Hvorfor jeg mener hijabforbud ikke er løsningen

Hei.

På lørdag var jeg på TV2 Nyhetsmorgen for å diskutere burkini og hijab på skolene. Dessverre er det alltid begrenset med tid på TV slik at man ikke alltid får forklart seg godt nok, og siden jeg har gått mange tilbakemeldinger på min mening om burkini, skriver jeg dette innlegget nå for å forklare meg mer.

 

Først kan jeg starte med å linke til hva jeg skrev i Aftenposten i forrige uke: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Burkini-i-badetimen-er-et-inkluderende-tiltak-Flere-burde-gjore-som-Finnsnes-barneskole–Laial-Ayoub-600138b.html

Vi er i en ny situasjon i Norge. Aldri før har det vært så mange muslimer i landet, og selv om antall muslimer i Norge ikke utgjør mer enn en liten brøkdel i forhold til befolkningsmengden, så frykter mange at muslimene skal ta over.

Jeg innrømmer at vi har et problem med at en del muslimer har blandet sin religion med sin opprinnelige kultur, og tvinger unge jenter til å bruke hijab, noe som i islam ikke er tillatt, og jeg har forsøkt å ta kontakt med Erna Solberg og andre politikere flere ganger for å diskutere frem løsninger på dette problemet uten å få svar, men er et forbud løsningen?
I mange land har vi sett at forbud har skapt mer polarisering og ekstremisme. Eksempler på dette ser vi i feks. Frankrike. Hijabforbud og forbud mot annen praktisering av religion i offentligheten vil etter min mening skape et samfunn for vi deles i to grupper, de som får leve slik de vil, og de som ikke får leve slik de vil. Det vil skape et samfunn med “oss og dem” mentalitet og man vil finne næring i hverandre til å produsere ekstremisme.

Etter min mening må man respektere at det finnes noen jenter som velger å bruke hijab selv, slik som jeg en gang gjorde da jeg var 11, mer om dette kan dere lese her: http://hijabbloggen.blogg.no/1466401190__vre_norskutenlandsk_.html

Noen jenter finner seg selv i religion, og det blir etter min mening feil å nekte dem å praktisere dette. Noe av det beste vi har her i landet er frihet! Frihet til å praktisere religionen man ønsker og friheten til å kle seg slik man vil. Mange av de som flykter fra sine hjemland og kommer til Norge, flykter nettopp fordi de i sine hjemland blir presset til å praktisere en bestemt religion og til å kle seg på en bestemt måte. De kommer til Norge hvor de vet at de får leve livet de selv ønsker, og dette skal vi ikke nekte dem å gjøre.
Jeg har skrevet og sagt i media mange ganger at vi ikke skal straffe jentene som fritt velger å gå med hijab, kun fordi andre blir presset til å gå med det. Vi skal heller rette vår energi og sette vårt fokus på de jentene som blir tvunget til å bruke hijab og heller hjelpe dem. Og selv om mange muslimer reagerte sterkt og sendte meg trusselmeldinger, så sier jeg det igjen: skolen, helsevesenet og barneværnet er løsningen hvis vi opplever at unge jenter blir tvunget til å bruke hijab! Barnevernets jobb er først og fremst å veilede foreldre, og dersom skolen, barnevernet og feks. imamer samarbeider, kan man komme frem til løsning i disse familiene.

I koranen står det at ingen skal tvinges til å praktisere religion, og dette gjelder alt i religionen! Jeg kjenner mange flotte kvinner som bærer hijab og som har barn som ikke bærer hijab, og de får velge fritt! På en annen side kjenner jeg også kvinner som bærer hijab og som har barn som bærer hijab av fri vilje, og de trives med det! Begge deler synes jeg er like riktig, for disse kvinnene har brukt sin energi på å oppdra sterke jenter som er selvstendige i sine avgjørelser, og hijabforbud vil jobbe i mot denne type oppdragelse!

 

Når det gjelder Burkini diskusjonen som har foregått over alt på sosiale medier de siste dagene, så mener jeg at tiltaket er kjempe bra. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor folk reagerer negativt heller, da det viktigste i denne saken er at alle skal få muligheten til å lære seg å svømme. Det positive med dette er at jentene ikke lenger vil droppe svømmetimene, og at fraværet vil gå nedover. Jeg ser på det litt annerledes enn hva nordmenn flest gjør, og mener at noen mennesker trives med mer klær på kroppen enn andre, og så lenge de går med dette frivillig, så bør vi la alle kle seg slik de vil.

Hva man har på seg under svømmetimene bør ikke være diskuterbart, så lenge klærne ikke går utover sikkerheten til jentene, noe burkini ikke gjør i og med at det er laget av samme stoff som badetøy. Jeg ser på tiltaket som inkluderende for alle. Barna vil få glede av å bade og dekke behovet for svømmeopplæring.

Vi må også forstå at mange av disse jentene kom nylig til Norge. De har aldri vært vant med å gå med bikini og hijab er en del av deres normale hverdag. Vil vi frata dem deres komfortsone? Når de har bodd her en stund kan de heller velge selv hva de vil gå med og hva som blir deres nye kleskode, men inntil da, skal vi tvinge dem til å kle av seg i et land hvor frihet er den største stoltheten vår?

Også må jeg som feminist nevne enda en ting; hvor ble det av alt kvinner har kjempet for i mange år? Friheten til selv å velge hva man vil gå med, enten det er mye eller lite! Hvorfor skal vi som feminister be kvinner kle av seg og vise mer hud, når vi selv har vært i et samfunn hvor folk har bestemt at vi skal ha på oss mer og dekke oss til? Vi MÅ la kvinner/jenter få velge selv! Vi MÅ heie frem de frie meningene til jentene og heller kjempe i mot alle som tvinger dem til å gå med mer eller med mindre!
 

Hva synes dere?

8 kommentarer
    1. Så flott innlegg å tøft at du stilte på tv ! Det står det respekt av☆ jeg mener rett å slett at det må da være helt frivillig hva mam vil gå med å ikke gå med 🙂 ☆

    2. Jeg er helt enig i at dette må være et personlig valg. Å forby et klesplagg vil jo være like mye å frata noen en frihet som å tvinge noen inn i et…
      Problemet er kanskje at man ikke vet om jenta velger eller tvinges – og for mange er det dessverre lett å anta at alle i hijab/burkini bruker det fordi de må.
      Kanskje dersom flere sterke kvinner står fram og gjør det klart at de velger bekledning selv vil disse protestene stilnes.

    3. Jeg skal fortsette å mase på erna solberg om å ta en samtale med meg, er faktisk mye vi kan gjøre for å finne ut om jenter er tvunget/velger selv… politikere må bare orke å jobbe mer med dette i steden for å ta den korteste veien (forbud) Kvaseblod:

    4. Jeg tror ikke du ser helt konsekvensene av det du driver med? Flere og flere nordmenn kommer bare til å få dere helt i vrangstrupen. Hvorfor? Jo fordi dette er Norge. Hvordan dere kler dere og praktiserer i deres hjemland bryr vi oss døyten om, men måten dere prøver å presse religionen deres og kulturen deres på oss er bare helt avskyelig! Er det her takka for at vi har redda dere fra krigen? Trodde jeg aldri kom til å si det, men neste år stemmer jeg FRP. Nå må det bli slutt på det tullet her. Dere eier hverken respekt eller takknemlighet for landet som har tatt dere til seg, dere skal hele tiden presse på middelalderkultur fra deres land. Dere eier ikke skam.

    5. I skolen er det et mål at flest mulig deltar og når læringsmålene. Da er det viktig med riktig utstyr og jeg ser ikke helt problemet med burkini i denne sammenhengen, så klart under forutsetning av at jentene vasker seg skikkelig før svømundervisningen.
      Jeg vil invitere deg til å bli med i bloggruppen Samfunnspraten på Facebook. Der kan du dele innleggene dine!
      Ønsker deg en fin kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg