Ikke muslimenes ansvar!

Religion… Det som eksisterer for å forene mennesker og samle dem om like verdier. Religioner… Som ber oss om å være gode mennesker og ta avstand fra ondskap, har skapt mer krig i verden enn noen som helst annen grunn. Den enkleste krigen er faktisk religionskrig fordi vi mennesker er skapt med frykt for det ukjente. Det å bli hjernevasket med press om å frykte Gud og Hans straff, er den enkleste måten å manipulere mennesker til å starte en krig. Det å drepe andre fordi “dem” ikke tror på det samme som “oss”, har dessverre vært vanlig helt siden religionene ble skapt, selv når alle religioner har fred og nestekjærlighet som viktigste budskap.

Selv om alle religioner har blitt utnyttet som grunn til krig, har vi aldri sett på kristendommen eller jødedommen som ansvarlige religioner for kriminelle handlinger utført i deres navn.

I dag blir islam og muslimer holdt ansvarlige for all terror som skjer av folk som kaller seg selv muslimer. Vi blir presset til å ta et standpunkt hver gang en handling blir gjennomført og uansett hva vi sier/gjør, så blir det ikke sett på som godt nok.

Islam har eksistert i tusener av år, og selv om det først er de siste 15-20 årene at islam har blitt utnyttet til terror på den måten vi ser i dag, får vi muslimer høre at vi praktiserer en terrorreligion. Kvinner har fra profetens tid dekket håret, likevel får kvinner i dag høre at de har på seg et plagg som symboliserer terror.

Muslimer blir beskyldt for alt som skjer og ansvaret blir plassert på våre skuldre hver dag. Tidligere har vi stått sammen og tatt avstand, vi har prøvd å forklare at vi ikke støtter terror utført i vår religions navn og vi har prøvd å markere oss… Likevel har ingenting vært bra nok.

Det folk må forstå er at på lik linje som andre religioner har hatt sine utnyttere, går vi nå gjennom en tid hvor islam blir utnyttet. Vi må lære oss å skille mellom islam og politisk islam, og vi må også forstå at de fleste ofrene av politisk islam faktisk er muslimer selv. 

Problemet til mange esktreme islamister er at de hører på imamer med åpne ører og lukkede øyner og sinn. Hvis imamer oppfordrer til vold og sier at man vil bli belønnet for dette i paradiset, følger mange av ekstremistene etter uten å sette spørsmålstegn. Dette fordi imamene ofte er flinke til å spille på frykten til disse menneskene. Frykten for hva som vil skje i det neste liv om man ikke gjør slik man får beskjed om.

Vi trenger ingen av disse imamene! Det vi har sett gjennom tiden er at mange imamer har bidratt til å splitte muslimene i steden for å samle dem. Det eneste vi muslimer trenger er vår hellige bok, Koranen og Profetens sunnah. Følger man dette med åpent hjerte, så lever man slik islam egentlig betyr, fredelig.

Koranen lærer oss dette:

لا اكراه في الدين.

There shall be no compulsion in acceptance of the religion.

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا 

We have made you (true Muslims) a moderate nation so that you could be an example for all people and the Prophet an example for you.

Når det er sagt,  Så er jeg som muslim  lei av å måtte ta ansvar og forsvare meg selv og min religion hver gang en terrorist finner på å sprenge seg selv. Jeg får stadig meldinger fra ukjente som peker på meg som kriminell, kun fordi jeg tilhører religionen jeg tilhører. 

Ja, jeg har tidligere stått frem og tatt avstand fra terror, men hvor lenge skal jeg fortsette å gjøre det? Man kan spre ordet én gang og få med seg mange andre på samme linje, men hvor mange ganger skal man havne i forsvarsposisjon når man ikke har vært årsaken til- eller medvirket til terror?

Ansvaret hviler ikke på muslimenes skuldre.

Om vi mennesker forstår at religion betyr fred, kjærlighet, medmenneskelighet, hjelpe andre, være et godt forbilde, bidra positivt i samfunnet, dialog, respekt, likestilling o.l så har vi egentlig gjort mer enn nok. 

Så til dere som tar kontakt og forteller at jeg skal ta stilling til det ene og det andre og forklare meg selv og hijaben min gang på gang: NEI! Jeg er muslim av handlinger. Mine handlinger definerer meg som person og min islam. Utenom dette, trenger jeg ikke å forklare eller bortforklare noe mer.

10 kommentarer
    1. Flott skrevet. Selvfølgelig er de aller fleste muslimer ikke skyld i terrorismen. Er det ett land hvor en “kristen” har begått terror så er det jo her i Norge. Vi har jo faktisk aldri opplevd terror i Norge fra muslimer, det var jo vitterlig en nordmann som begikk det eneste terroranslaget vi har hatt her i Norge. Nei, du trenger like lite forsvare andre ekstremister som jeg trenger å forsvare “han derre norske idioten”.. Stå på. Jeg er kristen, men jeg er veldig takknemlig for at du deler dine meninger med oss. Og vet du hva jeg tror og mener.? Det fins bare 1 Gud, det betyr ikke at din Gud er feil og min Gud er riktig, nei, det betyr for meg slik det står skrevet. Det fins bare 1 Gud, og det er den samme guden. Takk for at jeg får lese dine synspunkter 🙂

    2. Jeg er enig! Din Gud og min Gud er den samme. Og uansett hvordan vi velger å praktisere religionene våre, så er det viktigste at vi er gode mennesker. Det er til syvende og sist det som teller! nettasverden:

    3. Ja , og jeg har mange muslimske venner/arbeidskollegaer etc og vi er alle enige i dette. Det fins bare 1 Gud, og viktigst er våre handlinger og ord, at vi er gode mot våre medmennesker uansett kjønn,alder,rase,tro,legning osv. Vi er alle akkurat like gode og like mye verdt <3 Ha en fortreffelig fin kveld 🙂

    4. Yey!! Enda et innlegg av deg, der du har fullstendig rett! Sykt å bra denne bloggen er! Alle burde lese denne! jeg har ikke annet å si enn you rock girl!

    5. Canidae: nå ser jeg hvorfor du trodde jeg misforstod. Ser at min kommentar endte opp som spørsmålstegn. Var egentlig bare hjerter jeg posta ut, men tydeligvis er ikke disse godkjent som tegn så de ble gjort om. Hihi.
      Da skriver jeg det med ord i steden for : hjerte hjerte hjerte hjerte hjerte.
      Altså tusen takk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg