Hijab på TV

Hei alle sammen!

Etter mitt siste TVbesøk på 17. mai, har 3 venner tatt kontakt med meg angående en diskusjon som har foregått i en Facebook gruppe og som har omhandlet meg og min hijab.

Selvsagt er ikke dette første gang en slik diskusjon dukker opp, og flere ganger tidligere har jeg skrevet om dette, men det som var spesielt denne gangen var at temaet jeg diskuterte skulle være hyggelig, og selve dagen skulle være en hyggelig dag for alle! Likevel klarer noen å trekke frem en diskusjon ut av de korte 3 minuttene jeg var ute.


 

Det første jeg reagerer på er at de menneskene som mener at muslimske kvinner er undertrykt, undertrykker kvinner selv! De samme menneskene som mener at muslimske kvinner ikke klarer å stå på egne ben, er de menneskene som er først ute og tråkker muslimske kvinner ned. I dette tilfellet handlet intervjuet om mitt første møte med 17. mai, og skulle egentlig være et litt komisk intervju, og det folk reagerer på er som alltid, hijaben min.

Siden temaet ble nevnt, så kan jeg komme med min mening om hijab og andre religiøse symboler/plagg på TV. 

Da NRK forbød kors i 2013, var dette kun i forbindelse med nyhetssendingene deres, og ikke i alle andre programmer. NRKs programdirektør Grete Gynnild-Johnsen sa dengang: “Det er ikke slik at vi nekter fjernsynsprogramledere å bruke religiøse symboler, men det kommer an på omstendighetene. I en nyhetssending skal man framstå mest mulig nøytral, mens dette ikke trenger å være like viktig i for eksempel et underholdningsprogram.”

Programmet jeg dukket opp i på 17. mai var et underholdningsprogram, og i alle andre sendinger jeg har deltatt, enten det er nyhetssendinger eller andre programmer, har jeg deltatt for å si MIN mening om ulike temaer, jeg har aldri vært med i noen sendinger for å ta en nøytral stilling. Dermed bør ikke mitt plagg spille noen rolle, og bør absolutt ikke være forbudt på TV.

Det med hijabforbud er et tema vi aldri kan diskutere nok og det dukker opp igjen og igjen stadig vekk. Det jeg mener og alltid har ment om hijabforbud, enten det er på TV, skoler eller generelt i samfunnet, er at et forbud vil skape større skiller i samfunnet.  

Hijab er viktig i mange kvinners personlige praktisering av islam, og de fleste av dem gjør dette med glede. Hijaben er for dem et bånd som trekker dem nærmere Gud. På en annen side er disse kvinnene glade for å kunne vise andre hva de tror på. 

Jeg forstår godt at jeg aldri vil kunne bli en nyhetsreporter på norsk TV med hodeplagget mitt, men med den jobben jeg gjør, ser jeg ikke problemet. Jeg er stolt av hodeplagget mitt, og så lenge folk reagerer, så vet jeg at jeg og de andre hijabistene fortsatt har en jobb foran oss. 

Gleder meg til den dagen vi slutter å reagere på hverandres klær, hvor alt blir vanlig for oss og hvor mennesket og deres meninger og handlinger blir fokuset vårt.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg