Hijabforbud på barneskolen

I dag ble jeg tipset om en sak om at Høyre i Telemark vil vurdere hijabforbud i barneskolen: 

http://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/–vanskelig-a-forby-hijab-uten-a-forby-kristne-kors/3423195435.html 

 

Jeg forteller enda en gang om meg selv og om min historie, også litt om hvorfor jeg er i mot et hijabforbud.

 

Jeg er oppvokst med en mor som har fra dag 1 vært åpen for at jeg skal lære om alle religioner og om alt i livet på lik linje som jeg lærte om islam. Som barn snakket hun aldri om hijab foran meg, men jeg så at hun ba og fastet og hun lærte meg noen vers fra Kuranen. Da jeg begynte å ha mer om religioner på skolen, ble jeg mer og mer interessert i å lære om islam. Da jeg var 11 år gammel begynte jeg å bruke hijab og dette har jeg brukt helt siden den gang. 

 

Som jeg har nevnt tidligere så var min mor i mot at jeg startet å bruke hijab i en så ung alder fordi hun mente at hijab er noe man må være 100% sikker på, man må respektere det og det må samtidig ikke være noe man tok av og på hele tiden. Jeg insisterte på valget mitt og til slutt ble hun med og kjøpte ett par hvite hijaber til meg.

Første dag med hijab på skolen følte jeg meg stolt. Jeg ville at alle skulle se hvilken forandring jeg hadde gjort og jeg var stolt av å fortelle hvor riktig det føltes ut for meg. Min lærer sa at hvis jeg følte at det var det riktige for meg, så støttet han meg. Mine venninner kom og gratulerte meg og jeg følte meg glad. På den tiden var hijabene trekantet med blonder på kantene og utvalget var lite, derfor var det hvite hijaber hver dag, i dag er hijaber i alle mulige farger og fasonger…

 

Hvorfor skal vi nekte en jente å føle at hun passer inn i en bestemt religion? Hvorfor skal vi fortelle henne at det er OK å gå med shorts og sandaler, men ikke dekke håret? Hvorfor skal vi lære dem at friheten de har til å bestemme over egen kropp stanser et bestemt sted?

Hijab har aldri vært et hinder for meg, jeg har hatt gym på skolen, deltatt i bursdager, vært på svømming, gått på tur, fått mange venner osv. Hijab har vært en del av det å være meg selv, og uten hijab har jeg hele tiden følt at jeg har manglet noe. Hijab har gitt meg en mulighet til å føle meg komplett!

I steden for et hijabforbud burde Høyre og de andre partiene heller fokusere på press. Vi skal hjelpe jenter som føler seg presset til å bære hijab. Vi skal fortelle jenter at de til syvende og sist har det siste ordet til å ta dette valget selv. Vi skal veilede foreldre via lærere, helsesøster, imamer etc og forklare dem at tvang ikke er lov!

 

En imam fortalte meg i forrige måned at han tvang sin eldste datter til å bruke hijab da hun var yngre. Han presset denne på henne. Det første denne jenta gjorde da hun giftet seg var å kaste hijaben av seg. Denne tabben ville han ikke gjøre mot sin yngste datter og han valgte derfor å gi henne friheten til å velge selv og brukte heller noe tid på å fortelle hvorfor jenter bærer hijab i islam. 

Det er av slike feil vi må lære og det er slike tilfeller vi må jobbe med. Det finnes mange slike tilfeller og det er disse vi må fokusere på, så får de som velger hijab av riktige grunner bli støttet av oss. Vi må vise jenter som selv velger hijab at vi er der for dem uansett hva! Vi støtter dem og er stolte av dem for den de er. Vi kan ikke straffe dem med et forbud og et NEI for noe de selv har lyst til å gjøre, kun fordi noen andre ødelegger for dem. 

Hijabforbud på skolen er ikke løsningen da dette heller vil skape et miljø som roper “oss mot dem”! Et miljø hvor noen jenter får kle seg slik de vil, mens andre ikke får lov til det. Et miljø hvor noen jenter får lov til å være seg selv, mens andre ikke får lov til det. Det er ikke et slikt Norge vi ønsker oss i fremtiden!

126 kommentarer
    1. Forskjellen på shorts og hijab er kvinnefrigjørelse og kvinneundertrykkelse.
      Hijab er per definisjon undertrykkende.

    2. Det er vel en form for ungdomsopprør for enkelte, nå som det er “ut” med naglebelter og piggete hår.
      Men uansett er hijaben til for å sjule jenters hår for å ikke krenke menns seksuelle lyster… Og på barn atpåtil. Å påtvinge dette ansvaret over på små jenter og kvinner, er egentlig bare stygt og ideen burde være begravet for lengst.

    3. “En imam fortalte meg i forrige måned at han tvang sin eldste datter til å bruke hijab da hun var yngre. Han presset denne på henne. Det første denne jenta gjorde da hun giftet seg var å kaste hijaben av seg.”
      Kan du forklare oss hvorfor hun kunne kaste hijaben etter at hun ble gift og ikke før?

    4. Veldig bra skrevet! Helt enig med deg om at det er tvang og press som må motarbeides og ikke bruk av hijab. Med slike forbud er vi akkurat lik dem vi ønsker å ikke bli som! Stå på med arbeidet du gjør, vi trenger flere forbilder som deg som tør å stå fram og hjelpe oss andre se ting fra riktig perspektiv!

    5. Morsomt at du skriver x antall ord om hvorfor du er imot hijabforbud uten å nevne hvorfor man bruker hijab i islam, som er grunnen til at mange ønsker et forbud. Hijab er et av mange instrumenter for kjønnssegregering i islam, for ikke å snakke om kjønnsdiskriminering mot kvinner. Vi ønsker ikke kjønnssegregering i Norge.

    6. Du sier det så godt selv:
      “Hijab har vært en del av det å være meg selv, uten hijab har jeg hele tiden følt at jeg har manglet noe”.
      Hva får en 11 åring til å føle at den må ha på en hijab for å ” finne seg selv”?
      Og dine venner kom og gratulerte deg?
      Kjære deg, ser ikke du selv at du beskriver en indoktrinering? Kanskje ikke direkte fra din mor eller far, men noen har satt en tanke inn i hodet ditt på at dette var viktig. Og det er tydeligvis kulturelt betinget, da du fikk mange gratulasjoner. Hadde det vært naturlig, så ville vel ingen gratulert?
      En liten jente på 10 – 11 år, skal ikke måtte kle seg på en spesiell måte for å måtte “finne seg selv”. Hun skal bruke flere år på å forme sin identitet, og den skal hun finne inni seg – uansett hva hun bærer utenpå.
      Din erfaring kan likestilles med en elev som får Uggs og Canada goose, og dermed anerkjennelse fra sine venner. De finner sin ” identitet” i noe eksternt.
      Ingen av delene er positivt for så unge mennesker. De unge er de som er lettest påvirkelige, og dermed sårbare.
      Jeg finner fremdeles ikke noen gode argumenter for denne type segmentering av barn.

    7. Det er jo kipt å begynne å diktere hva folk skal ha på seg, men hijab er jo noe mer enn et klesplagg. Det er en måte å segregere seg selv fra andre. Et motstandsstrekk mot integrering og den norske likhetstanken som vi verdsetter så høyt. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det blir stadig mer populært med hijab og hvorfor det er flere i Norge som bruker det enn det er i mange muslimske land.
      Eksempelet du trekker frem imamen skremmer meg også. På den første datteren prøver han å tvinge henne og han lykkes helt til han mister vergerollen over henne (hun gifter seg). Den andre datteren prøver han en ny taktikk, han prøver nemlig å lure henne til å bruke klesplagget. Det er jo egentlig ikke noe bedre det. Han får bare henne til å tro at det er hennes valg, simpel pedagogikk på barn.
      Er det ikke også slik at det ikke står noe om hijab i Koranen foruten at kvinner (og menn også faktisk) skal kle seg sømmelig? Hijaben er vel en del av den nykonservative bølgen som har kommet de siste årene i Islam?

    8. Jeg følte meg mer komplett fordi jeg klarte å ta religionen min til meg.
      Hva er galt med det? Og tro meg, det var av egen lesing og egen vilje 🙂 Marianne:

    9. Der tar du feil. Noen kvinner, som feks meg, er ikke tvunget til dette på noen som helst måte… det er en måte å være religiøs på. 🙂 folk er forskjellige Eirik Svangen:

    10. Elisabeth, problemet med islamistenes uniformer, er at det er nettopp oss mot dem-tenkning de er tenkt å fremme. Det blir som om man marsjerer sammen med nynazister, i deres uniform.
      Kanskje det er noen som ubevisst bare blir med islamistene, uten helt å vite hvorfor, og i en blind tro på islamistenes påstander om hva kvinner hadde på seg på 600-tallet. Men det gjør allikevel ikke det å vise sin støtte til disse breivikene noe som er ok.

    11. Nøyaktig hvor i Islam er kvinner ordret til å dekke hår? Siden du sier Alexander tar feil, så rettled han gjerne også til hvor kvinner er ordet til dette. Selv må jeg si at jeg ikke klarer å finne en slik referanse noe sted.
      Har tidligere blitt henvist til Sura al-Noor (24) vers. 30-31, men der nevnes det ikke noe om håret. Har så blitt henvist til Sura al- Ahzab (33): 58-59, men der nevnes heller ikke håret.
      Regner med du her henviser til noe annet, og således kan opplyse litt.

    12. Jeg applauderer for Høyres forslag, bor i Frankrike med to barn i skolealder. Her er det forbud for hijab i skolen og det fungerer utmerket. Kanskje flertallet av jentene som går med hijab velger det selv, men for de som presses til det av miljøet rundt er forbudet en befrielse. Synes forresten også at hijab gjør små jenter til sexobjekter… det at de må dekke seg til, og det blir helt galt. La barn være barn, selv om du valgt i ung alder å dekke deg til, jeg tror du er mer unntaket enn regelen. Når jeg kommer til Norge og ser barn som er tildekket så sjokkerer det meg. De franske muslimske småjenter uten hijab er like gode muslimer som andre…

    13. Hei! Bra å få ytringer fra begge sider.
      Du skriver at vi skal hjelpe jenter som får hijab påtvunget.
      Jeg har et spørsmål: Vil du kunne kaste din hijab uten å få negative kommentarer fra dine venner, imamer du kjenner eller besøkende i moskeer?

    14. @Booya:
      Antall kommentarer begrenses av bloggeieren som selv bestemmer hva som skal publiseres gjennom forhåndsgodkjenning. Mangel på kommentarer kan dermed være av den naturlige årsak at bloggeieren godkjenner få kommentarer. Kanskje er hun særdeles hårsår overfor kritikk. Kanskje er mange av de innsendte kommentarene for utfordrende for henne å svare på.

    15. Det er en ting jeg lurer mye mer på, og det er følgende: Hvorfor skal folk som ikke liker Norge og våre skikker, kultur og regler være her? Vi er ikke så begeistret for dem heller, men det er tross alt de som har kommet hit. Aksepter Norge slik det er, eller finn på noe annet! Jeg er sååååå lei dere! Og jeg har ikke en gang bedt om å få dere på dørstokken!

    16. Som en person som liker transcendental meditasjon har jeg aldri klart å forstå denne fikseringen rundt hvilke tekstiler man kan og kan ikke bære på huden, og hvordan fibre kan gi et individ en følelse av tilhørighet i en verden som man allerede har 100% tilhørighet til.

    17. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å sett referansen hvor du mener islamske kvinner blir beordret(som det heter) til å dekke til håret 🙂 Hadia Tajik blant annet mener jo at dette påbudet er dratt ut av sammenheng og personlig tolkninger fra enkelte imamer.

    18. Ingen nekter jenter å bruke lue. Hijab er ikke et vanlig plagg, men en uniform som signaliserer at man tilhører en ideologi, som hevder seg overlegen alle andre ideologier.

    19. Jeg er helt for at alle skal bestemme selv hvor lite/mye klær de skal bruke, hijab eller ikke hijab. Men det veldig mange ser ut til å glemme er at Islam er en veldig ny religion i Norge, innvandrere generelt er veldig nytt i Norge, noe det norske samfunnet fortsatt driver å tilpasser seg. Norge før innvandrere eksisterer fortsatt og det er noe innvandrere ser ut til å glemme. Hadde dere vært like omgjengelige og hyggelige om det var hele Norge som plutselig var på flukt til deres land? Hadde dere vært like flinke til å legge opp til og ta hensyn til at den norske kulturen og verdiene skulle få lov til å blomstre i Midtøsten? Jeg vil ikke og synes ikke at mitt Norge skal bli mindre norsk fordi vi tar inn innvandrere fra hele verden og da ikke bare Midtøsten. Hijaben og islam er så unorskt som det går an til å bli. Dette er nesten helt nytt her til lands og blir ikke mer godtatt om det blir tvunget ned eller diskutert på oss. Aksepten kommer når den kommer. Det kan ta ti år, eller mange generasjoner. Man kan nesten sammenligne det litt med Israel og Palestina hvor to veldig forskjellige folkeslag og religioner kjemper om å leve side om side. Norge er da det opprinnelige Palestina i denne sammenligningen. Så det kan ende veldig vakkert eller veldig stygt.

    20. I dag så er dere muslimer praktisk talt alene om å daglig bruke “ideologiske” symboler..
      Men hva ville du egentlig følt hvis mange andre også følte behov for å gå rundt i ideologiske symboler, slik som feks nazister eller kukluxklan??
      Jeg ville ikke være i minste tvil om at en person som gikk rundt i naziuniform eller kukluxklan-uniform, var en radikal..
      Dvs klessymboler kan i mange tilfeller fortelle hvor radikal en person egentlig er..

    21. Religion er oppdiktet tøys satt i system. Tilfeldigvis er du født inn i en muslimsk familie, og derfor har du “havnet” inn i den religionen. Jeg blir nokså lattermild når man beskriver 11-åringer som oppmerksomme på religion og istand til å ta “selvstendige” valg om å gå med hijab, eller til å ha en reell upåvirket oppfatning av hva det innebærer å tro på en eventyrfigur. Religion er et resultat av indoktrinering – Du har blitt indoktrinert av din mor. Det synes jeg barn skal få slippe. Det er INGEN som uten ytre påvirkning plutselig finner ut at man tror på allah, jesus, gud, brahma eller hvilken av disse oppdiktede figurene du er tilbøyelig til å tro på.På skolen skal man kunne bevege seg i et religionsfritt miljø – uten å “uniformere” seg religiøst. Religionsfrihet burde innebære frihet FRA religion i mye større grad. Det er på tide å legge middelaldersk overtro på hylla nå…. Siden det rent logisk er slik at bare en av de over 3000 religionene i verden kan være “rett” – forholder det seg nok rent logisk heller slik at de alle er oppdiktede og “feil”

    22. Hijab må vel sies å være en del av sharia konseptet, siden den skal dekke kvinner for at mannen ikke skal fristes.
      Men la oss si at hijab, nikab og burka er OK.
      Da kan vi vel godta steining en gang i uka og se homofile i fritt svev fra høye bygninger?
      Hvis disse politiske symbolene er så viktige, er det ikke bedre å bo i land som er definert som islamske?

    23. Kvinner e ikke godt nok i Allah’s skaperverk så derfor må de dekkes til, hvis de bare hadde vorre menn..

    24. Meningen bak en politisk beslutning om å forby hijab er faktisk det første steget i å bekjempe islamsk innflytelse.
      Har man først fått til et lite symbolsk forbud, er det lettere så snikinnføre andre forbud og etter noen tiår vil det feks være forbud mot uttalelser som er positive til islam.
      I Vesten finnes det nå strømninger som virker som motvekt til den nye bølgen av religiøs oppvåkning i Midtøsten. Flere og flere unge vil bli uten arbeid i alle land i nærmeste fremtid grunnet blant annet automatisering, disse vil tendere til å ønske seg tilbake til tradisjonelle verdier, henholdsvis kristen og islamsk. Denne unge generasjonen vil bli toneangivende i politikken i de neste tiårene på begge sider og de er antagoistiske til hverandre.
      Det er kun 1 som kan komme levende ut av striden om å forvalte menneskehetens idealer, i første omgang står kampen mellom enten den islamske idelogi eller den vestlige.

    25. Når jeg leser slike innlegg, blir litt skremt og veldig sørgelig. Slik jeg ser det er Hijabb et symbol på kvinneundertrykkelse. Altså at dette er noe kvinnen “skal” bruke, for å dekke seg til. Når vi ser på hvordan kvinner blir undertrykket i verden og faktisk Norge. Så kan jeg ikke forstå hvorfor man skal kjempe for bruk av dette plagget. Som nevnt så ser jeg på plagget som et symbol på undertrykking. Det som ligger i denne undertrykkingen er alt fra kjønnslemlestelse, forbud mot å kjøre bil, tvangsekteskap og faktisk også sex slave. Til faktisk det å bli dømt til steining, for å være et voldtektsoffer.
      Jeg ser bare to typer brukere av Hijab:
      Dem som kjemper for kvinneundertrykkelse og dem som er offer for kvinneundertrykkelse.
      Jeg har tenkt mye på dette med Hijabb, dette er ikke noe jeg bare pøser ut. Jeg sier dette for at jeg ønsker at vi skal kjempe for en bedre verden for kvinner.

    26. Det er litt rart når man ser litt eldre bilder av det muslimske brorskaps koner. De bærer ikke hijab. Hijab er vel egentlig mer politisk enn religiøst?

    27. Selv er jeg i utgangspunktet ikke for forbud av klær. Enten det er Caps eller hijab.
      Problemet er at de færreste barn TVINGES til å gå med f.ekscaps.
      Problemet er knyttet til tvangsbruken og kvinnesynet.
      Det har mange ganger blitt hevdet at hijab i likhet med omskjæring IKKE har med religion å gjøre men er kulturellt betinget.
      Da må man spørre hvorfor det skal sammenlignes med andre religiøse symboler?
      Selv er jeg av den oppfatning at både Hijab (og omskjæring) er tett knyttet til religion og utøvelsen av denne.
      Problemet oppstår når det blir snakk om tvang.
      Da er et forbud hensiktsmessig.
      Det blir dog paradoksalt når man skal forhindre tvang med bruk av …tvang.
      OM tilhengerne av dette klesplagget kunne ordnet opp i dette selv ved å slutte å bruke tvang ved bokstavelig talt tre sine egne “verdier” ned over hodet på unger…hadde et forbud vært unødvendig.

    28. Hvis man skal forby hijab da må man innføre skoleuniform og totalforbud mot religiøse symboler i skolen. Man bør jobbe mot at vi alle har fritt valg også innenfor (og utenfor) religion. Jeg har ingen rett til å presse min ateisme på andre og respekterer at venner bruker hijab, dekker til huden og ber. Det har absolutt ikke noe med meg å gjøre. Det er fullt mulig å være venner allikevel. Tvang og indoktrinering er noe annet. Men alle foreldre har like stor rett til å prøve å gi sin tro eller ikke tro videre til sine barn.

    29. Heldigvis er de fleste nordmenn kjent med at det beste i Norge er at det er så åpent for alle. Det kalles demokrati og et friere sted enn her finnes ikke 🙂 Pelle Drittlei:

    30. Jeg kjenner flere som har kastet av seg hijaben, de har fått høre fra begge sider. Jeg vet at folk rundt meg vil støtte meg uansett hva, men at det ikke er tilfellet for alle. Derfor må vi hjelpe dem. Ole:

    31. De som “frivillig” går med dette sterkt symbolske plagget, de tråkker sine “søstre”, som ikke har fritt valg, ettertrykkelig ned i søla. Det er bare trist. Det er svært opprørende å se dette steinalderelementet dagliglivet.

    32. På linje (etter norm) med at man ikke skal ha på hodeplagg (caps og lue) inne på timen bør vel man ta av hijaben, dette bør også gjelder jøder med sin hodeplagg og også bør gjelde sikhene med sin turban (med mindre de er festet fast i håret og nærmest umulig å ta av). Man burde ikke gjøre noe forskjell, samme om det har religiøst betydning eller ikke. Dette er ikke for å være uhøflig mot alle religionene eller andre, men gjøre det likt for alle. Det er samme hva folk ønsker å ha på seg ellers, å forbyr det kan virker mot sin hensikt. Hva man skulle ønske å ha på seg bør jo hver opptil enhver person.

    33. Hei. Det finnes ikke noe påbud om hijab i koranen, dette er en oppfinnelse som patriarkalske krefter har funnet på for å kontrollere jenter og kvinner. Hijab representerer noe av de verste kvinneundertrykkelser som finnes i verden i dag, og er samtidig et middel til å etablere kontroll med jenter og jenters frihet til å velge fra de er småbarn. Vi forbød i Norge i sin tid spesielle svarte skjorter og bandolærer. Ikke fordi plaggene i seg selv var noe problem, men fordi de representerte noe som kostet flere millioner mennesker livet. Kvinner i en del islamske land påtvinges hijab og begrensninger i sine menneskerettigheter, og vi har et ansvar for å sørge for at denne undertrykkelsen ikke også brer seg til Norge. Slik vi ser tendenser til når unge jenter pakkes inn i hijab og annet og dermed fratas mulighetene til fri livsutfoldelse som i dag tas for gitt for deres norske medsøstre i skole og fritid.

    34. Laial Ayoub har mulighet og frihet (kanskje?) til å velge som borger i Norge. Hennes medsøstre i islamske land har ikke den friheten, og hijab er symbol på undertrykkelsen. Blant annet derfor ønsker vi ikke hijab i Norge.

    35. Hei. Det finnes ikke noe påbud om hijab i koranen, dette er en oppfinnelse som patriarkalske krefter har funnet på for å kontrollere jenter og kvinner. Hijab representerer noe av de verste kvinneundertrykkelser som finnes i verden i dag, og er samtidig et middel til å etablere kontroll med jenter og jenters frihet til å velge fra de er småbarn. Vi forbød i Norge i sin tid spesielle svarte skjorter og bandolærer. Ikke fordi plaggene i seg selv var noe problem, men fordi de representerte noe som kostet flere millioner mennesker livet. Kvinner i en del islamske land påtvinges hijab og begrensninger i sine menneskerettigheter, og vi har et ansvar for å sørge for at denne undertrykkelsen ikke også brer seg til Norge. Slik vi ser tendenser til når unge jenter pakkes inn i hijab og annet og dermed fratas mulighetene til fri livsutfoldelse som i dag tas for gitt for deres norske medsøstre i skole og fritid.

    36. Sammenligningen mellom hijab,niqab med en shorts er så fantstisk latterlig at jeg gadd ikke lese lenger enn overskriften….
      Men at en kvinne hyller slike kvinneundertrykkende plagg viser hvor langt man har kommet med integreringen….
      Si hva pokker du vil men det er IKKE frivillig for det er ALLTID en grunn til at du velger dekke deg til..

    37. Skole uniform og ingen religiøse plagg.
      Er tydeligvis det som må til for at denne diskusjonen skal dø ut.

    38. Hvorfor skal de som kan velge dette frivillig ikke få lov selv om andre blur tvunget? De får det ikke bedre om jeg velger å ta av meg hijaben. Det må finnes andre måter å hjelpe dem på. 🙂 John:

    39. Kuranen leses med tolkebøker. I koøuranen står det at kvinner skal dekke seg og i tolkebøkene står det hvordan. Islam baserer seg på kuran og profetens lære, det vil si man skal følge begge 🙂 David:

    40. Må jo være enklere å bosette seg i et muslimsk samfunn… Bedre for deg, bedre for oss.. Sorry bare slik jeg ser det.

    41. Du sier du har valgt det selv av fri vilje (etc.)
      Men er du fri til å velge å ta den av og gå uten?
      Hva ville denne imamen som tvang sin datter til å bruke denne uniformen si til deg da?

    42. Grunnen til at man ikke skal tolerere hijab på barneskolen er enkel. Barn har ingen ting med Islam å gjøre og de skal ikke tvinges og lures til å tro at de må underkaste seg en kultur og religion som i dag er en av verdens største trusler. Man kan ikke sammenlikne det med å ha på shorts, men det kan sammenliknes med å gå med et kors, noe jeg også er i mot.
      Man skal for all del undervise om forskjellige religioner fordi det er viktig å forstå religioner for å forstå menneskets historie. Barn er ekstremt mottagelige til fremmede ideer, særlig fra foreldre, så jeg mener det er imperativisk at skolesystemet verner barna fra indoktrinering.

    43. Jeg er fri til å gjøre hva jeg vil. Ingen som tvinger meg til noe som helst. Han imamen innså sin feil da hun tok det av, og sa ingenting til henne, så jeg tviler på at han ville sagt noe til meg.
      Men jeg personlig ser ikke meg selv gå uten 🙂 Rune:

    44. Kan jeg bare få svar på et enkelt spørsmål fra deg som muslim?
      Har bruk av hijab noe med Islam å gjøre? Finnes det et påbud i koranen som sier at kvinner ska/bør dekke til håret?

    45. Du skriver lenger opp:
      “Du tar feil der. Dessverre har kulturen i mange land undertrykt kvinner, men det er kulturen, ikke religionen”
      Nøyaktig hvor går skillet mellom religion og kultur? Er det ikke slik at religionen påvirker kulturen og vice versa?

    46. Ja, Gud har sagt at kvinner skal dekke seg 🙂
      Koranen skal leses sammen med profetens lære. Koranen har fortalt at kvinner skal dekke seg og profeten har lært oss hvordan. Martin Karlsen:

    47. Hijab er et symbol på politisk islam( sharia).
      Ingen gikk med det før 2001. Ordren har kommet fra radikale imamer verden over. Folk er ikke dumme, selv om man kan lure noen ganger.

    48. Hei! Kunne du sitert Kuranen på eksempler på bruk av Hijab? Jeg lurer på hva eksakt den sier om det 🙂

    49. norge er ikke et muslimsk land,skal disse bruke hijab må reise til et muslimsk land.norge er et kristent land.det må disse menskene forstå.

    50. “Hvorfor skal jenter
      kunne gå i shorts,
      men ikke dekke håret?” – så det er greit med jenter i shorts viss de bruker hijab?? Og bikini??

    51. Veldig bra skrevet og utrolig bra at folk kan lese og utvide horisonten sin litt, bort fra det hjernevaskede media styret med at kvinner er undertrykyt i Islam. Og om en jente/kvinne velger å gå med et skjerf som dekker håret, skuldrene og bysten så er ikke det det samme som å støtte tvang, om en jente kommer gående i miniskjørt, støtter hun da ei jente som blir tvunget i prostitusjon fordi hun også har på seg miniskjørt? Folkens, det er lov å tenke selv 🙂

    52. “Hvorfor skal vi nekte en jente å føle at hun passer inn i en bestemt religion?”
      Kanskje fordi at Norske myndigheter av hensyn til andre religioner har bestemt at barneskolen skal være såkalt “livssynsnøytralt”?
      Noe det ikke er om man tillater religiøse hodeplagg.
      Hvorfor er det så vanskelig for deg å respektere det?

    53. Religion er menns måte å skape seg makt over kvinner og barn på! At du faller for dette er utrolig…
      Noen kvinner (og menn) liker å bli bundet, undertrykkt og ha det vondt, rent seksuelt. Det betyr ikke at vi skal hverken godta det eller belønne det. De må gjerne gjøre det på privaten, om det er noe de vil. Men offentlig er noe helt annet. Vi skal heller ikke si til barn at det er greit!
      Siden det ikke er enighet om at det faktisk står i koranen at du skal dekke deg til på denne måten, så anser jeg dine fjollete forsøk på å påberope deg sannheten i koranen for ubetydlige utbrudd der du ikke vet hva du skal si og mene. Hørte jeg indoktrinert?
      At du fortsetter å si at du er fri til å gjøre hva du vil er utrolig, når det finnes så utrolig mange, både i Norge og andre land, der jenter/kvinner IKKE er fri til å gjøre hva de vil.
      Er det greit å kjønnlemleste, bare fordi din kultur og religion (i enkelte samfunn) mener det er slik det skal være? Uten å ha belegg for det?
      Det samme gjelder tvangsgifting, er det også greit? Det er tross alt tradiosjon og kultur på veldig mange steder?
      Nå skal det sies at jeg ikke finner hijab ille på voksne kvinner (niqab er noe helt annet), men barn må få ha sin barndom i fred og være foruten de voksenes religiøse press. Du sier du er norsk, men du ser ikke ut til å ha fått med deg mye av den norske mentalliteten, så jeg undres…

    54. Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pryd. Omvend dere alle til Gud, dere troende, så det må gå dere godt! quran (24)(31)

    55. “Nei det er forskjell mellom religion og kultur, kultur er skapt av mennesker religion er skapt av Gud 🙂 Martin Karlsen”
      Jeg mener personlig at både religion og kultur er skapt av mennesker, så der er vi uenige.
      Men er det ikke slik at det uansett er mennesker som utøver en religion og at utøvelsen av en religion påvirker kulturen og vice versa? Mener du helt bestemt at disse er helt uavhengige av hverandre?
      “Ja, Gud har sagt at kvinner skal dekke seg 🙂 Koranen skal leses sammen med profetens lære. Koranen har fortalt at kvinner skal dekke seg og profeten har lært oss hvordan”
      Ok, da fikk vi klarhet i hva du mener om det. Siden gud og profeten har sagt at kvinner skal dekke seg til er dette dermed noe man kan kreve av alle kvinner som har Islam som religion?
      Siden dette er et religiøst betinget påbud som du sier, har man da et reelt valg?
      Synes du for eksempel at Hadia Tajik burde bruke hijab siden hun er muslim?

    56. Kultur er alt som angår gjøren og laden i et samfunn. Kultur utgjøres av et samfunns normer, lover og regler, hvordan vi samhandler og beskriver hvordan samfunnet går rundt. Religionens forordninger utgjør en del av kulturen. De bestemmelser en religion pålegger sine følgere blir kultur for disse følgerne. Derfor er ikke kultur adskilt fra religion. Kultur og religion har gått hånd i hånd siden religioners inntog i menneskehetens historie. Religion skapes i en kultur og kultur formes av religion.
      Ettersom alt ifølge muslimer er forutbestemt av Allah, og Allah vet alt og hva som skal skje, kan man absolutt under slike premisser diskutere hvorvidt vi er født med fri vilje og om ikke Allah må ha konstruert vår kultur også.

    57. Det berømte “cluet” her er det som kanskje burde kommet først i innlegget ditt – både jentene og autoritetsfigurene rundt jentene må guides. Dessverre finnes det kvinner og jenter i dag som blir tvunget til å dekke seg til eller bære spesielle klesplagg. Det er ikke unikt for islam, den type tvang finnes i andre religioner også. Det er feil. Dersom en jente velger å ta på seg hijab, er ikke det noe mer alvorlig enn at en jente velger å ha et kors eller en davidstjerne rundt halsen, eller ikle seg skjørt til midt på leggen og flette håret.
      Jeg blir trist når jeg ser småjenter i barneskolealder bruke hijab, fordi jeg tror ikke de er voksne og reflekterte nok til å ta det valget selv. Jeg blir trist når jeg blir invitert til barnedåp i en kristen kirke, for jeg tror ikke at barn er født med en arvesynd. Religion er noe som bør velges av hvert eneste individ, uavhengig av ens families religion.

    58. Den eneste fornuftige forklaringen for bruk av hijab, det må være at man ikke hører pipingen av vinden som blåser gjennom tomrommet mellom ørene.

    59. Som Alexander skriver:
      “Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å sett referansen hvor du mener islamske kvinner blir beordret(som det heter) til å dekke til håret 🙂 Hadia Tajik blant annet mener jo at dette påbudet er dratt ut av sammenheng og personlig tolkninger fra enkelte imamer.”
      Men det er vel litt vanskligere det?
      Det er sikkert derfor du konsekvent ikke svarer på de litt vanskelige spørsmålene? 🙂

    60. Har ikke problemer med Hijab. Det er omtrent som når norske kvinner går med skaut som i gamle dager..
      Problemet mitt er når det går fra hijab til niqab… Og det føles ikke som at det er frivillig for kvinnen i disse tilfeller, selv om en del av disse påstår at det er det

    61. D-vitamin er også en medvirkende årsak til at man kler av seg her oppe i Nord. Vi var f.eks kvitt rakitt, (Engelsk syke) men nå er den jammen tilbake, gjett hvilen gruppe den hovedsakelig finnes.
      Hijab på småjenter er å lære dem fra barnsbein av at de er ansvarlig for mens seksualitet.
      Koranen sier ikke et ord om hodet med å dekke brystet.
      Men det jeg synes er mest grotesk er at hijaben fremstilles som et magisk plagg som skal beskytte mot alle former for overgrep og tydelig forbedre vedkommendes moral og oppførsel.
      Og når man trer en hijab på under som knapt har lært seg å stabbe og gå, så bør man vurdere frivilligheten i det hele.

    62. Trist at enda en muslimsk jente er blitt “påtvunget” noe som hun tror brukes ut av frivillighet. Dette klesplagget er en del av en kultur som ikke har noen plass i Norge eller den vestlige verden. Denne kulturen som i dag i stor grad kommer fra en mannsdominert overseksualisert verden, burde bekjempes på samme måte som sør-afrikas aparteid ble bekjempet på 80-tallet.

    63. Siden poenget med hijaben er å unngå seksuell oppmerksomhet, er det selvfølgelig problematisk at den brukes i barneskolen. Det betyr jo at det finnes kultur for å se på små jentebarn som seksuelle objekter, og da utildekkede jentebarn som små fristerinner. I verste fall gjør tildekking at andre barn blir mer utsatt. Jeg klarer ikke å løsrive dette fra store deler av den muslimske verden hvor millioner på millioner av småjenter helt ned i barneskolealder blir giftet bort.
      Det er vel denne kulturen, tankegodset og kvinnesynet som er årsaken til at vestlig kledde tenåringsjenter blir antastet rundt asylmottakene og at vestlig kledde kvinner blir antastet slik som vi så i Köln. Det er sikkert også mye av forklaringen på at menn fra Nord-Afrika, Midtøsten og bestemte deler av Asia, er overrepresentert på voldtektsstatistikkene.
      Siden hijaben har som funksjon å unngå seksuell oppmerksomhet, er den heller ikke sammenlignbar med shorts og andre vanlige klær, og heller ikke med smykker, t-skjorter, capser og annet med med religiøse symboler. Det er ingen som bærer kors for å beskytte seg mot menn, såfremt de ikke tror på vampyrer.
      Hvordan voksne kvinner velger å kle seg kan ingen diktere, så det er en annen diskusjon, selv om signaleffekten ikke er uten betydning.
      Selv om jeg er uenig i en del av det du skriver, synes jeg engasjementet ditt er bra og viktig, så jeg ønsker deg lykke til videre. Stå på og kjemp for det du tror på.

    64. Laial, hvor langt går du i å støtte kvinneundertrykkelse? Mener du at det er ok med tvangsekteskap? Mener du det er ok at jenter i muslimske familier i Norge, ikke får lov til å få en ikke muslimsk kjæreste? Mener du at kvinner skal kunne straffes for å ha sex utenom ekteskapet? Mener du at kvinner skal steines til døde, dersom dem blir utsatt for voldtekt?

    65. Av den enkle grunn at du ikke lenger bor i et muslimsk land jenta mi. Du er i Norge nå, og når du bor i et annet land enn der du el evt. dine foreldre kommer fra, så må du rette deg etter ditt nye lands seder og skikker. Det betyr at du må respektere menneskene i Norge. Jeg har selv bodd i et annet land enn Norge i noen år, og jeg fulgte det landets skikker og regler. Jeg kledde meg som befolkningen i det landet forventet av meg. Men når jeg kom hjem til meg selv i min egen leilighet, skiftet jeg til bikini eller en lett kjole når ingen andre så meg. Hvis du absolutt har lyst til å dekke til håret, så gjør som norske jenter gjør, ta på deg en caps. Du må respektere menneskene i Norge. Jeg tror nok at folk i muslimske land hadde reagert kraftig hvis vi kristne hadde gått inn i en moské kun iført lette sommerklær som f.eks. badebukse/bikini, eller gått inn der toppløse. Hvorfor gjør vi ikke det tror du? Fordi vi respekterer menneskene i det landet vi kommer til. Og det bør også muslimer gjøre. Så kan du jo ta på deg hijab når du er hjemme hos deg selv når ingen andre enn din nærmeste familie ser deg. Tenk litt på dette, det er du som er kommet til vårt kristne land. Vi er et troende folk, og tror på Gud og Jesus, og vår Bibel forteller oss hvordan det er riktig å leve, og det følger vi. Jeg kan ikke komme til et muslimsk land å gjøre det samme som jeg gjør i Norge som en kristen. Derfor må du også tenke på hvordan du oppfører deg og kler deg i vårt kristne land, du som er muslim.

    66. Hei hei (:
      Er ikke muslim, men leser Koranen nå i håp om å forstå muslimer bedre. Har noen spørsmål til deg som er muslim;
      1) Hvorfor velger du (og mest sannsynlig mange andre kvinner) å dekke deg til fordi Gud har sagt det?
      2) Hvorfor skal ikke kvinner få lov til å vise seg frem på lik linje med menn (kvinner skal dekke seg til) ?
      3)Hvordan er det å møte så mye motgang på grunn av troen din?

    67. Hei på deg!

      1. Jeg personlig føler meg veldig troende og praktiserende, derfor dekker jeg meg til. Er utroooooolig mange muslimske kvinner som ikke dekker seg til, og dem er ikke mindre muslimer av den grunn 🙂

      2. Menn har også sine regler 😉 de skal se bort fra fristelser. Kvinner er jo vakrere enn menn :p de frister mer.

      3. Det med motgang er en ny ting for meg. Har aldri opplevd det så mye som nå. Jeg håper vi kan komme til et punkt hvor alle klarer å leve sammen til tross for forskjellene.

      Karen:

    68. Hvordan mener du at jeg ikke viser respekt?
      1. Dette landet har lært meg at jeg er fri til å ta egne valg og til å tro og kle meg slik jeg vil.

      2. Skal vi tenke kristendom (riktig kristendom slik du beskriver det) så kler jeg meg akkurat slik jeg skal 😉
      Tuttelutt:

    69. Jeg er MOT alt du nevner der! Kvinner skal selv bestemme over egen kropp! Jeg støtter kvinner i alt de gjør så lenge de bestemmer det selv 🙂
      Eivind:

    70. Håper vi kan diskutere litt en dag angående slike temaer. Skriv gjerne til meg på facebook. 🙂 liker at folk respekterer hverandres meninger til tross for uenigheter. Vantro Hund:

    71. Vel, jeg har levd med meg selv i 31 år og tror jeg kjenner meg selv såpass godt til å vite at dette virkelig er fritt valg og at jeg kan ta det av når som helst, dersom jeg føler for det… Ola:

    72. Stiller meg på din side når det gjelder niqab. Det er ikke nevnt i islam! Samt at vi bor i en så skummel verden at vi trenger å se de vi omgås med 🙂 Gregers21:

    73. Nei! Jeg har aldri sagt at jeg vil at kvinner skal dekke seg?????
      Jeg har sagt at jeg støtter kvinnens valg om de velger å dekke seg.
      For min del støtter jeg kvinner uansett om de velger å gå nakne eller dekka fra topp til tå, så lenge de tar valget selv! Martin Karlse:

    74. Hvorfor drar vi i skolegudstjenester da? Er ikke nøytralt sånn sett 🙂
      Jeg er for at barn skal gjøre det de selv vil. Sender min datter i kirka fordi hun ønsker det, og støtter henne i valg hun tar… Jonny Kristiansen:

    75. Du sier at du ikke støtter kvinne undertrykkelse, men velger å gå med det “største” symbolet for kvinneundertrykkelse. Ikke bare at det er et symbol, men du velger faktisk å utføre kvinneundertrykkelse på deg selv!
      Blir egentlig som om jeg skulle valgt å gå med ku klux klan hodeplagg, men sier at jeg ikke er for negerundertrykkelse! Men kvinneundertrykkelsen som du viser din støtte til vil jeg si er værre og mer brutal en ku klux klan.
      Her i Norge har vi ikke kultur for kvinneundertrykkelse, men beklagelig så er det noen som i senere tid har startet å kjempe for dette, samt praktisere dette.

    76. Åssen kan det være verre og mer brutal enn ku klux klan? Og i vårt land er det ytringsfrihet og religionsfrihet. Dvs at jeg kan gå med hva jeg vil så lenge det ikke skader andre. Og kan si det jeg ønsker, så lenge det ikke er truende eller krenkende mot noen. At jeg står frem og viser styrke og er imot kvinneundertrykkelse er en stor styrke i seg selv. Og noe jeg gjør for fremtidige generasjoner. De vil vite at man kan være seg selv og være åpen uten at andre skal diktere dems liv. Norge er vårt land og det har kommet langt frem når det gjelder rettigheter og lover. Men man skal ikke gå så langt tilbake før kvinner ikke var likestilt med menn. Og dette gjelder idag også hvis man følger med nyhetsbildet. Det jeg velger å snakke om og sier vil være en brobygging mellom mange kulturer sånn at vi kan få ett velfungerende samfunn. Ønsker deg en solfylt dag videre ??
      Eivind:

    77. Det jeg mener er verre en ku klux klan er kvinneundertrykkelsen som hijab er et symbol på. (sharia)
      Du kan heller ikke si at du er imot kvinneundertrykkelse og samtidig sette deg selv i en undertrykkende situasjon. Som du selv har sagt i kommentar feltet her, har din gud fortelt deg at du er kvinne og skal undertrykkes! REF: “Ja, Gud har sagt at kvinner skal dekke seg”
      Men til saken om hijab forbud på skolen. Så lenge det er fare for at en jente i Norge føler seg tvunget til å gå med dette plagget. Så bør vi helt klart forby dette på barneskolen.
      Norge er som du sier et fritt land, og du kan velge å gå som du vil. Det er jeg glad for og slik ønsker jeg det skal være 🙂
      Men vi må sørge for at ingen barn blir undertrykt på denne måten!

    78. En lettkledd kvinne kan ofte bli tatt for å være dum og deilig uten å få sjanse til å bevise at hun er mer enn det, mens en kvinne med hijab blir lagt merke til for hvordan hun uttrykker seg verbalt og får bevist at hun er inteligent uten at det er et behov for å fokusere på en kropp. En lekker kropp tar oppmerksomheten bort i fra det intelektuelle en kvinne kan tilby. Tommelen opp for hijab ! Og tro ikke at jeg er muslim for det er jeg nemlig ikke.

    79. Hei Laial. Beklager hvis jeg utalelser navnet ditt feil .Det du skriver på blogger din støtter jeg fult ut ,og synes det er så bra skrevet att det taler for seg selv .De trenger ingen kommentar. Jeg har og sagt att kvinner ikke er undertrykt selv om de går med Hijab.Har og sagt att det finnes kvinner som Selv frivillig velger å gå med Hijab Men selv blant Svette som selv er muslimer finnes det folk som mener Hijab er kvinneundertrykkende. En jubler over Shabana Rehman.Det juble over brenning av Hijab på 8 mars ,men å tvinge kvinner til å ta av Hijab en er like kvinne undertrykkelse som å tvinge de til å ta den på .Da synes til og med Raddiser att jeg er rar .støtter innleggene dine .Stå på, og god påske

    80. Fysøren folk er jo gærne for tiden! alle disse negative kommentarene? HALLO!! jeg har ikke enda startet med hijab, men inshallah 🙂 jeg blir søren meg lei av alle disse kommentarene? ja, hun bruker hijab? wtf det er vel ikke ditt problem det? hvorfor skal dere bry dere om hva HUN har på seg? muslimer driver vel ikke å kritiserer hva dere poteter har på dere hver dag? næhh, så slutt å kritisere oss! haha, skjønner dere ikke at dette er vårt eget valg? vi velger selv! akkurat som dere våkner opp en morgen og bestemmer dere for å ha på dere en blå t-skjorte?! lol, bye! og ps: DU ERSYYYKT PEN MASHALLAH DU ER KJEMPE VAKKER

    81. http://m.maud.blogg.no/1430242721_bikini__burka.html
      Skrev om samme tematikken for ett års tid siden! Se link over om ønskelig 🙂
      Så lenge det er frivillig, kan kvinner (og menn) gå med akkurat hva de vil. Legger man inn forbud vil jeg påstå det er mer undertrykkende!
      Ja, man vil alltid ha en problematikk i forhold til at noen kanskje blir tvunget til det, men slik er det for mange andre også. Mange blir nok også tvunget på gudstjenester. Fordelen med hijab er at den er synlig, så man kan tidlig inn å prate med både vedkommende og familien rundt, at det å gå med hijab skal være et frivillig valg.
      Jeg vil også legge til at jeg i utgangspunktet syns det er trist at kvinner skal dekke seg til, fordi vi er “fristende”. Mye også fordi menn blir fremstilt som ustyrlige dyr, og føler det til tider “uskyldiggjør” at en mann feks er seksuelt trakasserende..
      Men igjen, vil en kvinne gå i hijab, la hun gå i det. Det er mange ting, i mange religioner jeg ikke er enig i, men tror en person på det, respekterer jeg det, så lenge valget er tatt av de selv, og det ikke er påtvunget.

    82. Hei Laial
      Kjenner jeg blir utrolig frustrert over alle de rasistiske og nedverdigende kommentarene du har fått til dette innlegget. Dette sier dessverre noe om hvor snevre mange mennesker er, men også hvor viktig det er at slike som deg finnes!
      Utrolig viktig at folk forstår at terrorhandlinger vi ser i media ikke utføres av en trosretning- dette er EKSTREMISTER!
      Til “Eivind”: Kommentarene du etterlater deg i fleng i kommentarfeltet er svært trakasserende. Jeg håper for alles skyld at du i dagliglivet holder denne trakasserende tilnærmingen for deg selv, og at du kun er “tøff” på nett. Tips: Les deg opp før du kommenterer!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg