Muslimene har misforstått islam

I forrige uke skrev jeg et blogginnlegg med min begrunnelse for hvorfor jeg sluttet å bruke hijab. Det tok ikke lang tid før innlegget ble republisert i ulike aviser og enda kortere tid før reaksjonene strømmet inn.

Jeg var godt forberedt på mye hets, men det som overrasket meg sinnsykt er reaksjonen til enkelte såkalte muslimer. Jeg måtte til og med fjerne noen venner fra Facebook og blokkere andre.

Her er noen få av meldingene jeg fikk og som jeg ikke ønsket å publisere:

Det som gjør meg irritert og sint er de muslimene som klappet i hendene hver gang jeg som samfunnsdebattant sa at hijab er et frivillig valg, nå reagerer meg å kalle meg vantro, svin, hore m.m. De lager til og med kampanjer mot meg og slike som meg. De muslimene som heiet på meg da jeg sa at kvinner selv må bestemme hva de vil gå med, om det er hijab eller bikini, er de samme som nå dømmer meg da jeg valgte fritt.

Jeg skal ikke påstå at jeg kun forventet positive tilbakemeldinger, men jeg skal ærlig innrømme at dette vekket meg! Muslimene som sier de står for frivillig valg av klær, gjør egentlig ikke det! De skjuler seg bak sin finger. 

Det folk ikke forstår er at valget om å ta av seg hijaben er det vanskeligste jeg har gjort i mitt liv. Hijaben var en del av meg, min identitet og personlighet. Det var som en beskyttelse for meg. Likevel føltes det mot slutten som om jeg var fengslet. Det føltes som om jeg ikke fikk puste og jeg ble rett og slett deprimert av tanken på hvordan jeg ikke passet inn noen steder i dette samfunnet. Det føltes som om jeg ble behandlet mindre enn det minste mennesket på jord. Jeg måtte til slutt finne meg selv og søke etter Gud på min måte. 

Når jeg tenker på Gud, tenker jeg Den barmhjertige og tilgivende, når jeg ser menneskene som dømmer meg, ser jeg kun ondskap.

I en lukket gruppe på Facebook skrev en kvinne at folk ikke må vise støtte til meg, for da oppfordrer de til synd. De som velger å ta av hijaben og de som støtter kvinner som tar av hijaben, oppfordrer altså til å begå synder.

Skal vi la hijab være tvang da? Var det ikke dere som klappet meg på skulderen hver gang jeg i media sa at hijab er frivillig? Hvilken dobbeltmoral kjører dere egentlig? 

I samme gruppe skriver en kvinne at man må skjule sine synder fordi dette har en stor smitteeffekt på andre og at vi kvinner som har tatt av hijaben burde skjule dette. 

Hvor skal jeg gjøre av meg liksom? Hvor skal jeg skjule meg for å gjøre dere fornøyde? Hva er det jeg må gjøre? Kappe av meg hele hodet for å tilfredsstille folk? 

Det jeg virkelig ikke klarer å forstå er hvordan mitt valg om å ta av meg hijaben har påvirket disse muslimene? Hvordan ble deres liv direkte truffet av mitt valg?

Dere kaller meg en skam, men den virkelige skammen er deres handlinger med baksnakking, dømming, banning, nedverdigende blikk og dobbeltmoral!

Jeg vil avslutte med det profeten Jesus sa: “Let him who is without sin cast the first stone.” Eller på arabisk: “من كان منكم بلا خطيئة فليرمها بحجر”.

La folk leve og overlat dømmingen til Gud! 

50 kommentarer
    1. Jeg sluttet selv med hijab, og har skjult det for omverdenen i 3 år, det er helt forjævlig.. jeg spurte rundt til å begynne med og fant ut at folk (muslimer) som sa det var fritt osv, var de verste med å dømme. Min egen familie som har sagt dette i flere år var helt uenige med valget mitt da jeg tok det. Selv om det er hardt å slutte med hijab, så var det hardere å gå med det.. jeg er enig i alt du skriver og tenker at til syvende og sist så er det mellom meg og Allah swt. Stay strong! I tillegg til småhvisking av dine medsøstre og brødre så har du hele landet på skuldrene iom at du er en offentlig person. Don’t let anyone bring you down! Ønsker deg all lykken!! Du er en viktig og sterk stemme!

    2. Wow, du er kjempe tøff! Jeg er ikke muslim, men jeg tror du er et viktig forbildet for unge jenter som tror at man MÅ gå med hijab for å være en god muslim. Stå på!

    3. ÅRH kan ikke folk bare gi faen ALLE og bare leve livet som vil gå fort og vet aldri hva morgendragen bringer. Ta vare på hverandre og slutt å klag over småting. La folk være som dem er men jeg Lliker IKKE åssen asylsøkerene som har en helt annen bagrunn tenker mest arfrikaner og muslimer… Helt anne syn og ikke minst VÆRE MÅTE på de fleste ikke ALLE men fleste bare vent åssen Norge blir… Jeg finner faen ikke i å må IGJEN gå med hjab på meg ute å gjemme mitt blonde hår pga jeg er redd om kvelden bare hjem til bussen taxi….jeg er ikke alene…. og jeg er RASISTISK. Jeg vil bare være trygg og vet at Norge gårtil helvete viss ikke folk våkner opp…. Vil ha et fredfult og godt Norge …kunne sagt så mye mer….. og jeg har ikke imot muslimer mange fine menneskjer men desverre er mye ondt,kontrollering,handlinger,hat til folk/kriostine, terror…osv diverse se i Koranen…. og etterpå syntes jeg folk kan lære seg mere historie FRA 1 og 2 verdenskrig og jeg har vært i polen hvite busser og det men jeg fant ut hvem som let mest…off stakkars barn,bestemødre voldekter av 30 til 100 barn ..og syke ting jeg ikke klarer å skrive. Bare glad jeg fant ut sannheten om åssen det faktisk var under krigen. Nå er det vonde over og bare kropp og religion hele tia…..LEV <3 Jeg vil vi skal være gode med hverandre og la oss være hva vi vil uansett ..

      1. Du er en hippie Merethe, et voksent menneske som aldri ble voksen. Du vil leve i en rosa fantasiverden hvor alle er snille mot alle hele tiden. Men desverre så bor du på jorden og denne planeten er en kjøttkvern. Spis eller bli spist. Man kan ikke lage en omelett uten å først knuse noen egg Merethe. Og man kan ikke lage et fredelig, trygt og moderne samfunn uten å først kvitte seg med utdaterte ørkenreligioner. Det er ikke mulig. Så det du drømmer om eksisterer ikke, det har aldri eksistert. Jo fortere du blir voksen og ser realiteten i øyenen, desto bedre for deg.

    4. stå på du virker virkelig utrolig sterk, og alle har et valg i live uansett åssen tro man har. han jeg kaller den større makt siden ingen av oss kan sette virkelig fingeren på hvem det virkelig er som er vår gud, men han er større enn oss alle og han vill ikke vi skal være og føle oss fengselt for og tro på han men frie i de valgene man tar og ikke gjøre vondt mot andre.

    5. Jeg er norsk, og jeg prøver å slutte med sixpens, men jeg får tyn fra kona hver gang jeg prøver å gå hjemmefra, eller når jeg vil ta skjegget. Det er ganske ille!
      (som en liten sein 1. april 😉 )

    6. På den ene side er du tøff som velger å kaste hijaben. På den andre side har du vel aldri vært en sterk forsvarer av alle dem som føler det samme presset og “tvinges” til å gå med hijab mot sin vilje. Dine trosfeller viser sitt sanne ansikt. Islam er ingen religion der toleranse er fremtredende. Toleranse ja, så lenge du er en “god muslim”.

    7. Trist å høre at du får så mye pes fra “dine egne” bare fordi du synes det ble stress med hijab hele tiden. På lang sikt tror jeg du vil få det bedre ved å vise at du ikke lar deg binde av andres forventninger til deg, samt at du vil være et forbilde for andre som vil gjøre det samme som deg.

    8. Respekt og applaus! Mulig du må re- vurdere din tidligere oppfatning om at bruk av hijab eller ikke- bruk… er Alltid frivillig! Jeg er helt overnevist om at det er i det fleste tilfelle påført tvang og hvis det er bare gjennom holdninger jentene har møtt gjennom sin egen oppvekst. Om en voksne kvinne velger dette for seg selv, har jeg ingen problem å akseptere hennes valg så lenge det er frivillig og egenbestemt men barn må beskyttes mot dette og derfor bør alle religiøse plagg vært forbud opptil 18 års alder!

    9. Personlig syns jeg det er flott at du har tatt av deg hijabben.
      Ditt forhold til Gud er personlig
      Strengt tatt bruker jeg meg ikke om kledning men i den tiden vi nå lever er det så mange ekstreme at vi må sette grenser.
      I Norge har vi religionsfrihet – og derfor bør man ikke ha hverken hijab eller Ku Klux klan klær på i det offentlige rom .
      Tillater vi det ene så må vi tillate det andre..
      Hva man bruker hjemme er en personlig sak.
      Jeg tror på Gud og vet at disse tidene er varslet – istedenfor å hate bør vi elske.
      Og kanskje det er et godt steg på veien å ikke provosere fordi man kan og har ytringsfrihet men være ydmyk å vite at Gud ser deg ..På ditt beste og på ditt værste
      La verden heller bli et sted der vi er ydmyke med hverandre .
      Jeg er imot muslimsk innvandring – fordi rett og slett norske muslimer er fraværende og taler med to tunger : og akkurat det siste har jo du selv merket etter du tok av hijabben
      Lykke til , du er ei flott oppgående jente 🙂

    10. Om du har lagt hijab på hylla ditt valg. Å kalle deg hore eller skam er akkurat ikke den riktig handlingen av enkelte. Hijab betyr ikke bare et plagg, men anstendighet / grenser . Så lenge man passer på Allahs grenser er det kun han som skal dømme oss . Måtte Allah gi alle hidayah ameen

    11. Kjære deg, hva du må gjennomgå, fra alle kanter, det er til å grine av. Jeg har alltid hevdet at tro er noe du har inni deg, i ditt hode og hjerte, det er privat. Jeg har nok, og er fortsatt, negativ til bruk av hijab spesielt i jobbsammenheng, men ville aldri angripe eller kritisere noen. Når du nå på din måte har tatt et valg å ikke bruke det må en også respektere det, uansett hva en selv har av personlig tro. Å bli dolket av de som en trodde var sine egne er vel ekstra vondt. “Du gjør som du vil bare du gjør som jeg vil” så utrolig trist og avslører vel et veldig sosialt kontrollerende miljø.
      Men jeg er tro på deg, uansett hva du velger faktisk. Håper ting roer seg, du får virkelig se hvem som er riktige venner, en dyrkjøpt erfaring. Lykke til sier jeg, håper du også har mange som støtter deg rundt deg, det fortjener du.

    12. Flott at du valgte å ta av deg hijaben. Den hører ikke hjemme i et sekulært samfunn. Du er sterk og modig. Hev deg over alle stygge kommentarer og stol på deg selv. Du blir ikke en dårligere muslim av å gå med håret fritt. Det med hijab er for muslimske menn, en måte å kontrollere kvinner på. Kvinner skal selv ta ansvar for sitt eget liv og følge sin egen samvittighet. Det er for meg som etnisk norsk kvinne, helt forferdelig å være vitne til at småjenter blir ikledd hijab. Hvilket valg har de da? Følg din indre stemme og glem alle ekle kommentarer. Stå på. Du er et eksempel til etterfølgelse.

    13. Støtte herfra enten du er med eller uten hijab. Ditt liv, ditt valg. De som ikke forstår såpass bør få igjen skolepengene sine.

    14. Overskriften “MUSLIMENE HAR MISFORSTÅTT ISLAM” men det er soleklart at noen av kommentarene du presenterer ble skrevet mest sannsynlig av Nordmenn. Vet ikke.

    15. Nå er det vel kanskje på sin plass å si: “Told you so!”
      Kanskje noen av dine motdebatanter hadde rett i noen poenger?

    16. RB.. On the day of ressurection (dommens dag), you will have people who would say to you “Told you so” .. Among them for sure Jesus peace upon Him .. Except if you meet God with a believing heart and good doings..

    17. Jeg er ingen tilhenger av hijab, men jeg vil bare si at sånne muslimer som deg, det vil Norge ha!
      Men jeg hadde likt deg enda bedre om du var like mye muslim som jeg er kristen, dvs bare på papiret. Men man kan ikke få i både pose og sekk. 😉
      Jeg tviler på at allah eller gud bryr seg et døyt om hva vi har på hodet. Stå på kjære deg, brorparten av Norges befolkning er på din side her, Laial. God påske til deg og dine.

      1. Nei Anders, Norge vil ikke ha islam. Norge hadde ikke islam i det hele tatt for kort tid siden. Jeg så det med egne øyne og da var Norge et paradis. Du må prøve å forstå at Norge og islam er to ting som ikke kan blandes. Det er olje og vann. Vårt samfunn tåler ikke islam, fordi islam knuser alt på sin vei. Islam krever total kontroll overalt hvor man finner islam. Så nei Anders, vi skal faan ikke ha islam i Norge. Skjerp deg.

    18. BTW: jeg har selv mistet noen av de jeg trodde var mine nærmeste venner. Men jeg er glad det skjedde på et tidspunkt der jeg ikke trengte de.

    19. Abduallah: News flash: du er på en norsk blogg, de aller fleste som kommenterer her inne er nordmenn.

    20. Dette er jo direkte mobbing. Jeg er selv ikke Religiøs, men jeg mener at folk skal få tro hva de vil så lenge de ikke ødelegger for andre. Selv om jeg ikke liker alt religion står for. At du velger å ikke bruke hijab er ditt eget valg, og ingen har rett til å fortelle deg at du bør skamme deg pga dine personlige valg. Det er disse som hetser deg som egentlig bør skamme seg.

    21. Vad folk är hatiska. Känner man hat mot någon annan människa så kommer det innifrån en själv. Man har problem med sig själv. Jag tycker bara synd om dessa människor. Hur orkar dom ens gå runt och hata istället för att lära känna nya människor och nya kulturer ? <3

    22. Det er jo nettopp det som er historien med hijab: den ble innført for å kontrollere og innskrenke kvinner. Selv om du og andre bærer den frivillig vil alltid mange fra samme trosretning reagere slik de har reagert nå, selv om dét er skam. I bibelen så står det at det kun er Gud som kan dømme, og det står det vel i Koranen også? At Allah er den eneste som kan dømme. Da er det jo såååå feil at religiøse mennesker mener de kan dømme andre på vegne av Gud og Allah.
      Men ja, da Khomeini innførte hijab og gjorde Islam til politikk på 70- og 80-tallet i Iran ødela han for mange og mye…

    23. Hei vakkre deg 😍 Jeg har prøvd å ta kontakt med deg på Messenger på Facebook, har mye å prate md dg om 😊 kunne du pls tart deg noen sekunder på å svare ? Tusen takk ❤

    24. Har selv aldri vist sånt et mot som du fremviser her.
      Ps: kunne du ikke ha tipsa de som laga “Netthaterne”, om hvem som trakasserer deg? De kunne hatt godt av å bli dratt ut i lyset.

    25. Hei, du som er muslim kan kanskje hjelpe meg litt. Jeg lurer på hvorfor muslimer er så ekstremt lettkrenkede? Dere blir så opprørt over hver minste lille ting. Jeg kan ikke engang fortelle en vits hvis det er muslimer i nærheten, det er sjanse for at de blir sinte på meg.
      Det er vanskelig å forstå dette, fordi jeg har i vært i live i mange tiår men jeg husker ikke sist jeg ble krenket. Hva andre folk sier bryr jeg meg lite om, det er ikke krenkende. Så hvorfor blir muslimer så krenket? Hvor kommer dette fra, hvordan startet det? Og er det ikke forferdelig slitsom? Ofte får jeg inntrykk av at muslimer ikke har tid til noe annet enn å være krenket og sure. Hvis jeg prøver å diskutere noe med en muslim, så ender det altfor ofte med at muslimen bli rasende og jeg har på en eller annen måte krenket han. Det virker så stakkarslig og tafatt, litt må man tåle. Dere tar dere selv så vanvittig seriøst, ingen humor.

    26. Det er mye muslimene har misforstått. En ting jeg aldri kommer til å forstå, er muslimske kvinner. Muslimske menn er lette å forstå, islam er skreddersydd for menn. Så de har det kjempebra. De får alt de vil ha, gratis. Men kvinner, det er en annen sak. Islam har gjort dere kvinner til slaver. Men på tross av det så hyller dere islam. For en nordmann så er det ingenting annet enn hjernevask og galskap. Hvorfor støtter muslimske kvinner en religion som er laget for å undertrykke kvinner?? Dere har jo ingen frihet, dere er menns eiendom. Jeg ser ofte muslimske menn breie seg, de går rundt i offentligheten som om de er noe spesiellt. Og rett bak dem går en tre-fire innpakkede kvinner med tjuetre barn. Og jobben deres er å ta seg av mennene og barna. Dere får jo det dere ber om, så lenge dere støtter galskapen så må dere leve som slaver.

      Forskjellen mellom norske og muslimske kvinner kunne ihvertfall ikke vært større. Det er som vann og olje. Det er utrolig at dere tilhører samme art. Jeg har søstre og hvis jeg hadde prøvd å fortelle dem hvordan de skulle leve livene sine, så kunne det fort ha blitt siste jeg gjorde. De er tøffe som f****, de lar seg ikke kue av noen. Og bra er det.

    27. Dere muslimer har misforstått mye. Jeg har litt viktig info til dere, jeg tror ikke dere har forstått dette; I Norge så er det ikke akseptabelt å ta med deg religionen din ut i det offentlige. Jeg forstår at det kan være forvirrende når man kommer fra land hvor religion kontrollerer absolutt alt i folk sine liv. Men Norge er motsatt. Hvis du vil tro så kan du det, men du må gjøre det hjemme hos deg selv. Religion er en privatsak, det er noe folk må holde for seg selv.

      Slikt blir det problemer av. Hvis jeg står i kø på en matbutikk og fyren foran meg i køen er en ultra-religiøs raring som forkynner religion hele tiden og har på seg religiøse klær, så får han en verbal pisking av meg. Hver eneste gang. Han får klar beskjed om å komme seg hjem og holde seg hjemme. Og da blir han sur og vanskelig også blir jeg rasende. Også slutter det med gråt og skriking og anklagelser om rasisme og `islamofobi`. Dere er nødt til å holde religionene deres for dere selv så lenge dere er i Norge. Det er visse ting man ikke gjør i Norge. Og å dytte religionen din opp i trynet på alle rundt deg, er en av de tingene. Det er vanvittig frekt gjort. Det er egoistiskt, irriterende for alle andre og idiotiskt. Slik er det i Norge og det må dere håndtere. Religionen må dere legge igjen hjemme når dere går ut. Da slipper dere å få kjeft og problemer. Hvis dere ikke klarer det, så står dere fritt til å reise hjem. Det er mange land som tilbyr totalt religiøs kontroll så det finnes ingen grunn til at dere skal sitte i Norge og klage over lite religiøs kontroll.

    28. Nå er det jo slik at islam er hatets religion og koranen er satans favorittbok. Derfor liker ikke nordmenn islam. Det representerer alt vi ikke tolererer. Så dere kan mase og mase til dere blir blå i trynet, islam kommer aldri til å bli godtatt i Norge. Dere får aldri viljen deres her. Oslo klarer dere nok å ta over, Oslofolk er utrolig veike. Men se hva som skjer når dere prøver å ta med dere svineriet deres ut av Oslo. Det er veldig enkelt, hvis dere vil vie livene deres til en latterlig utdatert ørkenreligion, så kan dere det. Men da må dere først flytte hjem til ørkenen. Det finnes ingen sjanse for at dere får spre dritten deres utover vårt vakre land. Dere er gjester i vårt hus og dere bør huske at gjester blir kastet på hue og ræva ut hvis de ikke oppfører seg som folk. Husk det.

    29. Her kan du lese mer om hvorfor flere og flere vestlig mennesker ikke tåler muslimer. Det er ganske enkelt, det er fordi dere er frekke, kravstore, voldelige og flere hundre andre negative ting. En muslim prøvde seg på et barn, barnet ba han dra til helvete og nå er alle muslimer rasende på barnet, de er bare sååååå fornærmet vettu. Dere er gale, det er det som hovedproblemet. Normale mennesker hadde blitt sinte på den pedofile muslimen som prøvde seg på et barn. Dere er splitter pine gale. Alle som har øyne i hodet ser det.

      https://resett.no/2020/02/14/mila-16-ofres-som-en-moderne-jeanne-darc/

    30. Dere muslimer har ett stort problem i Norge; Dere bryter norsk lov hver eneste dag. Stort sett alt dere gjør er ulovlig ifølge norsk lov. Vi har lover mot pedofili, bigami, religiøs kontroll, voldtekt, rasisme og hat. Og det er jo det eneste dere driver med. Det er nok mange muslimer i dette landet som må spikre paller på Trøgstad etterhvert. Enten må dere skjerpe dere, eller dere blir buret inne. Jeg vet at dere tror dere står over alle lover fordi dere er muslimer, men det gjør dere altså ikke. Dere står faktisk ikke over noe som helst. Dere har ingen spesiell betydning eller spesielle rettigheter. Det er kun i ørkenen dere har det. Så kanskje dere burde reise hjem. Smarte mennesker hadde reist hjem. Men dere har vel ikke NAV i ørkenen.

    31. Overlat dømmingen til Gud? Nordmenn vet ikke engang hva du mener når du sier det. I Norges dømmes ikke folk av guder, de dømmes av domstoler. Det er skremmende å se folk som deg legge hele livet sitt i hendene på en usynlig skapning som ikke eksisterer. Vi nordmenn kaller det sinnsykdom. Hvis du vil late som om du blir dømt at gud så kan du det. Men ikke si det til andre folk. Hold det for deg selv. Din religion er ditt problem og kun ditt problem. Det er noe du må slite med alene. Vi nordmenn driter i det.

    32. Dere islamister har nok misforstått stort sett alt. Dere kan like gjerne gi opp, dere blir aldri godtatt i Norge. Dere kommer aldri til å få respekt, dere kommer aldri til å bli sett på som normale borgere. Fordi dere oppfører dere som ville dyr. Dere må skylde dere selv, hvis dere oppførte dere som folk så hadde dere ikke hatt noen problemer. Men dere insisterer på å klemme denne latterlige ørkenreligionen deres ned i strupene våre. Husk en ting, før i tiden var vi nordmenn vikinger. Og dere vil ikke vekke vikingene, tro meg. Men det er det dere gjør, hver gang dere krever, hver gang dere maser, hver gang dere lyver dere inn i vårt land for å snylte på NAV og oppføre dere som dyr så vekker dere en viking. Gi opp og reis hjem, dere har 47 land dere kan velge imellom, 47 land som tilbyr total religiøs kontroll og elendighet. Reis hjem eller bli tvunget til å reise hjem. Dere har to valg.

    33. Jeg foreslår at dere idioter lar folk leve og kutter ut pisspratet om gud som skal dømme. Kun norske domstoler dømmer dere, ingen andre. Det er ingen usynlige fantasiskapninger som følger med på hva dere driver med. Jeg har hørt dere muslimer si at dere vil jo bare ha et trygt og fredelig Norge. Før dere kom hit, så var Norge det tryggeste og fredeligste landet i verden. Men så kom dere. Og nå er Norge et helvete, akkurat som de stedende dere kom fra. Dere lager kaos uansett hvor dere reiser.

      Pakk dritten deres og reis hjem. Nordmenn begynner å bli jævlig lei maset deres. Jeg har vært drittlei dere i 8 år nå. Jeg kan ikke lenger åpne en avis eller skru på tv`n uten å høre ordet muslim. Hele jævla tiden, alt handler plutselig om dere. Og det er til å bli gal av. Jeg bodde i Norge i 25 år uten å høre dette jævla ordet, islam eksisterte ikke. Det var noe vi kun så på nyhetene når noen sprengte seg selv i ørkenen. Og nå vasser vi i det i Norges gater, våre gater. Hver eneste jævla dag. Pakk dritten deres og reis hjem til ørkenen. Norge er vårt og dere har ingenting å gjøre her. Dere lager kun problemer og kaos. Dere er gjester i vårt hus og dere oppfører dere som ville dyr, den oppførselen blir aldri akseptert i Norge. Når gjester ikke oppfører seg så blir de kastet rett ut. Det har skjedd mange ganger før.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg