Missekonkurranse med hijab

I dag har jeg uttalt meg litt i Dagbladdet angående missekonkurransen der en kvinne deltok med hijab.

Saken ble publisert her:

http://www.dagbladet.no/kjendis/halima-19-stilte-i-missekonkurranse-ifort-hijab-og-burkininbsp–som-en-darlig-vits/65379174

Hva synes dere?

Jeg mener at det er på tide at kvinner med hijab er med på alt det andre kvinner uten hijab er med på. Kroppsfokuset må reduseres, og kvinner som viser mindre kropp må også få en plass! Dessuten sies det at missekonkurransen ikke bare går ut etter utseende, men også intelligens, og da ser jeg ikke problemet med at vakre, intelligente muslimske kvinner er med på det.

 

10 kommentarer
    1. Hei søster! Lurer bare på en ting. Kan man egt be når man har utflod? Takk for svar:)
      Burde btw vært en muslimsk side på nettet hvor du og kanskje en annen svarer oss jenter. Finnes noe lignende i dag, men det er så vanskelig å finne fram. Siden du jobber med it håper jeg dere en gang får det til. God kveld :))

    2. Heu muslima:
      Dette må du nesten forhøre deg med en imam om. Jeg er ikke rett person til å svare på slike religiøse spørsmål dessverre!

      Håper du finner ut av det. <3 lykke til!

    3. Utflod å be ? Ja alså kommer ann på hvilken type utflod om det er bare vanlig klart slim så tror jeg du kan be! ‘Men om det er brunt eller blod så må du gjøre ghusul eller noe tror jeg fordi det kan være regnet som mens! Men har du mye utflod bør du finne ut av det slik du ikke ber med utflod som er tykt i konsistens og ødelegger din wudu

    4. Missekonkurranser handler jo om utseende, om man vil vise sin intelligens finnes det mange bedre arenaer for det! Det virker litt rart å skulle delta i en kroppsfiksert konkurranse og ikke vise noe kropp.
      Nå er ikke jeg noe ekspert overhodet, men jeg trodde poenget med hijab er å dekke til det som anses som attraktivt for det motsatte kjønn. Jeg har forstått det slik at man som troende muslim (med hijab) skal være ydmyk, ikke forsøke å vise frem sin skjønnhet, eller i alle fall ikke stå på en scene hvor hele poenget er at alle skal se hvor attraktiv man er.

    5. Man kan da være fin og attraktiv uten å vise for mye hud, tenker nå jeg. Og hijab er ingen grunn til å skjule seg selv er min mening. Tvert i mot kan man kle seg pent, lukte bra, etc, selv om man bruker hijab 🙂 Anonym:

    6. Greit nok det, er enig i at man selvfølgelig kan kle seg pent og lukte bra selv om man bruker hijab. Men meningen er vel å ikke vekke seksuell lyst eller tiltrekke seg oppmerksomhet mot sitt utseende? I så fall kræsjer denne holdningen litt med å stille i en konkurranse hvor deltakerne så godt som sier: alle sammen se på meg, se hvor fin jeg er!
      Hva er poenget med hijab om ikke akkurat dette? Jeg mener altså ikke å være frekk, jeg er interessert og nysgjerrig 🙂

    7. svarer med dette som en kvinne skrev på facebook statusen jeg la ut, og hvor noen tenkte på samme måte som deg:
      Sumaya Jirde Ali skrev:
      Hvordan blir det crash? Hvis en muslimsk kvinne bærer hijaben sin, husk muslimske kvinner er ikke en homogen gruppe hvor alle bærer hijaben av samme grunn, for å ikke la seg bli objektifisert og dermed dekker hun seg under en misskonkurranse hvor objektifisering og det ytre er det som er relevant for å vinne konkurransen, hvordan crasher hennes deltakelse med hennes grunn for å bruke hijab? Jeg skjønner ikke hvordan det kan crashe for hvis hun dekker seg til for å skjule sin skjønnhet, så er det ikke mindre skjult bare på grunn av at hun omringer seg meg kvinner som ikke skjuler seg og nei hun blir jo ikke objektifisert for hun dekker til kroppen så igjen hvordan crasher det? Ja, det er ikke vanlig at muslimske kvinner i det hele tatt deltar på konkurranser hvor utseendet er det som telles men det betyr ikke at de ikke kan og det er det Halima påpeker; hun sier at selv om du dekker deg til så kan du delta på konkurranser du liker, for ditt personlige valg om å kle på deg skal ikke hindre deg fra å realisere deg selv og dine ønsker. Og hennes tilkledning støter verken konkurransen eller dommerne, hun har full støtte fra dem og da lurer jeg på hvor problemet ligger? Jo, hos mennesker som blir usikre fordi nå har vi en muslimsk kvinne som ikke kan plasseres inn i den stereotypiske båsen som sier at alle hijabbærende kvinner er undertrykte Anonym:

    8. Hun deltar i en konkurranse og forteller at det er for å vise at også jenter i hijab er vakre, da er jo selve begrunnelsen hennes den samme som alle andre som deltar i missekonkurranser: å vise at man er attraktiv. Om hun hadde deltatt med begrunnelsen at hun mener denne objektifiseringen er feil og i protest mot dette hadde jeg skjønt det bedre.
      Man objektifiserer seg automatisk ved å delta i en konkurranse hvor man blir dømt på utseendet.
      Selv om hun ikke viser kroppens former og håret, viser hun jo ansikt, og da blir skjønnheten hennes dømt ut i fra ansiktet. Mange (blant annet henne) velger å gjøre seg mer attraktive ved å bruke sminke. Så om hennes grunn til å bruke hijab er å ikke bli objektifisert, så skjønner jeg ikke hvorfor hun deltar i en slik konkurranse.
      Og jeg mener så absolutt ikke at alle hijab-bærende kvinner er undertrykte. Men jeg har forstått det slik at som religiøst plagg er hele vitsen at man skal ikke tiltrekke oppmerksomhet mot sin ytre skjønnhet. At det er det som er selve budskapet og hensikten som er i Koranen.

    9. Hei, nå kommer jeg til å fortelle min mening om hva jeg mener om de meningene rundt hvorfor muslimske kvinner bruker hijbab.http://hijabii.blogg.no/1435590968_hijab.html, her en kilde hvor jeg var inne å leste på.
      Det står i innlegget “Mennesket som står foran deg, er en person som eier en sterk personlighet. Hun kommer aldri til å lyve eller jukse. Hun skal være en aktverdig arbeidsgiver, en god venn, den beste rådgiveren, den gode eleven, hun skal aldri skade deg eller gjøre noen noe dårlig. Hun skal være til å stole på. Det er slik en muslim skal være. Enten du er en jente eller en gutt, gammel eller ung”
      Jeg mener det er feil å lære en jente at hun skal være plettfri, for ingen muslimsk jente er plettfri. Det at de skal få det presset er skadelig for dem psykisk, og det kan føre til at de ikke klarer å være fornøyde med seg selv. En jente skal aldri tro at hun er en gave og bygge sin selvtillit opp på noe som er urealistisk. I denne verden fungerer det ikke slik at man alltid skal være ærlig eller ikke jukse. Noen ganger er man svak og andre ganger er man lat, og hva er problemet?
      Hun er ikke noe tøy du kan leke med, så bli lei av og så kaste. Hadde du likt å ta på noe du vet flere personen har holdt på med, før deg?
      “Tenk deg at du går forbi en diamantbutikk. Du ser masse fint og dyrt, men det alle dyreste smykket i butikken vises ikke frem til alle. Det vises frem og gis kun til den personen som betaler det dyre for den. Slik skal det være for en jente//dame som går med Hijab. Det betyr ikke at jenter som ikke går med Hijab er sånn. Det kan godt hende at en jente/kvinne som går med Hijab dessverre ikke følger reglene, men det jeg skriver om er hvordan en hijabi skal oppføre seg”
      Dette er galt å få andre til å tro at noen er bedre enn alle siden de er dekket til. Det er ikke slikt at du kan tro at noen skal bare behandle deg vakkert og gi ingenting tilbake. Jeg synes det er feil den måten kvinner skal fremstilles som uslåelige og best. Ingen klær skal noen gang definere hvem noen er eller kreve at de skal være den beste rådgiveren, helt ærlig for kommer synet på virkeligheten inn?
      Biologisksett så tiltrekkes man av kropper og man kan ikke hindre det, bare lære en å beherske seg. Synes gutter vil ha om jenter i hijab er ikke bra, for de vil aldri kunne ha et godt syn på kroppen deres og hva den er til. De vil tenke at kvinner SKAL være dekte og de skal være så PERFEKTE? Det er også ikke normalt å vandre rundt i hijab, det er vanlig men unormalt.
      Det er ikke klokt og jeg håper de forbyr hijbab og alle de andre antrekkene. Det er også langt fra attraktivt og ofte blir jeg flau når jeg sitter sammen med noen med hijab

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg