Mela festivalen = en arena man blir klådd på

I går kveld tok jeg og en venninne oss en tur til Mela festivalen på Aker brygge i Oslo.

Arrangementet her er så fint og preget av så mye fin kultur, god mat og herlig musikk. Vi fikk spise litt pakistansk mat og gikk rundt i området og så på de ulike teltene. 

 

Senere på kvelden stod vi blant de første rekkene for å danse litt og kose oss på Admiral P konsert. I starten var det kjempe gøy, og selv om vi ikke kunne noen av sangene, så koste vi oss med rytmene. Det var fint å se at mange koste seg og vrikket på hoftene, og at stemningen var god. Plutselig kom det en ung guttegjeng som presset og dyttet seg fremover og de stod til slutt noen foran meg, noen ved siden av og noen bak meg. Venninnen min Nadine og jeg hadde egentlig bestemt oss for å kose oss så vi prøvde å overse de høye skrikene og den ekle stemningen disse guttene kom med, helt til de begynte å klå. Disse gutte lot som om de dansa og mens de beveget seg tok de på meg og på andre damer. Jeg prøvde å kjefte og da skrek de tilbake: ” Vi er på konsert og danser!” 

Jeg overså dette litt og tenkte de ikke ville gjenta det, men det gjentok seg igjen og igjen. De “traff” meg og tok på rumpa til de foran meg “uten å mene det” (merk ironi), og til slutt så vi at noen av disse guttene satte seg ned på knærne med sine mobiler og tok bilder av kvinner med skjørt… 

Vi flyttet oss og dro et annet sted og danset med andre som stod der og koste seg, og kvelden ble kjempe fin, men den opplevelsen er virkelig ekkel at jeg velger å skrive litt om det.

Hva er det som får folk til å tro at de fritt kan ta på kvinner på den måten? Og hvordan er det de klarer å finne hverandre og danne en så stor gruppe og bestemme seg for å dra et sted og klå? 

Politiet oppfordrer kvinner til å melde i fra, men dessverre opplever kvinner at sakene blir henlagt, og derfor ender vi opp med å ikke si i fra for “det skjer ingenting uansett”. Og det vet disse guttene… de vet at de vil komme unna med det de gjør, noe som gjør at de bare fortsetter.

Jeg synes det er trist at et arrangement som er ment å samle folk og vise en fin side fra ulike land og kulturer, skal bli ødelagt av slike mennesker. Minner meg litt om en episode jeg deltok i og diskuterte seksuell trakassering blant muslimer på TV2. (“Underhuset – Seksuell trakassering i Köln” kan dere se på TV2 Sumo). Nå vet jeg ikke om disse var muslimer eller ikke, men de hadde utenlandsk bakgrunn og den ukulturen de har tatt med seg til Norge er ekkel og burde stanses!

Så er spørsmålet mitt, hva gjør man for å stanse disse? Hvordan kan vi få politiet til å ta slike saker mer alvorlig? 

Det at så få blir straffet her i landet er egentlig skummelt! Jeg personlig dro til politiet for å anmelde seksuell trakassering for to uker siden og fikk klar beskjed av politimannen på venterommet at jeg godt kunne anmelde dette, men at denne mest sannsynlig ville bli henlagt (selv om jeg hadde bevis). Da endte jeg opp med å dra derfra i steden for å bruke så lang tid på ingenting… Og ja, jeg vet at saken ikke blir bedre av at vi velger å ikke si i fra, men hva med at politiet virkelig skal handle i steden for å bare snakke? De oppfordrer jo kvinner til å si i fra, men hva så etter det?

Hva mener dere?

91 kommentarer
    1. Hei søster.
      Ei kvinne med hijab vet vel det at i de fremste radene står folk tett og nesten oppå hverandre og sannsynlighet for å dulte borti hverandre er stor. Etter en slik risiko beregning, hva for ei hijabi til å stå helt der når vi brødre tenker at neeii la oss stå bak så vi ikke står oppe damene?!?. Men hva md damene?
      Du kunne tatt tak i det der å da enn å lage en sak ut av det på nettet å legge fram disse små ekle drittungene. Hadde du gjort det hadde det gitt en virkning da disse sto blandt såå mange. Må si at de guttene er helt på tryne på måten de oppfører seg, sånne er en skam for oss menn generelt og spess muslimer.
      Men før du skriver her på hijabbloggen burde du tatt din fromhet i betraktning.
      Ei søster med hijab som skriver i hijab bloggen om å bli klådd på da hun står tettpakka med menn i fremste raden burde ta sin hijab og fromhet under betraktning da hun steller seg der hun gjør. Fromhet fordi det er jo det du bærer med hijaben.
      Og innerst inne vet vi jo alle at å være muslim, å bære hijab ellrr skjegg innebærer noe.
      Ville ikke passet meg med sunnah skjegg og be lue, inne på et diskotek. Ull get the point. Like dumt som imamen skulle stå i en av fremste rekkene og klagd på at damene dulter bort i han.
      Når det kommer til at gutter klår ser jeg ikke bort i fra slik ekkel oppførsel.Når det kommer til politiet er jeg enig med deg, de gjør ikke en god nok jobb for å ivareta kvinnene i vårt samfunn.
      Skal man ikke ta slikt der og da men gjøre en sak ut av det synes jeg man burde tenke seg om hva enn selv gjør rett og galt.
      Iogmed at de som bærer hijab kan finne på å si ditt og datt om å være moderne mennesker i et moderne samfunn å ha frihet og rettigheter, så jaa, jeg er enig. Men hva det innebærer å bære hijab i Islam kan dere ikke endre selvom hvilken mening en har. Da sannheten egentlig er den at mannen ble bedt om å være from før kvinnen. Altså bære mannlig hijab, og det ved å senke øyne.
      Så til syvende å sist er det snakk om fromhet(piety) bærer man den med sin hijab, ungår man myyee;) for da bærer man den mest sannsynlig på en måte den skal bæres.

    2. Hei Hassan:
      For det første så klagde jeg ikke på at det var folk oppå hverandre der, for det var det ikke. Det var god plass til å stå uten at noen skulle dyttet borti hele tiden.
      For det andre så er Mela festivalen et multikulturelt arrangement og både hijabister og ikke-hijabister var der og koste seg. Å si at en hijabist ikke kan dra til et slikt sted blir bare feil, hijabister kan delta på alt de synes passer dem.
      For det tredje så har ikke hijab og islam noe med å snakke om seksuell trakassering å gjøre. Tvert i mot er det viktig å ta opp dette temaet og få frem at slikt ikke er akseptabelt i vår religion. I islam er det ikke skam å snakke om slike problemstillinger, og så lenge man skriver/snakker med respekt, så er alt lov!
      Vi må slutte å skamme oss over det ene og det andre og heller være åpne om de positive sidene og de negative sidene i samfunnet.

    3. Slutt å snakk tøv Hassan, alle kvinner, også de som bruker hijab, skal få lov til å stå langt framme på en konsert uten å bli klådd på! SKJERP DEG!!!!!!!!

    4. Forøvrig ville det kanskje være en ide å kjøpe lovlig pepperspray på f eks Army Shop, kanskje d ville fått de vekk? politiet har nok ikke ressurser til å etterforske det heller.

    5. Hassan: Det du sier er at indirekte har Laial skyld i det som skjedde. Hva da med de damene som ble tatt bilde av; synes du at det er greit at de ble tatt bilde av under skjørtet fordi de ikke hadde hijab? Hva slags kvinnesyn er det egentlig? Om noen hadde danset der i bikini hadde ikke det rettferdiggjort oppførselen til de guttene. Laial lurte på hvordan man skal stanse folk som dette, og det første man burde gjøre er å ikke gi kvinner skylden når menn gjør noe galt. Det du sier er veldig nærme “ordentlige kvinner blir ikke klådd på”, og det er nettopp å legge skylden på kvinner istedenfor menn.

    6. Ingen ukultur de tok med seg, slutt å spre og lag et stempel på at utlendere OG muslimer har noe med det å gjøre! Det er snakk om unge mennesker som ikke oppfører seg oppriktig og det skjer hver dag på nattklubber! De prøver seg men skjønner ikke at nei er nei. Og hva om det var feiltakelse de “tok” på deg. Det er normalt å være nær noen med feil mens man danser. Dersom de gjorde ddt med vilje som du sier er det en helt annen sak:)

    7. Som jeg skrev, jeg var der med en venninne og vi begge så at de både tok på meg og andre damer, og at de tok bilder av damer med skjørt! De bøyde seg ned og tok bildene! Det var ikke meningen det heller?
      Og en ting til, vi må våge å snakke ut når vi finner feil. Vi trenger ikke å skjule alt og skamme oss. Anonym:

    8. Etnisitet, religionsbakgrunn..intet av dette er relevant. Det som er relevant, er mangelen på respekt! Respekt, ydmykhet, empati osv er universelt, og noe alle bør kunne forholde seg til!

    9. Kristian: Kjempegodt forslag, begynn å spraye (lovlig) pepperspray midt i en stor menneskemengde. Hadde sikkert blitt topp stemning av det, spesielt blant asmatikere, og med tanke på at hundrevis av folk jevnlig blir båret ut med heteslag på utendørskonserter på sommeren i Norge uansett papperspraying, og at folk jevnlig blir trampet ihjel når det oppstår panikk i menneskemengder. Som når folk plutselig ikke får puste og ikke kan bevege seg. Sikkert ingen av de guttene som på forhånd synes det var ok å klå på damer som hadde blitt irriterte og kanskje begynt å angripe dem i stedet, de hadde nok respektert retten deres til å spraye trynet deres full av pepperspray.
      Hassan: Vi har land der ditt menneskesyn passer helt utmerket, men som dessverre ikke har spesielt mange rettigheter eller så stor produktivitet eller god levestandard. Dit kan du enten dra frivillig nå, ellers kommer vi til å sende deg og dine åndsbrødre dit om dere ikke skjerper dere, noe jeg tviler sterkt på. God tur i så fall.
      Noora og Laial, dere virker kompatible med norsk kultur. Beklager at jeg ikke kunne være der og beskytte dere, dessverre har norske myndigheter bundet meg på hender og føtter, så det er vanskelig for meg å gjøre noe for dere i øyeblikket. Men så snart jeg kan få lov til å banke gørra ut av den slags folk straffefritt uansett hvor de kommer fra, så kommer jeg til å gjøre det.

    10. <3 godt å lese en slik kommentar! At man føler at du faktisk ville brydd deg og ikke minst reagert dersom noe slikt skjedde foran deg! Det kan bidra til at jenter føler seg tryggere og lever det vanlige livet uten frykt. Takk! Halvard Blåtann:

    11. Hassan, skjerp deg!!!! Med din kommentar fremviser du akkurat like holdninger som guttene med den beskrevne oppførselen. Ergo du er ikke noe bedre enn de!!! Sexuelt trakassering og overgrep er ALTID overgriperen skyld, punktum!! Uansett hvor du kommer fra eller hvor du er. Ellers er jeg enig med Halvard her, hadde jeg sett dette selv ville jeg uten tvil gjort noe med det!!! Det har jeg gjort utallige ganger før i lignende episoder jeg har bevitnet, blant annet på nattbuss i Oslo. At sånne mennesker ikke skammer seg er bare helt utrolig!!

    12. Det er stort sett unggutter med innvandrerbakgrunn som står for disse seksuelle trakasseringene. Kommer i fra andre deler av verden der kvinnediskriminering og overgrep er dagligdags. Laial uansett så er det et overgrep som bør anmeldes. Skulle dere havne oppi slikt igjen så ta bilder med mobilen, Film hva som skjer. Da får dere gode bevis som politiet tar alvorlig. Ikke kom med rasist stempelet for det er bare dårlig herske teknikk for å sette fokuset på alt annet en problemet.

    13. Vel, jeg konstaterer at historien ikke sier noe om etnisitet på disse guttene, eller er det jeg som har lest for dårlig ? I isolerte tilfeller er etnisitet uviktig, men når man ser i en større sammenheng, for å kunne se mønstre på makro nivå, blir det viktig alikevel

    14. Kjære Laial Ayoub , i innlegget ditt har du uttrykt ubehag som du oppplevde under et av konsertene i helgen, dette ubehaget er noe vi deler sterkt med deg. Uansett din tidligere erfaring vil vi anbefaler at slike hendelser må anmeldes for derfor å forebyyge disse. Setter pris på at du viser styrke ved å stå frem,
      Takk skal du ha
      Vennlig hilsen
      Khalid Salimi
      Festivalsjef , Mela

    15. Jeg skal til Grønland politistasjon i morgen tidlig og anmelde dette!
      Ellers vil jeg takke deg for din kommentar! Arrangementet var supert! Khalid Salimi:

    16. Sant! Og jeg deler denne tanken med deg og skal skrive mer om det, vi må innrømme at ja, seksuell trakassering skjer over alt fra både norske og ikke norske, men vi må også våge å snakke om at det finnes flere og flere tilfeller hvor det er unge menn fra andre land som har et forvrengt kvinnesyn og som ser på kvinner som objekter. B. Bråten:

    17. Jeg ville selv klådd på deg da du bærer ett slikt plagg i ett land der det ikke er normalt med slike plagg, å det kun for å provesere deg. Ta heller til takke med at du ikke blir skutt og drept, som jeg ville blitt om jeg vifta rundt med jesus sitt kors i ett muslimsk land.
      Tenk deg om litt før du uttaler deg i media.

    18. Jeg blir irritert, her reklamerer dere om at dere blir
      tafset på. Takk dere selv. Dere kommer til frie Norge
      og vil bo her. Dere vet da at norske kvinner har hatt
      en kvinnekamp i over 100 år for å være likestilt menn,
      og nå er vi det, heldigvis. Så Norge er et heldig land
      for frie kvinner. Men så kommer dere med deres dumme
      skaut og lurer på hvorfor dette skjer. Dere må da til-
      passe dere vår kultur, ingen går rundt slik, dere
      tiltrekker dere negativ energi på denne måten. Koranen
      sier at muslimske kvinner må dekke seg til ellers så
      blir muslimske men kåte, men slik dere dekker dere til,
      med makeup og alt, dere VIL jo bli sett på. Enten går
      dere i telt uten sminke som muslimske “GODE” jenter gjør
      ellers så kle dere som norske stolte kvinner.
      Dette dumme skautet eller hijab betyr i Norge at dere
      vil være mannens eiendom. Dere sier det med denne
      latterlige greia på hodet. ikke rart dere blir klådd på
      dere ber jo om det. Understøtt kvinnekampen, ikke kom
      til vårt land og ødelegg for norske kvinner. At det går
      an å være så frekk og allikevel vil dere ha retten til
      å si deres mening. Begge deler går ikke, eller blir dere
      slått hvis dere tør å ha en egen mening? Slike som
      dere ødelegger for alle som ønsker å være seg selv, ta
      bort disse latterlige skautene, dere sier med disse:
      JEG VIL VÆRE 400 ÅR tilbake i tid, jeg har ingen verdi,
      min mann bestemmer over meg. Vil dere ha det slik, da
      blir dere jo voldtatt hver eneste dag i hjemmet deres.
      Det får da være måte på dumhet. Støtt frie kvinner i
      Norge, DERE valgte å komme hit. Ikke ødelegg for oss.
      Tør dere å være frie kvinner, så vis oss det, DA vil VI
      tolerere dere, men slik, da ler vi bare og sier enda
      en stakkars muslimsk undertrykt kvinne. Hijab er jo
      symbolet på undertrykkelse. I Norge er ikke kvinnene
      undertrykt, så nå får dere endelig tilpasse dere eller
      reis tilbake, lev et liv uten verdi, det er opp til dere

    19. Med fare for å høres ut som en gammal tulling: Det som irriterer MEG grenseløst når jeg leser innlegget her, er -Hvor er alle “mannfolka”? De (vi) som er oppvokst med å beskytte damene, passe på dem, og sørge for at idioter som disse drittungene får seg en lusing og blir kastet ut, hva gjør dere når slikt skjer rundt dere? Står og ser på fordi jentene har hijab? Har ingenting å si – skjerpings gutter – ordne opp! Mannfolk passer på damene rundt seg, uansett bekledning og alder!

    20. Kunne vel tatt kontakt med vakter på stedet? Det må vel være noen som passer på….? Ta bildet av de skyldige etc.
      Det er jo totalt uakseptabelt,”ALLE” har på en måte “Plikt” til å gjøre noe! Sånn “Dritt” skal ikke slippe unna!!!! Til “DRITTEN” : What goes around comes around!!!!

    21. Fylles samfunnet opp med muslimer, blir adferden og kulturen den fører med seg mer fremtredende.
      Hvem er overrasket over det…?

    22. Dette skal man ikke oppleve enten man er tror på Nissen, Tannfeen, Gud eller Odin..
      Dessverre har det blitt slik at utenlandske gjenger/vennergjenger med gutter tror de kan oppføre seg akkurat slik de vil. Skjønner ikke hvordan det har blitt slik, selv om landene de kommer fra har et annerledes kvinnesyn enn her i Norge. Hjelper ikke akkurat på det å bli integrert og akseptert av samfunnet eller blandt resten av befolkingen.
      Støtter deg fullt ut i denne artikkelen Laial, det er slike som deg som gjør at man holder motet oppe, og ikke tenker stygt om alle muslimer. Fortsett det gode arbeidet!
      “Hassan” og “Ivareta norge”, sånne som dere, bidrar ikke til noe godt, skjerpings. (Og hvis du vil ivareta Norge, så kan du jo starte med at landet vårt har stor forbokstav. Norge med “n” er et hån mot Konge og Fedreland.)

    23. Dette er i utgangspunktet sjokkerende og flaut å lese. Trodde folk som er født og oppvokst her hadde litt andre holdninger enn dette. Hadde politiet hatt nulltoleranse på dette så hadde nok folk oppført seg annerledes. Hva man går kledd med er privatsak og klærne kan ikke rettferdiggjøre slike handlinger.

    24. Nå vet vi at seksuell trakassering og overgrep begås mest av nordmenn. Dette har vært et problem lenge før noe særlig merkbar innvandring fra “disse andre kulturene”.
      Holdningene og menneskesynet som ligger til grunn ser vi t.o.m. i rettssystemet og hvordan skoler på alle trinn håndterer slike situasjoner.
      Når man lærer tidlig at en god del handlinger og ord som er trakassering eller t.o.m. overgrep stadig vekk er blitt bortforklart med “gutter er gutter” o.l i tillegg til at grensesetting, respekt og lover ikke får nok rom som tema i diskusjoner i fag på skolen eller hos helsesøster, så er det ikke rart at det skjer så mange tilfeller i hverdagen vår. Uavhengig av religion, kultur, land og etnisitet eller hvilke generasjon-innvandrer.
      Løsningen er at temaet må holdes saklig, faktabasert og få mer plass allerede på barneskolene. Som da må følges opp andre steder i samfunnet hele veien til rettssystemet.
      Det skal straffe seg og være ubehagelig å begå kriminelle handlinger!

    25. Hei,
      Hvor går dere der da, er dette sant eller er det en drøm dere har om å kvitte seg med hjaben og leve normalt? Alle hr sine drømmer, regnere med at dere ikke er villig til å reise til Iran eller Pakistan for å bli kone nr. 2 eller hva?

    26. 1 anmeldelse. Politiet tar affære. De blir arrestert og får en kjempe bot. Full dekning fra mange aviser om saken. Da tror jeg disse gutten vegrer seg for å gjøre det igjen. Så lenge de ikke blir tatt, så fortsetter de og de vil øke intensiteten helt til voldtekt. Det ligger i guttenes natur.

    27. Jeg syns dere skal gå til VG med dette. De andre kvinnene på konserten vil bekrefte at dette skjedde. At denne skremmende oppførselen dratt med fra utenlandske menn forekommer på norske konserter og i Norge generelt, slik som det allerede har gjort en stund i Sverige, må komme ut til offentligheten slik at man blir opplyst om at det ikke er bedre for kvinner i Norge enn andre steder. Vi som har opplevd dette trenger å bli hørt.

    28. Stå på jenter. Dere er flotte som dere er ☺ I gamle dager i Norge var det vanlig at jenter brukte skaut og hatt og de ble ikke trakkasert pga det. Det måtte de ha på når de skulle i kirken eller på bedehuset. Det er folks holdninger og oppførsel mot andre som er viktig, ikke folks bekledning.

    29. Nå vet vi med sikkerhet at muslimer er kraftig overrepresentert på statistikkene når det kommer til tafsing og seksuell trakassering, voldtekter og gruppevoldtekter. Mønsteret er dessverre skremmende tydelig. Det beste er å anmelde alle forholdene, selv om sannsynligheten for henleggelse er tilstede. Da blir tilfellene iallfall registrert og medtatt i statistikkene, som senere kan være til hjelp når eventuelle tiltak skal vurderes. Mvh Mason

    30. Sikkert like ekkelt for dere, som for alle kvinner. Men jeg må innrømme at det er merkelig at du ikke helt har fått med deg hvem som er mest fremme og klår. Det er de med stort skjegg, og de som mener at norske kvinner er “horer”. PS: Poenget mitt er at det ikke er greit å klå på kvinnfolk uansett.
      Hassan:
      ” Men hva det innebærer å bære hijab i Islam kan dere ikke endre selvom hvilken mening en har. Da sannheten egentlig er den at mannen ble bedt om å være from før kvinnen”
      Jaha, men nå er dere i et kristent land. Det er mennesker med ditt kvinnesyn som fremmer rasisme. Kvinner er like mye verdt som menn, om ikke mer verdt.
      ” Skal man ikke ta slikt der og da men gjøre en sak ut av det synes jeg man burde tenke seg om hva enn selv gjør rett og galt”
      Og hva galt har kvinnene gjort her? De har vært ute for å more seg – akkurat som absolutt alle andre kvinner som var tilstedet. Det betyr ikke at det er greit å tafse, og det religionstullet kan du legge igjen på hattehylla hjemme. Du er i et land der Norges Lover overgår religionen mange ganger, det er den samfunnet er bygget opp på.

    31. Iveareta norge, hva faen!!!! syke syke menneske om jeg i det hele tatt kan kalle deg det!!!!! Du må være helt på trynet, er du i det hele tatt et voksent menneske??
      Mona, jeg håper virkelig du blir tafset på!! Kanskje du da klarer å skjønne andre medmennesker som blir klådd på uten deres samtykke!! Gale, syke kvinne!
      Begge dere to burde bli lagt inn for tvangstanker før det er forseint!

    32. Vet ikke om jeg skal le eller gråte, det er folk fra din egen ideologi som står bak dette.
      Ser ut til at hodebaggen din ikke gjorde noe inntrykk på de andre muslimene 🙂

    33. Hva mener du?
      Seksuell trakassering på jobb har jeg blitt utsatt for to ganger, begge av etnisk norske. Det skjer over alt. Ja det er mange unnvandrere med denne tankegangen, men vi må ikke tro at det ikke skjer blant nordmenn. Petter H:

    34. Men Laial, hvilken etnisitet hadde disse guttene? Du skriver ikke noe om det.
      Var de etnisk norske? Så de afrikanske ut? Fra Midt-Østen?

    35. Dette oppleve æ alerde for over 10 årsiden. Men de rak ikke å klå på mæ da hade oppservert dæmmes oppførsel. Å valgte å ha øye på dæm og utalte at kalle navne mitt var nøtteknekker. Å 100% de var alle muslimer, æ kan sjelle klinten fra veten. For disse gutter/menn så e jenter som e ute fritt vilt og dette er Hijra some er starten på en muslims overtakelse. Dette skjer i UK også og hvorfør æ holder mæ unna klubber som slepper de inn, derfor e pub trygger i UK..

    36. Har opplevd det selv, men med at kvinner setter seg på fanget, tar meg på skrittet, og prøver å omvende meg til å bli hetero. Så mange kvinnfolk er klåfingrete i fylla også dessverre.

    37. Jeg er selv en etnisk norsk kvinne, jeg bruker hijab og bor i utlandet(et muslimsk land). Før jeg konverterte opplevde jeg å bli trakassert og klådd på når jeg var ute i offentlighet, på butikken, bazaren o.l. I det landet jeg nå bor i. Den samme u-kulturen disse pøblene driver med i Norge ser jeg igjen i oppførselen mot europeiske jenter/turister på besøk her.. Det er en idiotisk mentalitet, de oppfører seg som drittunger. Mon tro om de oppfører seg på samme måte mot sine søstre og kusiner? Oppdragelse og gjensidig respekt er tingen. Å skylde på kultur og religion blir feil.

    38. Oslo by flyter nå over av innvandrerungdom (gutter) uten oppdragelse og som kun er ute etter å lage kvalm uansett hvor de ferdes. Synd, men sant. Det er en grunn til at norsk ungdom slutter å dra på utesteder hvor klientellet etterhvert består av en vesentlig andel folk med bakgrunn fra Midt Østen og Afrika. Det er ikke pga hudfarge, det er pga at det ALLTID blir bråk og ubehageligheter der! Noen av kulturene som har fått rotfeste i mitt kjære Norge, er så bedritne at det knapt finnes ord for det engang. Synd, men sant. Det finnes mange flotte innvandrere i Oslo og Norge, men det positive er dessverre ikke i nærheten engang av å veie opp for alt det negative. Dagens ungdom har aldri opplevd en annen verden, og tror at dagens samfunn bare er slik det er, skal og bør være. Sannheten er at samfunnet jeg vokste opp i på 80-tallet var den reneste drøm sammenlignet med dagens. Synd, men sant.

    39. Du er med på å bidra til deg ved at du, ved å bruke Hijab, forteller omverdenen at menn ikke kan kontrollere seg selv, og det er ditt ansvar å forhindre dette.
      Med andre ord, dette er ikke mennenes feil, men DIN feil som fristet de.
      Ikke sant?
      Så lenge du fortsetter å kjempe for hijaben som et symbol på kravet til kvinnen å ikke friste vil du fortsette å oppleve det du nå klager over.

    40. Noora : Hvorfor brukes Hijab?
      For de skal ikke friste mennene.
      Med andre ord; det er KVINNENS ansvar, de skal ikke friste de stakkars mennene som ikke kan kontrollere seg selv.
      JEG mener ikke at det er kvinnens ansvar, men hijaben BETYR at den så går med den erkjenner at det er HENNES ansvar.

    41. ANONYM
      “Jeg er selv en etnisk norsk kvinne, jeg bruker hijab og bor i utlandet(et muslimsk land). Før jeg konverterte opplevde jeg å bli trakassert og klådd på når jeg var ute i offentlighet, på butikken, bazaren o.l. I det landet jeg nå bor i. Den samme u-kulturen disse pøblene driver med i Norge ser jeg igjen i oppførselen mot europeiske jenter/turister på besøk her.. Det er en idiotisk mentalitet, de oppfører seg som drittunger. Mon tro om de oppfører seg på samme måte mot sine søstre og kusiner? Oppdragelse og gjensidig respekt er tingen. Å skylde på kultur og religion blir feil.”
      Blir det egentlig feil å skylde på religion og kultur? Vi har fått banket inn fra vi er små at religion og kultur aldri skal kritiseres, og at det skal repekteres, så jeg forstår hvor lett det er å tenke slik. Jeg er av den tanken at respekt er noe man gjør seg fortent til, man får det ikke servert på sølvfat.
      Om en velger å tro at religion og kulur ikke er særdelest viktig m tanke på oppdragelse og ikke er med på å legge grunnlaget for hvilken man “skal” respektere, så er man meget naiv vil jeg påstå…

    42. Laial. Supert at du står frem om dette. All form for tafsing er uakseptabelt.
      Til dere som kun fokuserer på Laials hijab. Dere trenger ikke å være enige i hennes bruk av denne, men det er en diskusjon som evt må tas et annet sted, en annen debatt.

    43. Laial! Respekt til deg for at du faktisk klarer å respondere på noen av disse kommentarene og fortsatt være saklig. Jeg blir flau på enkelte menneskers vegne. Det er ingen som fortjener å bli trakassert eller klådd på uten samtykke uansett etnisitet, religion, kjønn eller om du bruker hijab eller ei! Det var vel også poenget ditt. Disse guttene var drittunger, og det er på tide med holdningsendringer. Både hos innvandrere som må integreres bedre, men også etnisk norskes fiendtlige instilling basert på hodeplagg/kultur/religion. Jeg er selv stolt av våre forfedre som har kjempet en kamp for kvinners rettigheter, og det er det også mange muslimer i Norge som setter pris på. Vi må slutte å skjære alle over en kam, da det er mange norske “drittsekker” også! Det er manko på oppdragelse, høflighet og respect i hjemmene, og det er der vi må begynne for å bli kvitt disse holdningene! Takk for et fint innlegg hvor du setter viktig fokus på dagligdags (dessverre) hverdagsproblematikk!

    44. Jaja som kristen er jeg lei dette skjer, men jeg skulle som andre her inne sier ønske at du tok av deg hijaben og kanskje revurderte ditt religiøse ståsted (til ditt eget beste). Min vei til å bli kristen var noe utradisjonell, men hva tror du Hitler siktet til da han skrek at jødene styrte verden? Hvorfor tror du kristne vestlige land spredte kristendommen verden over under den såkalte kolonitiden, og at ideer og teknologi som ble utviklet først og fremst her er noe verden nyter godt av i dag og kommer fra spesielt nordeuropeiske bibeltro land og USA? Det står skrevet at folk verden over skal høre sannheten før endetiden, og at du kan se hvilken tro som er sann på hvordan et samfunn fungerer. Og hva var “new age”-bevegelsen på 60 tallet, slutten på hvilken æra snakker de om?
      Jeg vet det koster mye for en muslim å bryte opp fra familie og venner pga tro, men desto større ære til de som gjør det. Ta det som du vil, men jeg måtte bare si det.

    45. Så feil å si. På lik linje som du vil tro og praktisere det du vil, vil vi også! Din religion er ikke bedre enn min, alle må gjøre og tro på det som passer dem best. marius:

    46. Dette er jo et problem på alle steder det er gratis eller ingen kontroll på hvem som kommer inn. Det er en grunn til at innvandrer gutter ikke kommer inn på utesteder f.eks. I hvertfall ikke i store grupper.
      Problemet er jo hva de får av info hjemme, det kan ikke være spesielt mye, Problem #2 er jo segregeringen i samfunnet, innvandrer gutter er sjelden i kontakt med jenter, innvandrer jenter gjemmes bort, er ikke med på svømming, gym.
      Guttene får sjelden muligheten til normal omgang med jenter, så når de får tilgang slik som på festivaler eller åpne plasser om natten med mye folk så tar de seg til rette.
      Skal man snu på dette så må guttene få opplæring i normal omgang med jenter. F.eks ved at jenter deltar i gym og svømmetrening, og guttene kan få input på hva som er greit.
      Grunnen til at jenter ikke vil svømme er jo at guttene glor/tafser etc. Men gjemmer man seg bort så er altså dette resultatet.
      Innvandrer befolkningen bør tenke seg litt om, de er avhengig av å kunne integrere seg i landet og ha normal omgang med folk fpr å lykkes her. Begynner man å tafse på jenter på jobben eller behandle de dårlig blir det ikke lang karriere.

    47. At denne tafsingen og klåingen er noe som har kommet med utenlandske, unge gutter i drift, er vel et ferdig diskutert tema. At etniske, norske gutter også er godt representert blant slike bedritne overgripere totalt sett, er vel også et ferdig diskutert tema. Det som er felles for de alle uansett etnisitet, hudfarge og religion, er at de ikke har fått den “oppdragelsen”, grensesettingen og respekten for voksne generelt, enten det er kvinner eller menn, men likevel kvinner i særdeleshet, veiledning i rett og galt, normal folkeskikk osv som de skulle ha hatt fra omsorgsfulle, gode og voksne mannlige rollefigurer, med sunne holdninger til sine medmennesker.. Og det som kanskje skuffer meg aller mest oppi alt dette, er at det er så få “skikkelige mannfolk” som kan ta disse snørrunger i øret å si dem et par sannhetsord! Hvor er dere gutter? 🤔Jeg vet at dere finnes, jeg kjenner bare gutter som ikke kunne stått stille å se på at slike gjenger får holde på med tafsingen, klåingen, filming osv osv… Dette er et problem som bare dere Mannfolk kan gjøre noe med!! 😤 Så gjør noe, for fa….!!! 😡

    48. Til Iveretanorge:
      Når du verken har vett eller empati synes jeg du likeså godt kan droppe å bruke kommentarfelt.

    49. AMEN Janne!!! Jeg klarer helt seriøst ikke å fatte hvordan såkalte oppegående, voksene mennesker kommenterer slik som dem gjør. Henger seg oppi etnesitet og hijaben?å si at man ber om det fordi man går i hijab!!! Nei fy faen, jammen meg er dere trussel for kvinnfolk der ute.

    50. Til marius: det blir litt for dumt å prøve å konvertere en muslimsk jente til kristendommen nå.. Det flotte med islam er at vi ikke går rundt og prøver å “verve medlemmer” til vår egen religion. Innlegge eier ikke spor av religion i seg så det jeg nå har vanskeligheter med å forstå er hvorfor dette med religion blir et tema i kommentarfeltet? Er det fordi bloggeren er en muslimsk kvinne som bærer hijab som gir deg friheten til å helt uten respekt kritisere hennes livssyn? Temaet med innlegget er uoppdragne klåfingra drittunger…

    51. Stig, vi hater deg også 🙂 pakk deg vekk og dra langt vekk, der pepper’n gror, aldri kom tilbake 🙂 🙂

    52. Hei! Kan tenke meg at det var ubehagelig å bli klådd på av fremmende menn! Men jeg trodde at dere i og med at dere går med hijab nettopp hadde på dere dette fordi at da ville dere ikke bli klådd på! Trodde at ifølge muslimsk tro skulle dette plagget beskytte dere mot uønskete tilnærmelser. Kanskje dere heller ikke blir respektert, kanskjed dere også blir fritt vilt! Hva da.

    53. @Emma:
      Misjonering er da ikke noe særlig mindre sentralt innen islam enn kristendom. Misjonering kalles Dawah i islam. Dawah som gjerning innebærer nettopp at muslimer går rundt og forsøker verve medlemmer til islam. Den overlegent mest aggressive misjoneringen jeg har blitt utsatt for var forsøk fra pakistanere jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen på å bekjenne meg til islam. Islam Net har selv lagt ut filmer der de driver med misjonering offentlig overfor ikke-muslimer. De få kristne misjonærene jeg har opplevd har gjerne vært mormonere eller tilhørt mindre sekter. Men til forskjell fra den muslimske misjoneringen jeg har opplevd, har ikke de kristne misjonærene forsøkt å skape fiendebilde av ikke-kristne og konstruere en offerrolle for sin egen gruppe. At muslimer ikke “går rundt og prøver å verve medlemmer” til islam er ikke sant. Både muslimer og kristne bedriver misjonering.

    54. Bajas: Den videoen du sikter til er vel noe a la denne tenker jeg? https://youtu.be/Du83gnKsS7c Det alle religioner har felles er at de selv mener de er den rette, den eneste og tro religionen, dermed vil det jo falle naturlig å mene at andre religioner er feil og synd? Det at muslimer fremstiller seg som en slags offergruppe mener jeg må være din personlige oppfatning og tolkning av dette, for i islam finnes ikke tvang;)

    55. Til syvende og sist så er det foreldrene som har ansvar for å lære ungene sine at det ikke er greit å behandle andre på en måte en selv ikke vil bli behandlet. Det gjelder uansett hvilken etnisitet eller religion man tilhører. Foreldre bør tenke seg om hvilke signaler de gir barna sine med egne eksempler.

    56. @Emma:
      Det var ikke den filmen jeg siktet til, men den viser jo også misjonering fra muslimers side. Din påstand om at muslimer «ikke går rundt og prøver å verve medlemmer» til islam er dermed beviselig ikke riktig. Din egen filmsnutt viser jo nettopp muslimsk misjonering.
      Jeg vet ikke helt hva din påpekning om at hver enkelt religion hevder den bringer guds budskap har med saken å gjøre. Men når du først sporer av i den retningen synes jeg det er naturlig å lede oppmerksomheten mot den allmektig guddommelighetens valg om å la sitt budskap tilfalle deler av verdens befolkning, mens andre deler av verdens befolkning blir oppflasket med vranglære. Hvorfor tillater i det hele tatt en allmektig guddommelighet at hellige tekster kan tolkes i forskjellige retninger? Siden religionens inntog har menneskeheten opplevd at dette har skapt splittelser og konflikter, uten at den allmektige guddommeligheten ser ut til å anse det bryet verdt å rydde opp i uenighetene uklarhetene i de hellige tekstene guddommeligheten selv skal ha servert sine skapninger. Burde man ikke i det minste kunne forvente at en allmektig guddommelighet er i stand til å konstruere perfekte, ufeilbarlige tekster som verken kan betviles eller misforstås på noen som helst måte? Har en guddommelighet som skaper en bok med retningslinjer så uklare og ufullstendige at tilhengerne ender opp med så varierende fortolkninger av bokens innhold at de starter hatefulle kriger mot hverandre, krav på respekt? Burde man ikke kunne forvente at en selverklært barmhjertig guddommelighet evner å bryte inn for å skape klarhet i sine egne budskap og forhindre sine tilhengere fra å massakrere både hverandre og andre?
      At mange muslimer har for uvane å skape fiendebilder og konstruere en offerrolle for sin egen gruppe er veldig langt fra kun min egen oppfatning. Mange muslimer opplever at mange andre muslimer også holder på slik. Kanskje ikke så rart når deler av skriftene til alle de abrahamittiske trosretningene tegner fiendebilder av utenforstående. Et lysende eksempel på selverklærte rettroende muslimer som skaper fiendebilder og konstruerer en offerrolle for sin egen gruppe finner man i grenseområdene mellom Syria og Irak for tiden. De er freidige nok til å kalle seg for Den islamske stat. Som om de sitter på den eneste rette fortolkningen av en allmektig guddommelighets budskap. Og den allmektige guddommeligheten lar alle parter i konfliktene krige i vei i sitt navn. Hadde jeg vært religiøs hadde jeg lurt på hvorfor i helvete Han sitter der oppe på sin sky uten å foreta seg noe som helst, mens de dødelige skapningene Han selv har satt til jords kriger seg til døde under hver sin religionsfane for å tekkes Hans gunst. Man kan jo lett henfalle til mistanker om at Han har skapt alle disse forskjellige religionsretningene som strider mot hverandre på pur faen. Det må jo være en grunn til at Han ikke på aldri så mange generasjoner har grepet inn når faenskapet bryter ut her nede. Hvor var for eksempel den allmektige guddommeligheten under verdenskrigene?
      Jeg vet ikke helt hva du mener muslimer som fremstiller seg som offergruppe har med fravær av tvang i religion å gjøre, men når du først serverer den etter hvert ganske utslitte floskelen om at det ikke finnes tvang i islam, kan vi ta en runde på det også. For enhver religion som foreskriver straff for frafall må vel sies å inneha en grad av tvang? Når veldig mange muslimer tolker islam slik at frafall fra islam skal medføre dødsstraff, må man vel kunne fastslå at det i praksis finnes en betydelig grad av tvang i religionen islam?

    57. Hei! Leste gjennom de andre kommentarene, og der var det så mye rart fra så mange forskjellige skyttergraver og ideologiske eller andre posisjoner at jeg fikk lyst til å bare hive inn en liten, men uforbeholden STÅ PÅ! Veldig bra at du deler dette her, og at du anmelder det. Du er tøff!

    58. Kun relatert til overskriften. Men en opplysning og kanskje en overraskelse, gutter skal ” klå”på jenter. Slik har det alltid vært og jeg vil tro og håpe at det alltid vil være slik. Men man skal respektere om man får en negativ reaksjon. Værre er det ikke.

    59. Dette er helt normalt blant guttegjenger med muslimsk bakgrunn. Islam, i likhet med mange andre religioner, har mange kvinnefiendtlige holdninger. Tar man med den bakstreverske kultruen som rår i de fleste muslimske land, så blir det fort en neandertalsk blanding.
      Løsningen er å erkjenne at problemet eksisterer, og at Islam er en medvirkende årsak til problemet.

    60. Nå kan jo det å dra som kvinne til Mela festivalen, og tro man ikke blir tafset på gi like god mening som når den schizofrene utleieren din tapetserer veggene med laks.
      Det er jo bare utlendinger der. Kanskje best å holde seg hjemme. Sikkert mye lommetyver osv der og.

    61. Norge kan stoppe denne oppførselen ved å slutte å importere mennesker fra kulturer vi ikke har noe til felles ved; Afrika, Midt-Østen og de dårlige delene av Asia.
      Selv kan du bidra ved å ikke promotere denne kulturen 24/7, men heller integrere deg 100% i det norske samfunnet.
      Hijab, burkini, niqab et al hører ikke hjemme i Norge; hvis det viktigste i livet er islam og det å kle seg iht innbilte islamske regler så får man heller ta konsekvensen av det og flytte til et muslimsk land(/paradis).
      Å ta med seg den samme (u)kulturen som ødela sitt eget land til Norge er rimelig lite gjennomtenkt.
      Men forklar gjerne hva det er ved den midt-østenianske kulturen som er så bra at du mener vi burde ta det til oss i Norge også.
      Er det korrupsjonen, sekterismen, udemokratiet og/eller kvinnesynet?

    62. En mannlig kollega av meg fortalte at han hadde vært på Mela festivalen. Det var vist ganske mange jenter som klådde på han også. Ikke bare på rumpa, men i skrittet foran. Om det er sant eller forsøk på skryt vet jeg ikke, men jeg har ingen grunn til ikke å stole på det han sier. Jeg har aldri selv vært på Mela festivalen så jeg vet ikke hvordan det er der.

    63. Trist at man skal holde seg unna arrangementer, i steden for at samfunnet skal bli lagt opp til at man er trygg der man er… synes politiet/vektere skal gjøre en bedre jobb neste gang. Morten:

    64. Hvordan vet du at disse var muslimer? Kjenner du dem?
      Dessuten er det mange steder (feks egypt) hvor seksuell trakassering skjer i de kristne miljøene også… ergo er dette et (u)kulturelt problem.
      Imran:

    65. Hvorfor tar dere kvinner ikke rennefart med strake fingre, neve eller albue og knuser strupehodet på uslingene som aldri har kjent varmen av det motsatte kjønn. Asia og Afrika gærningene tar jo fullstendig av i gal retning. Jeg er helt klar for nordeuropeisk kultur i Norge, ikke noe som ligner på Midtøsten.

    66. De måtte ha prøvd å kladd på meg eller datteren min, så skulle jeg og henne klådd på de ganske så hardt i trynet og mellom stortæra at de hadde brukt laaaang tid på å komme seg etterpå!!!!
      Helvetes drittpakk!!
      Hijab eller ikke, respekt mot kvinner og menn burde være noe alle hadde med seg fra institusjonen “HJEMME”
      Straffenivået i Norge burde heves øyeblikkelig, på alle områder!!
      3 ganger straffet, 21 år i fengsel…
      Just saying…

    67. Jeg vanker ikke så mye på konserter, men før i tiden når det ikke var så mange innvandrere hørte man ikke om klåing og tafsing, Ikke med sikkerhet, men jeg antar denne kulturen er kommet med innvandringen. For tiden skjer det så mye rart som ikke skjedde før i tiden. Nå må dere lære å sluke kameler, det samme som vi har måtte gjøre med dere.

    68. Dette er ikke kun et kulturelt problem, dette er et problem som i høy grad er fasilitert av de mange kvinnefiendtlige tekstene man finner i de aller fleste religioner, som Islam, kristendommen, hinduismen etc.
      Det blir bare for dumt å fornekte at dette har NOE med religion å gjøre. Jo mer seriøst folk tar religion, jo mer problemer skaper den. Som en mann med muslimsk bakgrunn, som har bodd i flere muslimske land, så vet jeg godt hvor utbredt kvinnefiendtlige holdninger er blant de fleste muslimske menn.
      Dessverre så velger vi å fornekte problemet.
      Jeg vet ikke om de var muslimer, men er ganske sikker på at de hadde bakgrunn fra muslimske land, for den type oppførsel er helt normalt blant guttegjenger fra Pakistan, Marokko, Somalia ++ Har selv vært del av en slik guttegjeng, og sett på nært hold hva som rører seg i huet på enkelte av disse. Klarte heldigvis å løsrive meg fra religionens lenker.

    69. Klarer ikke innvandrere å følge Norges låver, så hat de ikke noe hær å gjøre. Kast de ut. Problemet løst. Har de ikke folkeskikk, å ikke greier å tilpasse seg. Ja da sjønner æ kanskje hvorfor de fikk problemer i første omgang.

    70. Nå er du på tynn is, Laial, du vet like godt som meg at det ikke er de etnisk norske muslimene som løper rundt i flokk og tafser på damer.
      Og uansett så betyr ikke det at vi har etnisk norske muslimer og etnisk norske kriminelle at vi MÅ importere flere kriminelle og/eller ukompatible mennesker fra utlandet.
      Du svarte ikke på spørsmålet mitt heller; hva er det ved den midt-østenianske kulturen du mener vi bare måå ta til oss i Norge?

    71. Spørs hvordan du ser på saken. Med hvilke briller.
      Jeg vet at sextrakassering på jobb har skjedd meg før, av etnisk norke 😉
      Og jeg har ikke sagt at du MÅ ta til deg noe kultur. Jan:

    72. Dette har med en sentral ting å gjøre, og det er menneskesyn – altså et individs syn på andre mennesker, som igjen regulerer hva som er greit og ikke greit når det gjelder ens omgang med andre.
      Ens menneskesyn avhenger av et menneskes filosofi, eller livssyn, og det er to komponenter som er viktige her: ens individualitet og ens kollektivitet, dvs. din opplevelse av deg selv om individ, og din opplevelse av deg selv som del av en gruppe.
      Om vi tar et skritt tilbake kan vi si at det finnes flere modeller når det gjelder ens menneskesyn. For å starte med en ekstrem variant, tenk deg at det finnes en filosofi, eller en religion, der man betrakter alle som ikke er blant de “utvalgte” som umennesker, som dyr, som å ha en lavere verdi, slik at man kan behandle dem som man vil.
      Forsøk å forestille deg at det finnes en slik gruppe mennesker, der du får rett – påstår de – til å behandle alle andre – som ikke er med i gruppen – som dyr, som slaver. Du kan ta det de eier, du kan lure dem og lyve til dem, og du er ikke skyldig. Du kan ikke drepe dem sånn direkte, men dersom dere er ti stykker og hver gir et slag, og umennesket dør, så er du ikke skyldig, for det var ingen av dere ti som gav det avgjørende slaget – det var ingen enkeltperson som tok liv, men det var summen av slagene som drepte.
      Finnes det en slik filosofi, en slik religion? Ja, jeg mener at det finnes flere, men de går ikke ut og sier dette åpent, for da ville folk flest bli sjokkerte.
      Men poenget her er at man deler folk opp i grupper, vertikalt, der man klassifiserer folk, enten etter utseende, rase, rikdom, slekt, verdier, filosofi og alt mulig annet. Hvorfor skjer dette?
      Det er klart at vi har en tendens til å se på hverandre, og måle hverandre veldig mye.
      Men la oss bruke den vertikale aksen til å illustrere dette: vi snakker om vertikal mobilitet, i en ekstrem grad innen visse filosofier, der noen mennesker har status som guddommelig, og dermed kan se ned på andre mennesker og behandle dem urettferdig, fordi det antydes at det er en klasseforskjell. Loven gjelder altså ikke likt for begge grupper. De privilegerte står over loven.
      Det spesielle innen religiøse systemer er at man kan bevege seg oppover til den privilegerte gruppen ved å konvertere. I prinsippet er det som om du skriver under på et papir, og så har du lisens til å betrakte andre mennesker som “de andre”, de som er utenfor gruppen av “utvalgte”, og du kan betrakte dem med forakt, se ned på dem og hate dem og håne dem.
      Ethvert filosofisk system som deler mennesker opp i klasser og opererer med ekstrem diskriminering, vil skape urettferdighet. Det finnes en høyere klasse, som står over mennesker, men den kan ikke bestå av mennesker, og det kan ikke være noen vertikal mobilitet. Det er denne vertikale mobiliteten, at du kan stige opp i samme klasse som det guddommelige, å bli fullkommen i dine tanker og ditt liv, som er utgangspunktet for denne galskapen, og det leder til stolthet og diskriminering og til slutt mord.
      Man kan nesten si det slik at dersom man adopterer ideen om vertikal mobilitet og ser seg selv som å stå over andre, så vil man miste den horisontale aksen av syne, som handler om likhet og rettferdighet, og man vil falle over – psykologisk sett.
      Den høyere dimensjon innen det vertikale eksisterer, men det er ikke en gruppe der, og man kan ikke avansere dit. Der er kun ett vesen, og det er det høyeste, og dette vesenets enhet – at det er ett – er det som gir oss individualitet, det er kilden til vår opplevelse av jeg-et. Livet starter der, og med det som utgangspunkt – at vi defineres av den som er alt i oss, og i alle – så kan vi relatere oss til hverandre, alle på likt nivå, og vi kan behandle hverandre med respekt og rettferdighet. Det er ingen konkurranse, hver og en har sin individualitet forankret og forsikret i den ene, som er kilden til alt, og som er kjærlighet.
      Men fordi folk ikke starter der, men med å se på hverandre og måle hverandre, så vaser de rundt i relativiteten, og tar tak i alle slags detaljer og sammenligner. Det relative er greit nok, men det individuelle er der vår bevissthet starter, for det var der livet startet.
      Derfor vil vårt syn på det guddommelige prege vår filosofi: er det en gruppe vi kan bli del av? er det ett enkelt individ? er det en mystisk og uforklarlig ting? Vår tanke om vertikal mobilitet definerer vår filosofi og vår psykologi og vil prege alle våre interaksjoner. Men i politikken har man fjernet den vertikale aksen og snakker bare om den horisontale, og da ender vi opp med forskjellige former for sosialisme, dvs. kollektivitet, noe som bare forsterker denne trenden med intern konkurranse og diskriminering. Vi må se mer på den vertikale aksen, for vi er skapt stående, og illustrerer faktisk disse tingene i vår menneskelige design.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg