Norge for hvite nordmenn

I dag skrev jeg en kronikk for NRK: http://www.nrk.no/ytring/norge-for-hvite-nordmenn-1.12781190 

Følg gjerne debatten der, og del deres mening. 

Norge for hvite nordmenn:

Da jeg var barn opplevde jeg aldri rasisme. Min seks år gamle datter har allerede fått en flaske kastet i hodet og blitt kalt terrorist.

Jeg fikk oppleve et Norge som tok meg hjertelig imot, min datter får ikke det.

Jeg ar bodd i Norge i 25 år. Aldri før har jeg følt meg så uvelkommen som det jeg gjør nå. Det som skremmer meg som voksen, er at rasismen og ekstremismen ikke lenger bare skjer mellom voksne, men at også barn har begynt å oppleve hatet.

Selvsagt forstår jeg at dagens situasjon, med terroren som skjer i islams navn, er hovedgrunnen til den ekstreme utviklingen. Jeg forstår også at frykten når det kommer flere og flere muslimer til landet i takt med flyktningstrømmen vi nå opplever. Men jeg forstår ikke hvorfor denne frykten skal tas ut over barn.

Da jeg var barn selv, kunne min mor fortelle om flere episoder hun opplevde, fordi hun brukte hijab i et samfunn hvor dette var uvanlig. Men som barn opplevde jeg ingen rasisme selv. Min datter er seks år gammel. Hun har allerede opplevd to episoder, som hun ikke klarer å glemme.

Hva forteller man barna? Hvordan forklarer man dette hatet? Hvordan forklarer man dem at de er like norske som andre barn, selv om de ser annerledes ut, og selv om de har de foreldrene de har?

En ukjent kvinne fortalte min datter at hun kom til å bli oppdratt til å bli en terrorist da hun var bare to år gammel. Da hun var fem år gammel kastet en forbipasserende mann en tomflaske i hodet hennes og skrek «jævla utlending» en gang vi ventet på T-banen på Helsfyr stasjon. En kvinne jeg kjenner opplevde en gang å bli slått og sparket av en rasistisk mann, og det foran sønnen sin.

Min datter er seks år gammel. Hun har allerede opplevd to episoder, som hun ikke klarer å glemme.

De mest vanlige formene for rasisme er lite synlige i Norge, og de kommer sjelden frem i mediene, dessverre. Men skal vi, som voksne, akseptere at barn opplever rasisme som en naturlig del av oppveksten?

Vi oppfordres til å anmelde slike episoder, og lover er klar på at rasisme ikke er akseptabelt. Allikevel opplever de fleste at saken blir henlagt, og gir opp å anmelde når de blir utsatt for rasisme igjen. Dette fører til at man finner seg i ting som egentlig er uakseptabelt. Hva en voksen aksepterer for seg selv er en ting. At barn opplever rasisme er en helt annen sak.

Et mindre tolerant Norge:

Jeg kom hit som femåring, og føler at jeg ikke passer noen andre steder enn i Norge ? det er her jeg har vokst opp, og det er her jeg kommer til å dø. Heldigvis fikk jeg oppleve Norge på sitt beste, med folk som tok meg imot med åpne armer. Min datter er født her, og hører også til her, men hun vokser dessverre ikke opp i det samme Norge som jeg vokste opp i.

Dette er ikke lenger et Norge som ser på alle som like mye verdt: 

Dette er ikke lenger et Norge som ser på alle som like mye verdt. Dette er ikke lenger et Norge som aksepterer oss som ser annerledes ut, og som har en annen tro. Denne utviklingen skjer utrolig rakst, og som mor gjør dette meg bekymret. Det skal ikke være en del av et barns oppvekst å føle seg uvelkommen i sitt eget land. Det skal heller ikke være en del av foreldrerollen å måtte forklare barn hvorfor de opplever rasisme.

 

Foreldre er levende helter i barns øyne. Å se at egne foreldre ikke er ønsket i et land de ser på som sitt eget setter dype spor, for alltid. Jeg håper ingen barn opplever å måtte beskytte sine foreldre mot rasisme, for det er ikke deres jobb.

Jeg har selv blitt fortalt at jeg måse til helvete å reise tilbake dit jeg kom fra, at muslimer ikke har noe her å gjøre, og at jeg ikke er norsk, uansett hvor mye jeg prøver. En eldre nabo fortalte meg nylig at han legger merke til at det blir stadig flere og flere utlendinger her på Ellingsrud i Oslo, og at dette gjør ham redd. Jeg blir stadig spurt hvorfor jeg ikke respekterer Norge nok til å legge fra meg hijaben, og at den jævla kulturen min gjør meg så undertrykt at det er synd på meg. Jeg har tidligere blitt nektet jobb på grunn av hijaben min, og det opplever flere av mine venninner også.

 

Mitt ønske og bønn for fremtiden, er at barn skal føle seg tryggere og mer akseptert og likestilt med alle andre. De skal føle at Norge er like mye deres hjem, som det er for andre. De skal føle at det er trygt å være ute blant folk, selv om de ikke har blondt hår og blå øyne.

Mitt ønske og bønn for fremtiden, er at Norge igjen skal gå tilbake til å bli landet slik jeg kjenner det, slik at min datter kan få vokse opp på samme måte.

33 kommentarer
    1. Muslimer må først reforme islam til dagens tid.Det er vi etniske Norske som ser at vårt land forandres dag for dag etter hvert som det kommer flere muselimer til Norge.Dere rømmer fra deres eget land i reg. terror/krig, men den onde islam bringer dere hit.Islam er kvinneundertrykende,vi er vanntro og mye mere ifølge islam.De fleste muslimer ønsker fortsatt ikke å integrer`es til det norske samfunn.Det begynner i barnehagen fortsetter i barneskolen med å kle deres små jenter med hijab .Dere viser derfor til hele Norske befolkning at vi muslimer vil følge Islam som ikke er forenlig med norsk kultur. De fleste av oss etniske norske ønsker kun å beholde de verdier våre generasjoner har bygget opp slik som likestilling til kjønn, ytringsfrihet og demokrati.

    2. rasisme har også mine barn fått føle og får føle det hver eneste dag . En av oss foreldre er hvitinger ,norsk . Den andre muslim . Her har muslimene vendt barna ryggen . Aldri en hilsen , aldri et ønske om besøk av dem , aldri å komme på besøk .
      Klart dette er rasime på lik linje som din datter føler og merker . Så denne rasimen går alle veier .
      men det må bemerkes at rasismen mellom norske og muslimer har alltid vært der fra muslimenes side . De hvite norske nordmenn har begynt å ta igjen . Det er ikke noe annet enn det . Og fullstendig ureverserbart på grunn av hvordan islam har blitt og utviklet seg . .

    3. Selvfölgelig er det helt uakseptabelt hva din datter på 6 har blitt utsatt for.
      Men muslimer bör ta innover seg, hvis de velger å bäre hijab, så er det et statement, og man kan da ikke forvente å bli hyllet og dypt elsket av alle. Hvis f.eks en person velger å bäre et symbol som hakekors, så vil det ikke väre forventet at vedkommende blir hyllet og dypt elsket av alle.
      Men for å tilföye: Det er ikke like relevant å lage tåreperse om “dakar dakar” til en som bärer hakekors og möter motbör. Derimot muslimer har det å sutre – i tide og utide. Og det er visst forventet at storsamfunnet konsekvent skal möte med dakars dakars

    4. Det er trist at din datter opplever rasisme. Derfor vil jeg skrive om mine opplevelser til deg.
      Jeg ble pappa til en gutt som var 3,5 år og Asiat. Han kom hit til Norge i 2009 fordi jeg er gift med moren. Mor var da opptatt med norsk-kurs og hadde arbeid på cafe. Derfor ble jeg og han mye alene hjemme. Vi ble sterkt knyttet sammen. I barnehagen slet han og hadde ingen venner. De tre første ukene holdt han seg fast rundt halsen min og ville ikke slippe taket. Personalet i barnehagen måtte holde han fast slik at jeg kunne dra på jobb. Da han feiret sin fire årsdag var det ingen fra barnehagen som kom. Vi inviterte ingen der fordi det var ikke noe poeng å gjøre det, han hadde ingen venner. Men etter 3 måneder snudde alt seg. Da begynte han å bli god i norsk å fikk sin første venn. Så gikk alt så mye bedre. Da han ble 5 år inviterte vi 10 unger fra barnehagen. Jeg var spent på om noen kom, og gjett om jeg ble glad da det ringte på døra og det begynte å strømme på med gjester. Alle 10 kom. Siden har det bare gått bedre og bedre.
      En gang har han blitt kalt for “brunost”, Han var vel 6 år da og ble helt knust av det. Dette tok jeg opp med foreldrene og det skjedde ikke flere ganger. Hva er poenget mitt med å fortelle dette ? Jo jeg har prøvd etter beste evne å tilrettelegge for gutten min slik at han skulle bli godt mottatt i det Norske samfunn. Jeg kunne nok gjort mere enn jeg har gjort, men fordi jeg har tenkt veldig mye gjennom alt som har med han å gjøre, så har jeg nok ikke gjort noen store feil med han. Resultatet er en gutt som er 100% integrert i samfunnet og som er en del av skolemiljøet og i byen vi bor. Når han har bursdag inviterer vi hele klassen og sender han i alle bursdager han selv blir invitert i. Han er likt kledd som de andre i klassen og deltar på alt som de andre gjør. Han er født buddist og jeg er ateist, men han deltar på skole-gudstjenester likevel og vi feirer jul. Dette fordi de andre i klassen gjør det, og fordi han har godt av å se selv hva det går ut på. Så kan han selv velge hva han vil tro på når han blir stor.
      Så kommer mine spørsmål til deg: Hva har du gjort for å integrere datteren din i skole og barnehage? Dresser du opp din datter med hijab for å vise folk at DU selv er muslim? Lar du din datter delta i julefeiring ? Lar du din datter gå i bursdager ? Inviterer du “norske” unger i hennes bursdag ? Lar du henne delta på arrangementer på skolen på kveldstid ? Deltar din datter på halloween ?
      Dersom du ikke gjør din del av jobben med å integrere din datter i samfunnet så kan du ikke klage på samfunnet heller. Forøvrig så blir mange barn i Norge mobbet og det er like ille for alle. Men “brune” barn har det nok enklere når de blir mobbet, fordi skolen er livredd når man tar i bruk ordet “rasisme”.
      Jeg tviler ikke på at du har mange gode poenger og har opplevd ubehagelige episoder og at mange har sagt dumme ting. Men man trenger ikke provosere disse dustene heller. Du skulle se et program som gikk på TV om abortpresten Børre Knudtsen. Han var fanatisk opptatt av abort-spørsmålet og hadde flere barn selv. Men for han var abortsaken viktigere enn sine egne barn. Det fikk barna lide MYE for i barndommen. Men selv angret han ikke på noe i ettertid. Du skulle se det programmet, der er mye lærdom å hente der. Iallefall om du vil ditt eget barn det beste. Bloggen din er nok “uangripelig” for folk flest, fordi alle som har noen synspunkter på dette vil bli kalt for rasister. Det bryr ikke jeg meg noe om, og stiller deg derfor noen kritiske spørsmål.
      Håper du kan se noen av mine poenger i dette, fordi det var godt ment.
      Mvh: Bjørn T Johansen

    5. Hva er svarene dine på de spørsmålene du har fått da? Bør alle kvinner i Norge ha hijab? Hvorfor har du hijab?

    6. Vi trenger en holdnings endring hos alle grupper om vi skal kunne leve fredelig sammen. Og late som om det er bare Nordmenn som har ett holdningsproblem blir for enkelt.
      Etter alt som har skjedd i Europa med Innvandrere som forgriper seg på vestlige jenter i flokk på flere hundre individer, til Muslimske flyktninger som går til angrip på kristne flyktninger ved mottak i Tyskland til terroren i paris etc så er det jo åpenbart ikke bare nordmenn som gruppe som har ett holdnings problem her.
      Istedet for og angripe og anklage hverandres folkegrupper med en stor kam, så burde vi alle sammen uansett nasjonalitet se oss selv i speilet og tenke over hva vi kan forbedre med oss selv. I`m starting with the man in the mirror.

    7. Du stiller spørsmål rundt irrasjonelle handlinger som, som oftest ikke har noen rasjonell forklaring. Dette virker for meg som handlinger utført av psykisk ustabile individer. Dette med blomst hår og blåe øyne… Virkelig? Hvor i Oslo bor du ? Jeg bor syd i Oslo, her er vi 50/50 på skolen til datteren min og jeg opplever fleste parten av de ikke etniske soon godt integrert og fornøyde generelt med å bo og leve i Norge sammen med nordmenn. Jeg jobber derimot på en skole i sentrum der det er 99% innvandrerbarn og der opplever jeg at de ikke har så mye til overs for etniske nordmenn. Nordmenn er ekle og skitne. Å være muslim ses nærmest på som en nasjonalitet og er utrolig viktig for barn ned i 6 års alderen. Hvorfor skal barn ned i 3 og 6 års sldereden bruke hijab? Tror du de har sitti på rommet og tenkt jeg vil ha på en sånn hele tiden ute , på skolen, inne, i gym osv og spurt foreldrene om det? Eller tror du kanskje de blir tredd den ned over hodet på? jeg legger merke til at for urovekkende mange muslimske barn er det kun islam som gjelder og alt annet er Haram (såklart, det sier jo koranen) norske og muslimer kan ikke være venner. Så lenge muslimer ikke har plass til så mye annet enn islam i sitt bilde av verden og virkeligheten, mistenker jeg desverre at flere og flere vil gi mindre plass til islam og muslimer (for meg virker dette naturlig) Nordmenn generelt etter min oppfatning er ganske avslappet til innvandring fra de fleste land uten islam. Siden folk fra disse landene stort sett har plass til alle(uten om homofile som desverre sliter mange steder). Og Desverre har mange muslimer liten forståelse og plass for andre enn sin egen tro. Jeg tenkte sjelden på islam og dens påvirkning før jeg havnet midt opp i den. Nå må jeg si syns dette er en ideologi med mye fordommer og liten forståelse for andre kulturer og religioner. Kanskje det har noe med at mange kommer fra krigsherjede land. Eller kanskje det er oppkastet fra koranen (som ligner veldig på oppgulpet fra gamle testamentet, og ja jeg har lest begge) eller kanskje det er kombinasjonen. Hat avler i hvertfal hat og jeg hater ingen, men jeg blir hvertfal ikke mer tolerant når det gjelder din religion
      Peace and Love

    8. Vet du hva, jeg støtter både den tildligere Foreningen mot innvandrings slagord «Norge for nordmenn», og SOS Rasismes tildligere slagord «Ja til et fargerikt fellesskap», så jeg sier «Norge for nordmenn av alle farger».

    9. Du må huske at hijaben er jo terroristenes kjennetegn. Det er uniformen til islamistene. Og hvem er vel mere “rasistisk” som er det ordet du bruker, i dag enn islamistene? De følger jo koranen ordrett, og mener vi andre mennesker, de som da får lov å leve, er apekatter og griser, hunder og kameler.
      Så dette innlegget virker som om en nazist skulle sutre over å bli kalt nazist, bare fordi han gikk rundt i naziuniform.
      Nei, fest et norsk flagg på hijaben din, fest et israelsk flagg, fest kvinnetegnet, venussymbolet. Ta gjerne og få på et amerikansk flagg også.
      Da forstår man at du bare har på hijaben fordi… fordi… hvorfor har du den på? Men uansett, med norsk flagg viser du at du ikke hater Norge, med israelsk, at du forakter jødehatet i islam, med kvinnetegnet at du kan ta hijaben av når som helst og kan både håndhilse på menn og gi dem en klem, og med det amerikanske flagget at du forakter de som kaller Vestens fremste land for Store Satan.
      Tar du utfordringen?
      For du deler vel ikke meningene alle rasistene i hijaber har?

    10. Som en fri kvinne, i et fritt land med fri rett til å velge religion og klesplagg, nekter jeg at en mann som deg skal fortelle meg hva jeg skal og ikke skal gjøre! Jeg bestemmer mine klær selv! John Magne Trane:

    11. Jeg har tidligere på Tv2 nyhetene og på min facebook side snakket om det med integrering, hijab og trakassaering utført av muslimer. Følg med der så ser du hva jeg mener og hvordan jeg tar avstand 🙂 Anonym:

    12. Jeg later ikke som om det bare er nordmenn som har et problem. Det er laaaangt i fra sannheten. Utlendinger har et mye større problem.
      Det har heg skrevet mye om på min facebook side og snakket mye om på tv 🙂 håper du kan følge meg der 🙂 Roger:

    13. Alle skal ha fri rett til å velge hva de vil ha på seg! Ingen skal tvinges til å ga på hijab og ingen skal tvinges til å ta av hijaben!
      Har snakket mye om temaet på tv2 nyhetskanalen tidligere. Lagertha:

    14. Vet ikke hvorfor du konkluderer med ting, men vi er godt kjent her… har snakket mye om hijab, bursdag, jul etc i mediene i det siste.
      Min datter går i alle bursdagene hun er invitert i, og skal invitere hele klassen sin når hun skal feire bursdag 27.02.
      Vi går ut hver eneste halloween og samler godteri.
      Hun deltar på skolegydstjenester
      Hun deltar på karneval og jeg er faktisk med å arrangerer dette
      Hun går ikke med hijab
      Hun trener taekwondo og svømming
      Hun har venner av alle slag

      Poenget var at det var voksne mennesker som lot rasismen gå ut over henne!
      Les mer om meg på min facebook side, og følg gjerne med når jeg er ute i media og snakker om disse temaene 🙂 Bjørn T Johansen:

    15. Jeg synes det er veldig bra at Laial Ayoub står frem og setter fokus på en bekymringsfull utvikling. Det er greit at man er bekymret for hva økende innvandring kan føre til, men å ta det ut på små barn det er et lavmål som ikke kan forsvares.
      Det er heller ikke særlig ikke imponerende å ta det ut over uskyldige personer som en tilfeldigvis møter på gaten. Synes faktisk ikke at det kan forsvares heller.
      Jeg har registrert at Laial tidligere har tatt til ordet for at muslimske barn må få lov å gå i kirken og lære om andre religioner. Når imamen Abdikadir Mahamed Yussuf tok til ordet for at islamske barn ikke burde gå i bursdagsselskap tok hun offentlig til motmæle og sa at å delta i bursdagssfeiring var viktig for en god integrering.
      Når noen velger å angripe en fremmed på gaten basert hodeplagget da er vi på ville veier.
      Det er greit at muslimer står for mye krig og elendighet, men muslimer er ikke en homogen masse. De som lider mest er jo muslimene selv. Det er derfor de er på flukt.
      Hvem er fienden??
      Hege Storhaug skal blant annet ha skrevet at så mye som 37 % av muslimene er ekstreme, enten ved at de er villig til å begå ekstreme handlinger, eller ved at de sympatiserer med de som gjør det. 37% er alvorlig mange. Det positive er 63% er alvorlig mange flere, og de mener Hege Storhaug er våre venner. De deler mange av de samme verdiene som vi.
      La oss ikke gjøre den uretten å gjøre uskyldige mennesker ansvarlig for terroristenes grusomme handlinger.

    16. Så lenge innvandringen fortsetter. Og forholdene blir værre deretter, vil dette problemet bare øke, til det slutt eksploderer. Om du ønsker å unngå det er det kun en ting som vil hjelpe. Full immigrasjonstans og assimilering av de som er her.

    17. Midt mellom alle de islam-kritiske kommentarene vil jeg, som etnisk norsk og ikke-religiøs, si at muslimer er hjertelig velkomne i Norge! Jeg håper det kan bli et åpent samfunn overfor minoriteter igjen, men akkurat nå har frykten tatt litt over for fornuften for mange – dessverre går det utover uskyldige muslimer. Men ikke glem at vi fortsatt er mange som har armene åpne for dere – vi er bare ikke like synlige som de som hetser, hater, utestenger og kritiserer.
      Stå på, fint innlegg 🙂
      Klem fra meg!

    18. Det er én lov det burde være mulig for alle mennesker å følge, samme hva slags religion de har eller ikke har; Kardemommeloven: “Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.”. Det gjelder verdensborgere med alle typer livssyn og religion. Dersom du er et ålreit menneske, så er som regel verden ganske ålreit med deg også. Jeg synes det er kjempetrist å høre hva datteren din har måttet gjennomgå, hva du har måttet gjennomgå, jeg håper disse menneskene innerst inne skammer seg litt over handlingene sine.
      Jeg har utvandret fra Norge og er dermed “utlending” selv. Alle mennesker burde oppleve å leve i en annen kultur for en stakket stund, bare for å kjenne på kroppen hvor ubehagelig det tidvis kan være å være annerledes. Det tror jeg i lengden vil føre til et varmere samfunn der vi innser at alle folkeslag har noen dårlige frø, men alle mennesker har rett til et verdig liv.

    19. Tusen tusen tak for dette og for at du følger med på meg. Folk har lett for å dømme dessverre. Dette her setter jeg utrolig stor pris på! Jan Magne Fosse:

    20. Jeg vil gjerne vite hva du forventet? Du reiste til Norge, verdens hviteste og mest homogene land også klager du på at det er hvitt her?? Vet du forresten hvorfor Norge har vært verdens tryggeste og beste land i 70 år? Det er fordi det er hvitt her. Og vet du hvorfor Norge nå er ei søppeldynge? Det er fordi du og hele jævla slekta di kom hit. Reis hjem. Gjør alle en tjenste og reis hjem. Du liker jo åpenbart ikke Norge, det er for hvitt her sier du, så hva gjør du her? Hva slags idiot bosetter seg i et land hun ikke liker?? Og en ting må jeg si, jeg har møtt dere utlendinger altfor mange ganger nå og dere oppfører dere verre en dyr. Dere er et mareritt. Dere har ødelagt landet mitt. Og jeg avskyr dere. Hvis dere bare oppførte dere som folk så hadde ingen hatt noen problemer. Men det klarer dere ikke. Kom dere hjem, dere har ødelagt mer enn nok nå. Dere får aldri respekt i Norge fordi ingen respekterer dere. Og det er deres egen feil. Jeg kunne ikke ha respekt dere snyltende drittsekker mindre enn jeg gjør, det er ikke mulig.

    21. Det stemmer, Norge tilhører hvite nordmenn og det har det alltid gjort. Vi har vært her i over 1000 år. Hvis du ikke liker det så kan du reise hjem til det møkkalhølet du ødela fullstendig før du kom hit for å snylte på NAV. Jævla krek, din frekke faan. Jeg ogh alle andre nordmenn har betalt maten din og husleia di siden du kom hit og nå klager du ? Dra til helvete og bli der. Dere er så jævla frekke, jeg har aldri sett frekkere folk. Hvor kommer denne selvgodheten fra? Hva får dere til å tro at dere er verdt noe??? Møkka under skoene mine er verdt mer enn alle dere tilsammen. Snyltende faanskap.

    22. Jaja, datteren din kommer ihvertfall til å få utrolig mye problemer i Norge. Jeg har lært opp ungene mine til å banke dritten ut av av utlendingene hver gang de får sjansen. Og det har alle andre jeg kjenner gjort også. Så hvis jeg var deg, så hadde jeg pakket dritten din og reist hjem. Gjør det for ungene dine sin skyld, de fortjener ikke å vokse opp i elendighet bare fordi mora deres er en selvgod idiot som snylter på mitt land og nekter å reise hjem. Kom deg hjem tispe.

    23. Det er jo ikke rart at du blir nektet jobb når du går rundt med et laken på hodet. Nordmenn ansetter ikke så mentalt syke folk. Hvis du spør meg om noe som helst og du har et laken på hodet, så ler jeg av deg også ber jeg deg dra til helvete. Religion er en privatsak i Norge, du kan ikke ta med deg religionen din ute i det offentlige. Det er ekstremt frekt gjort. Men dere idioter gjør det hele tiden, fordi dere er ekstremt frekke. Derfor tåler jeg ikke dere. Hold den jævla religionen deres for dere selv, vi lever ikke i år 1200 i Norge, ingen bryr seg om en latterlig drapskult fra en ørken. Religion er det verste jeg vet, nest etter dere treskaller. Dere maser og krever og maser og krever og er så religiøse, faan ta dere alle sammen.

    24. Hei bloggeigar.

      Kom innom bloggen via et søk, og oppfordrar på da sterkaste til å anmelde dei 4 siste kommentarane over her – frå 2021. Solklart straffbart etter norsk lov.

      Stå på vidare!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg