Jeg tør å trosse hijabgrensene!

Jeg får ofte meldinger med anbefalinger om å ta av meg hijaben i en uke for å føle hvordan det er å være fri, eller beskjed om å ta av meg hijaben i solidaritet med dem som blir tvunget til å å ha den på… 

Jeg har egentlig aldri skjønt hvordan det at jeg tar av meg min hijab vil hjelpe jentene som blir tvunget til å ha den på, men en mann med “gode” hensikter tok seg tid til å forklare meg det. Han sa: “hijab er symbolet på tvang, og det at du bærer hijab på hodet gjør at du støtter tvang”.

Slik har jeg aldri tenkt på det før, men man lærer jo så lenge man lever! Jeg ønsker ikke å støtte tvang! Dette er jo det siste jeg vil, og faktisk det jeg jobber mest i mot, så jeg tok meg tid til å tenke på forslaget.

En annen ting jeg ofte får høre om min “gardin” som noen kaller det, er at hijaben har blitt symbol på terror. Det var nemlig slik for 50 år siden, at ingen i Iran og Afghanistan gikk med hijab. Hijaben kom (i følge de som skriver) de seneste årene i takt med utviklingen av ekstremisme. 

Jeg vet ikke hvordan det var i Iran og Afghanistan for 50 år siden, for jeg eksisterte ikke på den tiden, og ikke var jeg med i planene til min mor som da var rundt to år gammel, men jeg kan godt tro på påstanden… Særlig når de som skriver til meg, legger ut et bilde av frie iranske og afghanske kvinner. 

Først tenkte jeg at det er rart at alle sender de samme bildene hele tiden, men så avfeide jeg denne ideen. Det viktigste er ikke hvilket bilde det er, men poenget med bildet! Kvinner uten hijab i Iran og Afghanistan! Bildet er bevis på at INGEN gikk med hijab på den tiden, og snakker selvsagt for ALLE kvinnene som levde da!

Hvordan kan vi da gå med hijab nå? Hvordan kan vi gå tilbake i tid på denne måten? Tilbake til en tid hvor kvinner var undertrykt.

Og siden jeg er en tøff jente som tør det meste, har jeg tatt en viktig avgjørelse som jeg lurer på hva dere synes om…

Jeg har bestemt meg for å fortsette å gi blaffen i disse meldingene, nettopp fordi jeg er en fri kvinne som lever slik hun selv ønsker, uten å følge det samfunnet presser henne til! Jeg velger fritt! Jeg velger hijab!

Undertrykkelse av kvinner skjer hver gang noen presser en kvinne til å ta på seg hijab og hver gang noen presser henne til å ta av seg hijaben! 

Hijaben min er ikke problemet! Problemet er tankegangen deres! Det er deres tankegang som må endres, ikke meg!!!!

Det er hijaben dere har INNI hodet deres som må endres, det er den dere bør ta av og kaste langt bort! Ikke hijaben jeg har PÅ hodet!

Hijaben dere har INNI hodet deres, hindrer dere i å tenke ordentlig. Hijaben vi har på hodet skjuler bare håret vårt… ikke mer eller mindre!

 

13 kommentarer
    1. Hijaben representerer et kvinnesyn som er helt på tryne. Tror det er dette folk reagerer på. Hvorfor går ikke muslimske menn med hijab? Kvinner er da like seksuelle som menn? Og på alle treningssenter i Oslo kryr det av muslimske gutter som pumper muskler de kan friste damene med på byen, hvor de ofte drikker alkohol og har seksuell omgang. ” De er ikke muslimer ” vil du hevde.. visst faen er de det, ramadan feirer dem og får helt hetta hvis noen kritiserer koranen/ Muhammed/ Allah .. De kan også gå med hijab ellers er det diskriminering. Tror du menn blir så ustyrlig kåte hvis du viser hår? Hvorfor går du med hijab?

    2. Godt innlegg. Mange konkluderer med at Iran var et fritt samfunn fordi mange kvinner ikke brukte hijab før revolusjonen. Dette blir dessverre en konklusjon på svært tynt grunnlag; Sjahens styre i Iran var alt annet enn demokratisk, og han hadde liten støtte i befolkningen.

    3. I førislamsk arabia dekket spesielt høyvelbårne kvinner seg helt, fordi de ble ansett som for verdifulle til å bli beskuet av menn utenfor nær familie. Da de muslimske kvinnene ble tiltalt på lik linje med de prostituerte da de gikk på markedet for å handle, tok de det ille opp, og spurte Profet Muhammad(fvmh) om hva de skulle gjøre. Han la det fram for Gud i bønn, og kvinnene ble fortalt å dekke seg til, for å vise utad at de var troende (og ikke potensielle sexpartnere som kunne plukkes opp på gata). Hijab eller ikke, så er mannens hijab å senke blikket, altså ikke se med lyst på fremmede kvinner, og å holde sitt kjønnsliv i tømme. Les om det dere lurer på i Koranen selv (med forklaring i teksten), og ikke bare «jump to conclusions» om at ting er slik eller hint.

    4. Veldig bra innlegg, støtter deg. Synest det er fint med hijab, fri vilje. Kunne tenkt meg det selv jeg.

    5. Hvorfor vil du bruke det da?
      Syns du ser ganske pen ut så hadde vært nice å sett hvordan håret ditt er

    6. Mange veldig kloke ord! Jeg er verken muslim eller religiøs, men jeg fortstår godt synspunktene dine og tenker at det viktigste er at du bærer hijaben fordi du selv har valgt det, og har tenk gjennom hvilke verdier du ønsker å fremme ved å bære plagget. Jeg regner med at veldig få muslimske kvinner bærer hijab for å vise sin begeistring for kvinneundertrykkelse – jeg oppfatter det heller som et symbol på religiøsitet, og et uttrykk for identiteten som muslimsk kvinne. Slik som nordmenn går i bunad for å uttrykke norsk tilhørighet og identitet. Ingenting galt med noen av delene, å vise identitet og at man hører til i et miljø er en helt menneskelig handling.
      Det jeg synes er så interessant med hijab-debatten, er verdiene som kommer i konflikt med hverandre. I vesten er kvinneundertrykkelse så usexy at alt som kan minne om det, må kjempes imot. Hijab blir sett på som selve symbolet på undertrykkelse. Vesten vil helst forby det, men så kommer det i konflikt med andre viktige vestlige verdier; religionsfrihet, menneskets rett til å styre eget liv, ta egne, frie valg. Kvinne som mann. Det ville vært selvmotsigende å forby hijab. I realiteten er jo hijaben, i seg selv, et fullstendig harmløst stykke tøy, surret rundt et troende menneskes hode. De opprinnelige verdiene bak hijab er jeg helt imot. Men i dag er nok grunnene til å bruke hijab like mangfoldige som antall hijabbrukere. Hvorfor stikke nesen sin oppi grunnen til at enhver muslimsk jente går med hijab? Vi andre dødelige kan også ha 1000 forskjellige grunner til at vi bytter truse hver dag, men dette er det jo ingen debatt om. Nei, vi mennesker har for lite å fylle inn tiden vår på jorden med…

    7. .Tanja.. hva med å bare få inn i hodet at de fleste norske kvinner oppvokst i Norge ikke har opplevd noe av dette skvipet dere serverer.. Om en mann ser på meg beskytter norsk lov mine rettigheter til å ikke bli antastet eller seksuelt trakkasert! Dog er min erfaring i livet som norsk kvinne i Norge at menn forholder seg helt saklig og respektabelt til meg hvis jeg bare oppfører meg helt normalt. Dagliglivet er stort sett ikke sjekke arena for nordmenn.. vi drar på bar eller møter noen fra en nettside om vi skal sjekke. Jobbet med menn i all min yrkestid. Gått på skole med gutter i 18 år, hatt svømming med dem.. Ikke en seksuell trakassering, ikke et ekkelt blikk fra normalt oppegående gutter.. Pervomenn finnes alltid, men her slår vi ned på slik oppførsel.. De blir fryst ut sosialt.. Først må du flørte med den gjengse norske gutt, før han gir antydninger til seksuell interesse. Ofte er jenter de mest pågående i norsk kultur, vi har ikke dette synet fra islam, at menn er så styresløst kåte og seksuelle. All forskning viser at kvinner er akkurat like seksuelle, ser på menn seksuelt , all populærkultur kan vel opplyse om det??
      Vi kjenner oss ikke igjen i deres syn på kvinne og mann. Dere fremstiller det som at kvinner må dekke seg til ellers blir mannen kåt. Vet du, det stemmer ikke. Jeg kan garantere det stemmer ikke. Norske menn er hverken oppdratt slik el oppfører seg slik. En fyr som alltid sender sleipe blikk på kvinnfolk og ekle kommentarer blir straks stemplet som tragisk, pervo osv..
      Den hijaben er som en slags latterliggjøring av menn. Er de så seksuelt styrt at synet av kvinnen gjør at de mister all kontroll? Vi må dekke oss til og de må se ned?? Hvorfor kan norske menn jobbe tett med kvinner i arbeidslivet, ha kvinnelige venninner de aldri rører og følge oss trygt hjem på kvelden etter en bytur uten å røre oss? Ikke engang antyde det. Jeg har flere mannlige venner.. jeg er ikke stygg.. aldri har dem prøvd seg, selv da jeg gikk i korte kjoler og hadde drukket.. Fordi jeg stolte på dem.. Seff har du jenter som blir voldtatt i fylla, men der har du igjen unntakene.. pervoene..møkka menn.. Men dere mener alle menn er slik? Tar på hijab for å beskytte dere mot de få perverse mennene vi har blant oss? Vet dere jeg tror de er få..Jeg tror på at menn kan se meg med sminke og trange klær, uten å hoppe på meg..De fleste menn i Norge kunne ikke tenke seg å forgripe seg, det er nedverdigende for begge parter.. her er det gjensidig ønske om seksuelt samvær som verdsettes og fremmes. Viljen i individet, ikke hvilke plagg man går med!!
      For all del bær hijaben.. Men har dere ikke større tiltro og krav til menn enn dette? Har dere ikke mer tro på dem som mennesker fremfor KJØNN.. alle kvinne- mann relasjoner handler ikke om kjønnsorganer og fristelse.. alvorlig talt…
      Igjen, bær hijab.. Men den representerer et syn på menn jeg mener ikke er riktig. Bare min mening. Jeg forsvarer deres rett til å gå med hijab. Men det er lov å mene den symboliserer noe jeg personlig ikke er så begeistret for. Har aldri trakkasert en muslim, behandler dere med akkurat samme vennlighet og respekt som alle andre. Hijaben er bare en liten del av hvem dere er.. her snakker jeg utelukkende om hijab, ikke om noe hat mot noen. La det være klart. jeg vil bare at dere forventer litt mer av menn enn dette.. Så ille er dem ikke altså..?

    8. Les “det som ventet meg” flott, informativ, rørende, trist bok om hva som skjedde i Iran for 50 år siden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg