Ingen ære i æresdrap.

video:21940438_868332396664749_9081369740760317952_n

 

Ære! Hva er det som definerer hva som er familieære og hvem er det som har gitt menn retten til å gi kvinner ansvaret for denne såkalte æren?

Æresdrap forekommer hovedsakelig i tradisjonelle mannsdominerte samfunn der familie utgjør de viktigste enhetene for å organisere samfunnet.

 

Ifølge beregninger fra FN blir omtrent 5000 kvinner drept av mannlige familiemedlemmer hvert år fordi de angivelig har brakt skam over familien. Tallet er svært usikkert og helt sikkert underapportert da mange av drapene aldri når frem i dagslyset og holdes som en hemmelighet i familiene. Noen ganger blir drapet kalt ulykke og den virkelige årsaken til kvinnens bortgang blir skjult, og derfor er en full oversikt veldig vanskelig å få.

 

Helt fra menneskeheten startet har kvinner blitt kontrollert og styrt. Kvinner har blitt sett på som det svake ledd. De har blitt begravd levende helt fra fødselen av, kun fordi de ble født med en jentekropp. De har blitt solgt og misbrukt seksuelt for å tilfredsstille mannlige lyster. De har blitt nektet utdanning og arbeid. De har fått retningslinjer i forhold til hvordan de skal kle seg og hvem de skal få lov til å snakke med. De har blitt giftet bort mot sin egen vilje og har kun blitt sett på som en kilde til å få barn.

 

Gjennom flere år har vi både lest og hørt om kvinner i utlandet som har betalt sine liv fordi de har krenket familiens ære, som for eksempel, Shafila Ahmad som ble drept fordi hun nektet å tvangsgiftes, Farzana Parveen fordi hun forsvarte sin selvvalgte ektemann, zeenat rafiq som ble brent fordi hun valgte en ektemann selv og Qandeel Baloch som ble drept for å ha valgt en egen retning i livet. Nå har begrepet æresdrap og forsøk på æresdrap kommet nærmere oss, og det har nådd våre gutter og jenter.

 

æresdrap er en forkastelig form for holdninger til ære, respekt og mannlig kontroll over kvinner. Det juridisk systemet i mange land hvor æresdrap foregår er fullstendig uten moralske retningslinjer. Selv advokatene og politiet føler seg maktesløse ovenfor denne ukulturen og forholder seg til fenomenet passivt eller med direkte medvirkning. Systemet i Norge er heldigvis annerledes, og slike umoralske handlinger er straffbart. Men gjør vi nok i kampen mot æresdrap?

Kampen starter I hverdagen! På skolen. Blant venner. I lokalmiljøet. På jobb. I nabolaget.

 

Handling er det som må til, for om vi holder oss til verbale fordømmelser, er kampen vår tapt. Vi må våge å spørre om vi ser at noe er galt. Vi må våge å rekke fram en hånd og slutte å tenke at vi ikke vil blande oss for mye. Vi må lære våre jenter at de skal be om hjelp og forsikre dem om at det er hjelp og beskyttelse å få. Vi må skrike ut og fortelle at en kvinne kun er ansvarlig for seg selv. Kvinner som former sine egne liv er ingen skam for noen! De er derimot definisjonen på selvstendighet og styrke, uansett om vi er enige i måten de velger å leve på eller ikke.

 

Familien som er den trygge omgivelsen en jente vet om skal ikke svikte, og om de gjør det, så skal ikke vi svikte!

En bra eller dårlig familie skal ikke måles ut fra hvordan kvinnene i familien lever!

Så, jeg spør dere alle sammen: Hva kan DU gjøre? Ikke sitt hjemme på sofaen din og se på at menn tar kvinners liv for brudd på lokal seksualmoral, mens du tenker at dette ikke angår deg. For vet du hva? Det sitter folk og utrykker tilfredshet over kvinners bortgang fordi kvinnen valgte å ta standpunkt i livet. Dette skal ikke være vårt Norge!

 

Æresdrap er mord og skal behandles deretter. Frie kvinner er en ressurs vi må heie på og skyve frem!

Det er ingen ære i æresdrap!

 

Dette er fra markeringen mot æresdrap foran Stortinget.
Mer om selve markeringen kan dere lese her: http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/demonstrasjon-mot-resvold-og-sosial-kontroll/3423374908.html

6 kommentarer
    1. Jeg sitter i sofen min. Med et hjerte som verker og med frustrasjon og frykt for framtiden for mine jenter. For barn og barnebarn. Jeg sitter i sofaen og sier ingenting. For du skjønner at OM jeg sier noe er jeg jo bare en j…. rasist uten respekt for andre kulturer. Intolerant og lite åpen for andres kultur. Så jeg sitter i sofaen og sier INGENTING!

      1. Du er ikke en rasist, du er bare uvanlig feig og veik. Du tør ikke stå for det du tror på. Det er problemet ditt. Du er så redd for at naboen skal kalle deg rasist, at du ikke tør å åpne munnen engang. Du burde skamme deg. Jeg skal gi deg et gratis tips, folk har kalt meg rasist i mange år. Og hver gang det skjer så får jeg en bekreftelse på at jeg gjør noe riktig. Fordi folkene som kaller meg rasist, er hippie-idioter som aldri har lært noe som helst. Og til helvete med naboen, det svinet bør passe sine egne saker ellers så får han juling. Du er veik og feig. Så du sitter og gjemmer deg i sofaen. Slutt med det.

    2. Ei_heks:
      Nei herregud, alle skal kunne uttrykke seg fritt og si det de mener!
      det er din rett 🙂
      Jeg forstår din frustrasjon og bekymring veldig godt, derfor prøver vi å belyse disse temaene slik at en endring kan skje!

    3. Nå satt jeg det litt på spissen og jeg har alt for sterke meninger til å klare å holde munn hele tiden. 😉
      Likevel må jeg jo innrømme at her i Bloggeland ligger jeg litt lavt nettopp fordi jeg ikke orker at min sans for rettferdighet og likeverd skal bli oppfattet som rasisme. Og det blir den. For meg er toleranse for og aksept for at andre undertrykkes enten det er i kulturens eller religionens navn det samme som å være med på undertrykkingen. Og jeg synes det er fantstisk når kvinner som du er med på å sette fokus på uretten. Da kan jeg være med å heie! <3
      For meg har likeverd vært noe grunnleggende, ikke noe lært. Når jeg vokste opp, var alle mamma'ne hjemme. Og kjønnsrollemønstret var tydeligere og mer gammeldags. Så lenge jeg kan huske buttet det helt hos meg at det var sånn livet mitt skulle være. Bare fordi jeg var jente. Jeg var veldig bestemt på at jeg ikke skulle gifte meg når jeg ble stor, så jeg måtte gjøre husarbeide for en mann. (Faren min var forresten veldig flink for sin generasjon.) Heldigvis var vi kommet lengre når jeg endelig kom så langt. 😀
      Alle skal ha lov til å velge å leve sitt eget liv. Så lenge de ikke skader uskyldige. Og æren sin får man ta ansvar for selv. Ikke legge den børen på noen andre.

    4. Ei_heks:
      Er så enig! Mange kulturer har dessverre en laaaaaaaaang vei å gå fortsatt.
      fortsatt er det sånn at kvinnene må være hjemme, kontrollert, bærer familiens ære, bestemmes over, giftet bort etc.
      Men vi er mange på banen nå som forsøker å gjøre en endring for våre jenter og for alle andres jenter som nå vokser opp.
      ønsker deg en flott dag!

    5. Ja dere utlendinger er jammen morsomme. Dere kommer til Norge og påstår at dere har ære og dere forlanger respekt. Men dere aner ikke hva ære eller respekt er. Dere tvinger deres egne barn til å gifte seg med sin egen slekt også prater dere om ære. 🙂 Dere dreper deres egne barn for å beskytte familiens ære. Mange av dere klarer ikke engang å stave ordet ære. Dere bør nok reise hjem til ørkenen, der kan dere torturere hverandre og ha ære hele dagen lang. Her i Norge blir dere kun sett på som avvikere, bråkmakere og snyltere uten ære. Og forresten, i Norge må man fortjene respekt. Man må jobbe hardt for å få respekt. Og hvis noen krever respekt, så er de garantert å aldri få respekt. Jeg møtte en gal araber som påsto at jeg måtte respektere han. Så jeg ba han selvfølgelig dra rett til helvete med pisspratet sitt. Jeg respekterer ikke kravstore svin. Dæven så sint han ble, jo mer jeg nektet desto mer insisterte han på at jeg måtte respektere han. Og jeg lo og han ble rasende. Dere er noen forferdelige idioter hele gjengen. Dere er det verste som har skjedd vårt vakre land. Reis hjem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg