Jævla utlending Pell deg ut!


 

Jeg satte meg ned ved siden av mamma og sa: “mamma, jeg er sulten!”

Moren min tok frem et halvt eple som så veldig gammel ut, tok bort de verste delene og ga det til meg. Det var alt vi hadde, og sånn var det bare. I tilfluktsrommet satt det utrolig mange kvinner med barn, og noen få menn. 

Den gangen var jeg 3 år gammel og dette er mitt første minne fra krigen. Jeg husker denne episoden så godt at det kunne vært en film jeg så om igjen og om igjen i hodet mitt hver dag.

Det neste minnet er fra kirken hvor vi gjemte oss fra politiet i Italia. En familie kom bort og hilste på oss. Pappa kommuniserte med dem på fransk og de tok oss med hjem. Derfra har jeg utrolig mange gode minner, blant annet fra den kristne barnehagen drevet av nonner vi gikk i og bursdagene vi fikk feiret med den nye familien vår.

Mitt neste minne er fra toget på vei ut av Tyskland. Politiet åpnet døren til rommet vi satt i på toget, og mamma ga ham de falske passene våre. Jeg fikk streng beskjed om å ikke snakke, men heller late som om jeg sov. Politiet tok oss med ut av toget.

Så husker jeg ikke hvordan vi kom dit, men jeg husker at jeg holdt min søster fast da vi satt utenfor rommet hvor moren min ble avhørt. Jeg var 4 år og hun var 2. En politimann kom bort med noen leker, men jeg forstod ikke hva han sa, og jeg var redd fordi jeg ikke fikk være med min mor. Jeg husker godt at jeg så på døra og ventet på at hun skulle komme ut igjen…. så husker jeg ikke så mye mer… 

mitt neste minne er fra asylmottak her i Norge, hvor jeg spilte sjakk mot vennene til faren min. Jeg husker også at min søster falt ut av huska og slo ut tennene og jeg husker den første snømannen vi lagde. Den gang hadde jeg ikke votter, men moren min ga med vanlige sokker også ullsokker over, og jeg brukte de på hendene. Snømannen fikk øyner av stein, skjerfet til en mann som hjalp oss og munnen var laget av lokket på en Marlboro sigarettpakke. 

Også kommer ett av de beste minnene jeg har, vi fikk et hjem! Søsteren min og mamma tok toget dit, mens pappa og jeg tok en lastebil. Askim, vårt nye sted.

“Der, det røde huset der” sa han og pekte.

Jeg husker at jeg løp inn, og danset fra rom til rom. Det var stort. Jeg tok trappene opp til stua og danset rundt hele til jeg ble svimmel. 

Her startet livet vårt på nytt etter 2 år på flukt. Jeg kom inn i en barnehage og lærte meg språket fort. Min far startet sin egen restaurant og mamma hjalp ham på kjøkkenet. Derfra har livet gått videre og det nye landet ble MITT land. 

Jeg husker det første 17.mai toget jeg var med i, og hvor stolt jeg var da jeg holdt fanen til skolen. Jeg husker vennene mine fra Askimbyen skole og hyttene vi lagde i skogen. Jeg husker første gang jeg akte en nedoverbakke og at jeg hadde en spark som jeg brukte til og fra skolen.

Jeg har brukt hele livet mitt her, og det er her jeg hører hjemme. Det er her jeg tok utdanning og det er her jeg fikk min første jobb. Det er her jeg gikk fra å være et barn til å bli voksen, og det er her mitt barn ble født. Det er det norske språket jeg behersker best. Det er her jeg har mine venner og det er her jeg har et hjem. 26 år av mitt liv har jeg tilbrakt her!

Likevel går det ikke en eneste dag uten at folk skriver kommentarer til meg og sier: jævla utlending,  kom deg ut av Norge!

Poenget mitt med å komme ut, være i media og å snakke om de ulike temaene jeg snakker om, er rett og slett for å vise at dersom innvandrere får en sjanse og en hjelpende hånd, så blir de integrerte og blir en ressurs for landet på lik linje med alle andre. Poenget mitt med å komme ut er å tale for kvinner med hijab som føler seg frastøtt pga plagget de bærer på hodet, selv om de hører til i dette landet. Poenget mitt med å komme ut er å vise en annen side av muslimer enn det media har vist!

Jeg er en norsklibanesisk, muslimsk kvinne som ikke har et annet sted å dra til enn Norge! 

I min jobb som tolk møter jeg hver dag nye mennesker som sitter i asylmottak og venter på svar, likevel føler de seg uønsket her i landet. Ventetiden på å komme inn på skole er utrolig lang og det er trangt med plasser. Folk frykter dem og vil egentlig ikke ha dem her, og vi forventer at de sksl integrere seg. 

Det gjør at jeg hver dag tenker: er det ikke urettferdig at noen får bedre sjanser enn andre? Er det ikke verdt å gi de nye innvandrerne en sjanse lik den vi fikk, for så å se hvor langt de kommer? Er det ikke bedre å gi dem en mulighet til å føle seg velkomne og ønsket her og heller straffe dem om de ikke følger loven, i steden for å stenge døren i ansiktet på dem før de i det hele tatt fått åpnet den?

Hvor hadde jeg vært og hvilket liv hadde jeg hatt om ikke Norge hadde gitt meg en sjanse til å bli en del av dette landet? Det samme gjelder barna på flukt nå!

Gi dem en sjanse! Gi dem en mulighet til å bli en del av dette landet!

 

24 kommentarer
    1. Det er ikke “utlendinger” som er problemet. Det er terror-ideologien Islam som er problemet. Vi snakker om en ideologi som forfekter perverse sharialover, vi snakker om en ideologi som ser på på kvinner som mindreverdige, og vi snakker om en ideologi som ser på de “vantro” som verdiløse fiender som skal terroriseres og drepes.
      Man må være fullstendig gal om man ønsker å gjøre om Norge til enda et muslimsk helvete på jord. Vi har nok av slike muslimske høl allerede. Bare se på Iran, Pakistan og Saudi Arabia. Her risikerer man livene sine om man tegner en karikatur eller skriver en tekst.
      Resultatet av en storstilt import av muslimer til Norge vil være at våre barn og barnebarn må leve i konstant frykt for å bli sprengt i fillebiter eller å få kappet av hodene sine. Vi må ha full stans i all import av disse muslimske immigrantene. De hører ikke hjemme i et demokrati som Norge, og de utgjør en trussel for vår sikkerhet.

    2. Hei.
      All statisk sier at nettopp muslimer er de som integrerer seg minst, er minst interesserte i integrere seg og ser ned på de menneskene som er ikke muslimer i landet her, er den religionen med flest ekstremister, og så vil du at vi skal ta mot enda flere muslimer som ikke aksepterer norsk kultur i noen særlig grad med åpne armer?
      Når muslimer i Norge begynner å akseptere Norge får hva det er, og slutter å rakke ned på alt og alle, så kan vi gi de neste en sjanse…. så da er det opp til deg og dine muslimske brødre og søstre om de skal få en sjanse….

    3. Takk for,at du deler din historie, jeg forstår ikke hvor alle fordommene kommer fra, hva er det vi nordmenn er så forferdelig redde for egentlig? Jeg forstår bare ikke denne frykten.
      Det kommer sikkert et langt hissig svar til min kommentar hvor personen(e) skal forklare hvorfor du og andre flyktinger er så farlige, men jeg har hørt alle deres argumenter tidligere så det er ikke noe poeng i å gjenta de, og forresten, hun bak hijab bloggen har hørt alle fornærmelser og argumenter du kan komme opp med, så spar din energi. Bare en oppfordring.

    4. Jeg er ikke i mot innvandring eller at vi hjelper folk i nød. Men jeg er i mot muslimsinnvandring, klarer ikke forholde meg til folk som setter sin egen fantasi høyere en verdien på et menneskeliv.

    5. Hei.
      All statisk sier at nettopp muslimer er de som integrerer seg minst, er minst interesserte i integrere seg og ser ned på de menneskene som er ikke muslimer i landet her, er den religionen med flest ekstremister, og så vil du at vi skal ta mot enda flere muslimer som ikke aksepterer norsk kultur i noen særlig grad med åpne armer?
      Når muslimer i Norge begynner å akseptere Norge får hva det er, og slutter å rakke ned på alt og alle, så kan vi gi de neste en sjanse…. så da er det opp til deg og dine muslimske brødre og søstre om de skal få en sjanse….

    6. Når du bærer din hijab i offentligheten kommuniserer du også til offentligheten at alle menn er dyr som ikke evner å kontrollere sine drifter.
      Du nedverdiger menn til dyr.
      Og deretter klager du på at folk reagerer??

    7. Dette er ikke islam, selv om de som gjør slike ting roper at de er muslimer 🙂 følg gjerne med på min facebook for å vite mer om forskjellen 🙂 Kjetil:

    8. Denne historien har også en annen side. Det er historien om et bitte lite land med en homogen befolkning med sin egen kultur og verdisett som vi nå ser blir overflømmet av fremmede. Fremmede som tar med seg en kultur som skaper konflikter i hele verden. Fremmede som skal ha bolig og sosiale ytelser vi og våre forfedre har slitt for over lange arbeidsliv.
      For mange representer hijab et skrikende symbol over omtrent alt vi er i mot. Vold, konflikter, terror, og en trassig uvilje mot å ta opp i seg kulturen som råder i landet som har vært så velvillig til å gi deg beskyttelse.

    9. Fint innlegg! Godt å høre at du og familien har fått et bra liv i Norge.
      Håper du ikke lar negative kommentarer gå inn på deg. Mange er redde og uvitende.

    10. Takk for en ryddig blogg med mange gode synspunkter. Skjønner du gjerne vil gi alle nødtrengende en sjanse. Men ser du at det må gå,en grense et sted ?Og hvor er den ? Ved 1000, 10000, 100000?

    11. Så flott at du skriver om dette.
      Har reist i muslimske land i mange og og truffet mange utrolig kjekke mennesker som er muslimer. Spesielt er Malaysia kjempebra hvor man har Malayere, Budister, Indere og Kristne som klarer å respektere hverandre, og hverandres tro.
      Føler selv at mange Nordmenn har en tendens til å ta alt svada avisene skriver som “fakta” og er livredde for disse skumle menneskene som går med skaut.. Til nå har jeg bare opplevd en terrorist her i Norge, Breivik, og han var da en Norsk ekstremist?
      Jeg vil gjerne at man har religion som sin personlige greie, men det er ekstremismen som er farlig.. Uansett om man er Religiøs eller nasjonalist..
      Lykke til videre med bloggen din.
      Jeg synes du er ett flott forbilde som tør å kaste deg ut i dette 🙂

    12. Hei, jeg har selv en blogg her på Nettavisen. Jeg er mer kritisk til konservativ islam i bloggen min, allikevel ser jeg og føler jeg hatet der ute. Du virker som en utrolig vakker jente, og i tillegg et godt menneske. Verden ville vært et bedre sted dersom vi hadde flere som deg. Stå på!:-)

    13. Noko som undrar meg litt er at dei fleste/alle innvandrarar eg kjenner (det er ein del),dei er urolege over og skeptiske til den innvandringa me ser i Norge/Europa idag. ” – kanskje en dag må deogså flykte selv”, som “Foreignerat50″skriv her. ?
      Men sjølsagt er dei nok rasistar/nazistar heile gjengen,sidan dei huser slike uverdige kjensler.

    14. Neida, vet at de negative roper høyest og at det er utrolig mange hyggelige mennesker der ute 🙂 folk som stopper meg ute er bare positive, på nett er saken en annen… Christian:

    15. Det er så utrolig mye hat i verden, også blant folk som sitter bak pc-skjermen. Jeg bare nevner at det var en utlending som fant den norske olja, som viste seg å bli kjekk å ha…
      Jeg synes du skriver mye bra, rasisme og fremmedfrykt ser dessverre ut til å blusse opp (på alle kanter og sider) men nettopp en slik tydelighet og synlighet som du utviser kan begrense denne frykten. Vi må alle møtes litt på halvveien og tilpasse oss. Gleder meg til å lese videre i bloggen din.
      Heidi

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg