Tae Kwon Do

Hei!

Tatt en liten pause fra blogging fordi jeg har hatt litt mye å gjøre de siste dagene, men nå er jeg tilbake.  Håper alt er bra med dere?

Jeg får ofte tilbakemelding om at hijabister er undertrykte damer som ikke får jobbe/trene/svømme/reise/ha sosialt liv etc. Hensikten med denne bloggen har fra starten av vært å vise en annen side av det fordomsfulle bildet folk har av hijabister, og derfor viser jeg i blant ting fra min hverdag. Hijab er ikke et hinder for noe som helst, og har man lov til å bruke hijaben, så er det ingen begrensninger for hva hijabister kan være med på (minner om burkini saken).

Jeg har startet å trene Tae Kwon Do, og ja, jeg matchet hijaben til antrekket, Hahaha! Må jo kjøre stil der også… 

Min datter har trent på Mudo Furuset i over ett og et halvt år og fått svart barnebelte i Tae Kwon Do. For noen uker siden byttet vi til Mudo på Lilleaker fordi de tilbyr Wushu og andre stiler i tillegg, og Janet sikter mot å være med i Norgeslandslaget i Wushu. Her har dem også åpent hver dag i motsetning til Furuset som har åpent 4 dager i uka. Det er en times reisevei ned til Lilleaker fra der vi bor, og da pleier hun å trene en time Tae Kwon Do og en time Wushu… Hvorfor skal jeg bare sitte og vente, tenkte jeg? Så jeg meldte meg på jeg også.

Her må jeg få lov til å skryte litt av Master Henrik S. Hunstad som er så blid og imøtekommende og som ga oss et virkelig godt tilbud! Han er sjefen over alle sjefer her på senteret og tok oss så godt i mot! Det var kjempe enkelt å prate om alt og ingenting allerede fra vi kom inn døra på senteret og man følte seg virkelig ønsket og ivaretatt der. Master Henrik har en blogg hvor han skriver litt om trening, filosofi og livet generelt, absolutt anbefalt å følge med på denne bloggen: http://m.sangrok.blogg.no/

Jeg anbefaler virkelig dette senteret til alle, både gutter og jenter, unge og eldre, godt trente og ikke så veltrente, ja rett og slett alle! Vi har vært her i knappe 3 uker og kan allerede si at vi er superfornøyde. 

Så, tilbake til meg, i gå fullførte jeg min første time… fyttiiiiii… var ikke bare bare for en som ikke har trent det siste året (bortsett fra sykling), men trenerne her er så flinke og viser deg metodene og kan vise alt igjen og igjen og igjen og igjen, til du klarer det! 

Jeg gikk ut derfra og var så stolt over meg selv og gleder meg allerede til neste gang.

Jeg valgte også å ta min første time sammen med Janet, selv om de kjører flere timer samtidig og vi kan trene forskjellige ting til samme tid (de har 2 saler), men hva er koseligere enn enda litt mer mor-datter tid?

Janet vil nå trene Wushu og Tae Kwon Do og på meg vil det bli Tae Kwon Do og Pomsae. De har mange andre timer også, så ta gjerne en titt på nettsiden deres og klikk dere litt rundt: http://lilleaker.mudo.no/ 

Så noen bilder: 

Her med Master Henrik


(Vet jeg har rare leppe her, har en allergisk reaksjon som jeg får behandling for nå)
 

Her med trener Toralf Lund 

Og en selfie, haha ​


Hva trener dere da? 

Ha en fin dag!

5 kommentarer
    1. Så kult Laial! Høres gøy ut!
      Etter jeg så at du hadde startet opp å trene, sendte jeg epost og meldte meg opp til thai-boxing igjen! Så da kommer jeg meg kanskje også i gang med trening!

    2. Litt morsomt det der med vestlige menneskers innsigelser mot Hijab. Fordi de sier det er så undertrykkende. Er det det? Kan det ikke bare kalles mote? Skaut var jo populært en gang. (Tenk på Thelma og Louise)
      Og de vestlige kvinnene som påstår at hijab er undertrykkende, se hvordan de farger håret sitt. Stresser enormt med utseendet sitt. Sminker og pynter seg, kanskje opererer seg. Får spiseforstyrrelser og angst. Skal de liksom være noe mer frigjorte enn kvinner som bruker hijab?
      Nei, bruk hijaben din du. Så lenge du liker den, hvem skal klage?
      Og jeg skjønner egentlig konseptet med hijab. En kvinne blir på en måte litt mer spennende når hun er tildekket. Det er litt julegavekonseptet.
      Stå på, og grattis med Tae Kwon Do triumfene dine! Og fortsett å blogge. Viktig sak!

    3. Tanketromling: Forskjellen er at hijab symboliserer et mannsdiskriminerende syn. Ei kvinne som bærer hijab sier indirekte at menn er så ustyrlige, at hun må dekke seg til. Sånn er ikke menn i Norge… Ingen vits med hijab… Hun trenger den ikke, menn her ser vakre kvinner uten hijab hver dag.. De spankulerer rett forbi dem…
      Muslimske damer må kreve det samme av sine menn, som er overrepresentert på overfallsvoldtekter i Norge og kvinnediskriminering i internasjonalt perspektiv.
      Denne dama støtter dette utdaterte synet med sin hijab. Hun må bare bære den, men jubel får hun aldri aldri fra nordmenn flest. Vi er ikke så kjønnsorganfokusert her, heldigvis…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg