Jeg hijabiserte min datter, i Aftenposten

Etter mye kritikk og mange kommentarer her på bloggen, har nå Aftenposten publisert innlegget. 

Jeg er spent på reaksjonene der, og vet at 99% av dem vil være negative, på lik linje med kommentarene jeg fikk her. 

Jeg ønsker å minne dere på at jeg ikke er en person som støtter det ene eller det (bandrebarnehijab eller forbud mot barnehijab), jeg er bare FOR at jenter og kvinner selv skal få velge om de vil gå med eller uten, og at de selv skal utforske dette og finne seg selv. Begge deler bør aksepteres så lenge det er fritt valg!

Jeg fordømmer tvang av hijab på noen!

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Jeg-hijabiserte-datteren-min—Laial-Janet-Ayoub-601286b.html 

14 kommentarer
    1. Jeg synes du er tøff som orker å stå i det som kommer. Synes det er viktig å vise denne siden av hijab-debatten, som i virkeligheten kan splittes opp i flere debatter, slik jeg ser det.

    2. Så enig med deg. Det er usmakelig å tvinge slike ting på kvinner og barn, men ønsker de selv å bruke hijab, skal de selvsagt få lov til det. Det finnes så mange fine sjal at jeg nesten har lyst til å begynne med det gode, gammeldagse skautet igjen.
      Jeg er sikker på at jenten din ble kjempefin i hijaben sin og ikke minst STOLT av den.
      Det er jo ikke så lenge siden man nesten var pliktig til å gå med skaut her i landet, hvis man var gift.

    3. Moffeliten : Hvor du har fått det fra at “man nesten var pliktig til å gå med skaut her i landet, hvis man var gift”? Du har ingen linker til ditt utsagn. Nå har jeg sett massevis av bilder fra over 100 år tilbake og mye mer enn det, og ingen hadde skaut på seg. Se i riksantikvaret f.eks. De som brukte skaut var oftest kvinner som jobbet på gårdsbruk. De brukte ikke skaut av religiøse grunner, og heller få om ingen annen her til lands gjorde det pga “religion”. Så slutt med tullet ditt og ikke saus sammen hva som er religion, praktisk eller mote ! Vet du virkelig ikke forskjell ?

    4. Fremtidsutsiktene til ungen kan være en god grunn til å slutte med hijab. Hvis ungen får samme tankesett at man må gå med hijab ellers føler man seg naken, så vil det sette ganske store begrensninger på fremtidsutsiktene.
      Kanskje hun ikke vil lære å svømme ordentlig, det er få med hijab som trener når de er ferdig med skolen, noe som kan få negative konsekvenser for helsen.
      Hijab setter i praksis begrensninger på valg av partner, yrke, lønn, helse, osv. Du legger ganske mange begrensninger på fremtiden til ungen hvis hun begynner å gå med hijab.

    5. Der tsr du fullstendig feil! Hijab er ingen hinder! Det eneste hinderet hijabister møter er at dere ikke ser på oss som like verdige kvinner som alle andre. Det er dere som ønsker å begrense våre muligheter! Elin:

    6. Men det er jo en realitet at det er vanskelig å få jobb med hijab og at det setter andre begrensninger.
      Har lest flere intervjuer med hijab jenter som ikke får jobb, og i alle så sier de at arbeidsgiver bare burde se på CV og ikke noe annet. Men hva er da vitsen med intervjuet? Når man møter opp er det for å se om man passer inn sosialt i bedriften, og det kan være en stor grunn til at mange vegrer seg. En single kvinne på 30 med god CV ville jo vært en bra catch i en ingeniør bedrift, men med hijab så blir det fort motsatt fortegn på det.
      Trist at du sier det er samfunnet sin feil at det er slik og at vi må forandre oss. Det er meninger som ekstremister også snakker om.
      Håper du ser at dette kan bli en fattigdomsfelle, er ikke sikkert at støtten vil være like bra, eller like enkelt å få tolkejobb i fremtiden. Det er ingen som ønsker seg tilstander som i Sverige/Frankrike men det er jo dette man tar steg mot.

    7. Jeg synes det er flott når jenter etter selvstendige religiøse refleksjoner velger å ikle seg hijaben. Likevel er jeg uenig i at unge jenter ned i 9 års alderen klarer å gjøre dette. Det er klart man seg på mødre, tanter og bestemødre som forbilder og ønsker å etterligne de. Og selvsagt er det fint å kunne prøve ut. Jeg mener at man trenger tid tid å kunne utvikle sitt personlige forhold til Gud og hvordan man ønsker å praktisere religion, uavhengig hva slags livssyn man har. Om man ikler seg hijaben i for ung alder blir man i gåsetegn frarøvet denne muligheten, og valget med å ta det av, hvis man føler for det, blir for mange svært vanskelig, da man er engstelig for hvilke reaksjoner det vil skape hos venner og familie.

    8. Jeg heier på at jenter selv skal bestemme! Angrer de når de har tatt den på skal ingen tvinge dem til å fortsette å gå med! Samtidig er det foreldrenes ansvar å forklare hva hijab er og hvilke ting man kan gå glipp av om man ikke tar på seg hijab (feks type klær man ikke lenger får bruke) og være reelle om det.
      Datteren min vil ikke bruke det og det synes jeg er flott! Hennes kropp, hennes valg! Anonym:

    9. Så dette nå da en venn av meg delte innlegget på Face. En berikelse i debatten og jeg er veldig enig med deg. Som lærer har jeg aldri opplevd noen problemer med hijab. Jeg opplever at problemene folk snakker om ofte er skapt av uvitenhet og misforståelser. Stå på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg