hits
10

Vi former fremtiden

  • Publisert 26.06.2017 klokken 13:32

Hei blogglesere!

Som Norsklibanesisk muslims kvinne, er jeg oppdratt til ha egne meninger. Min mor lrte meg at jeg ikke skal flge strmmen og vre en av sauene i flokken, men faktisk si det jeg vil, nr jeg vil og bare vre meg selv. For f denne fordelen som kalles ytringsfrihet, flyktet hun til et land hvor dette er en av menneskerettighetene. Her i Norge har alle rett til ytre sin mening, og jeg gjr ikke annet enn bruke en av mine rettigheter nr jeg ytrer meg, enten det er her p bloggen eller i media.

Islam lrte oss ogs at alle har rett til gjre som de vil. Gud har skapt oss med fri vilje og gitt os retningslinjer til hvordan en muslim skal vre. Likevel str det i Koranen at ingenting skal vre tvang. Gud vil straffe eller anerkjenne alle vre handlinger, og INGEN steder har det blitt nevnt at vi mennesker skal dmme hverandre.

Nr min familie, mitt land og min religion har gitt meg en rett til ytre meg og leve livet mitt slik jeg vil, s lurer jeg da p hvorfor andre hetser, mobber og angriper meg slik det har blitt gjort i sosiale medier de siste ukene?

Det var nemlig etter at VG publiserte et intervju med meg at en svr blge med hetsing fant sted p Facebook.

VG intervjuet finner dere her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/islam/mange-kan-ikke-faste-under-ramadan-fikk-beskjed-om-aa-skamme-meg-fordi-jeg-drakk-vann/a/24008944/

Det skal n nevnes at jeg har politianmeldt alle som har skrevet trusler, usanne rykter og mobbet gjennom denne perioden, og at anmeldelsen inneholdt 53 sider med screenshots av ting som har blitt sagt.

Gjennom denne perioden fikk jeg med hjelp av to flotte kvinner skrevet en kronikk som jeg gjerne vil at alle skal lese: https://www.nrk.no/ytring/sostre-i-solidaritet-1.13567847
 

 

Sosial kontroll:

Hvorfor gjr vi dette? Hvorfor har kvinner gjennom mange r reist seg og kjempet for sin frihet p denne mten, ved trosse den sosiale kontrollen?
Gjennom hetseblgen leste jeg at Salma Ulhaq hadde skrevet at jeg tjener penger p dette. Sannheten er at jeg ALDRI har tjent en eneste krone p noen blogginnlegg eller intervjuer, og dette kan bli underskt! pst at kvinner gjr dette for penger er en veldig naiv og tilbakestende tanke. Kvinner som meg gjr dette for kunne leve livene sine slik de selv nsker, og for gi vre dtre en bedre fremtid hvor de slipper bli kontrollert av folk som p en eller annen mte har ftt det i seg, at de har rett til kontrollere.

 

Jeg som muslimsk kvinne brte hijab i 20 r og kjempet (og kjemper fortsatt) for at kvinner skal kle seg som de vil, nr de vil. Jeg har aldri i mitt liv psttt at alle kvinner skal bre hijab, men derimot at alle kvinner selv skal bestemme hvor mye de vil skjule/vise frem. Jeg ble mtt med mye hets og hat i media, p bloggen og p Facebook, av folk som ikke likte hijaben min.
Da jeg valgte ta av meg hijaben, visste jeg at jeg ville mte mye hets fra visse muslimer, og den tanken er egentlig bare dum. Ja, det er slik at man mter hets, men hvorfor skal det vre slik? Hvorfor kan ikke mennesker bare la hver enkelt person avgjre selv, og la dommen vre i Guds hender?

Av og til er det utrolig vanskelig forst hvordan reglene i denne verden er, og hvordan vi br og m oppfre oss. Det er vankelig forst hvorfor noen er religise og andre ikke, og hvorfor noen velger vre stille og godta alt, mens andre trosser reglene man finner rundt seg. Det er vanskelig forst at noen ganger vil man gjre ting, bare fordi det er bra for en selv, som for eksempel det rope ut at sosial kontroll ikke er greit og ikke fordi man tjener p det. Da kan man bli mtt med hat.

Med s mye hat, mobbing, sjikane og hets, er det ikke rart at mange gir opp p veien. Beviset p det er de mange meldingene som har kommet inn privat p Messenger og p mail de siste dagene av kvinner og menn som sttter oss, men som selv sier, at de ikke tr si det hyt. Det disse meldingene har ftt meg til forst, er at ingen av oss egentlig str alene. Til tross for all hetsing som har foregtt og hvor ensomt det til tider fltes, s dukket det opp mange navn som jeg aldri fr takket nok.
Shu Hansen, Maria Khan, Shabana Rehman, Mina Bai, Paul Omar Lervg og Nils Inge Graven er blant noen av de.
Alle som har rakt meg en hnd de siste dagene, var en stor og viktig del gjennom det store kaoset som spredte seg. Alle stttende meldinger jeg fikk inn hjalp meg holde ut.

 

Jeg antar at bak denne mobbingen som fant sted, s var det mye frykt. Frykt for miste sine trygge rammer som man er vokst opp med. Frykt for miste sine sstre, dtre, mdre og venninner slik de er kjent i dag. Frykt for oppleve endring, og det er sant at frykt skaper mer frykt og frykt skaper kaos. Men heldigvis, s skaper vennskap og kjrlighet noe som er enn strre. Det skaper trygghet. Det skaper en strak ryggrad. Det skaper sterke bein s man kan st p og kjempe videre.

 

Vi m huske at vi alle kan vre uenige. Alle har rett til ha sin mening og ytre den, men ingen har rett til mobbe en annen for ha en annen erfaring eller en annen mening.
Gjennom hele min bloggperiode og mediaperiode har jeg ALDRI uttalt meg p vegne av noen andre enn meg selv. Jeg har valgt en linje som jeg har holdt lenge, og det er snakke av egne erfaringer og si mine egne meninger. Jeg har aldri psttt at alle muslimer fler/tenker/gjr det samme. S til dere som tror at jeg gir drlig bilde av islam nr jeg snakker om omkjring, sosial kontroll, vold, seksuell trakassering og lignende, s vil jeg bare si at jeg ikke kjenner alle muslimene i verden. Jeg snakker om bde de positive og de negative tingene som skjer rundt meg, i mitt milj, gjennom min hverdag! Og sannheten er ogs det at jeg ikke er den eneste som opplever disse tingene. Forskjellen er bare at jeg er blant gjengen som har bestemt seg for ikke godta leve p denne mten lenger, og som har bestemt seg at vi trenger en endring.

Og hva er det som skaper endring? Jo, at vi faktisk tr st frem med de drlige og negative tingene som skjer, diskutere de og komme frem til en mte endre det p. Derfor gjr jeg dette!

Jeg vil at min datter skal vokse opp til vite at det er kun henne selv som kan bestemme over seg selv, og at ingenting ved hennes tankegang, kropp eller klesmte er noe skamme seg over.


Forbilde:

Nr vi voksne drar p skolemter, nsker vi hre at barna vre ikke er mobbere og ikke blir mobbet. For hvem vil vel at sin unge skal ha det utrygt? Det er ikke bare de som blir mobbet som har det vanskelig og utrygt, det er nemlig mobberen selv som sitter igjen med de verste flelsene. Det er mobberens utrygghet og svakhet som gjr at han mobber andre, for fle seg tryggere. For hvis han fr en annen til bli like utrygg og svak, s er han ikke alene.

Nr vi forlater skolebygget med en flelse av lettelse over at barnet vrt har det trygt, hvordan kan vi da sette oss bak skjermen og mobbe en annen voksen person p den mten? Hvordan kan vi utsette hverandre for hets bare fordi vi er uenige?

Barn lrer p skolen at de m snakke sammen, gjre oppgaver sammen, sitte ved siden av hverandre og leke med hverandre til tross for forskjellene de har. Hvorfor kan ikke vi voksne da diskutere sammen og vre enige om vre uenige uten bruke personangrep for vise hvem som er best? For vet dere hva? Det er ingen som er best! Alle vi er mennesker og alle vi gjr feil. Alle vi har vre sterke sider og vre svake sider. Alle vi har vre kreative sider og er klumsete p visse omrder, og det er nettopp det som driver samfunnet frem! Det at vi er forskjellige og kan leve forskjellig og bidra til forskjellige ting. Det er vr styrke!

S om jeg og andre kvinner finner vr styrke nr vi ikke m leve med sosial kontroll, burde vi ikke heies frem? Bde av de som er enige og uenige med oss? Vi kan jo bidra til noe positivt for oss selv og de som oss, s kan de som ikke vil vre med p denne endringen leve slik de selv vil!

Burde ikke vi vre forbilder for barna vre som kanskje en dag sier at de vil endre p noe ved seg selv eller trosse noe i reglene vi har satt? Burde ikke vi vise at vi er glade i dem uansett om vi er enige eller uenige? Burde ikke vi strekke dem en hnd og hjelpe dem ut om de gjr en feil, s de kan henvende seg til oss nr de trenger det?

Jeg hper virkelig at alle som har fulgt meg p reisen min de siste ukene lrer noe av denne opplevelsen. Jeg hper at vi kan vre enige i at debatt og uenigheter er sunt, og at hetsing og angrep ikke er veien g.

love <3



 

bloggare p icedaniel.se

27.06.2017 kl. 14:23
Mycket intressant skrivet.

Misantrop

27.06.2017 kl. 16:02
En gud skal vre allvitende og at en gud er allvitende betyr at du ikke kan ha fri vilje.

Torunn

27.06.2017 kl. 19:22
Visst former vi framtida vr. I tillegg er det andre og annet som former den... framtida.

Ha en fortsatt fin kveld :)

Boing Toeld

04.07.2017 kl. 13:29
Klarer du svare meg p ett sprsml? Jeg har spurt flere muslimer men de svarer meg aldri. Jeg er en nordmann, familien min har vrt i Norden de siste 1000 rene. Hvis jeg var en muslim, s hadde jeg flyttet til et muslimskt land. Fordi Norge hadde da vrt det motsatte av hva jeg ville ha. Jeg ville ikke ha bodd i et ikke-muslimskt land. S hvorfor reiser dere til Norge? Jeg forstr det ikke. Norge er vakkert, trygt og rikt. Er det derfor dere kommer hit? Hvis det er derfor s kan jo ikke den religionen deres vre s viktig da.

Jeg har en veldig enkel regel, hvis du vil komme til Norge s velkommen skal du vre. Men det er ett krav; du m legge igjen all religion og annen skit p grensa fr du gr inn i landet. Gjr du ikke det, s er du ikke lenger velkommen og du er en inntrenger i vrt land. Det er ikke verre enn det, kom til Norge og oppfr dere som siviliserte mennesker s gr alt bra. Oppfr dere som religise steinaldermennesker og det gr ikke bra. Personlig s er jeg allergisk, hvis noen snakker til meg om religion, spesiellt islam, s fr jeg voldsomme rykninger i armene og det er stor sjans for at noen fr en i trynet med flat hnd. Det er en kraftig allergi.

Laial Janet Ayoub

05.07.2017 kl. 10:31
her er det religionsfrihet, noe mange andre land mangler. her kan man praktisere sin religion, kle seg som man vil, ha den seksuelle legningen man har uten bli forfulgt, etc.
Mange fordeler her. :) Synes ikke du skal ha allergi mot noen mennesker jeg, er mange snille muslimer i Norge skal jeg love deg. Boing Toeld:

Ger Feio

14.07.2017 kl. 11:12
Hvis du og datteren din bodde i et muslimskt land, s hadde dere blitt kontrollert og sperret inne hele tiden. Dere hadde ikke hatt rettigheter og menn hadde vrt deres voktere. Og du sitter i trygge Norge og snakker varmt om hvor bra islam er? Her har du alle rettigheter du ikke har i muslimske land og du nyter godt av det. Samtidig reklamerer du for islam. Du er jo en vits, det du sier og det du gjr henger ikke p greip. Du forstr ikke selv hvor idiotiskt du oppfrer deg. Og det er grunnen til at jeg hater islam og alt som flger med det, islam gjr folk til idioter, de slutter tenke. Den eneste muligheten vi har til leve i en fredelig, normal verden er utrydde religion. Folk som deg gjr ikke noe annet enn motarbeide fred og sikkerhet.

11.08.2017 kl. 19:23
Jenter er finere uten en hijab sak over seg

Elin

04.09.2017 kl. 10:45
Leste i Dagbladet at du hadde kastet hijaben. Hper det gr greit at jeg kommenterer her istedenfor en gammelt innlegg.

Jeg synes det er kjempebra at du har tatt av deg hijaben. Som jeg har ment hele tiden, s skaper hijab et "oss og deg" samfunn. Jeg vet du tidligere har kommentert at det er forbud mot hijab som skaper slike samfunn, Men som du selv ppeker du fler deg som en terrorist, ingen vil sitte ved siden av deg osv. Dette er jo "oss og deg" samfunn i praksis.

En annen grunn til at jeg er imot hijab er jo at kvinner som gr med hijab er mer "rbar" enn andre kvinner, da spesielt andre muslimske kvinner, dette er et helt forferdelig kvinnesyn og burde vre mer enn nok grunn for alle til kvitte seg med plagget for godt!!

Den tredje grunnen som er linket opp mot at du fler deg som en terrorist. Det finnes miljer i midtsten og Norge som nsker at muslimer i vesten skal mislykkes, at de skal forbli fattige ende opp i ghettoer og at de skal hates av vestlige. Det er deler av dette miljet som ogs oppmuntrer til terror handlinger i vesten for sttte oppunder hatet mot muslimer.

Det er jo derfor man fler seg som terrorist, fordi man er en del av tankegangen om at man m ha en avstand til vestlige verdier. Det ekstremister frykter aller mest er jo integrering og assimilering.

Hvis man virkelig vil ta avstand fra terror og det som foregr i midtsten s integrerer man seg i vesten, og gir en ordentlig finger til terror!

Helga Lerkelund

04.09.2017 kl. 11:18
Hrte innslag om deg p radioen og leste saken i KK. Vil bare si at du virker som en utrolig tff dame! Jeg er helt sikker p at det er mennesker som deg som gjr verden til et bedre sted, og som vil skrive verdenshistorie. Det er du som har rett, ikke alle de trangsynte menneskene der ute som er drevet av hat og frykt. Jeg er lei meg for at du ikke alltid fler du kan "vre deg selv" og jeg er lei meg for at det finnes s mange mennesker der ute som ikke forstr hva ytringsfrihet, religionsfrihet og demokrati egentlig betyr. Verden trenger flere sterke, modige kvinner som deg. St p, aldri gi opp!

Laial Janet Ayoub

05.09.2017 kl. 14:07
<3 Tusen takk for denne fine kommentaren! Helga Lerkelund:
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no