Ulykkelig gift fordi det er skam å være skilt!

Kulturene og ukulturene er mange.

Det er ingen hemmelighet at det i mange kulturer er forskjell på kvinner og menn. De har ikke de samme rettighetene og samfunnet skylder på kvinnene når noe går galt. Skilsmisse er ikke et unntak. Mange kvinner kommer fra land hvor skilsmisse er skamfullt og tungt. Samfunnet er bygd opp slik at det som regel er kvinnens skyld om noe går galt, og en skilt kvinne har derfor gjort noe som har ført henne dit hun har havnet. I disse kulturene lever kvinner derfor i forhold hvor de er ulykkelige, men de ber ikke om skilsmisse fordi det er skamfullt. Mange av disse blir mishandlet fysisk og psykisk, andre opplever at mannen er utro og en gruppe opplever også at de ikke lever som mann og kone, men som mor til barna.

I mange land er det slik at mannen stikker av med barna og kvinnen blir etterlatt uten jobb eller et sted å bo. Kvinner der er avhengige av mannen økonomisk og en skilsmisse er derfor en økonomisk krise for disse kvinnene.
Ja, vi har ikke de samme problemene i Norge, men vi har fortsatt et problem med at mange kvinner sitter igjen med skamfølelsen. Hvem skal gifte seg med en skilt dame? Hva skal folk si og tenke? Kulturen som alltid retter en pekefinger mot kvinnen når dårlige situasjoner oppstår (seksuelt trakassering, voldtekt, o.l) retter fingeren mot henne når skilsmisse oppstår også.

Ikke nok med det, en skilt kvinne er ikke jomfru, og hva skjer med kvinner som bor alene og ikke er jomfru? Jo, de blir mistenkte for å ha sex utenfor ekteskap, noe som er skam og forbudt i mange kulturer/religioner. Hvordan skal disse kvinnene bevise at dette ikke er sant? Det er jo ingen jomfruhinne man kan bruke som bevis dersom man gifter seg på nytt. Derfor går mange kvinner (som blir nødt til å skille seg), tilbake til sine foreldre og bor der. På denne måten er det noe form for kontroll over kvinnen konstant. Det er noen rundt henne hele tiden som passer på, og kvinnen får ikke leve fritt.

Etter at jeg ble skilt oppdaget jeg noe som virkelig sjokkerte meg. Jeg oppdaget at mange kvinner lever i forhold hvor de fysisk blir mishandlet, og forblir i dette forholdet for å bevare seg for skammen. Smertene av fysisk mishandling er altså mildere en smerten man får av skamkulturen. Når man snakker med disse kvinnene vil de sjeldent innrømme at det er skamkulturen som gjør at de forblir i forholdet, de vil heller bruke unnskyldningen “jeg blir igjen for barnas skyld”.

Jeg har forsøkt å vise at det faktisk går an å leve et normalt liv, selv om folk snakker, men det er mange takler ikke presset, derfor velger de å bli igjen i forholdet.

 

Min reise:

Jeg er en slik kvinne. Jeg har vært gjennom skilsmisse og jeg har vært utsatt for en slik rykteflom og for æreskrenkelse. I vår kultur er det viktig å ha et godt rykte, og derfor ble jeg påvirket, men jeg valgte å trosse alt jeg ble oppdratt til og valgte å ta den adre veien. Jeg valgte å forbli boende alene med min datter. Jeg valgte å fortsette å gå på jobb, å ha de vennene jeg har, og leve livet mitt slik jeg pleier. Men ja, det var tungt! Presset om å gifte seg på nytt er der hele tiden, fordi en skilt kvinne kan finne på mye “feil”.

I våre kulturer er det også slik at en mann som blir forlatt av en kvinne (når kvinnen krever skilsmisse) føler seg svak. For å heve seg, pleier han å være ryktestarteren. Han setter altså i gang rykter for å ødelegge kvinnens liv. Jeg var ikke et unntak. Dessverre trudde folk lenge at han forlot meg fordi jeg var utro, når sannheten var at jeg kontaktet krisesenter og politi for å komme ut av et voldelig forhold.
Problemet med slike rykter er at folk elsker disse og at en kvinne blir målt ut i fra disse. Ingenting kan bevise det motsatte av hva mannen sier. Personlig er jeg en kvinne som gir blaffen i hva andre sier og tenker, jeg lever mitt liv for meg selv og min datter, men jeg vet at det ikke alltid er slik for andre.
Til den dag i dag hører jeg nye ting om meg selv hele tiden. Til å begynne med var det slik at min mor tok kontakt hver gang hun hørte noe, for å få oppklart saken, men hun har lært seg å overse alt hun også. Dessverre er det ikke alle kvinner som har en slik støtte i familien.
Mange kvinner opplever dette som slutten på “resten av sitt liv”. Mange av disse blir også utsatt for æresdrap og for æresvold av sine eksmenn eller sine nærmeste familiemedlemmer.

 

Heller utro enn skilt:

Dessverre er resultatet av slike kulturer hvor skam og ære er så høyt prioritert, at kvinner lever et dobbelt liv. Så lenge INGEN vet hva vi gjør, går det greit! Problemet oppstår altså først når folk får med seg hva som skjer. Derfor er det noen kvinner som er utro mot sine menn, menn lever i eksteskap likevel. De er utro fordi de mangler noe i ekteskapet, men samtidig vil de ikke gå fra ekteskapet på grunn av kulturen sin.

I et TV program på en egyptisk TVkanal kalt “Sabaya el kher” ble det sagt at det har blitt flere tilfeller hvor kvinner dreper sine menn som resultatet av volden de blir utsatt for hver dag. De klarer ikke å gå fra sine menn på grunn av skammen, kulturen og æren, og tåler så mye vold at de ender opp med å begå drap for å slippe unna. På denne måten vil de ende opp i fengsel, noe som for dem er bedre enn å ende opp på gata uten hjem og jobb.

Hvorfor vi ikke hjelper disse kvinnene:

Problemet er at disse kvinnene sjeldent innrømmer problemet selv. Dette er den “normale hverdagen” for dem. De er vokst opp med skamkulturen og dette har blitt det eneste livet de vet om. I mange av kulturene disse kvinnene kommer fra er ære noe de bærer over skuldrene sine hele livet, og noe de må beskytte. Når en kvinne blir utsatt for skilsmisse, bringer hun et dårlig rykte, ikke bare for seg selv, men for resten av familien sin også. Miljøet rundt henne vil som regel peke en finger mot kvinnen og sette skylda på henne.

Beskyldningene er mange og svaret er alltid det samme; det er hennes skyld!

I visse tilfeller kan det derfor endre opp med at kvinnen og familien hennes stresser med å gifte henne bort på nytt så fort som mulig.
Dessverre er hovedgrunnen til dette problemet, mangel på informasjon. De vet ikke noe annet enn sin kultur og sin ære og vet ikke at livet faktisk kan gå videre selv med sekken de bærer på ryggen.

Dessverre er dette en sannhet. Dessverre er det  for mange tilfeller av kvinner som tåler mer enn de må, grunnet feil oppdragelse og feil prioriteringer. De prioriterer folk og hva folk sier over egen lykke. Kvinner i Norge har ikke de samme utfordringene som kvinner i andre land, men de har fortsatt sine utfordringer. Det er på tide at vi opplyser og at vi jobber for å hjelpe disse.

 

34 kommentarer
    1. Jeg var selv gift og oppførte meg dårlig. Ekteskapet hanglet og jeg var utro og ufyselig. Jeg drakk, men var ikke voldelig. For at kona skulle ha et valg satte jeg huset på henne. Det hjalp ikke, hun “holdt ut”. Til slutt heiv jeg ut meg selv. Det var det smarteste jeg hadde gjort. Hun hadde “angst” for å gi slipp.
      Nå er vi verdens beste venner og jeg er kjempemasse hos henne og barna. Vi fikk et mye bedre forhold etter at vi ble skilt! 😀
      PS: Hun har ny kjæreste nå.

    2. Jeg takker gud for at jeg ikke opplevde å vokse opp i muslimske helvete som bare blir mer og mer av her i Norge. Du ser jo selv hva du skriver over å tøft det er for mange muslimske kvinner….MEN det er maaange tusen nordmenn som har vokst opp i familie med rus,vold,seksuelle overgrep..og mange voldsforhold og det er SKAMMEN for mange norske jenter/kvinner i Norge der vi har vært i voldelige forhold og må skjule blåmerkene på jobb..osv Det er tøft og for noen et helvete overalt men ja er enig viss man er muslim da er man mest utsatt. De gale apene!! aldri hørt om en svart kvinne bli voldtatt av en hvit mann for eksempel?! Rasismevoldekt som mange hvite kvinner opplever med flyktningstrømmen med nesten bare gujtter i 20 ¨årene… off dette måtte jeg få ut, ikke personlig mot deg. Jeg vurderer nesten hjiab pga da ville jeg vært tryggere ute om kvelden!! Pga ingen vil forsøke på ei slik kvinne fordi de er redd fetteren eller fammilien mohammed kommer. Håper du forstår hva jeg mener og jeg syntes du er kjempe flink som klarte å gå bort og være med jenta de. Stå på 🙂

    3. Til kommentar over: Jeg som en jente fra en muslimsk bakgrunn føler meg faktisk krenket over noe av det du skrev, for jeg bruker ikke hijab men jeg har faktisk gått ut ganske sent og vist mye kropp OG jeg har ALDRI følt meg utrygg, verken av muslimer eller noen andre. Så at du skriver quote, ” Jeg vurderer nesten hjiab pga da ville jeg vært tryggere ute om kvelden!! Pga ingen vil forsøke på ei slik kvinne fordi de er redd fetteren eller fammilien mohammed kommer.” Du skal ikke måtte bruke HIJAB fordi du er redd og jeg hadde faktisk anbefalt deg å ikke bruke det i det hele tatt for du vet sikkert ikke hva det å bruke hijab egentlig har meningen av. Jeg bruker Hijab den dag i dag og har brukt det for litt under ett år men kun fordi jeg har ett lyst, ett krav til å stå nær min gud, min religion. Det at du føler at du MÅ bruke HIJAB fordi du mener muslimer gjør deg utrygg og at det bare gjelder da, (etter hva jeg forstod) bare Nordmenn og ikke muslimske jenter, er forståelig men dette gjelder IKKE bare muslimske menn- det er også gutter fra mange andre religioner som kan føle en utrygg om kvelden, men det er Islam som alltid blir nevnt og derfor føler jeg at idag måtte jeg si ifra. For vet du hva? Han som er ute og går er min bror, og hun som sitter ved siden av meg på trikken, er min søster- i alle fall for oss Muslimer, de fleste muslimer da. Så at jeg føler meg krenket av mye av det du skriver, kan faktisk andre brødre og søstre føle seg krenket av. Ikke alle muslimer som er gift, er i et giftig ekteskap som denne bloggeren skriver litt om. Jeg vet ikke helt hva “våre kulturer” betyr- men ikke ALLE muslimer har det sånn, og heller ikke jenter i “våre kulturer” har det sånn.
      Det at du er glad for at du ikke vokste opp i det du kaller “muslimske helvete” er din mening og det respekterer jeg men jeg som faktisk er oppvokst i en muslimsk familie føler jeg har blitt gitt en gave avgud, noe jeg ikke kan takke han nok for. Det er nok flere enn meg som også føler det sånn og så er det flere som føler det du føler.
      Mitt poeng med denne kommentaren er du ikke skal sette ALLE muslimer under samme kam fordi ikke alle er like- ikke alle muslimer er “voldtektsmenn” og de som er det kan ikke bli kalt for muslimer for det er ikke det. En muslim holder ikke på sånn som de. Vi bli satt under samme kam når en person gjør noe dumt men hva med når Anders drepte såpass mange uskyldige mennesker? Ble ALLE nordmenn satt under samme kam? Tror ikke like mange muslimer sa “ALLE NORDMENN ER TERRORISTER” sånn som mange sier om Muslimer og IS. < var bare ett eksempel, men ikke skriv noe så sterkt om noe du ikke vet fult så mye om- som "muslimsk helvete". Det er ikke et helvete for meg, som er MUSLIM. Og forresten- hvordan vet du at det å være Muslim er et rent helevete? Er du en muslim som har gått gjennom et muslimsk helvete? For en dum kommentar.

    4. Bra du som muslimsk kvinne skriver om det. Desverre er det noen som ikke klarer å kvitte seg med tanken om att skilte kvinner er mindre verdt.
      Opplever folk vold fra en partner bør man gå ut av forholdet med en gang.Man blir ikke mindre verdt fordi man er skilt og kvinne.

    5. Atter en gang viser dette hvor destruktivt,negativt alt som
      har med Islam å gjøre, det finnes ikke noe posetivt.
      Det muslimske miljøene lever i steinalderen og har ett kvinnesyn og menneskesyn som er hinsides all fornuft.
      Hijabkvinnen anbefaler andre å vurdere bruke hijab for å få mer respekt blandt muslimske menn…..utrolig!du mister ihvertfall all respekt blandt ikke muslimer.

    6. Makthavere og det norske samfunn hjelper ikke disse kvinnene av enkel grunn, de er redde for å bli kalt rasister. Så enkelt og patetisk er det.

    7. hehe- Bra kommentar, Trond! 🙂 Og Rune også! Problemet ligger I ISLAM og det er synd at kvinnene selv ikke ser dette. Selvsagt er mange muslimske menn greie, så det er ikke muslimer som mennesker vi snakker om her, og man skal selvsagt ikke generalisere, DVS å SKJÆRE ALLE OVER EN KAM (please lær hvordan uttrykket er, dere som bruker det feil). Selvsagt er ikke muslimer like! De er like lite like som alle andre, så det er ikke MUSLIMER vi snakker om, men hva islam sier, feks om kvinner. Mohammed har sagt (i hadith) at kvinner er underlegne menn i religion, takknemlighet og intelligens, og at mannen er kvinnens nøkkel til paradiset. Hvis HAN er fornøyd med henne, så kan hun kanskje klare å unngå Jahannam (Helvetet) og han (Mohammed) sa også følgende: En dag så jeg opp i paradiset, og der var det flest fattige. Deretter så jeg ned i helvetet, og der var det flest kvinner. I Koranen 4: 34 er det også en tydelig tillatelse for mannen å slå kvinnen dersom han FRYKTER at hun skal være opprørsk- Så sier noen at det er bare et “lett slag” etc for å forsvare dette, men det er like fullt en anledning til å slå. Det er MANGE andre bestemmelser om hvordan kvinnen skal være i islam, og det er helt utrolig at de vil underkaste seg og finne seg i alt dette. Jeg skulle virkelig ønske at muslimske kvinner gjorde opprør og kom seg UT av islam- OI- nei det er jo ikke så lett, for familien og særlig mannen kontrollerer alt OG Mohammed sa at den som går fra islam skal straffes med døden. Det skjer jo ikke i Norge, men de kan risikere å bli drept av folk i muslimske land dersom ikke staten dreper dem (som feks i Iran og Saudi Arabia). OG IKKE MINST er det terroren med frykten for Jahannam (Helvetet) ! Kjære fantastiske herlige muslimske kvinner! Dere kommer ikke til noe helvete om dere forlater islam. Jeg skjønner at dere er livredde for det, men den virkelige GUD er kjærlighet og straffer dere ikke på den måten. Islam holder dere nede, også ved å påstå at den kan tolkes vennlig, for det mennene vil er at DERE skal forbli i religionen slik at DE kan fortsette å undertrykke dere! Kjære kvinner! TENK! GJØR OPPRØR og forlat islam. DA kan dere få et riktig forhold til den eneste Gud som er kjærlighet. Han elsker dere også og vil ikke at dere skal lide som dere gjør! Vennlig hilsen fra Anne (som har studert i islam i mange år)

    8. Laial.
      Mener du har sagt det i en tidligere blogg.
      Men du bruker hijab selv så indirekte godkjenner,anbefaler du dette.
      Hijab er ett plagg som er påtvunget kvinnen av den muslimske mannen eller det muslimske miljøet,familien og du vet veldig godt at dette er ett symbol på kvinneundertrykking.
      Det står ingen plass i Koreanen at kvinner må benytte hijab el.-men derimot at både menn og kvinner skal kle seg sømmelig,med klær som ikke fremhever noen kroppsformer.
      Hvorfor bruker du ikke en vanlig lue hvis det er håret du skal dekke til..
      Det verste med hijab,burkini etc er at du tar religionen din ut i det offentlige rom og det virker veldig provoserende på mange. I Norge er religion en privatsak(i moderne tid).

    9. Jeg har aldriiiii sagt noe sånt, så det kan du umulig ha lest… når det gjelder alt det andre du skriver, så har jeg svart mange nok ganger på det…. Vest:

    10. Jeg synes det er flott at du forteller om dette. Skilsmisse var mye større skam for norske kvinner (og menn) en tid tilbake. Din åpenhet bidrar til at det blir mer normalt å bryte ut fra f.eks. voldelig ekteskap også blant de med muslimsk bakgrunn. Når dette blir normalt (og egentlig en selvfølgelighet), så vil det bli mer akseptert og skammen mindre. Denne utviklingen er avhengig av sterke personer som tør å gå foran.

    11. Alt dette botnar i Islam. Så kvifor tek ikkje hovedpersonen opp spørsmålet om alle faktafeila og andre feil i Koranen, som provar at boka ikkje kjem frå ein gud – ingen gud gjer bokstaveleg tala hundrevis av feil i si påstått heilage bok – og at Islam dermed er ein oppdikta religion, så heile problemet og æreskodene bygg på ei oppdikta overtru. Sjå td. “1000+ Mistakes in the Quran” eller http://www.1000mistakes.com.

    12. Anne: Det beste for at verden og menneskeheten skal gå fremover og i riktig retning er at både du og muslimene snart innser at gud ikke finnes, og aldri har gjort det noe annet sted enn i deres egen fantasi.

    13. Laial.
      Hadde satt pris på ett svar på mine påstander,spørsmål..
      har ikke fått med meg dette tidligere.

    14. Jeg er selv ganske kritisk til islam og æreskulturen som ofte følger med. Jeg synes det er problematisk med den omfattende bruken av hijab og jeg mener all ansiktstildekking bør forbys i offentlig rom.
      Likevel, så vil jeg si at jeg opplever flere av de som kommenterer her som rimelig tonedøve. Laial tar her opp et alvorlig tema, som også er høyst relevant for en del ikke-muslimske norske ekteskap. Hun forteller om sin egen historie med vold i ekteskapet og kontakt med krisesenter og politi for å komme ut av det. Da synes jeg det er høyst upassende å ramse opp generell islamkritikk og off-topic kritikk mot Laial.
      Jeg mener man alltid må møte enkeltpersoner med respekt og er det noen som man bør støtte i disse tider, så er det muslimske kvinner i forhold til tvang og sosial kontroll.

    15. Jeg, en muslimsk flerkulturell kvunne, prøver å innrømme at vi har et problem, og i steden for støtte får jeg kritikk.
      Takk som forstår! <3 Roger:

    16. Ser du ikke ironien?
      Du skriver om kvinneundertrykkelse og kvinnemishandling… Men du er også forkjemper for det mest kvinneundertrykkende plagget på jorden..
      Er ikke det litt spesielt?

    17. Fikk lyst til å formidle et perspektiv til.
      Jeg er selv ganske bekymret for den store tilstrømningen av innvandrere med en svært annerledes kulturell bakgrunn og generelt lav utdanning, noe som gir en krevende integreringsprosess. Det er stor fare for at vi ender opp med en fattig muslimsk underklasse og mye kriminalitet, noe lignende som for afro-amerikanere i USA, eller som det vi ser i Sverige… Dette kan resultere i et mindre åpent samfunn og mye større press på ytringsfriheten sammenlignet med i dag, samt mer islamisme.
      Jeg mener den absolutt viktigste faktoren for å unngå dette, er frigjøring og selvstendighet for de muslimske kvinnene. Husk at i Norge trenger en familie to lønninger for å kunne ha romslig økonomi og da må kvinnene også delta i yrkeslivet. Dersom de unge muslimske kvinnene blir sterke nok til å stå opp i mot sosial kontroll og kreve reell likestilling, så vil de muslimske mennene måtte justere sine holdninger – dersom de ønsker å seg kone og barn. Vi norske menn har vært gjennom en lignende likestillingsprosess i løpet av de siste 50 år:) En tilleggsdimensjon her er at jeg mener likestilling og sekulære verdier går hånd i hånd.
      Om jeg helt egoistisk tenker på fremtiden til mine barn og ser forbi Laial sin hijab, så er det slike muslimske kvinner som Laial jeg ønsker meg mange flere av her i Norge!

    18. Rune : Du må gjerne la være å tro på Gud. Jeg for min del tror ikke på avguden allah. Jeg tror i stedet på en Gud som er kjærlighet, selv om jeg ikke er kristen. Men det hadde vært en klar fordel at ateister også kunne klare å tolerere at folk tror på en kjærlig Gud. Så lenge de ikke misjonerer for deg, så burde det være greit. Ateister er dessuten de mest ivrige til å misjonere og å være intolerante til ALL Gudstro. Generaliseringen er veldig stor og de færreste vet egentlig hva de snakker om.
      Laial: Hijab brukes for å fortelle alle at den som bruker det er ærbar og ren- i motsetning til alle vi som IKKE bruker det. Det er en måte å dele opp folk på – Vi (muslimene) og dere- Og VI er liksom bedre enn dere fordi vi er ærbare. Koranen deler folk på samme måte: Muslimene er de beste, og ser ned på andre. Det ser vi jo veldig tydelig i muslimske land der ikkemuslimer blir behandlet helt forferdeligl Kristne i Pakistan for eksempel. Sånn har det også vært i arabiske land, hvor kristne og jøder har blitt behandlet som dhimmis, undermennesker, og har blitt tvunget til å betale vantroskatt ( ytitziya) som det står i Koranen- at de som ikke underkaster seg islam av bokens folk ( ahl el kitaab- Dvs jøder og kristne) skal betale Yitziya med ydmykhet og føle seg små og underlegne. – Litt av en “fredsreligion” – Nei, Laial- jeg mener ikke å tråkke på deg, tvert imot. Jeg ønsker deg bare noe mye bedre enn islam- Nå skal ikke det så mye til, men for din egen skyld- Prøv å sett deg bedre inn i islam. Jeg lurer på om du kan arabisk og om du leser Koranen på arabisk og forstår den. – Vet du ikke at du ikke kan VELGE å tolke Koranen fredelig? Vet du ikke HVORFOR du ikke selv kan velge det? Jeg har studert islam i flere år og ser at såkalte moderate muslimer enten ikke vet eller lever i taqiya og later som islam er forenlig med fred. Det er jo bare tull.

    19. Vi mennesker er nødt til å begynne å stå sammen, uavhengig av om du er muslim, kristen, buddhist eller ateist.
      Vi begynner å se konturene av en selvforskyldt katastrofe. Økt kriminalitet, mer terror og drap. Vi ser att det er historiens dårligste presidentkandidater i valget i USA. Samme hvem som vinner vill dem klare å fucke opp verden.
      Linken her er til en profeti gjort av en fyr i Sveits på 80 tallet. Han forklarer hva som vill skje hvis vi ikke endrer tanker og handlinger til det bedre. Hvordan Europa og USA vil gå i oppløsning og borgerkriger vil bryte ut. Og at det vil starte 3. verdenskrig mot Russland som vil ende fatalt.
      http://www.futureofmankind.co.uk/Billy_Meier/The_Henoch_Prophecies
      Vi må møte hverandre med kjærlighet og respekt. Vi må stå sammen for å unngå att profetien blir virkelighet.

    20. Jeg synes du er utrolig tøff som står frem og forteller din historie. 🙂 jeg virkelig håper at din historie skal hjelpe andre i samme situasjon, spesielt fordi du bærer hijab og er troende. Mange trenger din hjelp i denne kvinnekampen:) Stå på! Nå er jeg ikke selv akkurat fan av hijab men jeg skulle ønske at folk her kunne for engangs skyld komme ut av dette hule med Islam/Hijab og fokusere på den viktige kampen du snakker om. Lykke til:-)

    21. Hei Laial, takk for en bra bloggpost og at du tør å stå fram med din historie. Det er så bra at du valgte å beskytte deg selv og din datter. Jeg synes du skriver mye tankevekkende og reflekterte innlegg i bloggen din generelt. Skjønner ikke at du orker alle haterne som skriver hatefulle kommentarer helt uten relevans til det du skriver om en gang. Urk!
      Uansett, stå på! Du er sterk og flink og jeg synes det er fantastisk at du bruker stemmen din!

    22. Tora!
      Du snakker om hatefulle ytringer. Er det da islamkritikk du sikter til, eller hat mot muslimer? I det siste tilfellet, er jeg enig, for det skal ikke forekomme. Du er helt sikkert på venstresiden politisk for det er bare de som ikke har peiling å hva islam egentlig er, og som tror at all islamkritikk er kritikk av muslimer og hat. Da må jeg skuffe deg. Jeg har studert islam i flere år, og jo MER jeg har fått vite, dess MER kritisk har jeg blitt. Jeg har selvsagt opplysningene i hovedsak fra islams egne skrifter. At noen TROR at det går an å tolke islam fredelig, er bare bevis på deres totale inkompetanse, både fra muslimer og venstrevridde. Jeg kjenner mange muslimer og jobber også sammen med flere, og det er ikke NOE jeg ønsker mer enn at de skal oppdage sannheten om islam og ta avstand. Den er nemlig IKKE pen, men jeg skal ikke tvinge den på deg når du heller vil lukke øynene for den slik såkalte moderate muslimer også vil. Selv om jeg heller ikke er kristen, så skulle jeg virkelig ønske at muslimer heller kunne ha Jesus som forbilde. De regner ham jo allerede som “profet”, så why not? Mohammed når jo ikke Jesus over fotsålene engang når det gjelder moral og livsførsel. Muslimer; Bytt heller ut Mohammed med Jesus, da vil verden bli et bedre sted å leve. De to personene motsier hverandre på så mange punkter at det er selvmotsigende å ha begge som forbilder. Dere trenger ikke engang å tro at Jesus er frelser eller Guds sønn, men bare bruk ham som FORBILDE for livsførsel og moral/etikk. Det vil både den enkelte muslim og verden tjene på. Håper på en bedre verden, ikke minst for muslimske kvinner som har det aldeles for j……. spesielt i muslimske land.

    23. Jeg ville bare si at Layal ayub er den kvinnen som hjelper kvinner ut av ekteskapet istedenfor å finne løsninger der ekteskapet lykkes. Det er dessverre mye som kan repareres og en voldelig mann kan endre på sitt holdning . Det er viktig at disse kvinnene som er i krisesenteret forstår at dette stedet ikke nødvendigvis er paradiset til veien mot skilsmisse. Min kone selv har vært der og idag er vi tilbake der vi venter et barn sammen.

    24. Ashraf:

      Hei.

      Ingen kvinner skal finne seg i et voldelig ekteskap, derfor hjelper jeg kvinner ut.

      Om mannen senere endrer seg er det opp til kvinnen å velge om hun vil tilbake eller ikke, men så lenge mannen er voldelig, er det ingen grunn til at vi skal sitte og se henne lide. Min kamp har vært å hjelpe kvinnene ut av voldelige forhold, og jeg forstår at ikke alle er enige, men gjennom jobben jeg og de andre har gjort i NOK har vi sett hvor mange kvinner det er som blir psykisk mishandlet, slått, låst inne, truet  på livet og lever i redsel. Jeg personlig velger å strekke ut en hånd til disse i steden for å ignorere problemet.

      Ser at du ikke er enig, og respekterer det (respekterer også at du sier du er en som har forandret deg).

      Og ja, jeg er enig i at krisesenter ikke er det beste stedet en kvinne kan bo, men det er et tryggere sted enn å bo med en mann som mishandler henne (enten det er far, bror, ektemann eller andre). 

      Håper du bidrar til å få menn til å forandre sine handlinger når de er voldelige, i steden for å kritisere kvinner som vil ut av slike forhold.

    25. Hei, jeg heter Nira Shalom, og jeg vil dele den gode nyheten om hvordan jeg fikk min eks-kjærlighet tilbake med verden. Jeg ble knust da kjærligheten min forlot meg for en annen jente forrige måned. Imidlertid introduserte en venn meg for Baba Wale da Wiseman, den store budbringeren. Jeg fortalte om problemet mitt til Baba Wale, og forklarte hvordan min eks-kjærlighet forlot meg og hvordan jeg trengte en jobb i et stort selskap. Han forsikret meg om at jeg hadde kommet til rett sted, hvor jeg ville få hjertens lyst uten bivirkninger. Han fortalte meg hva jeg skulle gjøre, og etter å ha fulgt instruksjonene hans, ringte min kjære meg i løpet av de neste 2 dagene og ba om unnskyldning for å ha forlatt meg før. En uke senere innkalte ønsket firma meg til intervju for stillingen som veileder.
      Jeg er henrykt over å dele med verden hvordan Baba Wale hjalp meg med å oppfylle mitt hjertes ønske. Baba Wale er en spesialist på alle slags trollformler og god magi. Hvis du trenger noen form for hjelp, vennligst kontakt Baba Wale på [email protected] Whatsapp: +19286009532 Takk meg senere!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg