Dere tar fra oss vår frihet!

Kjære nordmenn.

Dere som hver dag kommenterer meg og min hijab. Dere som hver dag protesterer over mitt utseende… Dere fratar meg min frihet!

Det går ikke en eneste dag uten at dere sender meg  beskjeder om at jeg ikke er bra nok fordi jeg dekker håret. Dere oppfordrer meg til å kle av meg fordi dere mener at det er det mest riktige å gjøre når jeg bor i Norge. 

Jeg protesterer, klager og går ut med hijaben min igjen og igjen, og da fortsetter beskjedene deres. Det dere gjør kalles press!

Min frihet til å velge hvor mye hud jeg vil vise og hvor mye jeg vil dekke av min kropp, presser dere mot veggen hver dag. 

Om dere så til slutt gir dere med klespresset, starter dere å presse meg til å forklare hvorfor jeg velger å ha den troen jeg har. Dere tror det er noe jeg er pliktet til å forklare når dere spør. Jeg har tidligere svart på alle spørsmål jeg har fått fordi jeg mener at kommunikasjon er den eneste måten å forstå og å akseptere hverandre på, men dere tror at dere har krav på en forklaring, og forventer at forklaring skal være en naturlig del av min hverdag. 

Tidligere kunne jeg praktisere min religion slik jeg selv ville, uten å frykte fordommer, nå kan jeg så vidt vise meg frem med hijab i gata før fordommene starter. Dere fratar meg friheten til å være meg selv.

Og om ikke dette er nok, blir jeg hver dag også presset til å ta en ufrivillig kamp om likestilling. Mens norske kvinner kjemper om likestilling med menn, kjemper jeg som muslimsk kvinne om å bli likestilt med ikke-muslimske kvinner. Når dere ser meg, tror dere automatisk at jeg er svak, at jeg ikke har sterk nok personlighet til å ta egne avgjørelser og at jeg har en voldelig tankegang. 

Jeg må hver dag kjempe for å vise at jeg er en sterk kvinne som selv bestemmer alt i mitt liv, men det er vanskelig når dere tar fra meg min frihet til å være den feministen jeg er, kun fordi dere tror at det er menn som kontrollerer meg. 

I tillegg til alt dette fratar dere meg retten til å kalle meg selv norsk, selv etter 26 år i Norge. Jeg har hele tiden vært stolt av å være en del av dette landet og jeg har jobbet hardt for å være en som bidrar positivt i samfunnet, men dere ser ikke på meg som norsk fordi jeg har et annet utseende og en annen tro. 

For å bli akseptert må jeg hele tiden fortelle dere nordmenn hvor takknemlig jeg er som får lov til å bo i Norge, noe som er helt feil! Jeg har like mye rett til å bo her som dere, og friheten til å kalle meg norsk vil jeg gjerne beholde!

Samtidig som dere inkluderer barna deres i dåp, konfirmasjon og gudstjenester, klager dere om jeg forteller min datter at vi er muslimer. Jeg har oppdratt henne slik jeg selv ble oppdratt, som en åpen muslim som drar i både kirker og moskeer, men dere sier at det jeg gjør er feil og at vi ikke skal snakke religion med barn. Hvor er min frihet til å oppdra mitt barn slik jeg selv vil?

Dere nordmenn som handler på denne måten: Hvor lenge skal dere holde på slik? 

I Norge hvor det alltid ropes ut om frihet, blir hundrevis av muslimske kvinner frattatt sin frihet hver dag, og jeg nekter å være en del av dem!

 

16 kommentarer
    1. Jeg synes det er SÅ flott å lese synspunkt fra denne debatten fra noen det faktisk gjelder! Jeg sliter med å sette meg inn i og forstå saker hvor det kun er utenforstående som skal ta til ordet både for og mot. Tusen takk!

    2. Hvorfor bærer du hijab ? Står det noe i Koranen at man skal ? Og hvorfor vil man absolutt til vestlige land hvor det ikke er vanlig, og heller ikke helsemessig forsvarlig, å tildekke mesteparten av kroppen hele året ? Dette forstår jeg ikke dessverre. Det er plenty av andre land man kan bosette seg i som deler samme syn. Så hvorfor hit ? Har du noe svar på dette ? Og hvorfor har du så mye imot andre kvinner som ikke vil tildekke seg, og ønsker mer enn noe annet å bli kvitt åket ? Du ønsker altså ikke å støtte dem !

    3. Hijaben bør forbys da dette ikke har noe å gjøre i det offentlige rom i et sekulært land
      som Norge. Vi tillater ikke at nazister går rundt uniformerte i våre gater ei heller burde
      vi tillate islamistuniformen (hijab, niqab, burka etc).
      Og Anne over her har noen gode spørsmål som du unnlater å svare på. Det ironiske
      er at hijaben ble oppfunnet for at ikke kvinnen skal tiltrekke seg oppmerksomhet, men
      her i Norge blir det det samme som å ikle seg et Lady Gaga kostyme og tro at man
      glir inn.

    4. Svarer ikke fordi jeg har svart tusenvis av ganger på disse spørsmålene, samt pga hennes siste kommentarer… at jeg har så mye i mot andre som ikke bruker hihab etc… det er latterlig. Anders:

    5. Hei – jeg føler jeg nesten må beklage på vegne av det norske folk. Jeg leste de siste kommentarene, og jeg blir flau over hvor ignorant noen folk er. En av mine bestevenninner er fra Libya og bruker hijab, og jeg tror at de som kommenterer sånt til deg bare ikke vet hva de snakker om. Det er ikke greit, men jeg håper du greier å tilgi dem.

    6. Hei på deg!
      Går bra, jeg tar det ikke til meg. Grunnen til at jeg legger ut disse kommentarene er at jeg vil at folk skal se hvor mye rasisme det har blitt her u landet.
      Håper vi klarer å bli kvitt slikt snart.
      Takk for meldingen din ? Journey Of Freedom:

    7. Hvor er min frihet til å oppdra mitt barn slik jeg selv vil?
      Enkelt svar: i det landet hvor du kommer fra !!
      Du MÅ fatte at selv om du føler at hjertet ditt er i Norge,
      Du er IKKE norsk!! La de EKTE NORSKE være DEM i DERES land !!
      Jeg er IKKE norsk heller, SELV om jeg har bodd i Norge i flere år og gift med en EKTE-EN !!
      Og jeg RESPEKTERE at DETTE er DERES EGET land og INGEN andre sin som har IKKE NORSKE foreldre !!
      Jeg er IKKE norsk og detter er IKKE mitt land og skal ALDRI være,
      For at dette land tilhøre de EKTE NORSKE !!
      Vi må forholde oss der vi VIRKELIG tilhøre oss til !!

    8. Du har ingenting annet til å svare, så sier du sånn tull !!
      Stakkars NORSKE som må leve med politikerne sine IDIOT og LATTERLIGE avgjørelse!!
      Grunnet til DEM, må NORSKE oppleve UTENLANDSKE å si at DETTE er deres land også…!!
      Som min sviger-familie( EKTE NORSKE!!) sier:
      VÆR SIKKER på at VI, NORSKE, IKKE liker innvandrer!!…
      Så, få du fatter selv hva DE FLESTE mener, laial…

    9. Jeg er kvinne og kan ikke tenke som en mann. Likevel tenker jeg : hvordan kan håret gjøre at en mann blir sterkt fristet ? Jeg synes øynene og blikket kan være mye mer tiltrekkende. Jeg ser at mange kvinner som er svært nøye med å dekke til håret, bruker mye tid på å sminke øynene sine . Synes mennene ikke at øynene er viktige, at øynene ikke betyr like mye som håret?
      Jeg tenker også at en sterk mann skulle ha vilje og styrke slik at han ikke så lett lar seg forstyrre oog miste sin kontroll om han ser en kvinnes hår.

    10. BRITH HONGSET .. Når du blir mann ser vi om du sier det samme .. Gud skapte, menn vet og Gud vet.. Det er ikke snakk om å miste kontroll men om å bevare renhet i hjertet, bevare familier, bevare samfunnet, bevare kvinner.. Mannen skal bare (beklager for uttrykket) nyte EN kvinne og det er kun hans Kone.. Mann..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg