Jeg har aldri vært en fri kvinne

Jeg har aldri vært en fri kvinne… Og vet du hva? Mest sannsynlig kommer jeg aldri til å være det heller. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi vår stygge verden er lagt opp slik. 

Fra jeg ble født, ble jeg dømt. Det svake skjønn. En jente. En som ikke vil få de samme mulighetene som gutter og menn her i livet.  En som må ta vare på utseende, fordi jenter og kvinner må se bra ut. En som må kle seg anstendig for å unngå å bli klådd på. En som må studere mye for å være likestilt med menn, men som likevel må godta å få mindre lønn. En som ikke skal være for åpen, men heller ikke får sjenert. En jente, noe feminint som alle må hjelpe på veien.

De siste ukene har jeg virkelig følt meg fanget. Bare fordi du er kvinne, så skal alle ha en mening om deg, ditt liv, dine klær, ditt utseende, hva du snakker om og mener og ikke minst om din personlighet.

Så hvem er jeg?

Med dine høyreekstreme øyne er jeg en hijabist, ergo undertrykt. Jeg har mest sannsynlig en mann og 5 barn hjemme. Jeg valgte ikke hvem jeg skulle gifte meg med, for det var pappas oppgave her i livet. Mannen min heter sikkert Mohammed eller Ahmed. Jeg får ikke kastet min hijab bort fordi mannen min har kniven sin klar under hodeputa. Jeg har ikke jobb fordi NAV bruker sine penger på sånne som meg, som snylter fremfor å tjene samfunnet. Jeg kom til Norge for å spare masse penger og kjøpe hus i hjemlandet. Og ikke minst kom jeg hit med min tilbakestående tankegang for å spre sharialoven her.

Er det ikke det du tenker?

Med dine sympatiske øyne er jeg så undertrykt at du snart ikke vet hvor du skal gjøre av deg. Du vet ikke hvor du skal starte for å ofre meg hjelp. Du må fortelle meg at hijab ikke er en del av min religion og at jeg har krav på å bli fri, og for å bli det, må vinden blåse i håret mitt. Du skal støtte meg når jeg får drapstrusler når hijaben er brent. Du må informere meg om at familiehuset og krisesenteret er noe jeg kan bruke når min mann tvinger meg til samleie på kveldene. Du vil nekte meg å bruke burkini fordi du vil frigjøre meg fra den dumme religionen min som er dominert av menn.

Med dine ekstremislamistiske øyne er jeg et null. Jeg har en halv hjerne og derfor er jeg ikke i stand til å ta noen valg. Du er mannen som vet best om hva jeg bør og ikke bør gjøre. Du vet at om jeg dekker meg så er jeg beskyttet fra de andre mennene så ingen skal se på meg og vite at jeg eksisterer. Du sier at islam har gitt meg rettigheter, men du styrer hvilke av disse jeg får lov til å bruke, fordi du vet best, fordi du er en mann, mens jeg bare er en liten kvinne. Du håper at jeg ikke blir for fri, for det kan være farlig for vår levemåte, som du tror jeg er så fornøyd med. 

Men hva med meg? Har noen av dere tatt seg tid til å tenke på hva jeg vil? Hva jeg mener? Hvordan jeg vil leve? Frihet for deg trenger ikke å være det samme som frihet for meg, og som jeg pleier å si; når du må fortelle en kvinne hva hun må gjøre for å være fri, da har du tatt fra henne friheten til å velge å være fri!

Som kvinne med to kulturer kommer jeg aldri til å være bra nok for dere. Jeg er enten for undertrykt eller for liberal. Og det er ikke fordi jeg virkelig er en av delene, men fordi dere har forhåndsdømt meg. 

Sannheten er at jeg føler meg balansert. Jeg er ikke ekstrem selv om jeg dekker håret, og jeg er ikke løs selv om jeg går med trange jeans. Jeg er ikke undertrykt selv om jeg er muslim, og jeg er ikke åpen for trakassering selv om jeg sminker meg og er ute på konsert. 

Jeg er en kvinne som prøver å leve slik hun selv vil. Jeg er en kvinne som trives best når hun blander to kulturer og en religion i mikseren, til de blir en god og luftig deig som jeg synes smaker godt. Du trenger ikke å mene det samme, men du skal heller ikke presse meg til å leve på din måte! Jeg er en kvinne som vil bli akseptert for den hun er, og selv om jeg nå innser at jeg mest sannsynlig aldri kommer til å være fri, så skal jeg fortsette å gjøre det jeg gjør, sånn at min datter og deres døtre får et fritt og verdifullt liv i fremtiden.

De siste to ukene har burkinidebatten og Mela festival trakasseringen gjort meg oppmerksom på en ting; jeg blir bestemt over og styrt, uansett om jeg vil det eller ikke. 
La meg starte med Mela saken. Jeg og en venninne er på konsert. Vi ser en gjeng unge gutter som danser brått og treffer oss uansett om vi vil eller ikke. De tar så frem sine telefoner og tar bilder under skjørtene til jentene foran oss. Hva gjør jeg? Jo, jeg blogger om det og bestemmer meg for å anmelde saken. Hva gjør dere? Jo, dere dømmer meg med en av to ting:

1. Skal ikke hijab beskytte deg fra å bli seksuelt trakkasert? Ta den av da den vekker mer oppmerksomhet enn noe annet. Det er DERES kultur, dette skjedde ikke før dere kom inn i landet.

2. Hva gjør en jente med hijab på konsert? Hadde du kledd deg mer anstendig og oppført deg pent så hadde det ikke skjedd. Du gjør dette for oppmerksomhet.

Uansett, så var jeg feil. Det er min skyld at jeg var der, min skyld at jeg gikk med de klærne, min skyld at det skjedde akkurat MEG. Jeg får beskjed om at jeg burde ha meldt i fra tidligere, eller at jeg ikke skulle ha meldt i fra i det hele tatt. Uansett hva jeg gjør, så gjør jeg feil!
Jeg får beskjed om at jeg svartmaler innvandrere når jeg nevner at guttene har utenlandsk bagrunn, eller at jeg ikke er nøye nok når jeg ikke skriver hvor det var de kom fra. Jeg er dømt, styrt og det frie valget jeg tok om å blogge og å anmelde, er snudd om til å peke mot min retning; det er meg det er noe galt med.
 

Den andre saken er burkini debatten. Etter at jeg debatterte mot Carl I. Hagen fikk jeg mange positive tilbakemeldinger, men også mange negative.
Hvorfor klarer du ikke å frigjøre deg fra dette plagget som undertrykker kvinner? Hvorfor kan du ikke sympatisere med dine medsøstre som blir tvunget til å dekke seg, og kaste plagget bort? Hvorfor kan du ikke respektere de norske reglene? Dra dit du kommer fra om du ikke klarer å integrere deg, på stranda går vi med bikini!

Hvor er jeg midt opp i dette? Hvor er mine valg, mine rettigheter og mitt JEG? Hvor er valgfriheten, religionsfriheten og klesfriheten? Hvor er kvinnerettighetene?
Det er virkelig trist og skamfullt å se at vi i 2016 ikke har beveget oss ett eneste skritt i riktig retning mot kvinnefrigjøring! Vi skal enten dekke oss til, eller kle av oss. Vi skal bli fortalt hvilke yrker som passer oss og hvilke som ikke gjør det. Vi skal bli styrt som små brikker i spillet som heter Politikk.

Og kvinner som reiser seg opp og forsøker å gjøre noe med saken, får fort teip om munnen og lenket i bakken. Kvinner skal ikke være frie! Det er noe vi frykter. Frie kvinner er tydeligvis skummelt… Men hvor lenge skal vi holde på slik?

 

18 kommentarer
    1. Jeg synes du er skikkelig kul. Og jeg må bare innrømme, jeg føler at jeg er som deg.
      Jeg føler at de politisk korrekte hater meg pga. mine smårasistiske uttalelser innimellom. Og jeg føler at de høyreekstreme hater meg for at jeg faktisk ikke er rasist og liker homofile osv.
      Det er gøy å finne seg selv. Så støtter deg så 100% i den kampen du fører. Identifiserer meg helt med den.
      Det er gøy å finne balansen. Å finne seg selv oppi alt dette. Og det er det verden trenger. Ikke disse som tilter helt ut på den ene eller den andre sida, men folk som våger å være seg selv. Det er spennende det!

    2. Heier på deg også!!!! Heia til at alle skal definere seg selv slik de vil, uten å bli presset til å forme seg slik alle andre vil! <3 ønsker deg alt godt! tanketromling:

    3. Hehe tuuusen takk. Og så må jeg komme med en “cheesy” kommentar. (Må alltid ødelegge)
      Synes du blir mye penere med Hijab. Den fungerer som en ramme rundt ansiktet. Tildekning er sexy. For den hinter om noe mer. (Om du er snill gutt osv.) Så supert plagg!
      Sånn! Håper du ikke fikk meg helt i halsen nå.

    4. Du er så sterk, vakker og unik!
      Jeg heier på deg og syns du gjør en utmerket innsats med bloggen din, og tar opp emner ikke alle tåler å lese eller er tabubelagt av andre årsaker.
      Forsett sånn, du er både en vakker kvinne utenpå og inni!
      Ha en fin uke 💖🌹

    5. Utrolig bra skrevet. Jeg har lenge villet å skrive noe helt lignende, men du skrev det helt perfekt! Du var utrolig flink på TV-debatten også, stå på! Og jeg er helt enig med fyren lenger opp, man må tørre å være seg selv i en verden som ellers prøver å bli tilnærmet homogen. Jeg vil tørre å være meg selv, jeg bryr meg ikke om jeg skiller meg ut, for i det minste tar jeg mine egne valg i motsetning til mange som går etter samfunnsnormer. Bra skrevet :)!

    6. Hei!.
      Jeg forstår at du har et behov for å vise identitet ved å bruke slike religiøse land. Men, er det ikke slikt om en nordmann er på ferie i feks . Palestina, så går ikke vedkommende i mini shorts og bikini, fordi man vet at det provoserer innyggerene og regjeringen der? man retter seg til det landet man kommer til, slik mener jeg det burde vært i Norge og. Personlig har jeg ikke noe i mot Hijab fordi det er et harmløst plagg. Men med en gang jeg ser en Burka eller en Niqab, kjenner jeg at jeg blir provosert. Dette føles helt feil fordi jeg mener dette er seksualisering av unge jenter/kvinner/barn. Jeg har en bakgrunn der min far er kurdisk (har ingen kontakt med han, aldri møtt, aldri kjent, er ikke muslim) så jeg vil si jeg vet mye om dette. Jeg mener at norsk-integrerte nordmenn søren meg får oppføre seg som en nordmann, er det så utrolig viktig å tviholde på muslimske tradisjoner, vel, flytt tilbake til hjemlandet deres der det er vanlig å bruke det. Det er ingen som tvinger dere til å bli her. Jeg skjønner meningene dine, absolutt, det eneste jeg ber om er at du setter deg inn i meningene til hva nordmenn vil- hvilke verdier vi har i Norge.

    7. Dette føler du fordi svært mange av dere muslimer har det med å bosette dere i grupperingen på Østlandet og dyrke deres egne regler og kulturer.
      Du er født her, men du bærer lite preg av å være norsk, ( nordmenns forståelse av norsk, og tross alt, vi er flertallet her fremdeles og har en definisjonsrett på tross av kongelige og politiske taler ) foruten at du har lært det norske folks språk og bidrar i samfunnet. Demokratiet Norge tillater at vi ikke trenger hyle hurra for hijab, selv om venstre- Norge helst vil mobbe og støte ut de som ikke roper hurra. jeg blir aldri enig med deg, flere og flere nordmenn forstår hva islam er, ingen skal plage dere, men aksepter at vi ikke er begeistret når du maner til debatt, det er en rett i Norge. Politikerne og kongen med sin politiske korrekthet er ikke i takt med folket, også de er enkeltindivider valgt av oss og har ingen definisjonsmakt på sannheten. Med sine pene taler om mangfold holder de deg for narr, mange nordmenn er ikke så begeistret for islam, hijab , halalslakt ( dyrplaging), mannsdominanse, uhensiktsmessige barneflokker ( med støtte fra nav) , økende kriminalitet , økende polarisering osv osv.. er du ærlig med deg selv har innvandring fra muslimske land skapt i* vlig mye hodebry for oss nordmenn.. dette vet du veldig godt.
      Du skal være glad for at du har vært i en familie som har tatt vare på akkurat deres kultur, det er helt naturlig og menneskelig for oss mennesker å velge de som er mest lik oss. Visste du at særiøs forskning viser at det første vi legger merke til ved hverandre er etnisitet? Vi leter etter de som ” ser ut som oss” og gir oss trygghet. Jeg tror det er derfor muslimer blir ” ekstra” troende når de ankommer Norge, 80% bør jo i Oslo/ omegn, de ønsker dette for der er det flest likesinnede. De søker til det som er kjent og trenger å forsterke dette i et fremmed land med helt motstridende verdier på flere hold. Det er skummelt å bo på bygde- Norge, da må de kanskje vike fra sine verdier.
      For deg blir det nok en kræsj.
      Jeg synes det er rasistisk å si at mennesker med annen nasjonal bakgrunn en etniske nordmenn er nordmenn… dere skal jo ikke miste deres identitet? Selv om du er født her kommer din slekt fra Midtøsten liksom. Du og dine barn bør jo ta vare på det gode fra deres opprinnelse . Vi nordmenn må også få lov til å kjenne på at vi enda er et folk, som fikk forme vår kultur før dere begynte komme på 70 tallet. Vi søker også hverandre primært, fordi det er kjent og trygt. Våre verdier må få være våre, uten at mennesker fra alle verdens nasjoner skal få gullbillett inn hit og i tillegg late som de er vaskeekte nordmenn.
      Jeg har ingen arenaer hvor jeg kan bli kjent med kvinner i hijab. Studerte med et par, men de ble aldri med på noe, det virket som de ikke kunne.
      Ikke så lett for oss nordmenn å inkludere jenter i hijab som nekter å bli med på f.ex en bar etter studier / jobb fordi det er ” Haram” å bare sitte i baren.. grille i parken kunne dem heller ikke, fordi de kunne ikke steke halal på en grill hvor vi stekte svin .. shoppe klær sammen? Mange av de jentene begrenser antrekket til lange skjørt og handler stort sett på hijabhuset eller på Grønland i nisjebutikker.
      Vi har en kræsj, jeg opplever at muslimer og nordmenn har ekstremt lite til felles . Jeg synes deres verden virker kjedelig og svært begrenset. Prøvd å inkludere dere, men er ikke så lett når omtrent alt er Haram…
      Jeg opplever heller ikke det du sier i innlegget. Vokst opp i en norsk kristen familie, der fikk bror og jeg akkurat samme muligheter. Aldri blitt sex-trakkasert , blitt påtvunget antrekk, og gjett hva, jeg tjener bedre enn flere av mine mannlige kollegaer… jeg tror du bare har vokst opp i et hjem som bærer sine kulturelle trekk sterkt, og du har lært deg et virkelighetsbilde lik det vi finner i flere muslimske land. For ja, der er det mannen som råder.
      Håper en dag du kaster hijabenn og opplever virkelig frihet. Den oppleves distanserende på meg og vil tro mange. Vi bryr oss vel lite om hijab i gatene, men for meg f.ex har jeg gitt opp på å inkludere ei dame i hijab ages ago.. dere virker frivillig og ufrivillig ” fanget” og resultatet er også utenforskap blant etnisk norske. Det er konsekvensene. Ja du har norske venner, men vi ser jo på bloggen, mest hijabvenner. Og din neste mann blir garantert muslim.
      Du velger selv å forbli i dette forvrengte Islamske virkelighetsbilde, du bærer selve symbolet på at kvinner står i en underdanig stilling til menn. Du bærer islams symbol, hvor mannen kan ha 4 koner, kan gi kona pryl og hvor dama skal arve halvparten av mannen. +++ Tror du virkelig at nordmenn flest synes dette er spennende og tiltrekkende? Vi føler avstand til de verdiene, og når du bærer hijab, får vi en naturlig avstand til deg, flere av oss. Det blir bare en naturlig konsekvens. Har dog ingenting imot deg og ønsker deg et godt liv.

    8. Jeg må tenke over hva du skriver,og hva du mener.Jeg er en norsk kvinne,og jeg har aldri følt meg undertrykt,men jeg har heller aldri sett meg selv som et offer,men jeg har sett muligheter. Muligheter i et land som lar oss ha en fri tankegang.Jeg har oppdratt min datter på samme måte.En fri sjel i seg selv,vi aldri sette seg selv i bur.Men lete og finne muligheter.
      Du har tatt og tar dine valg,som helt sikkert vil forandre seg etterhvert som du blir eldre. Det er en god ting med å bli eldre..man forandrer seg,og vokser. lever og lærer. Så gå ditt løp du,gjør det som er bra for deg nå. En ting jeg ikke forstår,er hijab bruk,men det er fordi en så stor overvekt av kvinner med hijab mister mye hår,og ender opp med bare flekker.i hodebunnen. Jeg jobber med helse og møter mange slike kvinner,det er så trist.Ellers er det jo et fritt valg og valg skal man respektere,men man må også vite at det får konsekvenser. Noen ganger på måter man ikke hadde tenkt,fordi man mangler kunnskapen der og da.Masse lykke til videre,alt godt til deg!

    9. Heier på deg! Hilsen etnisk norsk som BEUNDRER muslimske kvinner. De må være noen av de sterkeste menneskene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg