Også vårt ansvar

I dag fikk jeg et svar av politikeren Torbjørn Røe Isaksen vedrørende ytringen jeg skrev sist “Norge for hvite nordmenn”. Dette er publisert her:this HTML class. Value is http://www.nrk.no/yt

Han skriver: 

Jeg har en liten datter. Selv om hun er hvit, er diskriminering av andre barn et angrep på det Norge hun skal vokse opp i.

«Allerede som toåring ble hun kalt «terrorist» av en fremmed, som femåring fikk hun en plastflaske kastet i hodet og ble kalt «jævla utlending». Det er forkastelig», skriver kunnskapsministeren. Bildet er et illustrasjonsfoto.

Takk for kronikken«Norge for hvite nordmenn», Laial Ayoub.

Du forteller at du ikke møtte rasisme som liten, men at du aldri har følt deg mindre velkommen i Norge enn nå. Det er trist og alvorlig. Men så beskriver du din datter som i dag er seks år. Allerede som toåring ble hun kalt «terrorist» av en fremmed, som femåring fikk hun en plastflaske kastet i hodet og ble kalt «jævla utlending». Det er forkastelig. Jeg har ikke noe annet ord for det.

Du ber ikke om å bli behandlet som et offer, men du ber om anstendighet og respekt for den du er. Ikke minst ber du om at barna dine skal få være barn ? som alle andre. Det står det respekt av! Og det skulle bare mangle.

Det finnes tankeløse mennesker og det finnes slemme mennesker.

Bekymrer meg som far

Jeg har en liten datter selv. Hun har ikke engang fylt to år. Som alle foreldre bekymrer jeg meg for henne, for om hun skal ha det bra i barnehagen, få venner og trives. Jeg gruer meg litt til hun blir større for jeg vet at verden ikke bare er god. Det finnes tankeløse mennesker og det finnes slemme mennesker.

Min datter er født i Norge, som jeg. Hun er hvit, som jeg, Hun er døpt i statskirken, som jeg. Hun vil kanskje ikke oppleve rasisme, men et angrep på andres barn er et angrep også på det Norge som hun skal vokse opp i. Hvis ditt barn er utrygt blir også vårt Norge litt mindre trygt for alle.

Hva slags mennesker er det som kaller barn for mordere eller terrorister, eller sier til barn som er født i Norge at de må «komme seg hjem»?

Vi kan diskutere innvandringspolitikk. Jeg er for en streng politikk, andre vil ha en mer liberal praksis. Vi kan diskutere hvordan vi skal integrere og hvilke krav vi skal stille. Vi kan diskutere den enkeltes tro og våre felles verdier. Det vi aldri kan diskutere er grunnleggende anstendighet.

Kaller barn terrorister

Hva slags mennesker er det som skjeller ut barn på T-banen? Som kaller barn for mordere eller terrorister, eller sier til barn som er født i Norge at de må «komme seg hjem»? De tror kanskje de forsvarer et eller annet ideal om Norge, men slik rasisme og fremmedfrykt er ikke det mitt Norge står for. Det er ikke vårt Norge.

Hvis noen håner og trakasserer fordi de tror de skal beskytte Norge eller norske verdier, må vi andre si: Dere misbruker mitt lands verdier.

Det kommer ofte krav om at muslimer skal ta klar og synlig avstand fra terrorhandlinger, ja, at de skal gjøre mer enn andre når noen utøver vold i deres religions navn. Mange muslimer synes det er urimelig. De støtter ikke terror. De har aldri gjort det og vil aldri gjøre det, selvfølgelig. Jeg forstår derimot tanken bak dette kravet, for hvis noen begrunner vold med din religion er det ekstra viktig å reise seg og si: De misbruker min religion! Dette skjer ikke i mitt navn! Men den samme logikken må gjelde også andre. Hvis noen håner og trakasserer fordi de tror de skal beskytte Norge eller norske verdier, må vi andre si: Dere misbruker mitt lands verdier. Dette skjer ikke i mitt navn!

I sin nyttårstale snakket statsminister Erna Solberg om hverdagsintegrering. De som skjeller ut små, uskyldige barn på en T-banestasjon ødelegger ikke bare for hverdagsintegreringen. De ødelegger litt av Norge.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg