Men da er du IKKE muslim lenger!

I fjor skrev jeg om jul og skolegudstjeneste. Mange tvilte på om det jeg skrev var sant da jeg fortalte at en mor til en medelev på skolen til dattere min sa at jeg ikke kan sende datteren min i skolegudstjeneste, for jeg er muslim.

Man kan si hva man ønsker om skolegudstjenesten, noen er for og noen er mot, men det at vi får beskjed om at vi ikke skal sende barna våre dit på grunn av vår religion er faktisk en realitet. På fredag var jeg med en venninne ute da min datter ringte og gråt på telefonen. De hadde fått utdelt svarslipp om barna skal delta i skolegudstjeneste eller ikke, og en elev i klassen hennes hadde sagt at hun ikke for lov til å delta. Da min datter svarte at hun kunne det, sa vedkommende: “men da er du IKKE muslim lenger!”

Først vil jeg igjen påpeke at jeg som liten fikk lov til å delta i julefeiringer, synagogebesøk, moskebesøk og alt som inngikk i religionstimene og tradisjonene på skolen. Moren min var fast bestemt på at vi skulle være med å alt og at vi skulle lære om alle religioner og tradisjoner for å utvikle en bredere forståelse- og et sikrere valg på hvilken religion vi praktiserer.
Det samme ønsker jeg for min datter. Jeg skal ikke tvinge henne til noe som helst, og per nå har hun lyst til å dra i skolegudstjenesten, så hvorfor skal hun få en slik beskjed fra en medelev?

For det andre så synes jeg det er helt latterlig, samtidig som det er utrolig skummelt hva foreldre lærer sine barn! Denne eleven har hørt dette et sted (og ja, det er en muslimsk elev), samt at denne kommentaren har vedkommende hørt/lært utenfor skolen. Jeg vet ikke om det kommer av elevens foreldre eller en Koranskole eleven går på, men det er en sinnsyk tankegang at elever tror de kan være med å bestemme hvem som er muslimer og ikke!

Da jeg skrev om dette i fjor var jeg alene da jeg fikk kommentaren, denne gangen satt jeg med noen som vitnet denne samtalen.

Da datteren min ringte meg og fortalte dett,e gråt hun og sa at hun er lei av kommentarer om religion på skolen. Jeg ba datteren min si til eleven at det kun er henne selv som bestemmer om hun vil delta eller ikke, og at jeg er stolt av henne!
Tidligere i år var bestevenninnen til min datter med oss og feiret Eid. Hun ble ikke muslim av den grunn, og da forstår jeg ikke hvorfor muslimske barn ikke kan delta på andre feiringer!

Jeg vet mange vil være uenige med meg, men nå som jeg skriver dette er jeg så irritert at jeg vil si det rett ut: INGEN KAN BESTEMME MIN DATTERS RELIGION!
Og til dere foreldre/religionslærere: ALDRI LÆR BARNA AT DE KAN EKSLUDERE ANDRE ELLER BESTEMME ANDRES TILHØRIGHET BASERT PÅ HVA DERE SYNES ER RIKTIG OG IKKE!

Jeg er muslim, jeg tror på Gud og jeg tror også på at det kun er Gud som kan avgjøre slike spørsmål, ikke oss mennesker. Og slike avgjørelser skal i hvertfall ikke plantes i barnas hoder!

Vi er muslimer og vi pynter til jul hjemme og deler julegaver. Vi feirer den kulturelle høytiden og ikke den religiøse. By the way, vi pyntet hjemme i går! Det trives vi veldig godt med.
På skolen skal min datter delta på alt fordi jeg selv vokste opp på den måten, og etter min mening bidro dette til at jeg har blitt så åpen og mottakelig som jeg er. Jeg respekterer alles tro og praktisering og har ingen problemer med noen.

Jeg skal ta en prat med skolen slik at de kan ta en runde på dette og datteren min fikk med seg svarslipp signert av meg i dag og HUN SKAL DRA I SKOLEGUDSTJENESTEN I ÅR OGSÅ!

10 kommentarer
    1. All respekt til deg. Selv er jeg ateist, men mine barn får være med på det som måtte være av religiøse arrangementer. Det er så utrolig viktig å eksponere barna våre for alt av religioner og livssyn, slik at de blir tolerante og åpne voksne, som bygger broer og som har et reflektert syn på eget livssyn.

    2. Vi er muslimer og vi pynter til jul hjemme og deler julegaver. Vi feirer den kulturelle høytiden og ikke den religiøse.
      Syntes du en sterk jente som skal få lov til å ha dine meninger. Vil bare poengtere at gudstjeneste er religiøs og ikke kulturell. Og derfor har mine børn fået lov til at være med på alt bortsett fra gudstjeneste ved jul og påske.

    3. hei. ja det vet jeg, men hjemme feirer vi den kulturelle delen. Vi feirer ikke den religiøse delen hjemme. Ellers er dattera mi med på alt på skolen. I eid dro jeg til skolen og snakket i klassen hennes om hvorfor vi feirer eid osv, og det syntes de var spennende. når den tid kommer skal hun også dra i buddhist templer, synagoger og alt. 🙂
      All respekt til de som vil i skolegudstjenester og de som ikke vil, men synes det er feil at barn skal fortelle andre barn at de ikke er muslimer hvis de velger å dra.
      Ziya:

    4. Jeg er norskfødt med norskfødte foreldre, besteforeldre, oldeforeldre m.m., men jeg feirer heller ikke jul så mye for den religiøse delen av høytiden. Takk for at du viser at verdiassimilering virker – og tro på den religionen du vil. 🙂
      For det er dette det er snakk om – du viser til fulle at du vil være norsk, selv om du har en annen religion enn de fleste nordmenn. Uproblematisk, så lenge du tar del i, og hegner om, de grunnleggende verdiene som utgjør “samfunnskontrakten” vår. 🙂

    5. <3 Jeg respekterer at folk ikke feirer noe som helst også, men liker ikke den delen hvor de skal tvinge sin tro over på andre og å dømme andre, og i hvertfall ikke når det er snakk om barn.
      er som deg, jeg. Synes jul er koselig selv om det ikke er religiøse grunner til det :)
      BareLurer:

    6. Jeg tenker kanskje barnet ikke mente det på så negative måte. Mest sannsynlig har foreldrene forklaret at eleven ikke skal være med på gudstjeneste fordi de er muslimer og de leser salah istedet. Og eleven har trukket den konklusjon at man ikke er muslim hvis man går på gudstjeneste det er det bare kristne som gjør.
      Ikke noe som ikke kan fikses på med en dialog. Hvis det hadde vært mitt barn ville J gjerne ha visst om dette så J kunne snakke med mit barn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg