Du må holde kjeft om sannheten!

De siste ukene har flere tatt kontakt på Facebook og via artikler og skrevet til meg at jeg bidrar i å øke det negative bildet av muslimer.

Blant annet har det vært denne saken: http://www.klassekampen.no/article/20161229/ARTICLE/161229955

Flere supportere av denne saken skrev til meg under innlegget som ble delt på Facebook, og det første som ble gjort var selvsagt å kommentere utseende til oss kvinner som kjemper en kamp i offentligheten, sminke, klær og generelt sett hvordan vi ser ut. Kommentarene ble så slettet, og saken fortsatte litt mer sakelig.

Etter at denne saken ble publisert, kontaktet flere meg på chatten og forklarte meg følgende: “Du sier mye bra, Laial, men når du nevner de negative sidene til muslimer, så bidrar du bare til mere hets.” Blant annet trakk de fram saken om seksuell trakassering som jeg vitnet i fjor sommer. De mener altså at oss kvinner ute i media, som trekker frem de negative sidene som NOEN MUSLIMER gjør, bidrar til at det blir større hat ovenfor muslimer generelt. I tilleg til meg ble blant annet de skamløse jentene trukket frem, i tillegg til Faten Mahdi Al Husseini.

Jeg fikk også beskjed om at jeg må slutte å nevne mine egne historier og erfaringer når jeg uttaler meg, og at dette blir for dumt for leseren som vil tro at dette er et generelt bilde av hvordan muslimer er.

La meg starte å svare på denne måten: Jeg har ALDRI uttalt meg på vegne av noen andre enn meg selv. Heller har jeg aldri sagt at jeg representerer noen andre enn meg selv og mine egne meninger. Når jeg i media skriver “jeg opplevde” eller ” jeg mener”, så sier det seg selv, JEG opplevde det og det er MIN mening.

Jeg reagerer på at det er OK for disse mennene at jeg forteller om de negative tingene i det norske miljøet og i alle andre miljøer som ikke er muslimske, men med en gang man trekker frem noen negative handlinger utført av muslimer, så bli man møtt med en pekefinger i ansiktet. Dette er forbudt og man må feie de negative sidene under teppet så ikke det muslimske bildet blir verre enn det det allerede er.

Sannheten er dog at det finnes problemer i det utenlandske miljøet og blant muslimer!, og nei, jeg har ikke tenkt å legge skjul på det! Tvert i mot bør dere menn la oss kvinner fortsette å uttale oss fritt, for å vise at ikke alle er på samme måte. Og for å bekempe et problem, er man nødt til å belyse det. 

Det aller største problemet vi har er at dere menn går til angrep mot oss kvinner, når vi får en sterk stemme. Dere bør heie på oss og dytte oss fremover! Og ikke minst, bør dere være med på å belyse de problemene som finnes i våre miljøer, og være et godt forbilde for andre menn, for å forbedre bildet av islam.

Hvorfor skal vi skjule at vi sliter med mannsdominanse i våre kulturer?

Hvorfor skal vi skjule at jenter til den dag i dag blir utsatt for omskjæring? http://hijabbloggen.blogg.no/1457024372_03032016.html

Hvorfor skal vi skjule at seksuell trakassering blant visse miljøer er et stort problem? http://hijabbloggen.blogg.no/1472190978_seksuell_trakassering.html

Hvorfor skal vi se ned på kvinner som klarer å bryte seg ut av et fengsel kalt SKAM? 

Som muslimske menn som frykter det fiendtlige bildet av islam, og som ønsker at folk skal forstå at ikke alle muslimer er slik media fremstiller, bør dere hånd i hånd med oss bekjempe disse problemene! Jeg og de andre jentene trenger ikke å få godkjennes av dere før vi skal uttale oss. Har dere tenkt på at problemene vi nevner kanskje eksisterer i større grad enn det dere vil innrømme, og at det kanskje er derfor så mange av oss snakker om det?

Når det gjelder ting jeg har sagt i media, så står jeg for alt jeg har uttalt meg om! Mitt hovedfokus er å vise et bedre bilde av den vanlige muslimen i gata, en som lever som alle andre og som ikke er noe folk bør frykte. Men ja, jeg har også nevnt dårlige sider ved den utenlandske kulturen og ved visse muslimer som har misforstått islam! Ikke fordi jeg ønsker å gi et negativt bilde av islam eller utlendinger, men fordi INGEN kulturer er feilfrie og for å vise forskjell på de som utføret visse handlinger og går under paraplyet islam, og de som praktiserer religionen slik den skal.

Jeg avslutter med å si at vi sammen bør samarbeide om en bedre fremtid for våre barn! Hopper vi over visse problemer fordi vi er for feige til å stå frem om dem, så vil barna slite med å rydde opp etter oss!

 

11 kommentarer
    1. Godt skrevet, stå på videre, ikke la deg knekke eller sensureres. Du gjør et viktig arbeid <3 Deler dette på Facebook jeg 🙂

    2. Den eneste måten jeg ser at du bidrar til mer negativitet er at du fronter det kvinneundertrykkende plagget hijab her i Norge. Majoriteten av nordmenn begynner å få nok av å se folk dekke seg til i pressenning.

    3. Bra sagt. Trenger flere fra de respektive religioner til å belyse negative sider, fordi hvis folk som ikke tilhører religionene sier noe så er man jo automatisk rasist. Hvorfor innser ikke alle folk at det finnes drittsekker som også er muslimer, og det er disse vi blir fôret med gjennom media daglig gjennom bilder av vold og krig og elendighet. Det er da helt opplagt at nesten alle muslimer er like lite for dette som oss såkalte kristne. Jeg skriver såkalte fordi de fleste som er kristne i hvertfall her til lands må ha alibi for å gå i kirken, og ikke omtaler seg som kristen i like stor grad som muslimer gjør, eller også folk fra andre religioner som stikker seg ut som annerledes enn oss julekristne. Jeg meldte meg ut av kirken når de ville nekte homofile å være det, ikke fordi jeg er homofil selv, men fordi jeg har venner som er det, og fordi jeg syns alle skal kunne få gifte seg med den man vil uansett om man er kristen eller muslim eller hva som helst. Jeg bryr meg egentlig lite om hva andre har for slags religiøs oppfatning eller legning, sålenge de oppfører seg bra og respekterer andre. Drittsekker har ikke én religion, og det fikk vi jo bevist i Norge i 2011 dessverre. Jeg trodde igrunn både Kristendommen og Islam var tuftet på de samme budskapet om at man skal være snill og oppføre seg ordentlig, og ikke gjøre dumme ting. Såklart så vil jo disse bøkene være tilpasset en helt annen tid, og det som var riktig da er ikke nødvendigvis riktig nå på samme måten, men man jo sette det i historisk perspektiv. F.eks så lever mange sammen som samboere i Norge i dag, noe som var utenkelig for de fleste her i landet for under 40 år siden, mens nå er det helt normalt. For litt over 100 år siden fikk kvinner stemmerett, noe som tilsier at min oldemor var en av de første som faktisk fikk lov til å stemme ved valg. Nå er det utenkelig at man ikke har det, og vi har jo også kvinnelig statsminister, og vi her oppe i lille Norge sitter her med nisselue og blå øyne og ser ikke at kampen for disse selvfølgelighetene faktisk pågår over store deler av verden enda. Min egen oldefar var av samme kaliber som mange av de muslimske mennene (og også kvinner), og mente at han var byens eldste, hvor det ble påpekt at det jo var ei dame som var eldre, men da sa han “pøh, hu er jo bare et kvinnfolk”. Han var absolutt ikke en slem mann, og min oldemor som han var gift med var ei dame med bein i nesa, og hun drev sin egen bedrift og malte huset og muren og gjorde slike “manneting”, men nåde om hun prøvde å stable veden hans. Hehe. Det var jo utenkelig for han å ta seg av unger også, mens jeg som liten fikk sitte på fanget til oldefar og han tilogmed lekte med dukker med meg, men da var han over 90. Når niesen min lurte på hvorfor jeg var dårlig til å bygge Lego, og jeg forklarte at jenter ikke hadde Lego vanligvis når jeg var liten fordi det var gutteleke så bare så hun på meg og sa “jeg syns det var slemt gjort jeg tante”. For meg var det jo ikke rart, men for henne var det helt utenkelig, og slik er det vel i våre ulike religioner også.

    4. Hvem er majoriteten du snakker om egentlig? Har hun ikke like rett til hijab en som andre har til å bruke caps/lue? Er ikke poenget at man gjør det fordi man vil selv, ikke fordi man blir presset? Jeg går med hotpants og leopardtights om jeg ønsker det, så hvilken del av tøystykket hijab er laget av er det som er mer undertrykkende enn det jeg kunne valgt å gå med? Er det ikke da like undertrykkende å gå med de jeg nevner fordi en gruppe kvinner med yrker man ikke finner via nav KAN gå med det samme?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg