Vi i Norge er ikke klare for muslimske kvinner med sterke meninger!

Jeg skriver dette innlegget i ren frustrasjon…
De siste ukene har jeg blirr intervjuet av flere angående min tro, hijab, livsstil og generelt angående samfunnet og ting jeg brenner for.
Det jeg merket er at flere er interesserte i ett og samme spørsmål, og det er hva slags ekstremisme jeg møter (reaksjoner) og hvilken type ekstremisme jeg synes er verst.

Sannheten er at jeg per dags dato føler at jeg står i midten på en lang skala. Hvis vi deler skalaen i to, har vi islamsk ekstremisme på den ene siden, og høyre ekstremisme på den andre. Dessverre er begge disse sidene i mot meg og min rolle, og jeg mottar hets og frekke meldinger fra begge sider. Dette tyder bare på én ting: VI I NORGE ER IKKE KLARE FOR MUSLIMSKE KVINNER MED STERKE MENINGER!

 

Høyre ekstreme:
Disse kommer med klassikeren: “ta av deg hijaben, denne hører ikke til i Norge” eller “du vil aldri bli norsk, pell deg tilbake der du kom fra”.
Noen av dem sier også at jeg burde ha drunket på vei hit, eller blitt truffet av en bombe før jeg rakk å flykte.
Norge som er et åpent land og som er kjent for demokrati, valgfrihet, religionsfrihet etc, tar ikke meg og slike som meg godt nok i mot. Tydeligvis har ikke min stemme noe å si, så lenge jeg bærer et plagg på hodet! For å være en del av dette landet, må jeg kle av meg! Først da vil jeg bli akseptert av denne siden av skalaen, for disse menneskene er ikke klare for en muslimsk kvinne med sterke meninger.

Det som er trist er at mange Nordmenn ber om at muslimer som ikke støtter ekstremisme skal komme frem. At vi skal si i fra hvordan islam egentlig er og tydelig markere hva vi støtter og ikke støtter. Når jeg først gjør det, er ikke dette bra nok, og det er 98% sjanse for at hijaben min er utgangspunktet i hvorfor dette ikke er bra nok. Hvorfor skal mine meninger (som ikke vil forandre seg om jeg har på meg hijab eller ikke) bli mer akseptert om jeg sier dem uten et plagg på hodet? Innholdet er det samme, og måten jeg skriver/snakker på vil heller ikke forandre seg.

Til dere som skriver at jeg må dra tilbake til Libanon, jeg sier det enda en gang: Jeg kommer til å bli i Norge resten av mitt liv! Drar ingen steder, og dette må dere bare finne dere i. Ja jeg er en norsklibanesisk muslimsk kvinne, og er stolt av å være det!
Mange har også skrevet at hijaben min symboliserer terror, og at jeg ikke vil bli sett på som noe annet enn en terrorist så lenge jeg har hijab på hodet. Til info: Hijab eksisterte lenge før terror eksisterte, og det at terrorister velger å kle seg i noe som ligner på det jeg har på meg, er ikke mitt problem!
 

Esktreme muslimer:
På den andre siden av skalaen har vi ekstreme muslimer. Disse sender meg meldinger om hvilken skam det er jeg påfører islam fordi jeg er så åpen som jeg er, og inviterer meg gjerne (eller truer meg til..) et møte hvor jeg skal lære å bli en god muslim. De ber også om at jeg skal få tunga mi kappet av eller at jeg skal bli stum resten av livet, og de deler gjerne innholdet i deres bønn med meg på messenger.
Den ekstreme siden av islam er ikke klare for en muslim som balanserer sin religion og samfunnet hun befinner seg i.

Hvorfor må jeg som muslimsk kvinne tie og akseptere at ekstremismen beholder mikrofonen i sine hender når jeg ser at de ødelegger min religion, min fremtid i Norge og mitt barns fremtid? Kvinner hadde sine tydelige roller i islam. De deltok i krig og har alltid hatt viktige stillinger. Islam er ikke problemet når muslimske kvinner tar sin plass, det er den mannsdominerte ukulturen som er problemet!

På grunn av mye hets på nettet har jeg dessverre måttet melde meg ut av alt som har med islam å gjøre på Facebook. Det som er trist er at jeg innser at det ikke er jeg som trenger et møte for å lære om islam (for det hadde vært en enkel sak å løse, å gi én person et slikt møte), men det er derimot dere som trenger det! Dere har misforstått hva islam er, hvordan muslimer skal være, kvinnens rolle, det profeten har lært oss etc. Dere har totalt misforstått hele religionen, og jeg er IKKE interessert i å bli relatert til dere.

 

Hijab og feminisme:
Utrolig mange ber meg ta av meg hijaben når jeg sier at jeg er feminist. Utrolig mange sier at jeg skal ta av meg hijaben når jeg søker jobb. Utrolig mange sier at jeg må støtte et forbud mot hijab på skolene fordi feminister ikke skal gjøre forskjell på jenter.
Svaret mitt er at jeg som kvinne støtter at kvinner skal ta sine egne valg, og at vår rolle er å støtte kvinner til å være selvstendige.
Jeg har tidligere sagt at det å tvinge en jente/kvinne til å gå med hijab, er like ille som å tvinge henne til å gå uten. Presset om å ta av seg hijaben gjør bare at vondt verre. En klassisk sitat jeg får høre er: “i medhold med de som blir presset til å ta på seg hijab, bør alle som har friheten til å velge, ta av seg hijaben”. Med all respekt svarer jeg: “Hvorfor skal jeg bli straffet for en handling andre blir presset for? Og hvordan vil dette i det hele tatt hjelpe kvinner som blir tvunget til å ta på seg hijab? Vil ikke det gjøre vondt verre for dem ved å påpeke at vi kan ta frie avgjørelser, det kan ikke dere?”
Jeg mener at vi må stå sammen mot tvang og press. Både tvang til å ha det på seg, og tvang til å ta det av seg! Som feminist mener jeg at folk skal slutte å legge seg opp i hva jeg velger og ikke velger å ha på meg! Det er ikke hijaben som definerer meg som kvinne. Det er bare en del av meg og denne delen vil jeg gjerne ha friheten til å beholde!
 

Vi i Norge må nå gi muslimske kvinner med sterke meninger sjansen til å uttrykke seg på samme måte som vi gir andre folk måten til å uttrykke seg! Sammensatt er disse gruppene Norges fremtid, og det er unge muslimer som nå står frem og tar et standpunkt som vil forandre hvordan muslimer er – og blir sett på i Norge de neste årene!

3 kommentarer
    1. Well put!
      Selv er jeg ikke religiøs på noen som helst måte, og syns religion skaper mye problemer i verden. Men jeg syns også at tro er en privat sak, og noe folk skal få bestemme selv.
      Det er synd at det nærmest er umulig å ha seriøse diskusjoner i dag om muslimer og islam, fordi folk hopper rett til den “islam burde forbys”. Som nevnt, ingen fan av religion, men skal man først forby en, så får man forby alle. Eller tillate alle 🙂 Og skal man komme noen vei i verden så må vi ha fornuftige debatter med religiøse om religion, det nytter ikke bare å påpeke at man syns det er feil. Selv om man er uenig i det religiøse aspektet så må vi heller fokusere på de som bruker religion feil, de som bruker den til å skade andre. La alle de andre være…!
      Og når det gjelder feminisme så er du jo spot on. DU har jo valgt å bruke dette plagget fordi det er med på å definere DIN identitet. Og du vil jo heller ikke at alle kvinner skal bruke hijab, du er for at kvinner skal velge, og DET er feminisme 😀

    2. Jeg er en religiøs muslimsk jente og jeg støtter alt du sier 100%
      Det er ikke uten grunn at mennesker som deg er blitt plassert her i verden.
      Måtte Allah belønne deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg