Negativ fokus på muslimer i media

Jeg skriver dette innlegget med frustrasjon, sinne, og llittegrann avsky.

Media gjør en dårlig jobb ovenfor muslimer, og dette gang på gang. Jeg leser i avisene i dag, og ser artikler og innlegg angående ofrene i Brussel fortsatt. Det blir skrevet mye om hvem de var og hvor de skulle, og det blir lagt til bilder av ofrene.

Jeg kondolerer til alle pårørende og ber om at de som mistet livet får hvile i fred og at de er et bedre sted enn her på jorda, men samtidig kan jeg ikke annet enn å bli sint fordi media ikke retter den samme oppmerksomheten mot ofrene som mistet livet i Irak for noen dager siden, hvor flesteparten av disse var barn!

Det var de samme terroristene som stod bak dette angrepet som angrepet i Brussel, nemlig IS. Antall ofre i Irak var mye høyere enn antall ofre i Brussel, og likevel synes media at det holder med 5 linjer om saken i Irak, mens saken i Brussel fortjener en 24 timers nyhetssending og nye spalter og artikler hver dag.

Hvorfor er ikke livene til muslimske ofre like mye verdt som livene til ikke-muslimske ofre? Hvorfor fortjener ikke muslimske ofre (særlig barn) like mye oppmerksomhet fra mediene? 

Det som er enda mer skremmende er at media bidrar til mer rasisme og ekstremisme når de kun retter negativ oppmerksomhet mot muslimer. De skriver gjerne om muslimske terrorister og de skriver gjerne om alt det gale muslimer gjør, men retter ikke oppmerksomhet mot muslimske ofre og uskyldige.

De fleste ofrene til islamistene og terroristene er faktisk muslimer! 

For dere som ikke har fått dette med dere, så utførte IS et bombeangrep under en lokal fotballkamp i Irak for 3 dager siden, som resulterte i at ca. 60 personer mistet livet/ble såret. 30 av dem var barn under 18 år. 

Når jeg leser rasistiske kommentarer jeg mottar her på bloggen eller på Facebook, virker det som om folk frykter muslimer. Hatet de retter mot meg og andre muslimer skyldes rett og slett frykt. Og media bidrar til å mate denne frykten og gjøre den større hver eneste dag, ved å fokusere på negativitet og få muslimer til å fremstå som hjernevaskede monstre som ikke kan annet enn å drepe.

Media som har en utrolig viktig oppgave og som ikke skal være annet enn rettferdig… Media som skal være saklig og upartisk… Media viser seg gang på gang til å være kilden til forvirrelse og feil fokus hos folk. 

Hva mener dere? 

PS: Jepp, vet at ett par nå vil si at vi sutrer for mye etc etc.

22 kommentarer
    1. Wow så bra skrevet! Jeg er så enig med deg! Jeg tror grunnen til at Brussel er” viktigere” merk i gåsetegn. Er at det ligger nermere oss, rett og slett. Kanskje fordi folk er vandt med at det er uro i Irak? Jeg har også lurt litt på om enkelte tror at IS og Muslim er det samme? Folk vet alt for lite om muslimer her i Norden! Jeg tror kanskje at folk frykter muslimer. Det er fint at du har denne bloggen! Får håpe den kommer opp og fram! Så får vi håpe at det kan bli slutt på IS en gang for alle snart! Ha en fin dag! 🙂

    2. Det har ikke vært noe om Tyrkia heller. Det er så typisk media og vesten. Det blir bombeangrep i vesten og de snakker om de i 100 år og legger ned blomster og har minnestund og fordømmer det, mens når det skjer i andre land er det ikke et eneste pip fra verken statsledere eller noe. Tragisk, patetisk og kvalmende spør du meg!! Blir faktisk kvalm av hvor hyklere de er! Under Brevik rettssaken var ikke en eneste kommentarfelt åpent. Mens nå er absolutt alle åpne. Og VG er de verste. Men det sjokkerer meg ikke. Han som eier VG er jo frimurer ( illimunati) de gjør alt de kan for å sverte islam på alle måter. Bare her på blogg.no hos Mina bai bloggen ser du hvor avskyelige kommentarer de fleste nordmenn har. Det er et resultat av alt de får servert rett i deres stua av de store mediehusene. Takk Gud for at jeg har en egen hjerne til å se sannheten og ikke bli hjernevasket av disse forkastelige avisoppslagene dag inn og dag ut.

      1. Og når muslimer dreper folk i Europa, så er det ingen i muslimske land som sier noe om det. Så hvorfor skal vi bry oss når en gjeng bavianer dreper hverandre i en ørken? Personlig så håper jeg dere alle dreper hverandre. Helst litt fort, så vi kan bli ferdige med dette muslim-pisset og gå videre med livene våre.

        Hva synes du om halshuggingen i frankrike i går forresten? Er det synd på den muslimske gjerningmannen fordi han ble skutt? Dere er hyklere og voldelige drittsekker, det er den enkle sannheten.

    3. Folk reagerer nok sterkere når det skjer terror i Europa fordi kulturen er mer lik enn i Midtøsten. Når terror rammer folk med lik kultur og levesett føles det ofte som et angrep på sin egen kultur, enn når terror rammer noen med annen kultur. Tror nok ikke media prøver å vinkle det som at Belgia er viktigere enn Irak, men når terror rammer lik kultur føles det som er angrep på egen kultur. Medier opererer jo også slik at de sjelden skriver gladnyheter, så alt man hører om er stort sett terror, voldtekt og vold. Dette gjelder heldigvis ikke bare muslimer, men alle. Tror ikke problemet ligger i media, men i folks holdninger.

    4. Norske journalister og redaktører rødere enn noensinne: http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2015/05/Journalister-og-redaktoerer-roedere-enn-noensinne
      Ellers et par kommentarer til det dere skriver: “Det har ikke vært noe om Tyrkia heller…” Hvor har Amena vært? Det har vært brede oppslag i norsk media om flere selvmordsbomber der i det siste.
      http://www.dagbladet.no/2016/03/19/nyheter/tyrkia/utenriks/43587625/
      http://www.vg.no/nyheter/utenriks/bombeangrepet-midt-i-det-militaere-hjertet-av-ankara/a/23619498/
      Disse og dagens IS-angrep mot kristne i Pakistan ble fordømt av bl.a. utenriksminister Børge Brende. Det stemmer rett og slett ikke at det ikke kommer “et pip” fra vestlige ledere. Jeg tror heller ikke at det er nordmenn flest som står bak de avskyelige kommmentarene i kommentarfeltene, der er det stort sett de med de mest ekstreme holdningene som holder til. Vi får håpe at IS forsvinner etterhvert ja, slik at netttrollene får mindre vann på mølla, men radikal islamisme kommer ikke til å forsvinne av seg selv. Vi er nødt til å vende hver en stein for å få disse udyrene ut i dagslyset. Vi må tørre å konfrontere disse forkvaklede tolkningene av religionen vår.

    5. Utrolig flott skrevet!! Veldig bra at det finnes mennesker som deg. Vi må huske tilbake til 22 juli hvor ordet samhold ble født på nytt! Trist at mennesker har glemt det vekk og er ivrige etter å spre hat /frykt.

    6. Hei. At norske aviser og media er mer opptatt av nærliggende terrorhandlinger enn fjerntliggende, er vel ikke rart. Irakiske media er vel på samme vis mer opptatt av drap i Irak enn i Europa. Siden drapene i Brüssel rammet våre nordiske naboer er vi lesere mer engasjert fordi det er nærmere oss og rammer vår felles kultur. På samme vis som i Paris. Vi i Norge har nære relasjoner til resten av Vest-Europa og er derfor selvfølgelig opptatt av dette.
      Jeg reagerer på når folk har behov for å sammenligne drap. Terroren i Brüssel er grusomt i seg selv. Det er terror som retter seg mot våre fredelige demokratier, og terror må bekjempes. Terror må bekjempes alle steder, men folk flykter hit til fredelig Europa for å slippe unna terror og krig i den kulturen de kommer fra, og da er det også ille at terror følger etter.
      Amena; kommentaren din er usaklig og uriktig. Det stemmer ikke at kommentarfeltene ble stengt etter drapene på Utøya og regjeringskvartalet. Dagbladet har stengt kommentarfeltene for godt i det siste. Og på samme måte som muslimer e forskjellige, er nordmenn forskjellige mht meninger.
      Og selvfølgelig er vi i Norge opptatt av å legge ned kranser på minnesmerker om krig som har rammet oss. Det lever ennå en generasjon nordmenn som har opplevd krigens grusomheter med kampen mot nazismen. Det skulle bare mangle om vi ikke er opptatt av egen historie! Og din mening om VGs “eier” som frimurer osv faller på sin egen urimelighet. Det er konspirasjonsteorier at islam skal svertes på alle måter. Vi har et blanding av kristent og ikke-religiøst samfunn, og mange av de holdninger og tankegods som fremmes i islam er i strid med menneskerettigheter og det moderne likestilte samfunn som Norge har jobbet seg fram til. Derfor vil holdninger som er kvinnediskriminerende, mot homofile osv bli debattert. Kanskje du skulle sette deg mer inn i norsk kultur og bakgrunnen i det du antar? Å forstå den kulturen man lever i er uansett viktig. Vi er et samfunn folk søker seg til, og det betyr også at vi gjør mye riktig her til lands.

    7. Sier ikke at det er riktig å reagere slik, men angrep på egen religion og kultur treffer hardere enn når annen kultur blir angepet. Tror ingen mener noe vondt med det, det er bare slik mennesker er skapt..

    8. Kari Reine: dere har et blanding av et Kristent og ikke religiøst samfunn? Må bare le av dg!! Når har nordmenn noen gang praktisert kristendommen? Kulturen deres er blanding av ting dere ikke selv er klar over selv engang Og spar oss for at dere har demokrati blabla. Norge selger våpen til Israel for flere milliarder hvert år. Er ikke det å bidra til terror? Dere er så feige, så lenge det rammer dere gråter dere og roper om hjelp. Men når deres egne skattepenger går til våpen tier dere stille. Les litt før du skriver om noe du ikke har peiling på. Når vesten trekker seg ut av de muslimske landene kan vi snakke. Før det har dere ikke noe å si. Alle er i krig med alle. Nordmenn og vesten har ikke førstehjelp på at folk skal synes synd på dem.

      1. Vi selger våpen til israel fordi vi vet de bruker våpene mot palestinere. Dere får det dere fortjener, sitt ned og hold kjeft muslim-terrorist. Nå er du i mitt land, du er på bortebane. Og du burde være jævlig forsiktig.

    9. Hei 🙂 Først må jeg si at jeg ikke har noe imot muslimer, snarere tvert i mot, men jeg prøver å forstå så godt jeg kan.. Jeg har ei muslimsk jente som kaller meg “mamma” (venninne av min datter, men hun har ikke kontakt med sin mor) og t.o.m legen min er muslim. (norsk konventert)
      men, er det ikke slik at del 2 i Koranen handler om Jihad? Den hellige krigen? Og hvorfor gjør den det? Hvorfor er målet for mange muslimer å utføre en hellig krig mot oss som blir kalt vantro ? Jeg er kristen og i mitt syn så er jeg ikke vantro, men virkelig troende. Det er veldig vanskelig for meg å forstå at dette er en viktig del av Islam.
      Ja, jeg VET at de fleste muslimer ikke er krigere/terrorister, men dog så er Koranen fullt av skrifter om Jihad.. Hvorfor er en del av Koranen dette/Jihad, når flesteparten slettes ikke ønsker å bidra med krig. Dessverre så ser jeg (og har opplevd selv) at mange muslimske menn er overgripere. Jeg ble faktisk overgrepet av en muslimsk arbeidskollega . Og mange muslimske menn har jo ett veldig negativt kvinnesyn, og det må jeg jo få lov til å si uten å være rasist , for det er jeg virkelig ikke.. Jeg håper virkelig at dette kvinnesynet blir forandret, og til det har jeg bare en ting å si. Kvinner : oppdra deres sønner, kun slik kan dette endres etter mitt syn. Dette er ikke ment som negativt innlegg, jeg skriver dette bare for å forstå 🙂 Jeg VET det fins så utrolig mange flotte muslimer 🙂

    10. Delen som handler om jihad, handler om tiden da profeten levde og da muslimene ble drept pga sin tro. 🙂
      Det er den delen dagens terrorister misbruker 🙁 nettasverden:

    11. Tusen takk for svar 🙂 Som sagt så prøver jeg å forstå fremfor å fordømme. Jeg har t.o.m vært inne på Koranen.no for å finne svar, og jeg ble veldig positivt overrasket over enkelte ting. 🙂 Flott blogg, og du gjør en viktig jobb med å la oss ikkemuslimer få ett innblikk og forstå 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    12. Jeg liker bloggen din veldig godt, men her er jeg nok helt enkelt veldig uenig med deg.
      Særlig for Nordmenn så har mange en tilknytning til Belgia. vi reiser dit på ferie, student utveksling, vi reiser dit for å gå på skole, jobbe, og mange Nordmenn har slekninger i Belgia.
      Det er derimot svært uvanlig å reise til Afganistan/Irak/Iran etc for Nordmenn, det finnes ingen utvekslinsprogrammer dit, det er særdeles farlig særlig for kvinner å reise dit, og hva vi vet av disse områdene er forbundet med kontant krig og uroligheter.
      En bombe i Belgia ER forsidenytt for Nordmenn, mens et lignende angrep i et land som vi knappest har tilhørlighet med (og med tanke på landets krigshistorie) er det ingen overaskelse at èn nyhet fikk mer oppmerksomhet enn det andre. Jeg tror du har lagt fokuset ditt feil, dette er ikke tiden for å spille offer som muslim (for dette har virkelig ingenting med saken å gjøre denne gang), dette er tiden for å bekjempe isis, uansett hvilken for for Gud man tror på. Det ligger ingen diskriminering i dette, det er helt enkelt et resultat av hva som naturlig treffer oss.
      Angrepene til ISIS er verden over. Jeg synes vi skal fokusere på en løsning, og be om at offerene over alt i verden som har blitt utsatt for disse grusomme handlingene har funnet fred ett bedre sted enn her. jeg liker bloggen din veldig godt, stå på videre!

    13. Heisann! Jeg liker bloggen din og jeg syns du har mange gode poeng. Men hvor mye står det om Brussel angrepet i Irak? Pakistan? Ikke så mye, TROR jeg. Grunnen er at relasjonen ikke er like nær. Enkelt å greit. Bare dumt å bli sint og frustrert.

    14. Selvfølgelig er det negativ fokus på muslimer, dere gjør jo alt til et helvete uansett hvor dere reiser. For 40 år siden fantes det ikke muslimer i Norge. Jeg ante ikke hva islam var, jeg hørte aldri noe om det. Og landet var trygt og fredelig. Nå er det muslimer overalt og jeg må se meg over skuldra og passe på når jeg vil kjøpe et brød på en matbutikk!! Man vet aldri når en muslim plutselig prøver å skjære hodet av meg. Bare se på frankrike, hvem var det som skar hodene av to mennesker der i går? En muslim. Som vanlig. Det er kun muslimer som gjør det.

      Dere får negativ omtale fordi dere aldri gjør noe positivt. Islam er kun negativt, derfor får dere mye dårlig omtale. Og det kommer aldri til å stoppe, så lenge dere oppfører dere som ville dyr. Men det kvalmeste av alt, er at dere syter og klager over dette. Først ødelegger dere verden også klager dere når folk ikke godtar det?? Helvetes idioter. Dere forstår jo ikke selv hva problemet er. Nå må jeg gå fordi jeg skal ut og henge opp 500 tegninger av den pedofile massemorderprofeten muhammed som dere elsker. Dere hyller en pedofil massemorder, derfor tåler jeg ikke muslimer. Defor vil jeg ha dere ut av Norge nå, idag. Dere har vist oss hva dere er og vi avskyr det, vi hater det. Nordmenn godtar ikke muslimer. Akkurat som dere ikke godtar oss. Reis hjem, reis hjem til ørkenen, der kan dere torturere hverandre og gjøre livene deres til et helvete.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg