Ex on the beach

Jeg vet ikke hvordan jeg skal starte.

Jeg så på de to første episodene av Ex on the beach etter å ha lest masse kritikk selv fra deltakere i Paradise Hotel. Når til og med de kritiserer programmet, så blir jo jeg nysgjerrig på hvor ille det er.

Så ja, jeg måtte se på de to første episodene i går, og jeg er seriøst sjokkert, og ja, jeg mener at det er mye verre enn Paradise hotel.

Da jeg skulle se på programmet på D-play, måtte jeg bekrefte at jeg er over 15 år. Gutter og jenter i 15 års alderen er fortsatt under utvikling, de er i en fase hvor de forsøker å finne seg selv og leter etter idoler. Programmet fronter kun usunne idealer etter min mening, og kan påvirke våre ungdommer utrolig negativt, både med tanke på kropp, alkohol, seksuelle holdninger og holdninger til andre.

Når en slank og solbrun jente kaller en annen slank og lys jente feit og bleik, da kan jeg ikke annet enn å reagere!

Jeg er en mor til en 9 år gammel jente. Tanken på at hun om noen år må være syltynn og helst operert for å ikke bli mobbet og kalt feit, er skummel. Jeg vet hva det ordet gjorde med henne da hun var 6 år gammel. Datteren min er en jente med normal kropp, og som 6 åring trente hun Tae kwon do tre ganger i uken. Da hun startet på skolen ble hun kalt feit av en annen jente, og min datter utviklet deretter en spiseforstyrrelse. Som mor gjorde det vondt å se henne nekte å spise ute, og å overspise hjemme fordi hun visste at hun kom til å gå sulten en hel dag på skolen. Jeg kontaktet lærere, helsesøster, helsestasjon og lege for å gi henne hjelpen hun trengte, og likevel tok det to hele år å bli kvitt problemet.

Jeg synes konseptet bak kan virke gøy, at unge mennesker drar til en strand, dater nye folk og møter sine ekser, men må det virkelig være opererte jenter og overtrente gutter der bare?

Hvilke signaler sender TV-kanalen ut til ungdommer som ser på? Hvorfor kan man ikke ha unge mennesker med alle slags fasonger der, og ikke minst med normale holdninger mot andre? Folk som vet hvordan man skal oppføre seg!
Produsentene sier at de har grundige samtaler med alle potensielle deltakere før de bestemmer seg for hvem som skal være med i programmet. Er dette det beste de klarte å plukke opp blant våre flotte ungdommer med gode verdier?

En annen ting jeg reagerer på er mengder alkohol folk som deltar i slike programmer får servert. Og tro meg, jeg er ikke i mot drikking, men når man samler folk som bærer et lass med aggresjon og temperament med seg, serverer dem alkohol hver eneste dag, så kan det ikke gjøre annet enn at ting eksploderer? Ja, det er kanskje poenget å skape mest mulig drama, men seriøst? Er det det som er signalet en 15 åring skal få? At for å være kul og populær så må du drikke mye og helst ha fillers i leppene og store pupper?

Det er ganske drøyt at produsentene tenker mer på å tjene penger, enn på hvordan serien påvirker ungdommer som ser på.

I vår tid er det dessverre blitt slik at unge mennesker jakter på likes og følgere på sosiale medier for å føle seg bra nok. Jo flere som liker ditt bilde, jo mer bekreftelse får du på at du ser bra ut. Det har blitt utviklet en egen kategori av “kjendiser” som tjener penger på å vise seg frem, og jo mer de viser, jo mer penger og produkter får de. Grensene skyves mer og mer, og nå virker det som om sex har blitt så naturlig å ha på TV, fordi (som deltakerne selv sier) “sex er noe alle gjør, så hvorfor ikke gjøre det på TV”?…

Hva med alle unge som fortsatt ikke har funnet seg selv seksuelt? Som fortsatt utforsker og leter, eller de som ikke er komfortable med å ha sex i det hele tatt enda? Er de unormale? Hva med de jentene som ikke viser seg nakne på sosiale medier og som ikke har så mange følgere? Er ikke de gode nok? Hva med alle guttene som trener og lever slik normale ungdommer gjør, men som ikke har vaskebrettmage, er ikke de noe å satse på?

Nei, jeg vet rett og slett ikke hvor jeg vil med dette her, bortsett fra å si at jeg blir utrolig bekymret når dette er standaren våre ungdommer må leve seg opp til.

8 kommentarer
    1. Nå har jeg ikke sett de episodene. Men jeg har fått høre at dette var mye verre enn Paradise Hotell. Dette var et flott innlegg 🙂
      Det var tidlig at din datter startet slik. Forferdelig å lese. Min datter er også 9 år, men veldig spe. Så neppe noe som vil kunne kalle henne feit. Jeg har gått igjennom livet med: Så tynn du er. Du må jo spise! Beinrangel ble jeg også kalt, selv om jeg aldri har vært sykelig tynn. Er det noe bedre?
      Det endte opp med at jeg pleide å ha to bukser på meg, mer eller mindre. Jeg håpet å legge på meg litt etter mine fire svangerskap, det skjedde heller ikke. Først når jeg kom over 40 + da økte vekten. Glad ble jeg.
      Jeg er redd for at min datter nå vil gå igjennom det samme som meg.
      Ja man blir skremt når man ser hvordan de unge bør være. Og den kroppsfokuseringen som er i dag. Hva gjør de ikke for å bli bra nok?
      Vi foreldre må virkelig være der for barna våre å få de til å forstå at de er bra nok som de er. Om det hjelper, er kanskje noe annet! Men vi må bare stå på å gi dem godt selvbilde og få de til å elske seg selv slik de er født.

    2. Nå fikk jeg vondt av å lese din opplevelse. Ufff. At ikke lærere og samfunnet fokuserer mer på at alt er normalt, at alle er ulike og kommer i forskjellige fasonger.

      Min datter har aldri vært stor, tvert i mot alltid fuøgt sin kurve som helsestasjonen mener hun skal følge, men én kommentar gjorde at hun plutselig anså seg selv som “feit”. Ufffff. Så skal de bli tenåringer og se på slikt tull på tv og sammenligne seg selv med alt som er standard der…
      poesimylife:

    3. Jeg kan ikke finne bedre svar på disse problemstillingene du presenterer enn:
      يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِّمَّا كُنتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ ۚ قَدْ جَاءَكُم مِّنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُّبِينٌ (15) يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (16)
      Dere skriftens folk (Jøder og Kristne)! Vårt sendebud er nå kommet til dere for å klargjøre meget av det dere har skjult av skriften, og stryke over meget. Et lys er kommet til dere fra Gud og skriftens klare ord, (15) hvorved Gud leder dem som søker Hans velbehag på fredens veier. Han fører dem fra mørket til lyset ved Sin bestemmelse og leder dem på den rette vei. (16)
      Koranen, Al Maida, 5:15-16

      1. Du kan dytte den religionen din oppi ræva. Religion er en privatsak så gjør alle en tjeneste og hold det for deg selv. Hold det hjemme i din egen stue så slipper alle dette maset. Vi sluttet med religion i Norge for mange, mange år siden. Religion er utdatert, det hører til steinalderen, ingen bryr seg.

    4. Så du synes folk som slapper av på en strand er et problem? Da har jeg dårlige nyheter til deg, du bor i Norge og her gjør vi som vi vil. Det er ingen religiøse mørkemenn som bestemmer over oss eller våre liv. Hvis vi vil drikke oss drita fulle og knulle på en strand så gjør vi det. Og det må du pent finne deg i. Hvis du ikke takler det, så må du flytte.

      Jeg synes det er et problem at du må sette telt på ungene dine så de ikke skal vekke seksuelle lyster hos 55 år gamle muslimske menn. Det er et ekte problem. Det kalles pedofili. Det er det dere sier selv, jeg har hørt mange muslimer forklare at små jentebarn må dekkes til, ellers så blir de sikkert voldtatt. Det kaller jeg problemer. Men for deg så er det bare en helt vanlig dag. Så du setter telt på ungene dine også syter du over ex on the beach… Det du sier og gjør henger ikke på greip, det er tøys. Kanskje det er normalt hjemme i ørkenen, men jeg kan garantere at det ikke er normalt her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg