Hijabpress og frivillig hijab

I går kom jeg over en status på Facebook hvor det ble diskutert hijab og om hvorfor det ikke snakkes om at hijab er tvang/press.
Noen av kommentarene avviste dette problemet helt, mens andre bekreftet at alle hijabtilfellene er pga tvang/press. Jeg vil derfor skrive noe om dette.

Som de fleste av dere vet, så gikk jeg med hijab i 20 år, før jeg i februar i år bestemte meg for å ta den av. Jeg kjenner mange kvinner og jenter med hijab, og på grunn av mitt engasjement i hijabsaker, har jeg møtt mange ulike tilfeller og mange forskjellige historier.

Det jeg kan bekrefte er at de fleste jeg har møtt, bruker hijab av fri vilje, men vi må ikke nekte for at press og tvang dessverre finnes. I noen kulturer er det slik at en jente må begynne å bruke hijab den dagen hun får menstruasjon, og mange forstår egentlig ikke hva hijab betyr, men bruker det av kulturelle grunner. For disse jentene er deres verdi knyttet mye opp til hijaben de bruker. De blir sett på som mer ærbare og med mer respekt enn andre jenter som ikke bruker hijab.

Islam er veldig tydelig på at ingenting knyttet til religion skal komme med tvang eller press, likevel blir denne delen av islam oversett. Den triste sannheten er at disse jentene ikke tør å komme ut i offentligheten med problemet, da de da vil bli sett på som skamfulle, og skammen vil ikke bare ramme dem selv, men også deres familier som ikke har klart å “oppdra dem” ordentlig. Æresfrykten her er mye viktigere enn selve religionen. Når du ikke bruker hijab, blir du sett på som fri og æresløs og verdien din vil da synke veldig. Disse jentene/kvinnene føler seg derfor mer respektert i sine miljøer når de bruker hijaben.

Som sagt, det er ikke mange av disse, men vi må ikke nekte for at problemet eksisterer!
Dessverre bidrar disse tilfellene til at bildet på islam blir mer negativt, da islam egentlig handler om at mennesket er født fritt til å velge. I Koranen står det: Si til de troende menn, at de skal dempe sine øyekast, og holde sitt kjønnsliv i tømme. Dette er mer sømmelig for dem. Gud er velunderrettet om det de foretar seg.31. Og si til de troende kvinner, at de skal dempe sine øyekast, og holde sitt kjønnsliv i tømme og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn» (Koranen vers 24).

Politikere har ved flere anledninger foreslått hijabforbud på skolene for å hindre dette problemet, men dette forslaget har jeg og andre muslimer gått hardt i mot. Forbudet vil da ramme jenter som går med hijab frivillig.

Vi er i en ny situasjon i Norge. Aldri før har det vært så mange muslimer i landet, og selv om antall muslimer i Norge ikke utgjør mer enn en liten brøkdel i forhold til befolkningsmengden, så frykter mange at muslimene skal ta over.

I mange land har vi sett at forbud har skapt mer polarisering og ekstremisme. Eksempler på dette ser vi i feks. Frankrike. Hijabforbud og forbud mot annen praktisering av religion i offentligheten vil etter min mening skape et samfunn for vi deles i to grupper, de som får leve slik de vil, og de som ikke får leve slik de vil. Det vil skape et samfunn med “oss og dem” mentalitet og man vil finne næring i hverandre til å produsere ekstremisme.

Noen jenter finner seg selv i religion, og det blir etter min mening feil å nekte dem å praktisere dette. Noe av det beste vi har her i landet er frihet! Frihet til å praktisere religionen man ønsker og friheten til å kle seg slik man vil.

Mange av de som flykter fra sine hjemland og kommer til Norge, flykter nettopp fordi de i sine hjemland blir presset til å praktisere en bestemt religion og til å kle seg på en bestemt måte. De kommer til Norge hvor de vet at de får leve livet de selv ønsker, og dette skal vi ikke nekte dem å gjøre.
Jeg har skrevet og sagt i media mange ganger at vi ikke skal straffe jentene som fritt velger å gå med hijab, kun fordi andre blir presset til å gå med det. Vi skal heller rette vår energi og sette vårt fokus på de jentene som blir tvunget til å bruke hijab og heller hjelpe dem. Skolen, helsevesenet og barnevernet er løsningen hvis vi opplever at unge jenter blir tvunget til å bruke hijab! Barnevernets jobb er først og fremst å veilede foreldre, og dersom skolen, barnevernet og feks. imamer samarbeider, kan man komme frem til løsning i disse familiene.

 

7 kommentarer
    1. كلامك ذهب .. اما رمضان فيأتي مرة واحدة بالسنة وهو شهر الرحمة والغفران وتقبل الطاعات والدعوات .. عليك برمضان وجمعة مباركة
      Ord av gull, Ramdan Kareem

    2. Hmm hadde jeg eller andre nordmenn reist til et mulimsk land hadde vi vel blitt spyttet på eller halshugd hadde vi baqre gått med et kors.
      Syntes det er ekstremt når folk oppfordrer folk til å gå med hjab og likevel sminke seg mere enn ei hore kan. ( sier ikke du gjør det det siste ) Jeg er satans lei av muslimer som ikke lar oss jenter kle oss som vi VIL når det er varmt mens dere med hjiab skal kunne gå sååå i fred. De overgriperene er vel redd ali mostafa eller resten av fetterene kommer viss noen asylsøkere med onde hensikter vil prøve seg med det ene og det andre.
      Har venniner som vurderer hjiab ute ikke pga at man kan skjule håret når det er fettete heeh ( kødd )men beskytte seg rett og slett… Det syntes jeg er blitt synd.
      Vi er heldige i Norge her er det hjiab butikker og moske…osv men haddevi nordmenn fått lov i de muslimske landene??
      nei vi nordmenn er naive og alt for snille og godtroende…
      Nordmenn da mener jeg de som har vokst opp her hvit,brun,gul,svart whatever alle farger 🙂 Jeg ser på hjertet, men kan desverre ikke se mye bra i de muslimske kullturene. Det er sjeldent få og helt sjeldent få og Norge går til helvete når vi skal hjelpe flere flykninger med onde hensikter som blir boende her er synd.
      Jeg hadde vist dyp respekt hadde jeg være fremmend i et land…hadde ikke du?

    3. Ps syntes du tok opp mye annet bra tema. Du er flink til å skrive / blogge.
      Syntes det er tøft av deg å ta av hjaben for var synd all hetset jeg så på siden din med de kommentarene du ikke godkjente . Håper du godtar mine to.
      Jeg sier stå på og syntes du er modig og virker veldig klok 🙂

    4. Flott innlegg! Du setter ord på noe som mange har vanskelig for å uttrykke seg ovenfor. Bruken av hijab er omdiskutert , men det er utrolig viktig at nettopp sånne som deg belyser dette temaet. At det eksisterer tilfeller av tvang er ikke til å stikke under en stol, men som du sier så bærer flestparten av oss hijaben frivillig. Jeg kom tilfeldigvis over denne bloggen, det er jeg meget glad for. Kommer til å fortsette å lese dine innlegg.

    5. Fint innlegg og gode ord…
      Men dette blir litt som i kardemommeby, dessverre…
      Fler og fler jenter starter med Hijab når de slutter i barnehagen, og ser faktisk at jenter starter med hijab i barnehagealder.. Så sitte og fortelle at du ønsker at ditt og datt, det fungerer faktisk ikke, dessverre.. Forbyr man Hijab, vil det bli polarisering sider du? men det blir det uansett MED Hijab.. Så dette blir pest eller kolera UANSETT…
      Det er bare en religion som er så til grader i konflikt med alle andre religioner verden og hvor dette er et problem, og det er Islam…

    6. Merkelig, hvis jeg reiser til et muslimskt land og krever ting, så blir jeg mest sannsynlig drept. Men når muslimer kommer hit, så har de krav på moskeer og alt mulig annet dritt man kan forestille seg. Jeg tror ikke jeg kan bli mer lei dere, jeg bodde i dette landet i 30 år uten å høre ordet muslim. Og det var et paradis, fredelig og trygt. Nå kan man ikke engang åpne en avis uten å bli utsatt for deres galskap. Jeg savner Norge så fryktelig mye. Før snakket folk sjelden om religion, det var en privatsak som drev med hjemme. Og det var fint, fungerte veldig bra. Nå får jeg religion dyttet ned i strupen uansett hvor jeg er. Og jeg hater religion, det er noe av det verste jeg vet. Klarer du å forestille deg hvor irritert en nordmann blir på dere? Dere ødelegger alt hvor enn dere drar. Og der dere kommer fra er det bare kaos, drap og elendighet. At man skal tvinges til å gå igjennom alt dette tullet bare fordi dere er religiøse, det er tortur. Dere er selvopptatte steinaldermennesker som burde bo i en hule langt unna folk.

    7. Her var det endel kommentarer på at kristne ikke ville blitt respektert dersom de gikk med kors i muslimske land.
      Dette er en grov og feilaktig generalisering. Jeg bodde i Amman, Jordan, i et halvt år og gikk til tider med en meget fargerik Buddha skjorte uten å bli trakassert av den grunn. I den grad jeg fikk oppmerksomhet for det var det stort sett nysgjerrighet. De jeg kjente som gikk med kors fikk heller ingen negativ oppmerksomhet for dette. Jeg kjøpte til og med et kors med sand fra Jerusalem til min mormor der, de solgte dem overalt.
      Samme når jeg var i Libanon. Så hvilke muslimske land er det egentlig dere sikter til?
      Det er sant at det finnes etpar utrivelige diktaturer som bruker religion som kontrollmekanisme, men disse er ikke representative for alle muslimske land, eller Islam i seg selv.
      Dersom man blir irritert av å se en hijab eller å høre om Islam i mediene er det kanskje på tide å gå seg en tur. Spise litt. Koble av fra konfliktorienterte nyheter og puste dypt.
      For all del, debatt er sunt, men dersom man oppsøker en blogg som dette og samtidig kaller seg “hateraltderestårfor”, så virker ikke det veldig sunt.
      Det er ufint, usaklig og det ser mer ut som et utslag av mental sykdom enn sunn religionskritikk.
      Dere er sikkert gode mennesker, men dere bør sjekke kildene på ting dere leser.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg