Muslimske kvinner ER sterke!

Mange ser på muslimske kvinner som svake, uten egne meninger og avhengige av å bli styrt av menn. Mange tror at hijab er noe menn har funnet på for å undertrykke kvinner og at muslimske kvinner ikke klarer å stå på egne ben.

Jeg kjenner utrolig mange flotte, sterke, selvstendige og modige kvinner, og den siste tiden har vi sett at mange av disse har vært i media, skrevet og ropt ut med høye stemmer og tatt stilling i kampene vi daglig kjemper. 

Det som er trist er at noen andre kvinner som er mot islam og hijab slenger kommentarer og ser ned på oss, i steden for å heie oss frem. De klarer ikke å tro at muslimske kvinner faktisk har så mye mot og styrke i seg, uten at menn står bak dette. 

Personlig kommer min styrke fra min mor som tidlig måtte klare seg med to barn i et fremmed land på egenhånd. Da min far dro fra oss, satt hun igjen alene uten jobb, inntekt, språk eller andre midler for å klare seg, og i steden for å sette seg ned og gråte, tok hun seg sammen og startet en lang reise hvor hun jobbet mye med seg selv og med oss. Hun viste oss tidlig at kvinner ikke er avhengige av å ha menn med seg, og at kvinner kan få til ALT de ønsker å få til. Etter mange harde dager med jobb, skole, flytting, å forsørge to barn, lære seg en ny kultur hun ikke var kjent med, klarte hun det!

Da hun valgte å bære hijab, bodde vi alene uten menn. Da jeg valgte å bære hijab, stod hun i mot til å begynne med, men støttet meg senere i mitt valg, og også da bodde vi alene uten menn. 

I dag oppdrar jeg min datter alene. Alle valgene jeg tar i livet, tar JEG selv, uten påvirkning. Jeg får mye støtte og råd, men jeg har til syvende og sist det siste ordet. Og på samme måte som jeg ble oppdratt til å se, vite og kjenne på at kvinner er frie individer og selvstendige sjeler, oppdrar jeg i dag min datter til å vite det samme.

På lik linje som jeg som feminist har forstått dette, har de fleste myslimske kvinnene i Norge også forstått det. 

Trist blir jeg når jeg ser at kvinner som er ute nå for å feie en bane slik at alle andre kvinner også kan komme frem og vite at de klarer alt, blir trakassert av andre. 

Menn skriver ofte kommentarer til meg hvor de ber meg kle av meg for å bli hørt, men det triste er at andre kvinner også gjør det samme.

I steden for at kvinner skal støtte hverandre og gi styrke til hverandre, hater de hverandre og tråkker hverandre ned.

Det samme skjer dessverre blant muslimske kvinner som er ute i media nå! Snakker man tilfeldigvis om de samme tingene i aviser, TV eller andre steder, får man kommentarer som: “men dette har JEG sagt tidligere”, i steden for å vise støtte til hverandre og forstå at kampene vi kjemper for å bli forstått og akseptert, ikke blir vunnet når kun én snakker om det, men noe vi må kjempe om sammen! 

I min jobb som tolk møter jeg i dag mange unge kvinner som tror at mannen bestemmer alt. De kommer fra en kultur som er annerledes enn vår. For å kunne forklare disse kvinnene hvilke rettigheter de har, og for at de virkelig skal forstå dette, bør de høre det fra andre KVINNER. 

Det jeg tidlig la merke til med flyktningskvinner, er at de fort reagerte med: “men jeg kan ikke dra til krisesenter, for dette vil bringe skam over familien, dere kan det fordi dere har annen kultur”. 

For å kunne hjelpe disse kvinnene, bør rådene derfor komme fra kvinner som har samme bakgrunn som dem, og som forstår hva de mener når de snakker om skam, ære og familie. Kommer rådene fra en som forstår, men som samtidig står i mot at de skal bli trakassert med skam og ære som unnskyldning, vil man oppnå mer. 

La oss derfor ta hverandre i hendene, styrke hverandre og heie frem selvstendige kvinner, i steden for å dra hverandre bakover!

2 kommentarer
    1. Stå på Laial💪🏼. Vi er sterkere enn mange forestiller seg og står i høyeste grad på egne bein. Vi burde heie hverandre frem i steden for å sitte fast i gamle kulturelle forestillinger om hva kvinner ikke kan gjøre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg