens dag kan ikke folk støtte deg eller beskytte deg fra Allah swt. Men Subhanallah du sa at du gådd med hijab 20 år og vil plutselig slutte Ya allah tenk om du dør i morgen eller etter i morgen hva skal du svar til Allah når Allah swt spør deg hvorfor? Måtte Allah veilde oss alle. Søster husk at sheydan er veldig glad nå fordi at sheydan vant over deg og du tapt😥

    43. متابعة للتعليق أعلاه (بدون اسم) .. يقول الله سبحانه وتعالى في سورة فاطر”يا أَيُّهَا النّاسُ إِنَّ وَعدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الحَياةُ الدُّنيا ۖ وَلا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الغَرورُ (5) إِنَّ الشَّيطانَ لَكُم عَدُوٌّ فَاتَّخِذوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّما يَدعو حِزبَهُ لِيَكونوا مِن أَصحابِ السَّعير (6)”
      mht siste kommentar av (uten navn).. Gud sier i Koranen, kap.35 Fatir – Skaper
      “Dere mennesker, Guds løfte er sannhet. Så la ikke jordelivet forlede dere. La ikke forføreren forlede dere når det gjelder Gud! (5) Satan er visselig en fiende for dere, så ta ham for en fiende. Han kaller bare på sine for at de skal bli Ildens folk. (6)”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg