17. Mai for hvite nordmenn.

Jeg er kjempe lei av å lese kommentarfeltene på Facebook når det gjelder frigjøringsdagen og 17.mai feiringen.

Mange prøver å formidle at de med utenlandsk bakgrunn ikke har noe å gjøre på disse dagene, og at Norge ikke lenger er fritt ettersom dørene for innvandrere er åpne.

Noen av kommentarene som har provosert meg:

“Gratulerer. Dagen er for alle Nordmenn med forfedre som er Norskfødte.”

“Vi er dessverre i ferd med å overgi vårt land til fremmede. Derfor har man etablert Selvstendighetspartiet sim vil stanse innvandringen og beholde Norge som et selvstendig land.”

“Så spør jeg : er vi så fri nå som landet invaderes”

“Det styggeste som finnes er utenlandske klær og burka på norsk markeringsdag.”

“Kun ekte nordmenn med norske forfedre bør delta på 17.mai feiring.”

For meg så virker det som om vi aldri er bra nok uansett hva vi gjør! Hvis vi kommer hit, integrerer oss, utvikler kjærlighet til landet, deltar i feiringer, blir glade når det er gleder og triste om noe vondt skjer, etc etc, så er ikke det bra nok… Og om vi ikke gjør det, er det også en dårlig ting.

Jeg personlig er utrolig glad i Norge. Dette er mitt land og mitt hjem! Selvsagt er 17.mai en naturlig del av det å være norsk og en naturlig ting for meg å delta i! 

Jeg er for at alle som er i Norge skal feire dette vakre landet vi bor i, og jeg står sterkt i mot at noen andre flagg enn det norske flagget skal heises og vaies med. Dette er Norges bursdag, og det er Norge vi må feire!

Kan ikke folk la alle få gleden av denne dagen uansett om man er religiøs eller ei, etnisk norsk eller ei, lys i huden eller ei, bodd her hele livet eller ei? Kan vi ikke bare la folk delta i- og være en del av denne gleden?

I mine øyne er det å se at folk med utenlandsk bakgrunn deltar i feiringen på 17.mai noe å være stolt av som nasjon! Det betyr jo bare at vi har gjort en utrolig god jobb og fått folk til å like dette landet og at integreringen går rette vei.

12 kommentarer
    1. Ja, det er Norges dag, og kun Norske flagg! Men dagen er for alle som bor i Norge. Klart alle skal få være med på det 🙂 det er jo bare flott at andre fra andre land vil være med å feire dagen! Det er vel ikke så mange som har problemer med å godta det, håper jeg! Jeg skjønner at det er vanskelig å se forbi alle slike stygge kommentarer, men jeg håper du vil overse det og heller tenke at det er fler som ikke deler de meningene enn de som gjør det. De få som gjør det, får Nordmenn til å virke færle. De fleste jeg kjenner har ikke noe imot folk fra andre land.

    2. Hei.
      Ja de aller fleste er positive til dette 🙂 ble bare frustrert over noen av kommentarene og måtte poste ut.
      Hurra for Norge og for nordmenn som tenker som deg! Hilde:

    3. Hei, jeg er helt enig med deg, og mener folk flest også er det. At Norge blir litt mer internasjonalt er jo bare bra. Det er jo bare nydelig å se innvandrere i 17 mai tog med norske flagg 😀, det viser jo bare til en sunn integrering. Synes det er utrolig trist å lese de stygge kommentarene. Hev deg over de. Ha en flott 17 mai feiring 👍🌹

    4. Laila, bare et godt råd: Prøv å skriv først ETTER at frustrasjonen har lagt seg. Pust ut.

    5. Bra formidling😁 syns det er rett og slett patetisk og kommentere de kommentarene du referer til. Det lite medmennskelig og et innsnevra menneske syn. Ja til Norske flagg, ellers kom som enn er. Du er bra nok 😊

    6. God ettermiddag. Kan jeg få lov til å bringe et poeng inn i denne didkusjonen som de aller fleste i denne nasjonen ser ut til å glemme? elelr i beste fall ignorere? Hvorfor feirer vi 17.mai? Jo vi feirer den norske grunnlov. I Norge er det ingen rettskilder som står over grunnloven. Faktisk er det forbudt å innføre lover som strider i mot grunnloven. I grunnloven har vi flere paragrafer som handler om menneskerettigheter. Blant annet at det skal være religionsfrihet i landet. Men det er en annen paragraf som er spesielt interesant i denne sammenhengen. I følge §100 har vi ytringsfrihet i landet. Å gå med et flagg er faktisk definert som en ytring. Uansett hvor dette flagget kommer fra. På samme måte som et banner er det. Når en kommune nekter noen å bære et annet lands flagg eller pålegger noen å bære en bestemt klesdrakt, slik det ble gjort i Oslo i 17. mai toget er det i strid med grunnovens §100. At folk gir uttrykk for at de ikke liker å se utenlandske flagg i et 17. mai tog er også en ytring som beskyttes av samme paragraf, selvfølgelig. Men jeg synes det er merkelig at kommuner kan slippe unna med på bryte grunnloven på grunnlovens egen dag som i tillegg handler om fred og frihet. Jeg synes dette er et poeng vi bpør tenke litt på. 17. mai handler om grunnloven og grunnlovens verdier som er fred, demokrati og frihet. 17. mai handler ikke om norsk sjølgodhet og smålighet.

    7. Selvfølgelig skal alle som bor i Norge være med å feire nasjonaldagen! Men jg vet om mange som føler seg litt uttafor denne dagen og tror nordmenn tenker det ikke er en feiring som dem som ikke er etnisk norsk skal/bør være med og feire.

    8. 17. mai er Norge nasjonaldag. Det er nordmenn sin dag. Folk har sine egne land og sine egne nasjonaldager og 17. mai er vår. Tror du jeg reiser til Pakistan og vifter med det norske flagget på nasjonaldagen deres? Selvfølgelig gjør jeg ikke det, så motbydelig frekk er jeg ikke. Jeg tror ikke dere utlendinger forstår hva frekkhet er i Norge. Når dere breier dere på 17 mai, så er det frekt. Det er respektløst. Det er motbydelig. Fordi det er vår dag. Våre forfedre sloss for dette landet når deres forfedre satt i en ørken og diskuterte hvem de skulle voldta og drepe først. Og dere våger å klage fordi vi vil ha EN dag for oss selv, nasjonaldagen vår? Respektløse svin. Det er ironiskt, ingen krever så mye respekt som dere utlendinger. Dere skal ha respekt hele tiden. Men dere aner ikke hva respekt er.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg